Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    1501
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: امروزه تعارض به عنوان یک جزء غیرقابل اجتناب در ارتباطات انسانی ساختارهای سلامت است. یکی از مهم ترین مهارت هایی که مشخصه توانایی فرد در حل تعارض است، برخورداری از هوش هیجانی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تعارض پرستاران انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 56 نفر پرستار به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (27 نفر) و شاهد (29 نفر) تقسیم شدند. داده ها توسط پرسشنامه جمعیت شناسی، پرسشنامه تعارض شغلی دوبرین و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن جمع آوری گردید. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظرخواهی از متخصصین ارزیابی گردید. ثبات درونی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرونباخ برای تعارض شغلی 0.85 و هوش هیجانی 0.95 تایید گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط پرستاران گروه آزمون و شاهد تکمیل گردید. سپس کلیاتی با مفهوم هوش هیجانی به گروه آزمون آموزش داده شد. یک هفته پس از آموزش هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل، تی زوجی و هاپکر در نرم افزار 11.5 SPSS استفاده گردید.یافته ها: بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای جمعیت شناسی به جز وضعیت تاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. هوش هیجانی کل در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد. در گروه آزمون میانگین نمره هوش هیجانی ارتقاء پیدا کرده و هوش هیجانی کل پس از مداخله معنادار شد (P=0.049). همچنین، نوع تعارض شغلی(P=0.0001)  و نمره تعارض شغلی (P=0.000) در گروه آزمون بعد از مداخله معنادار شد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معناداری در تعارض شغلی پرستاران داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1501

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-25
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    982
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: کارآمدی پرستاران در مقابله با حوادث غیرمترقبه ارزش بسیاری دارد. یکی از شاخص هایی که با نحوه عملکرد پرستاران در شرایط واقعی حادثه رابطه نزدیکی دارد، احساس خودکارآمدی آنان است. این مطالعه با هدف تعیین همبستگی خودکارآمدی مقابله با حوادث غیرمترقبه با ویژگی های جمعیت شناسی در پرستاران شهر کرمان انجام شده است.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 484 پرستار شاغل در بیمارستان های دولتی و خصوصی شهر کرمان به صورت سرشماری شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه کارآمدی پرستاران در مقابله با حوادث است که بر اساس نظریه شناختی اجتماعی بندورا توسط پژوهشگران تهیه شده است. این پرسش نامه دارای 47 عبارت است که شاخص اعتبار محتوا 0.92 و ضریب همبستگی درونی (آلفای کرونباخ) 0.82 به دست آمد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از 13 SPSS انجام شد.یافته ها: نتایج نشان از خودکارآمدی متوسط پرستاران در مواجهه با حوادث غیرمترقبه دارد. عوامل سن، سابقه کار و افزایش تحصیلات و تجربه قبلی خدمت رسانی در بحران همبستگی معنی داری با میانگین نمره خودکارآمدی داشت(p<.05) .نتیجه گیری: برای مقابله با حوادث احتمالی آینده، نیاز به توان افزایی پرستاران می باشد. این بررسی می تواند سرفصل های موردنیاز در توان افزایی را مشخص کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 982

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    26-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1210
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: شناخت میزان و نوع فعالیت بدنی افراد بالغ جهت برنامه ریزی های ارتقاء سلامتی آنان ضروری است. یکی از روش های گردآوری داده ها در این مورد «ثبت زمان وقایع» است که در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از مطالعه حاضر، تعیین فعالیت بدنی مدرسین زن دانشگاه، طراحی، اعتبارسنجی و بکارگیری ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد. تعداد 50 نفر از مدرسین زن دانشگاه بطور در دسترس در این مطالعه شرکت کردند. جهت جمع آوری اطلاعات، با توجه به منابع و ابزارهای موجود در سایر کشورها، بررسی و نقد آن ها، ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» را طراحی شد. جهت اعتبارسنجی (محتوی و صوری) ابزار طراحی شده در اختیار توسط 6 نفر از صاحبنظران (پرستاری، علوم تغذیه و فیزیوتراپی) قرار گرفت و با توجه به اعمال نظر آنان ابزار از نظر اعتبار محتوا و صوری تایید شد. سپس ابزار «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» در اختیار مدرسین زن دانشگاه قرار گرفت و از آن ها خواسته شد فعالیت بدنی یک روز معمولی خود را در ابزار مورد نظر تکمیل نمایند. داده ها پس از کدگذاری، دسته بندی و سپس مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد فعالیت های ثبت شده مدرسین زن در یک روز معمول شامل 63 درصد نمونه ها با میانگین 13 ساعت و 20 دقیقه از نوع سبک (مطالعه، نشستن و کار با کامپیوتر و...)، 33 درصد آن ها با میانگین 8 ساعت و 50 دقیقه از نوع متوسط (کارآموزی، کارهای منزل و...) و 4 درصد نمونه ها با میانگین 2 ساعت و 10 دقیقه از نوع سنگین (ورزش، پیاده روی تند) بود.نتیجه گیری: فقدان فعالیت منظم ورزشی و داشتن اضافه وزن، سبب مشکلات سلامتی می شود و توجه به این موضوع بسیار مهم است. استفاده از «ثبت زمان فعالیت بدنی بالغین» بعنوان یک ابزار معتبر در این رابطه پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1210

