مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    115-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    730
  • دانلود: 

    168
چکیده: 

مقدمه: سیستم های اطلاعات مراقبت ویژه برای جایگزین شدن چارت های کاغذی و تعامل با سایر بخش های بالینی و پاراکلینیکی بیمارستان به منظور مراقبت بهتر از بیماران این بخش طراحی شده اند. این مطالعه به منظور دستیابی به درک پرستاران از کارایی سیستم اطلاعات بخش مراقبت ویژه به صورت کیفی طراحی و انجام شد.روش: در این مطالعه کیفی، داده ها از طریق مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته جمع آوری و به روش تحلیل محتوا به صورت مقایسه ای مداوم تحلیل شد. مشارکت کنندگان شامل 30 پرستار از بخش مراقبت ویژه بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان بودند. نمونه گیری به صورت هدفمند شروع شد و تا اشباع داده ها ادامه یافت.یافته ها: درون مایه های متعددی که از مصاحبه ها استخراج گردید به عوامل تسهیل کننده و بازدارنده تقسیم گردید. عوامل تسهیل کننده شامل تسریع در عملیات پرستاری، کاهش هزینه و افزایش نقش پرستاران در مراقبت بیماران و عوامل بازدارنده شامل دوباره کاری و پایین بودن سطح سواد کامپیوتری کارکنان بود.نتیجه گیری: پرستاران در استفاده از سیستم اطلاعاتی چالش هایی درند که نشان می دهد این سیستم اطلاعاتی از کیفیت بالایی برخوردار نیست. به نظر می رسد تقویت عوامل تسهیل کننده و رفع مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری باعث می شود تا پذیرش کارکنان بخش های مراقبت ویژه نسبت به این سیستم اطلاعاتی افزایش و مقاومت فرهنگی آنان نسبت به این سیستم کاهش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 730

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 168 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    126-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    882
  • دانلود: 

    311
چکیده: 

مقدمه: آموزش بیمار از اساسی ترین نقش های پرستار و عامل مهمی در ارتقای آگاهی و تغییر رفتارهای بهداشتی بیماریهای مختلف به ویژه بیماری های عروق کرونر می باشد. این مطالعه با هدف، تبیین ادراک پرستاران از آموزش به بیمار در بخش CCU (Coronary care unit) بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند طراحی گردید.روش: مطالعه حاضر به شیوه تحلیل محتوا در سال 1392 انجام شد، 11 پرستار شاغل در بخش ccu با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جمع آوری داده ها با مصاحبه نیمه ساختاری عمیق صورت گرفت که با روش تحلیل محتوی قراردادی تحلیل گردید.یافته ها: بعد از تحلیل محتوای داده ها، سه درون مایه «فرهنگ»، بستر سازی و هماهنگی فرایند اجرایی آموزش بیمار با موقعیت» حاصل شد که هر کدام از این درون مایه ها دارای طبقات و زیر طبقاتی بودند.نتیجه گیری:بر اساس نتایج حاصل شده، الگو گرفتن از برنامه ریزی آموزش بیمار نامتناسب با موقعیت کاری، منجر به آموزش بیمار به طور موثر نمی شود و با توجه به وظایف تعریف شده برای پرستاران موجب ابهام نقش می گردد. بنابراین ضروری است تا فرایند اجرایی آموزش بیمار هماهنگ با موقعیت هر جامعه ای طراحی گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 882

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 311 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    137-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2818
  • دانلود: 

    1006
چکیده: 

