Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    71-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    915
  • دانلود: 

    625
چکیده: 

مقدمه: ننگ اجتماعی (Stigma) در بیماران مبتلا به HIV/AIDS موجب بروز عوارض متعددی برای آنها و سیستم درمانی شان شده است هدف: از مطالعه حاضر، تشریح تجربیات درک شده این بیماران از ننگ اجتماعی در ارتباط با مردم و کارکنان بخش سلامت بود.روش: مشارکت کنندگان در این مطالعه شامل 61 بیمار مبتلا به HIV/AIDS در محدوده سنی 21 تا 47 سال بودند که به طور هدفمند و آسان از دو مرکز مشاوره بیماری های رفتاری در سال 89-1387 انتخاب شده بودند داده های به دست آمده به روش آنالیز محتوا تحلیل شد. یافته ها: دو درون مایه عمده شامل مفاهیم بیرونی ننگ اجتماعی (ایجاد سرزنش و شرمندگی و مورد تبعیض قرار گرفتن) و مفاهیم درونی ننگ اجتماعی (طرد و دوری گزینی و ناامیدی) ارایه گردید.نتیجه گیری: سرزنش به همراه طرد بیماران از جمله تجربیات مطرح اکثر آن ها بود. این مطالعه بر لزوم تلفیق آموزش های کاهش استیگما با کمک آموزش های HIV/AIDS و با استفاده از تئوری های تغییر رفتار در جامعه تاکید داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 915

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 625 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    81-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1588
  • دانلود: 

    862
چکیده: 

مشاهده متن مقدمه: اولین قاعدگی یا منارک (Menarche) رخداد مهمی در زندگی فرد محسوب م یشود و اگر چه فرایندی طبیعی است، اما گاهی اوقات همراه با تغییرات و ناراحتی های جسمی و چالش های بهداشتی همراه می باشد که در نهایت می تواند موجب اثرات مخرب روحی، جسمی و حتی اجتماعی شود. بنابراین این پژوهش با هدف، تبیین تجربه دختران دانش آموز از اولین قاعدگی انجام شد.روش: مطالعه کیفی حاضر بر روی 17 دانش آموز دختر دبیرستانی به صورت هدفمند صورت گرفت. برای جمع آوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و روش گروه متمرکز استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی به روش Graneheim and Lundman انجام گردید.یافته ها: یافته های این بررسی 5 درون مایه اصلی شامل آمادگی ناکافی، وجود احساسات متناقض، وجود مشکلات متعدد، حمایت و ایجاد واقعه مهم و شخصی را ارایه می دهد.نتیجه گیری: نتایج این بررسی می تواند سرفصل هایی را برای آموزش به دختران و در درجه بعد مادران و مربیان در جهت شناخت بهتر تجربیات، خواسته ها و نگرانی های دختران دانش آموز فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1588

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 862 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    92-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2728
  • دانلود: 

    919
چکیده: 

مقدمه: ضربه شدید روانی برای هر فردی بالقوه تهدیدکننده است و مزمن شدن اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ، امکان ابتلا به سایر اختلالات روانی را به همراه دارد. این مطالعه با هدف، توصیف پیامدهای زندگی با اختلال استرس پس از ضربه انجام گردید. روش: مطالعه کیفی حاضر بر روی 20 جانباز مرد مبتلا به اختلال استرس پس از ضربه و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق به روش نمونه گیری هدفمند در سال 1390 انجام شد. داده ها به روش تحلیل محتوای قراردادی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: پیامدهای زندگی با اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ بر اساس تجارب مشارکت کنندگان در سه طبقه اصلی «پیامدهای روانی»، «پیامدهای جسمی» و «پیامدهای اجتماعی» دسته بندی شدند. 1. پیامدهای روانی مشتمل بر سه زیر طبقه نقصان اعتماد به نفس، نقصان در تفریح و سرگرمی و احساسات و عواطف منفی 2. پیامدهای جسمی شامل چهار زیر طبقه مشکلات خواب، تغییر عملکرد جنسی، درد اعضای مختلف بدن و محدودیت در فعالیت فیزیکی 3. پیامدهای اجتماعی شامل سه زیر طبقه روابط بین فردی معیوب، نقصان درامد و شغل و محدودیت در انجام وظایف بودند. نتیجه گیری: اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ بر حیطه های مختلف سلامتی این گروه از مددجویان شامل جسمی، روانی و اجتماعی تاثیر منفی گذاشته بود و کاهش این مشکلات، مستلزم مداخلات و پایش مستمر وضعیت بهداشتی درمانی این مددجویان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2728

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 919 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    102-111
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    988
  • دانلود: 

    567
چکیده: 

