Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    255-267
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1991
  • دانلود: 

    1325
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1991

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1325 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    268-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1832
  • دانلود: 

    766
چکیده: 

مقدمه: استفاده مدرن از کلمه پارادایم با افکار نظری Kuhn آغاز شد و از آن پس انقلاب علمی در علوم رخ داد. پارادیم مجموعه مقبولیت های کارگزاران یک رشته است و چارچوبی را فراهم می سازد که دانشمندان برای حل مسائل علمی در آن محدوده پژوهش می کنند. آن چه علم را از غیر علم جدا می کند وجود پارادایم است.روش: این مقاله به شیوه مروری با مطالعه کتابخانه ای و جستجوی پایگاه های اطلاعاتی قابل دسترس شامل SID، Magiran، Science direct، Proquest، CINHAL انجام شد.یافته ها: پارادایم پرستاری مانند بنیاد یک ساختمان، هدف ها و مرزها را تعیین می کند. در پرستاری پارادایم بر اساس سهیم کردن ارزش ها و پیش فرض های مربوط به مفاهیم کلیدی از قبیل شخص، سلامتی، محیط و پرستاری است. مرزها برای مفاهیم کلیدی از فرهنگ پرستاری با آموزش، تجارب کاری و ارزش هایی که روی مشاهدات فرد از حوادث و موقعیت ها اثر می گذارد، منعکس می شوند. آن ها پایه و اساس ساختن مفاهیم کلیدی پرستاری هستند. این که دقیقا پرستاری در مرحله پارادایم یا پره پارادایم است، در مقالات یا کتب بررسی شده دقیقا مطرح نشده است، البته لزوم توجه به این نکته حایز اهمیت می باشد.نتیجه گیری: برخی معتقدند که چون دوره علم نرمال ممکن است برای پرستاری رخ ندهد. پس در مرحله پره پارادایم است. اما برخی دیگر معتقدند که اگر بپذیریم که پرستاری در مرحله پره پارادایم است، نمی توان آن را یک علم دانست. پس چون دارای فلسفه است، یک علم است و در مرحله پارادایم است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1832

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 766 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    277-283
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1445
  • دانلود: 

    671
چکیده: 

مقدمه: ارتباط با خانواده بیمار مرگ مغزی برای گیرنده پیوند تجربه ای بدیع و همراه با واکنش های متفاوت است. این ارتباط به دلیل ابعاد متفاوتی که دارد، واکنش مختلفی در طرفین بر می انگیزد. هدف این مطالعه تبیین تجارب روحی و روانی بیماران پیوند شده از ارتباط با خانواده های بیماران مرگ مغزی اهدا کننده عضو به آن ها بود. روش: این مطالعه با روش تحقیق کیفی با رویکرد پدیدار شناسی انجام شد. تجارب روحی و روانی گیرنده ها از ارتباط با خانواده بیماران مرگ مغزی اهدا کننده عضو به آن ها با مصاحبه بدون ساختار و عمیق مورد بررسی قرار گرفت. با مصاحبه با 8 بیمار پیوند شده از اعضای بیماران مرگ مغزی که با خانواده آنان ارتباط داشتند، داده ها به اشباع رسید. این داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی منطبق بر روش Colaizzi مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته های این پژوهش را می توان در قالب دو مفهوم کلی اضطراب و آشفتگی فکری و روانی بعد از دریافت عضو طبقه بندی کرد. این دو مفهوم از مفاهیم کوچک تری تشکیل شده اند. اضطراب شامل مفهوم هایی مانند اختلال در درمان، پشیمانی به خاطر اشکال در روابط، استرس و نگرانی و استرس پس از حادثه است. آشفتگی فکری و روانی بعد از دریافت عضو از مفهوم های درگیری فکری گیرنده با خود و افزایش فشارخون مرتبط با استرس تشکیل شده است.نتیجه گیری: پیوند واقعه بزرگی است گه در زندگی این بیماران اتفاق می افتد. اضطراب پس زدن پیوند از مسائلی است که این بیماران بعد از پیوند با آن مواجه می شوند. ارتباط و آشنایی با خانواده های اهدا کننده نیز بر این اضطراب می افزاید. در صورت تمایل ارتباط با خانواده های بیماران مرگ مغزی با گیرنده های اعضا بهتر است که این ارتباط تحت شرایط خاصی و تحت نظر روان شناس و روان پزشک انجام گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1445

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 671 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    284-297
تعامل: 
  • استنادات: 

    6
  • بازدید: 

    1825
  • دانلود: 

    480
چکیده: 

