Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نویسندگان: 

حمایت خواه مجتبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1513
  • دانلود: 

    1190
چکیده: 

زمینه و هدف در هزاره فناوری اطلاعات، وسایل نوین ارتباطی نقش انکارناپذیری را در زندگی کنش گران اجتماعی ایفا می کنند. در این خصوص یکی از ابعاد قابل تامل این رسانه ها، مسایل و آسیب های اجتماعی ناشی از استفاده از آنهاست، که بخش عمده آن گریبان گیر زنان است. از این رو این مطالعه، با هدف بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی مجازی بر انحرافات اجتماعی زنان انجام پذیرفته است. روش شناسی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث ماهیت، توصیفی از نوع پیمایش اجتماعی است. جامعه آماری شامل 105 زن بازداشت شده در جهرم بوده که به عنوان جمعیت نمونه در دسترس انتخاب شدند. داده ها از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته با اعتبار محتوایی (از نوع صوری) لازم و پایایی قابل اطمینان بالاتر از (65/0)، جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره انجام شد. یافته ها تحلیل داده ها حکایت از این دارد که ارتباط میان متغیرهای تحصیلات، پایگاه اقتصادی اجتماعی، دینداری، هدف از عضویت، میزان استفاده و سابقه استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی با متغیر انحراف اجتماعی در سطح 05/0 معنی دار می باشد. نتایج معادله رگرسیونی نیز نشان داد که حدود 25 درصد از واریانس متغیر وابسته() توسط متغیرهای مستقل تبیین می شود و در این میان بیشترین تاثیر مربوط به دو متغیر میزان استفاده و سابقه استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی با مقدار بتای استاندارد (404/0) و (320/0) است. نتیجه گیری شبکه های اجتماعی مجازی، فرصت و انگیزه بیشتری را نسبت به فضای واقعی جامعه، برای تخطی از هنجارهای اجتماعی برای زنان فراهم ساخته است؛ پس می توان چنین استدلال کرد که، شبکه های اجتماعی مجازی نقشی اثرگذار و مستقیم در زمینه بروز انحرافات اجتماعی زنان دارند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1513

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1190 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    27-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    196
  • دانلود: 

    487
چکیده: 

زمینه و هدف امروزه موسیقی های زیر زمینی از جمله پدیده های اجتماعی اند که در برخی جوامع یافت می شود. هدف این پژوهش شناسایی چالش های اخلاقی و امنیتی گرایش جوانان به موسیقی های زیر زمینی می باشد. روش شناسی این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی است که از روش پیمایشی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق 32 نفر متشکل ازخوانندگان و موزیسین های فعال موسیقی زیر زمینی دستگیر شده (جمعا 21 نفر)، و کارکنان پلیس مرتبط با موضوع (9 نفر) و قضات پرونده (2 نفر) است که به صورت هدفمند با تاکید بر اشباع نظری انتخاب شده اند. روش جمع آوری اطلاعات میدانی و ابزار آن مصاحبه حضوری نیمه ساخت یافته بود. روایی تحقیق به گونه روایی بیرونی (کسب اطلاعات دقیق، کنترل های اعضا، و جهت گیری های تیوریک محقق) انجام شده و پایایی مصاحبه ها و پرسش ها برطیق ضریب توافق درصدی با تاکید بر مدل هفت گانه کرسول و ضریب کاپا (که مقدار آماره ان 0/836 بوده و در حد عالی است) انجام شده است. به سبب کیفی بودن کار روش تجزیه و تحلیل به طور همزمان با جمع اوری اطلاعات، کد گذاری، فشرده سازی، جداسازی و خلاصه کرده، رمزگذاری شده. سپس با درست کردن مقولات، تم ها با استفاده از نرم افزار نسخه 18 مکس کیودا، محاسبه و تحلیل مضمون گردید. یافته ها نشان داد که بین موسیقی های زیر زمینی و ایجاد چالش های اخلاقی و امنیتی در کشور ارتباط مثبت وجود دارد بطوری که امکان شکل گیری جرایم اخلاقی در گروه های موسیقی زیر زمینی با تاکید بر مولفه هایی مانند: تاثیر از خود بی خود کنندگی، غیر قابل نظارت بودن، محتواهای اشعار و روابط غیر معمول اعضای موسیقی های زیر زمینی امکان پذیر است. نتیجه گیری چالش های اخلاقی و امنیتی جامعه محصول موسیقی های زیر زمینی و غیر مجاز است. گروه های موسیقی زیر زمینی محصول و فراورده و نتیجه عمل اجتماعی افراد در خصوص موسیقی است و به سیاست های نادرست و مقطعی تصمیم گیران باز می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 196

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 487 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    55-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    344
  • دانلود: 

    596
چکیده: 