مقدمه: در آموزش بالینی پرستاری، به طور کلی ارزشیابی دانشجویان بر عهده مربیان پرستاری می باشد. فرایندی که همواره هم برای مربیان و هم دانشجویان چالش برانگیز بوده است. به نظر می رسد یکی از راه های روبرو شدن با این چالش، استفاده از افراد مختلف در ارزشیابی یا به بیان دیگر استفاده از روش ارزشیابان متعدد است. هدف از پژوهش حاضر، تبیین تجربیات و دیدگاه های مدرسین پرستاری در مورد این روش در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری بود. روش: پژوهش حاضر از نوع کیفی - توصیفی بود. مشارکت کنندگان در پژوهش، 14 مدرس پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران بودند که بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف و تا اشباع داده ها انتخاب شدند. جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه های فردی نیمه ساختار یافته صورت گرفت. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای کیفی نهفته انجام شد. متن هر مصاحبه بارها خوانده شد و واحدهای معنایی مشخص گردیدند. سپس کدگذاری صورت گرفت. پس از آن کدها، خلاصه و بر اساس مشابهت ها دسته بندی شده و طبقات را به وجود آوردند. در نهایت طبقات درون مایه ها را تشکیل دادند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده های به دست آمده از متن مصاحبه ها، دربرگیرنده سه درون مایه محوریت مربی، چالش ها و توانمندی بود. نتیجه گیری: اکثریت مشارکت کنندگان معتقد بودند که مربی نقش اصلی را در ارزشیابی دانشجویان بر عهده دارد. افراد دیگری که در این زمینه مورد اشاره قرار گرفتند، پرستاران بالین و خود دانشجویان بودند که مشارکت کنندگان چالش هایی را در این زمینه مطرح نموده و صلاحیت و توانایی این افراد جهت شرکت در ارزشیابی دانشجویان را مورد بحث قرار دادند. بدیهی است که استفاده از روش ارزشیابان متعدد در ارزشیابی بالینی دانشجویان پرستاری دارای جنبه های مثبتی می باشد، اما انجام صحیح آن نیاز به زمینه سازی مناسب، برنامه ریزی و آمادگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 988

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 567 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    112-122
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1333
  • دانلود: 

    724
چکیده: 

مقدمه: با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان و طول دوره بازنشستگی و همچنین با توجه به چالش هایی که در انتقال کارکنان به بازنشستگی وجود دارد، ضرورت تبیین این چالش ها احساس می شود. هدف مطالعه حاضر، تبیین چالش های موجود در انتقال به بازنشستگی بود. روش: این مطالعه از نوع کیفی و به روش تحلیل محتوای مرسوم با روش نمونه گیری هدفمند انجام شد و نمونه گیری تا اشباع کامل اطلاعات ادامه یافت. داده ها با مصاحبه های عمیق و نیمه ساختار یافته جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای مرسوم صورت گرفت. یافته ها: 20 پرستار بازنشسته در پژوهش مشارکت داشتند. درون مایه اصلی استخراج شده از داده ها، شوک و ناباوری در انتقال به بازنشستگی بود. طبقات شامل «دانش کم»، «راضی نبودن از شرایط کاری قبل از بازنشستگی» و «مشکل مالی» بودند که هر کدام طبقات فرعی متعددی داشتند. نتیجه گیری: نتایج نمایانگر چالش های موجود در انتقال به بازنشستگی بود. بر اساس تجارب پرستاران بازنشسته، دانش محدود در رابطه با بازنشستگی، خشک بودن شرایط کاری قبل از بازنشستگی و مشکل مالی چال شهای اساسی در انتقال به بازنشستگی محسوب م یشدند که انتقال به بازنشستگی را با شوک و ناباوری همراه می کرد. برنامه ریزی صحیح جهت مواجهه با این چالش ها به ایجاد آمادگی مطلوب در بازنشستگان منجر می شود و انتقال به بازنشستگی ایمن و راحت را تسهیل می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 724 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    123-134
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1069
  • دانلود: 

    577
چکیده: 

مقدمه: آسایش نیاز اساسی بشر در تمام مراحل زندگی و پیامد اقدامات پرستاری است. شناخت نیاز آسایش در بیماران جراحی قلب باز بر اساس تجارب و ادراک خود بیماران - که با مشکلات جراحی و عوارض آن مواجه هستند - به جهت مراقبت، امری ضروری به حساب می آید. این مطالعه با هدف، تبیین درک بیماران جراحی قلب باز بستری از منابع آسایش بخش انجام گرفت. روش: این مطالعه با رویکرد تحقیق کیفی و با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان شامل 20 بیمار تحت جراحی قلب بودند. داده ها از طریق مصاحبه های بدون ساختار و با نمونه گیری هدفمند جمع آوری و تا اشباع داده ها ادامه یافت. تجزیه و حلیل داده ها به طور مستمر و همزمان با جمع آوری داده ها و به صورت مقایسه ای انجام گردید. یافته ها: در طی فرایند تحلیل داده ها، چهار درون مایه که بیانگر تجربه و ابعاد درک بیماران از منابع آسایش است، شامل «احساس رابطه نزدیک و انسانی با پرستار»، «درک حضور و پایش مداوم پرستار»، «حمایت خانواده و بیماران همتا» و «قرار گرفتن در محیط بستری ایمن و آسوده» آشکار شد. این درون مایه ها بیانگر منابعی است که بیماران، آسایش خود را از آن ها کسب می کردند. نتیجه گیری: بر طبق نتایج، بیماران آسایش حاصل از منابع انسانی را بیش از محیط و امکانات مدرن دریافت می کنند. این موضوع بیانگر اهمیت و نقش پر رنگ پرستاری و پرستاری انسانی بر خلاف نیاز به پرستاری تکنیکی و با امکانات تخصصی مدرن است. بنابراین توجه به پرستاران و استانداردسازی منابع انسانی در بخش ها و مراکز بهداشتی و درمانی بیشتر از استانداردسازی فیزیکی اهمیت دارد تا اقدامات پرستاری با شناخت واقعی نیاز بیماران صورت پذیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1069