مقدمه: از آنجا که مطالعات بسیار اندکی در خصوص تجربه معنوی بیماران سکته قلبی با توجه به زمینه فرهنگی انجام شده است، مطالعه حاضر با هدف توضیح تجربه معنوی بیماران در هنگام بروز حمله قلبی انجام گردید. روش: در این مطالعه کیفی نه بیمار (4 زن و 5 مرد) با تشخیص سکته قلبی مورد مصاحبه عمیق قرار گرفتند. همچنین یک گروه متمرکز با شرکت هفت پرستار برگزار شد. متن کلیه مصاحبه ها بر روی نوار ضبط و کلمه به کلمه نسخه برداری گردید. جهت تحلیل داده ها از تحلیل درون مایه ای استفاده شد.یافته ها: تجربه معنوی بیماران در هنگام بروز حمله قلبی در قالب چهار درون مایه اصلی شامل «توکل به خدا»، «دست و پنچه نرم کردن با قلب»، «خانواده: هم آرامش بخش و هم تنش زا» و «جستجوی کمک» و یازده درون مایه فرعی طبقه بندی شده است.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که حمله قلبی باعث برجسته تر شدن بعد معنوی در مشارکت کنندگان شده است و معنویت در عبور از این رویداد پر استرس و خطرناک نقش بارزی ایفا می نماید. بنابراین پرستاران به منظور ارائه مراقبت همه جانبه باید به نیازها و تمایلات معنوی بیماران خود توجه نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1825

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 480 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 6 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    298-309
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4060
  • دانلود: 

    937
چکیده: 

مقدمه: تعامل گرایی نمادین با روشهای تحقیق کیفی و به ویژه با رویکرد گراندد تئوری مرتبط می باشد، اما در اکثر تحقیق های انجام شده، این ارتباط و ماهیت آن به وضوح بیان نشده است. آگاهی در مورد ماهیت ارتباط بین این دو بعنوان راهنمائی برای جمع آوری و تحلیل داده ها به محققین کیفی کمک می کند. این مطالعه مروری با هدف تبیین ماهیت ارتباط تحقیق گراندد تئوری با تعامل گرایی نمادین به عنوان دیدگاهی برای بررسی ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری انجام شد. روش: در این مطالعه مروری برای دستیابی به هدف مطالعه در پایگاه های اطلاعاتی Scopus، Elsevier، Google scholar، ProQuest جستجو شد. کلیدواژه های تعامل گرایی نمادین، گراندد تئوری، روش شناسی، ارتباط استاد و دانشجو و آموزش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار گرفت و سپس مقاله ها مورد بررسی قرار گرفت. یافته ها: محققین در این مطالعه با بررسی مقاله های موجود ابتدا ارتباط بین اصول و فرایندهای متدولوژیک Blumer را در مورد تعامل گرایی نمادین با روش شناسی گراندد تئوری مطرح نموده اند و سپس قدرت توضیحی تعامل گرایی نمادین را بعنوان زیربنای فلسفی در مطالعه گراندد تئوری در مورد تبیین فرایند ارتباط استاد و دانشجو در آموزش بالینی پرستاری مورد بحث قرار دادند. نتیجه گیری: در مواردی که تحقیق گراندد تئوری بدون وجود چارچوب تئوریکی تعامل گرایی نمادین به عنوان چارچوب توضیحی مطالعه انجام شود، محقق به جای تبیین رفتارها و فرایندها به توصیف آنها می پردازد. نتایج این مطالعه مروری می تواند راهنمایی برای پژوهشگران علاقه مند به روش گرانددد تئوری باشد که قصد دارند مطالعه خود را بر مبنای فلسفی تعامل گرایی نمادین انجام دهند همچنین این نتایج در جنبه های هدایت مطالعه جمع آوری و تحلیل داده ها سودمند واقع می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4060

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 937 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

جلالی رستم

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    310-320
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    33980
  • دانلود: 

    12636
چکیده: 

مقدمه: در پژوهش های کیفی نمونه گیری توسط نوع پژوهش مشخص می شود ولی اکثر پژوهش های منتشر شده نوع پژوهش را مشخص نکرده اند. با این وصف راهبرد جدید در پژوهش های کیفی استفاده از انعطاف پذیری حداکثر به جای رعایت دقیق چارچوب می باشد. این مطالعه مروری برای مشخص نمودن انواع روشهای نمونه گیری با استفاده از مقالات معتبر و کتابهای در دسترس انجام گردید. روش: جستجوی الکترونیکی با استفاده از پایگاه های داده ای مانند Scopus، Sciencedirect، Medline، Cinahl، Proquest و Psychinfo با کلیدواژه های پژوهش های کیفی و نمونه گیری انجام شد. یافته ها: روش های نمونه گیری در پژوهش های کیفی اگر چه تحت عنوان هدفمند نام برده شده است ولی این روش ها می تواند شامل طیف وسیعی از نمونه گیری ها از سهمیه ای، گلوله برفی، نظری، موارد حاد، همگن، پشت سر هم، معیاری و ترکیبی باشد. نتیجه گیری: نمونه گیری در پژوهش کیفی سعی در تعیین گروه های ویژه ای از مردم را دارد که دارای ویژگی های بوده یا در موارد مشابهی از پدیده اجتماعی مورد پژوهش زندگی می کنند. شرکت کننده بدان دلیل انتخاب می شود که قادر به کشف دیدگاهی مشخص از رفتار مربوط به پژوهش است. اگرچه منافع پژوهش کیفی در مراقبت سلامت بطور فزاینده ای توسط افراد دانشگاهی و پزشکان شناخته شده ولی کژ فهمی هایی در مورد فلسفه اساسی و راهبرد متدولوژیک باقی مانده است. فرایند نمونه گیری یکی از علل ابهام در پژوهش های کیفی می باشد. در واقع نمونه گیری یک مورد پیچیده در پژوهش های کیفی بوده و روشهای زیادی از نمونه گیری در نشریات پژوهش های کیفی وجود دارد ولی عدم وضوح و همپوشانی انواع نمونه گیری کاملا مشخص است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 33980