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    34-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    885
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: بر اساس نظریه خود- تعالی، افرادی که با شرایط آسیب پذیر یا مرگ روبرو می شوند، ظرفیتی از خود- تعالی را کسب می کنند که تاثیر مثبت بر رفاه آنها دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر گروه همتایان بر ارتقاء وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس با آزمون نظریه خود- تعالی رید است.مواد و روش ها: پژوهش حاضر به صورت نیمه تجربی قبل و بعد از مداخله و بر پایه نظریه خود- تعالی رید می باشد که بر روی 33 بیمار مبتلا به ام اس در سه گروه حمایتی همتا به مدت 8 جلسه بصورت هفتگی 2 ساعت انجام شد. ابزارهای پژوهش شامل 1- پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناسی، 2- «پرسشنامه اصلاح شده درک از بیماری ام اس» با 57 عبارت و همبستگی درونی a=0.80، 3- «ابزار خود- تعالی رید» با 15 عبارت و همبستگی درونی a=0.68  و 4- بخش سلامت جسمی اهه کیفیت زندگی در بیماری ام اس با 84 عبارت و همبستگی درونی a=0.93 بود. ابزارها قبل و بعد از تشکیل گروه ها توسط بیماران مبتلا به ام اس تکمیل شد. از نرم افزار  18 SPSSجهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. با استفاده از تحلیل مسیر، ارتباطات موجود میان متغیرهای الگوی پژوهش آزمون شد.یافته ها: نتایج نشان داد که عامل درک از بیماری می تواند پیش گویی کننده خود- تعالی و وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس باشد، عامل خود- تعالی نیز با میزان اثر 0.43 پیش گویی کننده وضعیت سلامت جسمی بود. یافته جدید این پژوهش ارتباط مستقیم بین درک از بیماری و وضعیت سلامت جسمی بود (p=0.001) که در نظریه رید به آن اشاره نشده بود.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر می تواند در مدیریت آموزش پرستاری و مدیریت پرستاری جهت بهبود وضعیت سلامت جسمی بیماران مبتلا به ام اس، استفاده شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 885

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    45-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    1416
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: مطالعات نشان داده است که مهارتهای ارتباطی پرستاران با بیمار و سایر اعضای تیم درمانی یک مهارت بالینی به شمار می رود و یکی از مهمترین عوامل موثر بر افزایش رضایتمندی بیماران و ارتقاء نتایج بهداشتی و درمانی برقراری ارتباط مناسب بین پزشک و یا پرستار با بیمار می باشد. هدف این مطالعه تعیین همبستگی مهارت های ارتباطی پرستاران با کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود.مواد و روش ها: پژوهش حاضربه روش توصیفی- همبستگی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش 384 بیمار بستری در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی کاشان بود که به روش تصادفی طبقه ای در بیمارستان های منتخب تعیین گردیدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای شامل سه بخش، اطلاعات جمعیت شناسی، مهارت های ارتباطی پرستار (پرسشنامه پژوهشگرساخته 28 سوال) و کیفیت خدمات بستری بود. اعتبار ابزار، در زمینه مهارت ارتباطی از روش اعتبار محتوا و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 0.92، بر روی 20 بیمار بستری در بیمارستان های منتخب، مورد تایید قرار گرفت. در مورد اندازه گیری کیفیت خدمات، از مقیاس سروکوال استفاده گردید. داده ها با نرم افزار SPSS 13 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارت های ارتباطی و کیفیت خدمات بستری در بیمارستان های مورد مطالعه همبستگی مثبت و معنی داری وجود دارد (r= 0.78 و p-value= 0.001). به علاوه، بین مهارت های ارتباطی از نظر بیماران با ابعاد کیفیت خدمات (عوامل ملموس، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین و همدلی) همبستگی مثبت و معنی داری وجود داشت که از لحاظ شدت همبستگی بین دو متغیر مهارت ارتباطی و کیفیت خدمات، از بیشترین به کمترین، شامل بعد تضمین ((r= 0.708، قابلیت اعتماد(r= 0.689) ، پاسخگویی ((r= 0.637، همدلی ( (r= 0.552 و ملموس (r= 0.514)، بود.نتیجه گیری: بهبود مهارت های ارتباطی کارکنان بیمارستان ها، می تواند به افزایش کیفیت خدمات درمانی در این مراکز منجر گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1416