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 577 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    135-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1966
  • دانلود: 

    1353
چکیده: 

مقدمه: تعارض کار - خانواده تحت عنوان ناسازگاری دو طرفه بین تقاضاهای نقش کاری و تقاضاهای نقش خانوادگی توصیف می شود. تعارض در بین مشاغل مختلف و از جمله پرستاری با پیامدهای متعددی گزارش شده است. این مطالعه با هدف، تبیین تجارب پرستاران از پیامدهای تعارض کار - خانواده صورت گرفت. روش: مطالعه حاضر به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوای متعارف انجام گردید. در این تحقیق، 16 مشارکت کننده پرستار با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از روش مصاحبه عمیق و بدون ساختار استفاده شد و شیوه تجزیه و تحلیل داده ها، تحلیل محتوا با رویکرد استقرایی بود. یافته ها: از مجموع 16 نفر مشارکت کننده، 12 نفر زن، 4 نفر مرد، همگی دارای مدرک کارشناسی و دارای سابقه کار بین 4 تا 28 سال با 14 سال بودند. طبقه اصلی به دست آمده، نقصان خودکارامدی شامل زیر طبقات ضعف در تدبیر امور خانوادگی، اهمال سهوی مراقبت / میانگین 9 از بیمار و نادیده گرفتن خود بود. نتیجه گیری: توانایی پرستاران در کنترل امور کاری و خانوادگی تحت برخی شرایط از قبیل فقدان محیط کاری و خانوادگی حمایت کننده، فشارهای مضاعف کاری به دلیل کمبود پرستار و نیز توقعات بیش از حد کاری و خانوادگی کاهش یافته و نقصان خودکارامدی حاصل می گردد. نقصان خودکارامدی سبب افزایش تداخل وظایف کاری و خانوادگی و در نتیجه شدت یافتن تعارض کار - خانواده می شود. در واقع چرخه معیوبی تشکیل شده که نتایج آن، پیامدهای منفی در هر دو حوزه کاری و خانوادگی می باشد. بنابراین پیشنهاد می شود، به منظور پیش گیری از تبعات منفی تعارض کار - خانواده که در بعضی موارد جبران ناپذیر می باشد، پرسنل پرستاری ضمن آشنایی با روند مدیریت علمی تعارض کار - خانواده، از طرف خانواده و بیمارستان نیز مورد حمایت همه جانبه قرار گیرند تا با آزادی عمل بیشتر و انعطاف پذیری بالا نسبت به تنظیم برنامه های کاری و خانوادگی خود با حداقل تداخل ممکن، اقدام نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1966

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1353 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1391
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    148-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    953
  • دانلود: 

    630
چکیده: 

مقدمه: با وجود اهمیت ورزش و فعالیت بدنی برای سلامتی مادام العمر، فعالیت بدنی نوجوانان به ویژه دختران در دوران نوجوانی کاهش می یابد. تعیین موانع عادت به ورزش، محققین را در طراحی مداخلات مناسب تر و بهتر برای مشارکت در ورزش و فعالیت بدنی یاری می کند. این مطالعه با هدف، شناسایی موانع عادت به ورزش در دختران نوجوان طراحی گردید. روش: این مطالعه با رویکرد کیفی و به شیوه تحلیل محتوا انجام گرفت. به منظور جمع آوری داده ها، مشارکت کنندگان این پژوهش (شامل 16 دختر نوجوان، 2 پدر و 7 مادر) مورد مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. همه مصاحبه ها ضبط و سپس خط به خط دست نویس شد و در نهایت با استفاده از تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: طی تجزیه و تحلیل این پژوهش، مضامینی تحت عنوان بازدارنده های آشکار و بازدارند ههای نهان به عنوان موانع عادت به ورزش در دختران نوجوان به دست آمد. نتیجه گیری: این مطالعه درک بهتری از موانع عادت به ورزش در دختران نوجوان را که اغلب از دید مطالعات کمی پنهان می ماند، فراهم کرد. با شناسایی و رفع موانع، می توان عادت به ورزش را که در ارتقای سلامت انسان نقشی اساسی دارد، پرورش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 953

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 630 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button