مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,979
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,452
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی- اقدام پژوهی

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 189

چکیده

 مقدمه: دانشکده های پرستاری همگام با تغییرات در سیستم های مراقبتی, به اصلاح در برنامه های آموزش بالینی به ویژه اولین تجربه دانشجو در ورود به بالین دارند. اولین تجربه بالینی به عنوان سنگ بنای حرفه ای در آموزش پرستاری تلقی می شود. این مطالعه با هدف شناسایی چالش های موجود در آموزش بالینی اصول و مهارت های بالینی دانشجویان کارشناسی پرستاری و توسعه آن با رویکرد مشارکتی در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز صورت انجام شد.روش: مطالعه حاضر گزارش دو چرخه عمل از یک مطالعه اقدام پژوهی با رویکرد همکاری متقابل و شیوه بحث گروه های متمرکز, و با مشارکت 84 نفر از کلیه افراد ذی نفع صورت گرفت. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه های گروه های متمرکز از رویکرد تحلیل محتوا استفاده شد. در چرخه های عمل نیز از روش ارزیابی انعکاسی در حین عمل و همچنین ارزشیابی پایانی در آخر هر چرخه با مشارکت کلیه اعضای درگیر از جمله دانشجویان استفاده شد.یافته ها: یافته های مطالعه نشان داد که«عدم انسجام در برنامه و اجرای برنامه آموزشی, مدیریت ناکافی ارتباطات درون و برون سازمانی, عدم درک کافی دانشجو از موقعیت, عدم کنترل مداخله گرها و عدم استفاده مناسب از تسهیل کننده ها در آموزش و بالین» از چالش های مهم پیش روی روند کارآموزی اصول و مهارت های بالینی در بستر مورد مطالعه بود. پس از تعیین مشکلات به صورت طبقه بندی, گروه های صاحب اختیار در تصمیم گیری های آموزشی در دانشکده با همکاری و مشارکت در برنامه کارآموزی اصول و مهارت های بالینی, یک برنامه عملیاتی در چارچوب کلی برنامه آموزشی درسی مصوب کشور تدوین نمودند. نتایج ارزشیابی در دو چرخه عمل, موفقیت کلی طرح عملیاتی بر مبنای مشارکت حرفه ای مدیران و مربیان از دانشکده و مدیران و پرستاران از بالین به همراه دانشجویان درگیر در همکاری متقابل در آموزش بالینی را تایید کرد.نتیجه گیری: برنامه ریزی با مشارکت همه دست اندرکاران آموزشی و بالینی و دانشجویان درگیر در کارآموزی اصول و مهارت های بالینی, در کاهش نارسایی های آموزشی و فاصله تئوری و عمل موثر می باشد و رضایتمندی تمام ذی نفعان به دنبال دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسدی ذاکر، مرضیه، عابدسعیدی، ژیلا، و عابدی، حیدرعلی. (1393). توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی- اقدام پژوهی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 3(2)، 175-189. SID. https://sid.ir/paper/215581/fa

    Vancouver: کپی

    اسدی ذاکر مرضیه، عابدسعیدی ژیلا، عابدی حیدرعلی. توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی- اقدام پژوهی. تحقیقات کیفی در علوم سلامت[Internet]. 1393؛3(2):175-189. Available from: https://sid.ir/paper/215581/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه اسدی ذاکر، ژیلا عابدسعیدی، و حیدرعلی عابدی، “توسعه فرآیند آموزش بالینی اصول و فنون پرستاری با رویکرد مشارکتی- اقدام پژوهی،” تحقیقات کیفی در علوم سلامت، vol. 3، no. 2، pp. 175–189، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/215581/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button