زمینه و هدف مساله بازگشت مجدد زندانیان به زندان همواره یکی از دغدغه های اصلی مسیولان قضایی و انتظامی و مدیران زندان ها بوده است. هدف اصلی تحقیق مطالعه زمینه های اجتماعی موثر بر بازگشت مجدد زندانیان به زندان است. روش شناسی پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی و از نظر نوع مطالعه از نوع تحقیقات کیفی مبتنی بر روش داده بنیاد است. جامعه آماری شامل کلیه زندانیان با سابقه بازگشت به زندان در زندان مرکزی کرمان می باشد. روش نمونه گیری هدفمند در دسترس می باشد. مشارکت کنندگان در پژوهش را 34 نفر از زندانیان با سابقه جرم و بازگشت مجدد به زندان مرکزی شهر کرمان در سال 1399 می باشند. از مصاحبه نیمه ساختار یافته به عنوان ابزار گرد آوری داده ها استفاده شده است. برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد از سه روش کنترل یا اعتبار یابی توسط اعضا، مقایسه های تحلیلی واستفاده از تکنیک ممیزی بهره گرفته شده است. داده ها بر طبق رویه مبتنی بر نظریه زمینه ای در سه مرحله کد گذاری باز، انتخابی و گزینشی(محوری)تجزیه و تحلیل شده اند. یافته ها براساس یافته های به دست آمده، سرمایه اجتماعی درون گروهی، یادگیری جرم در زندان، عدم حمایت نهادی به عنوان شرایط علی و مشغله های ذهنی، احساس محرومیت نسبی، یادگیری نامطلوب مهارت های زندگی، به عنوان بسترهای زمینه ساز و وابستگی به مصرف مواد مخدر، فرصت های مجرمانه، بی تفاوتی مدنی به عنوان شرایط مداخله گر، پشتیبانی حمایتی و عاطفی، متقاعد سازی پس از آزادی، تقویت کارآفرینی حمایتی و خدمات مشاوره به زندانیان پس از آزادی به عنوان راهبرد ها و از بین رفتن قبح ارتکاب به جرم، تعاملات بزهکارانه وتنهایی و طرد اجتماعی به عنوان پیامدها، مورد کشف و درک قرار گرفت. نتیجه گیری نتایج بررسی نشان می دهد که بازگشت مجدد زندانیان به زندان از عوامل متعددی تاثیر می گیرد. که دارای منشا اجتماعی است و با ساختارها و نظام اجتماعی ارتباط وسیع و تنگاتنگی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 344

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 596 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    83-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    242
  • دانلود: 

    520
چکیده: 

زمینه و هدف با توجه به تغییر و تحولات محیطی، تحول سازمانی یکی از رویکردهای مهم و ضروری برای هر سازمانی است. پژوهش حاضر با هدف تدوین راهبرد های تحول سازمانی در پیشگیری انتظامی از جرم با استفاده از رویکرد جهادی انجام پذیرفت. روش شناسی پژوهش این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی-تحلیلی و از نظر روش کیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان پلیس در حوزه پیشگیری از جرم می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و اصل اشباع نظری، 14 نفر از آنها به عنوان نمونه انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای اطمینان از روایی از نظرات اساتید و برای پایایی از روش باز آزمون، مقایسه و تکرار پذیری استفاده شد. داده های جمع آوری شده به روش تحلیل مضمون و با استفاده از نرم افزاز"اطلس تی" مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها بر اساس یافته ها ضمن شناسایی ابعاد تحول سازمانی در پیشگیری انتظامی از جرم با رویکرد جهادی در قالب 5 بعد ساختار سازمانی ارگانیکی، فناوری، فرهنگ سازمانی، توسعه منابع انسانی و اهداف پیشگیری از جرم با مبناء قراردادن آنها عوامل داخلی و خارجی تحول سازمانی نیز شناسایی، سپس با استفاده از رویکرد SWOT راهبردهای سازمان در قالب استراتژی های تدافعی، تهاجمی، محافظه کارانه و رقابتی تدوین و نیز مشخص گردید در حال حاضر وضعیت سازمان پلیس در حوزه پیشگیری انتظامی از جرم در وضعیت رقابتی قرار دارد. نتیجه گیری در صورتی که سازمان پلیس از راهبردهای تعیین شده با توجه به تغییر و تحولات محیطی به درستی استفاده نماید. توان و قابلیت لازم را با پیاده سازی رویکردی جهادی در پیشگیری از جرایم و همچنین کاهش آن خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 242

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 520 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    115-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    221
  • دانلود: 

    499
چکیده: 

