مقدمه:. یکی از اهداف حرفه ای پرستاران تامین راحتی بیماران می باشد. تحقق این امر از طریق درک و شناخت نیازهای مراقبتی و انجام مراقبت هایی های علمی، انسانی، اخلاقی و ارتباطی امکان پذیر است؛ بنابراین شناسایی و چگونگی انجام آن در بیماران به خصوص بیماران تحت درمان با همودیالیز به واسطه حضور مداوم در بخش لازم به نظر می رسد. مطالعه حاضر با هدف تبیین درک و تجربه بیماران از رفتارهای مراقبتی پرستاران در تامین راحتی حین همودیالیز طراحی گردید.روش: این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و روش آنالیز محتوا انجام شد. نمونه گیری بصورت هدفمند شروع گردید و تا اشباع داده ها ادامه یافت. محیط پژوهش، بخش همودیالیز بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی همدان بود. جمع آوری داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گردید و داده ها با 24 نفر به اشباع رسید. داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی در هشت مرحله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها:. درون مایه اصلی استخراج شده از داده ها، درک نیازهای مراقبتی - انسانی بیمار بود. طبقات اصلی شامل «حضور و پایش بیمار، داشتن روابط انسانی، برخورداری از مسوولیت حرفه ای و برخورداری از دانش و پختگی و چابکی در کار» بود که هر کدام دارای طبقات فرعی متعددی بودند.نتیجه گیری: درک و توجه پرستاران به نیازهای مراقبتی بیماران و چگونگی رفتار با آنان به منظور فراهم آوردن بستر مناسبی جهت انجام اقدامات حمایتی از اقداماتی است که نقش بسزایی در راحتی بیماران در حین دیالیز خواهد داشت.