مقدمه: امروزه تعارض به عنوان یک جزء غیرقابل اجتناب در ارتباطات انسانی ساختارهای سلامت است. یکی از مهم ترین مهارت هایی که مشخصه توانایی فرد در حل تعارض است، برخورداری از هوش هیجانی می باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی بر تعارض پرستاران انجام شد.مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 56 نفر پرستار به صورت تصادفی به دو گروه آزمون (27 نفر) و شاهد (29 نفر) تقسیم شدند. داده ها توسط پرسشنامه جمعیت شناسی، پرسشنامه تعارض شغلی دوبرین و پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن جمع آوری گردید. اعتبار صوری و محتوایی پرسشنامه ها با نظرخواهی از متخصصین ارزیابی گردید. ثبات درونی پرسشنامه ها با محاسبه آلفای کرونباخ برای تعارض شغلی 0.85 و هوش هیجانی 0.95 تایید گردید. ابتدا هر دو پرسشنامه توسط پرستاران گروه آزمون و شاهد تکمیل گردید. سپس کلیاتی با مفهوم هوش هیجانی به گروه آزمون آموزش داده شد. یک هفته پس از آموزش هر دو پرسشنامه مجددا توسط هر دو گروه تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های کای اسکوئر، دقیق فیشر، تی مستقل، تی زوجی و هاپکر در نرم افزار 11.5 SPSS استفاده گردید.یافته ها: بین دو گروه آزمون و شاهد از نظر متغیرهای جمعیت شناسی به جز وضعیت تاهل تفاوت معناداری مشاهده نشد. هوش هیجانی کل در دو گروه آزمون و شاهد بعد از مداخله تفاوت معناداری را نشان نداد. در گروه آزمون میانگین نمره هوش هیجانی ارتقاء پیدا کرده و هوش هیجانی کل پس از مداخله معنادار شد (P=0.049). همچنین، نوع تعارض شغلی(P=0.0001) و نمره تعارض شغلی (P=0.000) در گروه آزمون بعد از مداخله معنادار شد.نتیجه گیری: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی تاثیر مثبت و معناداری در تعارض شغلی پرستاران داشته است.