زمینه و هدف فضای مجازی در مناسبات اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی جای خود را یافته است. اما سوءاستفاده از فضای مجازی سبب بروز دغدغه ها و مشکلات عدیده ای برای سیستم های انتظامی-امنیتی، آموزشی، فرهنگی، اقتصادی شده است. هدف اصلی پژوهش حاضر، بازنگری در نقش و عملکرد پلیس در فضای مجازی با تاکید بر آموزش های لازم و انتظام بخشی است. روش شناسی پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، به لحاظ ماهیت اکتشافی و از نوع توصیفی تحلیلی با روش دلفی در دو دور انجام شد. جامعه آماری شامل خبرگان فضای مجازی پلیس در تهران بود که نمونه به تعداد 10 نفر با روش گلوله برفی به اشباع نظری رسید. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته بود. روایی مصاحبه ها با ملاک گوبا و لینکلن و روایی پرسشنامه ها با روش صوری و محتوایی تایید شد. مصاحبه با استفاده از روش تحلیل مضمونی، و پرسشنامه با استفاده از محاسبه میانگین و بوسیله نرم افزار Excel تحلیل شد. یافته ها نقش و عملکرد پلیس در فضای مجازی در دو بعد انتظام بخشی و آموزش-ظرفیت سازی و دوازده مولفه به این شرح است: پیش بینی، پیشگیری، مقابله و پی جویی مجرمین، بازسازی، هماهنگی بین دستگاهی(شبکه سازی)، مدیریت غیرمتمرکز، آموزش های کارکنان پلیس، آموزش همگانی، فرهنگ سازی، عملیات روانی، دفاع از هویت ملی مذهبی و مسیول سازی، فرصت سازی و ظرفیت سازی. نتیجه گیری نتیجه حاصل از تحقیق نشان می دهد جهت اعمال بهینه نقش پلیس در حوزه فضای مجازی نیاز به آشنایی، بازتعریف مفاهیم جدید، بازنگری در عملکرد پلیس، تغییر الگوها؛ دستورالعمل ها و سیاست ها می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 221

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 499 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    141-166
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    418
  • دانلود: 

    736
چکیده: 

زمینه و هدف در بین عوامل متعدد مرتبط با رفتارهای پرخطر گروه های سنی جوان مهارت مدیریت خشم و میزان تاب آوری آنها به عنوان مجموعه ای از مهارت و استعداد های روانی یکی از مهم ترین عوامل پیش بینی کننده رفتارهای پرخطر و در نتیجه میزان انتظام و امنیت جامعه انسانی به شمار می رود چراکه در بین گروه سنی مورد مطالعه روابط درهم تنیده و پیچیده ای وجود دارد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل ساختاری نقش مهارت مدیریت خشم بر رفتارهای پرخطر جوانان با واسطه گری تاب آوری صورت پذیرفت. روش شناسی این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه هدف را دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز در سال تحصیلی 1399-1400 تشکیل می دهند که براساس آمار اخذ شده حدود 27000 نفر می باشند که از بین آنها براساس جدول کرجسی مورگان تعداد 383 نفر از طریق فراخوان اینترنتی به صورت داوطلبانه و آنلاین با توجه به محدودیت تردد کرونا در پژوهش حاضر شرکت کردند. در ادامه برای جمع آوری داده های موردنیاز از پرسشنامه های مهارت کنترل خشم حاجتی و همکاران(1387)، ابعاد تاب آوری واگنیلد(2009) و پرسشنامه خطرپذیری ایرانی(1387) بهره برداری شد و در ادامه برای تجزیه و تحلیل داده های احصایی از روش مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نتایج نشان داد، مدل پیشنهادی از برازش قابل قبولی برخوردار است. زیرا تصریح شد اثر مستقیم مهارت مدیریت خشم بر رفتارهای پرخطر Ρ (0/001)، ß (-0/363) اثر غیرمستقیمß (0/427)، Ρ (0/022)و همچنین اثر کل بین متغیرها Ρ (0. 001)، ß (-0/424)می باشد که هر سه از نظر آماری معنادار می باشند و این بدین معناست که مهارت مدیریت خشم به طور مستقیم و غیرمستقیم با رفتار پرخطر رابطه معناداری دارد. نتیجه گیری مطابق با یافته ها مهارت مدیریت خشم باعث افزایش میزان تاب آوری و در نتیجه سبب کاهش گرایش به رفتار پرخطر و افزایش نظم و احساس امنیت اجتماعی در بین جوانان می شود. زیرا فقدان هر یک از متغیرهای نامبرده، رانندگی بی پروا، خشونت، اعتیاد به مواد مخدر، مصرف الکل، بی بندوباری جنسی و اهم رفتارهای پرخطر دیگر را نیز به بار خواهد آورد که نتیجه آن نیز کاهش امنیت در اجتماع است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 736 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    167-200
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    710
  • دانلود: 

    847
چکیده: 