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1121
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: جهت ارایه مراقبت با کیفیت و ایمن به بیمار، گسترش و کاربرد دانش پرستاری الزامی است. این مطالعه با هدف تعیین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالین صورت گرفته است.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی 100 نفر از پرستاران شاغل در بخش های مختلف بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی شهید بهشتی به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه، «پرسشنامه منابع دانش» شامل اطلاعات جمعیت شناسی (شامل 6 سوال) و منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران (شامل 16 سوال) بود که اعتبار و پایایی این ابزار به ترتیب با روش های اعتبار محتوا و آزمون مجدد (ضریب پایایی 0.80) اندازه گیری و تایید شد. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS 14 انجام شد.یافته ها: یافته های حاصل از این مطالعه نشان داد که مهم ترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران در کار بالینی به ترتیب: اطلاعات حاصل از تجربه کار با بیماران (39 درصد)، اطلاعات حاصل از تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات به دست آمده در مدت خدمت (35 درصد) و کمترین منابع دانش مورد استفاده توسط پرستاران مقالات چاپ شده در مجلات پرستاری (2 درصد) بوده است.نتیجه گیری: با توجه به توسعه روز افزون علم و انجام پژوهش ها در پرستاری، استفاده از دانش نوین در عملکرد بالینی پرستاری ضروری است. این امر سبب کاهش فاصله بین نظری و عمل و نیز افزایش کیفیت ارائه خدمات به بیماران می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1121

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    62-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1096
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: امروزه مساله ایمنی بیمار یکی از مباحث مهم جامعه پزشکی و سازمان جهانی بهداشت در کشورهای پیشرفته و در حال توسعه است. خطاهای پزشکی یکی از مشکلات جدی در سلامت عمومی و تهدیدی برای ایمنی بیمار محسوب می شوند. این مطالعه با هدف تعیین وضعیت ایمنی بیماران در مراکز درمانی شهرستان کاشان از دیدگاه پرستاران انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی، 218 نفر از کارکنان پرستاری شاغل در مراکز درمانی شهرستان کاشان شرکت داشتند. جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه انجام شد. «پرسشنامه جو ایمنی بیمار»، جو ایمن را با 30 سوال در هفت بعد (فرصت های آموزشی، گزارش دهی، رفع خستگی، نگرش سرپرستان، شرایط پرستاری، ارتباط با پزشکان، روابط بین پرستاران) بررسی نمود. اعتبار پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پایایی آن نیز با استفاده از ضریب الفای کرونباخ (0.89) تایید شد. داده ها با استفاده از نرم افزار 11 SPSS تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین سنی افراد تحت مطالعه 32.63±6.85 سال بود و 85.8 درصد آنان زن بودند. تفاوت معنی داری در میانگین رتبه جو ایمنی بیمار در تمامی ابعاد مشاهده گردید. همچنین میانگین رتبه جو ایمنی بیمار در تمامی ابعاد به جز بعد رفع خستگی در مراکز پزشکی درمانی تحت مطالعه معنی دار بود (p=0.001) در این مطالعه بعد روابط بین پرستاران (3.24±0.67) بیشترین و بعد نگرش سرپرستان (2.47±0.71) کمترین میانگین رتبه را به خود اختصاص داد.نتیجه گیری: جو ایمنی بیمار در مراکز مورد مطالعه در وضعیت مناسبی قرار ندارد. این امر توجه مدیران بخش سلامت در شهرستان را به اتخاذ رویکرد مناسب جهت تامین جو ایمنی بیمار در مراکز درمانی جلب می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1096

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1390
  • دوره: 

    1
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    73-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1131
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مقدمه: حرفه پرستاری از دیرباز در مسیر فرایند تکاملی خود با چالش های فراوانی روبرو شده است. یکی از چالش های امروزی، اشتغال فارغ التحصیلان دکتری تخصصی پرستاری در بالین می باشد. هدف از این مطالعه تبیین چالش ها و فرصت های اشتغال دکتری های پرستاری در بالین از دیدگاه دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری بود.مواد و روش ها: این مطالعه یک پژوهش کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است که با رضایت آگاهانه و مشارکت 10 نفر از دانشجویان و مدرسین دکتری پرستاری دانشکده های پرستاری شهر تهران انجام گرفته است. روش جمع آوری داده ها، گزارش مکتوب نیمه ساختار یافته و با سوالات باز پاسخ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش کلایزی استفاده شد. برای تایید صحت داده ها معیارهای لینکولن و گوبا بررسی شد.یافته ها: تجزیه و تحلیل گزارش ها منجر به استخراج 24 کد اولیه، 12 زیرطبقه و 5 طبقه اصلی گردید. طبقات اصلی پدیدارشده شامل مدیریت و سازمان دهی در بالین، شکاف بین نظری و عمل در دوره دکتری پرستاری، تربیت دکتری پرستاری بالین، ارتقای حرفه و بهبود کیفیت آموزش و خدمات بالینی پرستاری بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد که بایستی دکتری های پرستاری در راستای تخصص خود و در سطوح عالی پرستاری بکار گرفته شوند و قبل از بکارگیری آنان در بالین، جایگاه شان مشخص گردد. همچنین برای ارائه خدمات پیشرفته و مبتنی بر شواهد پرستاری، بهتر است آنان را بصورت دکتری پرستاری بالین یا حرفه ای تربیت کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1131

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button