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12636 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    321-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2585
  • دانلود: 

    2062
چکیده: 

مقدمه: امروزه توانمندسازی کارکنان بیش از آن که به عنوان یک فرآیند مطرح باشد به عنوان یک فرهنگ مطرح می شود. در این فرهنگ کارکنان سازمان به عنوان گران بهاترین منابع به صورت فعال و دارای ابتکار عمل مشکلات را بررسی و در قالب تیم هایی به حل آن می پردازند. اجرای فرآیند توانمندسازی کارکنان در سازمان های مختلف به ویژه سازمان های مرتبط با سلامت و در شرایط متفاوت ظرایف خاص خود را دارد. این فرآیند در کارکنان ستاد پشتیبانی حوزه دفتر مرکزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اجرا گردید و نتایج آن مورد تحلیل قرار گرفت. روش: فرآیند توانمند سازی کارکنان بر اساس مدل David Coghlan به روش اقدام پژوهی انجام شد. یافته ها: یافته های این پژوهش موید تاثیر مثبت مداخلات در امر توانمندسازی کارکنان بود. این مداخلات شامل افزایش مشارکت، انجام کار تیمی، آزادی ارتباطات و دسترسی به اطلاعات، شفافیت اهداف، بازخورد و یادگیری سازمانی می باشند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق مداخلات موثر بر توانمندسازی مسوولین حلقه کیفیت را مشخص می نماید. علاوه بر این، برخی موانع در فرآیند توانمندسازی مشخص شد که حذف آن ها می تواند به بهبود این فرآیند بیانجامد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 2062 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-343
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    6119
  • دانلود: 

    1936
چکیده: 

مقدمه: دین اسلام همواره بر اهمیت سلامتی و تندرستی تاکید دارد. قرن هاست که مسلمانان ارزش زندگی خوب، تمیز و سالم را به رسمیت شناختند. سبک زندگی سلامت محور به عنوان یک پدیده چند علتی، چند بعدی، و چند دلالتی مطرح می شود. هدف این مطالعه طراحی و تبیین سبک های زندگی سلامت محور در فرهنگ اسلامی بر اساس نظرات، تجارب و ادراکات روحانیون، اساتید و دانشجویان بود. روش: این تحقیق از نوع کیفی با رویکرد گراندد تئوری است. فرآیند جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های نیمه ساختارمند با مشارکت کنندگان انجام شد. همچنین از منابع موجود مانند مطالعات موردی، زندگی نامه ها، خاطرات روزانه، و مصاحبه های مطبوعاتی انجام شده است. یافته ها: انحراف از اعتدال فکری، اعتقادی و رفتاری به عنوان متغیر مرکزی یا مشکل اساسی روانی-اجتماعی پدیده سبک زندگی سلامت محور بر مبنای فرهنگ اسلامی تعیین گردید. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، هفت طبقه اصلی شامل «تعلیم و تربیت اسلامی»، «ساختار سیاست گذار در نظام سلامت»، «جریان معارف اسلامی در زندگی خانواده محور»، «روابط معاشرت و مشارکت»، «شهروند اخلاق و قانون محور»، «تحرک و اوقات فراغت و کار» و «تلاش و معاش» مشخص گردید. نتیجه گیری: ظرفیت سازی در خانواده، توانمندسازی آن و اصلاح الگوی سبک زندگی در روند دستیابی به سرمایه اجتماعی و جامعه سالم با بهره گیری از آموزه های دینی می تواند راه حل مناسبی برای تمامی مشکلات زندگی سالم در عصر حاضر محسوب گردد. امکان استفاده از این دستورات و توصیه های دینی به عنوان یک عامل تاثیرگذار در اصلاح سبک زندگی فعلی مسلمانان وجود دارد. در رویکرد ساختاری، توصیه می گردد، که مواردی همچون اقتداربخشی به خانواده و حمایت از پدر، مادر و همسر مورد توجه قرار گیرد. در تسهیل عملکردهای خانوادگی نیز راه حل های سیستمی و تقویت نهادهای هنجارساز خانواده بویژه آموزش و پرورش و رسانه در دستور کار جدی خود قرار گیرند. پیشنهاد می گردد که نهادهای مرتبط با تعلیم و تربیت نظیر آموزش و پرورش و آموزش عالی ضمن توجه به فرهنگ کار و تلاش، نوع محتواهای آموزشی و تنوع آموزش خود را در جهت مهارت آموزی و توانمند کردن فرزندان این جامعه جهت ایفای نقش خود در زندگی خانوادگی و اجتماعی قرار دهند و آنان را به استفاده از معارف اسلامی تشویق و ترغیب نمایند. 

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 6119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1936 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0