مقدمه: با توجه به بروز تغییرات و تحولات اجتماعی و اقتصادی و افزایش روند حضور زنان شاغل در جامعه کنونی، نیاز به توجه هر چه بیشتر به اهمیت نقش مادری در زنان شاغل و نقش های متعدد خانوادگی و اجتماعی که این مادران با آن روبرو هستند، ضروری به نظر می رسد؛ بنابراین مطالعه با هدف بررسی تجارب زنان شاغل از نقش مادری مورد بررسی قرار گرفت.روش: این پژوهش از نوع کیفی بود که در آن از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شد. شرکت کنندگان از میان کارکنان زن شاغل در یکی از واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. نمونه گیری مبتنی بر هدف بود که با 9 شرکت کننده انجام گرفت.روش اصلی جمع آوری داده ها، مصاحبه های بدون ساختار و عمیق روش تجزیه و تحلیل Colaizzi راهنمای فعالیت پژوهشگران بود. روایی و پایایی مطالعه حاضر ریشه در چهار محور «ارزش واقعی، کاربردی بودن، تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن» داشت.یافته ها: یافته های حاصل در 414 کد اولیه ، 25 زیر مضمون و 7 مضمون اصلی شامل بارداری متفاوت، چتر حمایتی، تفویض نقش، تداخل نقش، کشش نقش، سازگاری تدریجی و فرسایش بود.نتیجه گیری: قبول نقش های متعدد همسری، مادری و شغلی در زنان شاغل، سبب به وجود آمدن انتظارات نقشی گوناگون و اجبار در پاسخگویی به این انتظارات و نیازهای نقشی در خانواده و جامعه شده است. اما از آن جا که نقش مادری یکی از مهم ترین نقش های زنان به شمار می رود، به طور قطع این موضوع خواسته یا ناخواسته می تواند ایفای نقش مادری را تحت تاثیر قرار دهد. همان طور که یافته های این پژوهش نشان می دهد، ایفای این نقش مهم در مادران شاغل با تحمل مشقات و سختی های فراوانی همراه می باشد و فرایندی متفاوتی با زنان غیر شاغل دارد که این امر می تواند بر روی سلامت جسم و روان آنان تاثیرگذار باشد، بنابراین مستلزم توجه بیشتری است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1006 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نوبهار منیر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    149-161
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1632
  • دانلود: 

    490
چکیده: 

مقدمه: پرستاران مرجع مطلوبی برای گزارش کیفیت مراقبت پرستاری هستند و استفاده از دیدگاه آنان در ارزیابی کیفیت مراقبت های پرستاری به عنوان یک شاخص معتبر مطرح می باشد. هدف از این مطالعه، تبیین کیفیت مراقبت در بخش ویژه قلب از نگاه پرستاران بود.روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیق کیفی بود که در آن از نمونه گیری مبتنی بر هدف با حداکثر تنوع استفاده شد و 23 مشارکت کننده طی سال های 92-1391 با سوالات باز مورد مصاحبه قرار گرفتند. روش اصلی جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. مصاحبه ها به صورت دیجیتالی ضبط و بلافاصله کلمه به کلمه نوشته شد و به روش تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: با تجزیه و تحلیل یافته ها از مجموع مضامین استخراج شده، مضمون اصلی «ضرورت مدیریت پرستاری اثربخش» انتزاع شد. زیرطبقات شامل «منابع انسانی کافی و کارآمد، «ارتباط انسانی، سازماندهی عملکرد پرستار، محیط مطلوب و وسایل، تجهیزات و امکانات مناسب» بود.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه تجارب پرستاران شاغل در بخش مراقبت ویژه قلب را بر کیفیت مراقبت های پرستاری در این بخش تبیین نمود. برخورداری از مدیریت پرستاری اثربخش جهت تامین منابع و روابط انسانی از ضروریات جدا نشدنی به منظور حفظ و ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش مراقبت ویژه قلب می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1632

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 490 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    162-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3190
  • دانلود: 

    415
چکیده: 