زمینه و هدف به رغم اینکه هزینه های هنگفتی صرف درمان اجباری اعتیاد در کشور می شود، اما مطالعات کافی در خصوص اثربخشی و مفید بودن این طرح صورت نگرفته است؛ بنابراین این مطالعه با هدف شناسایی پیامدهای درمان اجباری اعتیاد انجام گرفته است. روش شناسی پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و به لحاظ روش، اکتشافی و از نظر نوع مطالعه از نوع تحقیقات کیفی است. مشارکت کنندگان پژوهش حاضر مشتمل بر دو گروه متخصصان حوزه اعتیاد و افراد دارای تجربه درمان اجباری اعتیاد است. روش نمونه گیری به صورت هدفمند و تعداد افراد مورد مطالعه نیز بر اساس معیار اشباع اطلاعاتی، 22 نفر است. تکنیک مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات، «مصاحبه نیمه ساخت یافته» است و برای رسیدن به معیار قابلیت اعتماد پژوهش از تکنیک های اعتباریابی توسط مشارکت کنندگان، تکنیک ممیزی و حضور طولانی در میدان مطالعه و برای تحلیل داده ها از تحلیل مضمون بهره گرفته شد. یافته ها بعد از کدگذاری و تحلیل داده ها، شش مضمون اصلی و هجده مضمون فرعی استخراج شد. مضامین حاصل از کدگذاری داده ها عبارت اند از: «ضعف خودمدیریتی»، «انفعال و بی ارادگی»، «محرومیت و خلا وجودی»، «درمان مقطعی و سطحی»، «نادیده گرفتن اصول اخلاقی و حرفه ای» و «تثبیت موقعیت ورشکسته». نتیجه گیری نتایج این مطالعه نشان می دهد که در درمان اجباری اعتیاد، پزشکی شدن درمان و درمان موقتی که بر مصرف دارو اتکا دارد، رجحان پیدا کرده است. بر این اساس، نظام درمان اعتیاد، نیازمند مجموعه ای از فعالیت های چندجانبه و سیستمی در سطوح مختلف سیاستی، مدیریتی، اجرایی و پرسنلی است که بتواند «انطباق پذیری» بیماران را به منظور بازپیوند اجتماعی و تامین سلامت روانی و اجتماعی آن ها افزایش دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 710

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 847 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    201-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    278
  • دانلود: 

    482
چکیده: 

زمینه و هدف شکل گیری هویت نوجوانان بر اساس ارزش های اسلامی-ایرانی رسالت مهم نظام تعلیم و تربیت است. بررسی وضعیت هویت ملی نوجوانان از اصلی ترین اقداماتی است که باید در راستای تقویت هویت ملی صورت گیرد. هدف، مقایسه گرایش های شناختی، رفتاری و عاطفی هویت ملی دانش آموزان متوسطه دوم برحسب ویژگی های دموگرافی مختلف با یکدیگر است. روش هدف پژوهش، کاربردی است. ماهیت مرحله اول از نوع تحلیل محتوا و روش آن کتابخانه ای است. ماهیت مرحله دوم از نوع همبستگی بوده و با روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری دانش آموزان دوره متوسطه دوم کشور در سال 1398-1397 می باشد. حجم نمونه اولیه 1915 نفر است. روش نمونه گیری در ابتدا، نمونه گیری در دسترس هدفمند و سپس خوشه ای تصادفی است. ابزار پژوهش، پرسش نامه برگرفته از پژوهش غریب زاده و حسین پور (1398) بوده و با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفته است. روایی صوری تایید شده و پایایی 0/977=α دارد. آزمون های واریانس چند متغیره، تعقیبی توکی و T مستقل با استفاده از نرم افزار spss به کار رفته اند. یافته ها بین هویت ملی دانش آموزان برحسب جنسیت، رشته و درآمد تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما برای شهر محل تحصیل این تفاوت معنادار نیست. در اختلاف میانگین هویت ملی شهرهای تبریز و اصفهان با (0968/3-)، مشهد و اصفهان با (3069/4-) و تهران و اصفهان با (3963/3-) تفاوت معنادار است؛ اما در سایر موارد تفاوت معنادار نیست. در اختلاف میانگین رشته های انسانی و ریاضی با (5754/5)، انسانی و تجربی با (6099/4)، انسانی و فنی با (7598/8) و تجربی و فنی با (1499/4) تفاوت معنادار است؛ اما در سایر موارد معنادار نیست. در مقایسه میانگین درآمدها با یکدیگر تفاوت معنادار نیست. میانگین هویت ملی در دانش آموزان پسر 3/33 و در دختر 2/97 است و این تفاوت معنادار می باشد. نتیجه گیری جنسیت، رشته تحصیلی، درآمد خانواده و شهر محل تحصیل عواملی تاثیرگذار بر هویت ملی هستند که باید در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 278

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 482 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button