مقدمه : با توجه به شیوع اختلال نعوظ و تاثیر آن بر زوجین و عدم جستجوی درمان در مردان مبتلا به اختلال نعوظ، مطالعه حاضر با هدف چگونگی درمان مردان مبتلا به اختلال نعوظ از منظر همسران آن ها انجام شد.روش: نمونه گیری در این تحقیق کیفی به صورت هدفمند از بین مراجعین به مراکز بهداشتی - درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و یک مرکز سلامت خانواده صورت گرفت و تا اشباع داده ها ادامه یافت. درمجموع 16 مصاحبه عمیق ساختار نیافته انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها هم زمان با جمع آوری آنها و به روش تحلیل محتوا ی کیفی قراردادی و به صورت مقایسه مداوم داده ها انجام گرفت. شرط ورود به مطالعه، داشتن تجربه حداقل 6 ماه اختلال نعوظ همسران بود.یافته ها: یکی از درون مایه های اصلی این مطالعه بی توجهی به درمان بود که با ادغام طبقات «کاهش جذابیت رابطه جنسی برای مرد، نگرش مردسالارانه و میزان ناتوانی دربرقراری رابطه جنسی» مشخص شد. دیگر درون مایه به دست آمده در این پژوهش، سردرگمی در درمان است که با ادغام طبقات «نظرات زن نسبت به مشکل، مداخلات درمانی زوجین و انتظار از درمان» مشخص شدنتیجه گیری: غلبه مردان و رفتارمنفعل زنان، عامل مهمی در عدم جستجوی مردان مبتلا به اختلال نعوظ می باشد. مشاوره با همسر جهت نحوه تعامل با این مردان، روند کنونی جستجوی درمان مردان را بهترمی کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3190

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 415 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    175-189
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1999
  • دانلود: 

    1027
چکیده: 

مقدمه: دانشکده های پرستاری همگام با تغییرات در سیستم های مراقبتی، به اصلاح در برنامه های آموزش بالینی به ویژه اولین تجربه دانشجو در ورود به بالین دارند. اولین تجربه بالینی به عنوان سنگ بنای حرفه ای در آموزش پرستاری تلقی می شود. این مطالعه با هدف شناسایی چالش های موجود در آموزش بالینی اصول و مهارت های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری و توسعه آن با رویکرد مشارکتی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت انجام شد.روش: مطالعه حاضر گزارش دو چرخه عمل از یک مطالعه اقدام پژوهی با رویکرد همکاری متقابل و شیوه بحث گروه های متمرکز، و با مشارکت 84 نفر از کلیه افراد ذی نفع صورت گرفت. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های گروه های متمرکز از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. در چرخه های عمل نیز از روش ارزیابی انعکاسی در حین عمل و همچنین ارزشیابی پایانی در آخر هر چرخه با مشارکت کلیه اعضای درگیر از جمله دانشجویان استفاده شد.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که«عدم انسجام در برنامه و اجرای برنامه آموزشی، مدیریت ناکافی ارتباطات درون و برون سازمانی، عدم درک کافی دانشجو از موقعیت، عدم کنترل مداخله گرها و عدم استفاده مناسب از تسهیل کننده ها در آموزش و بالین» از چالش های مهم پیش روی روند کارآموزی اصول و مهارت های بالینی در بستر مورد مطالعه بود. پس از تعیین مشکلات به صورت طبقه بندی، گروه های صاحب اختیار در تصمیم گیری های آموزشی در دانشکده با همکاری و مشارکت در برنامه کارآموزی اصول و مهارت های بالینی، یک برنامه عملیاتی در چارچوب کلی برنامه آموزشی درسی مصوب کشور تدوین نمودند. نتایج ارزشیابی در دو چرخه عمل، موفقیت کلی طرح عملیاتی بر مبنای مشارکت حرفه ای مدیران و مربیان از دانشکده و مدیران و پرستاران از بالین به همراه دانشجویان درگیر در همکاری متقابل در آموزش بالینی را تایید کرد.نتیجه گیری: برنامه ریزی با مشارکت همه دست اندرکاران آموزشی و بالینی و دانشجویان درگیر در کارآموزی اصول و مهارت های بالینی، در کاهش نارسایی های آموزشی و فاصله تئوری و عمل موثر می باشد و رضایتمندی تمام ذی نفعان به دنبال دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1027 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    190-201
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1660
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

مقدمه: مفهوم انطباق با استرس فرایندی است که سبب ایجاد تلاش برای استفاده از منابع جهت حل موقعیت استرس زا می شود. بنابراین استفاده از مهارتهای انطباقی مناسب جهت کاهش استرس، اضطراب و افسردگی مراقبت دهندگان دارای اهمیت است که این امر سبب افزایش کیفیت درمان و مراقبت در کودکان می گردد. هدف مطالعه حاضر، تبیین مفهوم انطباق با استرس در مراقبت دهندگان (والدین و وابستگان نزدیک) کودکان مبتلا به سرطان بود.روش: در این پژوهش تحلیل مفهوم به روش هیبرید و در سه مرحله انجام شد. در مرحله مروری بر مطالعات (مرحله نظری) 30 مقاله مرتبط موجود در پایگاه های اطلاعاتی از 1990 تا سال 2013 ارزیابی و تحلیل شدند. در مرحله دو یا مرحله درعرصه مصاحبه با 5 نفر از والدین کودکان مبتلا به سرطان انجام و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل محتوا صورت گرفت. در مرحله نهایی، از دو مرحله قبل تحلیل کلی انجام شد.یافته ها: بر اساس مروری بر ادبیات، بهترین تعریف انطباق با استرس، چارچوب های فرایند انطباق با استرس در مراقبت دهندگان انتخاب شد. درمرحله کار در عرصه نیز بر اساس تحلیل مصاحبه مضامین و زیرمضامین اقدامات و راهبردهای انطباق با استرس والدین کودکان مبتلا به سرطان استخراج شد. در مرحله نهایی از ادغام دو مرحله تعریف، چارچوب ها، اقدامات، استراتژی ها و پیامدهای انطباقی با استرس ظاهر گردید و سپس مدل هیبرید ارایه شد.نتیجه گیری: اجرای مداخلات پرستاری در جهت کاهش استرس مراقبت دهنده، برنامه ریزی جهت آموزش، به کارگیری مهارت های انطباقی و از عهده برآیی صحیح و موثر در مراقبت دهندگان (والدین و وابستگان نزدیک) کودکان مبتلا به سرطان امری ضروری و امکان پذیر خواهد بود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1660

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1393
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    202-215
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1326
  • دانلود: 

    220
چکیده: 

مقدمه: دستاوردهای یادگیری مفهوم جدیدی در نظام های آموزش عالی است که به عنوان شایستگی هایی که انتظار می رود دانشجویان یا دانش آموختگان در پایان دوره آموزشی کسب کرده باشند، تعریف می شود. هدف پژوهش حاضر، تعیین و تعریف دستاوردهای یادگیری برای دانش آموختگان دوره کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان بود.روش: پژوهش حاضر با روش توصیف کیفی انجام شد. مشارکت کنندگان 15 نفر از کارفرمایان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و از 10 آزمایشگاه خصوصی و بیمارستانی انتخاب شدند. اطلاعات و داده ها با روش مصاحبه فردی نیمه ساختار یافته ضبط یا به طور دست نویس ثبت گردید. داده های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تحلیل شد. یافته ها: تجزیه و تحلیل داده ها 4 درون مایه کلی و 11 طبقه نشان داد. دستاوردهای یادگیری دانش آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی عبارت بودند از ]مهارت ها (پیش از آزمایش،در طی فرایند آزمایش و پس از آزمایش)، نگرش حرفه ای (اخلاق حرفه ای، مسوولیت پذیری، علاقه و انگیزه کاری)، ارتباطات (ارتباط با بیماران، ارتباط با همکاران و ارتباط با بخش های مختلف بیمارستانی)، آموزش و یادگیری مداوم (آموزش به زیر دستان و تلاش و انگیزه برای یادگیری مطالب جدید)[ بود.نتیجه گیری: توجه به دستاوردهای یادگیری که کارفرمایان انتظار دارند، توصیه می گردد. این دستاوردها به موفقیت در بازار کار و محیط تخصصی آزمایشگاهی گره خورده است. ارتباط بیشتر دانشگاه و محیط های کاری از جمله آزمایشگاه ها و مراکز بیمارستانی توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1326

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 220 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button