Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    1-12
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    293
  • دانلود: 

    660
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر رفتاردرمانی دیالکتیک بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی زنان معتاد در حال ترک با توجه به نقش میانجی ذهن آگاهی، ارتباط موثر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام زنان معتاد در حال ترک شهر اصفهان و حجمنمونه 60 زن در حال ترک زندانی بودند که بر اساس نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه تنظیم خلق منفی (Catanzaro & Mearns, 1990)، مقیاس تحمل پریشانی (Simmons & Gaher, 2005) و پرسشنامه حالات رفتاری-هیجانی (Researcher made) بود. داده ها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل شدند؛ یافته ها نشان داد که رفتاردرمانی دیالکتیک منجر به افزایش مهارتهای تنظیم هیجان و نیز تحمل پریشانی در گروه آزمایش شده است (001/0P<) و تثیر این درمان تا پیگیری سه ماهه باقی مانده است. همچنین نقش میانجی گر ذهن آگاهی، ارتباط موثر و راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در پس آزمون به لحاظ آماری معنادار بود (P<0. 05).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 660 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    13-21
تعامل: 
  • استنادات: 

    4
  • بازدید: 

    439
  • دانلود: 

    794
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (فیلیال تراپی) به مادران کودکان پیش دبستانی و بررسی تاثیر آن بر اعتیاد به بازی های رایانه ای و پرخاشگری کودکان آنها بوده است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران کودکان پیش دبستانی دارای اعتیاد به بازی های رایانه ای غربال شده بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه اعتیاد به بازی های رایانه ای (فرم والد) فرهادی (Farhadihadi, 2016) و مقیاس پرخاشگری کودکان پیش دبستانی(فرم والد) واحدی و همکاران (Vahedi et al, 1999) بود. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به ابزارهای پژوهش پاسخ دادند. گروه آزمایش در این پژوهش در معرض10جلسه (2 ساعته) دوره آموزشی فیلیال تراپی قرار گرفتند. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش فیلیال تراپی به مادران، بر کاهش نشانه های اعتیاد به بازی های رایانه ای(01/0P<) و نیز بر کاهش پرخاشگری کودکان (05/0P<)، پرخاشگری کلامی(01/0P<) و پرخاشگری تکانشی (05/0P<) موثر بوده است. بر همین اساس، تمرکز بر آموزشهای مرتبط با والدین به عنوان راهکاری برای کاهش گرایش افراطی کودکان به بازیهای رایانه ای توصیه می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 439

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 794 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 4 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    22-33
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    656
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی تاثیر تحریف شناختی بر خودانتقادی با واسطه گری ویژگی های شخصیتی بر دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران است. طرح پژوهش، رابطه ای از نوع معادلات ساختاری است و جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تهران در سال 1399 تشکیل داده، نمونه پژوهش 350 نفرند که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه های خودانتقادی، تحریف شناختی و ویژگی های شخصیتی و روش تحلیل داده ها، مدل یابی معادلات ساختاری است. نتایج پژوهش نشان می دهد مدل یاد شده، برازش قابل قبولی با داده ها دارد؛ ویژگی های شخصیتی و تحریف شناختی به طور معناداری خودانتقادی را پیش بینی می کنند؛ تحریف شناختی اثر مستقیم معناداری در پیش بینی خودانتقادی دارد؛ اثر غیرمستقیم تحریف شناختی بر خودانتقادی با واسطه گری ویژگی های شخصیتی مثبت و معنادار است؛ همچنین خرده مقیاس های برون گرایی، توافق، گشودگی و وظیفه شناسی بر خودانتقادی، اثر معنادار منفی و روان رنجورخویی بر خودانتقادی اثر معنادار مثبتی دارد. با توجه به نتایج به دست آمده در این پژوهش، با کم کردن تحریفات شناختی می توان خودانتقادی را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 656 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    34-46
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    293
  • دانلود: 

    605
چکیده: 

هدف از این پژوهش، مقایسه اثربخشی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی و تصویرسازی ارتباطی، بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر در زنان دارای کیفیت پایین زناشویی بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و حجم نمونه 75 زن بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. از این تعداد 25 نفر به گروه آزمایشی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی و 25 نفر به گروه آزمایشی تصویرسازی ارتباطی و 25 نفر به گروه کنترل به صورت واگذاری تصادفی تخصیص یافتند. ابزارهای پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه گذشت صفت (بری و همکاران، 2005) و پرسشنامه احساسات مثبت (الیری و ترکویتز، 1978) بود. گروه آزمایشی تصویرسازی ارتباطی، 8 جلسه 90 دقیقه ای و گروه آزمایش آموزشی زوج درمانی مبتنی بر بخشودگی، 9 جلسه 90 دقیقه ای آموزش دیدند. برای تحلیل داده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک متغیره استفاده شد. یافته ها نشان داد هر دو رویکرد درمانی در مرحله پس آزمون بر گذشت زناشویی و احساس مثبت نسبت به همسر، تاثیر قابل توجهی داشته و منجر به افزایش معنادار بخشودگی و احساس مثبت نسبت به همسر می شود (p <0. 005). همچنین بین دو روش مداخله در میزان تاثیرگذاری بر متغیرهای وابسته، تفاوت معناداری وجود ندارد. بر اساس یافته ها می توان گفت هریک از این رویکردها از جمله مداخلات موثر و موفق در حیطه زوج درمانی اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 293

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 605 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    47-58
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

توجه به خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی و بستر رشد تک تک افراد جامعه بسیار مهم است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی خانواده درمانی شناختی-رفتاری بر سلامت عمومی و رضایت زناشویی خانواده های دارای کودکان کم توان ذهنی شهرستان خرم آباد بود. روش این پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه خانواده های دارای کودکان کم توان ذهنی مراجعه کننده به مراکز توانبخشی شهرستان خرم آباد در تابستان سال 1393 بودند که تعداد 30 خانواده به صورت نمونه گیری در در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) قرار گرفتند. پرسشنامه سلامت عمومی و پرسشنامه رضایت زناشویی به عنوان پیش آزمون مورد استفاده قرار گرفت، سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه تحت خانواده درمانی شناختی-رفتاری قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. در پایان پس آزمون بر روی هر دو گروه اجرا شد و داده ها با استفاده از نرم افزار 21-SPSS و روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل پس از خانواده درمانی شناختی-رفتاری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P) به طوری که میانگین نمره سلامت عمومی و رضایت زناشویی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    59-70
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    268
  • دانلود: 

    662
چکیده: 

هدف پژوهش مقایسه اثربخشی درمان فراشناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تعلل‍ ورزی تحصیلی و نشانه‍ های اضطراب امتحان در دانش‍ آموزان مقطع دبیرستان بود. این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش‍ آموزان دبیرستانی شهر تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود که تعداد 45 دانش‍ آموز که مطابق با نمره برش در پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون، تشخیص اضطراب امتحان را دریافت کرده بودند، با استفاده از روش نمونه‍ گیری خوشه‍ ای چندمرحله‍ ای و هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفر در هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه‍ های اضطراب امتحان (Sarason, 1975) و تعلل‍ ورزی تحصیلی (Solomon & Rothblum, 1984) را به عنوان پیش‍ آزمون و پس‍ آزمون تکمیل کردند. گروه آزمایشی اول و دوم به ترتیب 8 جلسه درمان فراشناختی گروهی و 8 جلسه رفتاردرمانی دیالکتیکی گروهی دریافت کردند و گروه کنترل مداخله‍ ای دریافت نکرد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره و تک‍ متغیره در نرم افزار SPSS. 17 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که هر دو درمان فراشناختی و رفتاردرمانی دیالکتیکی بر تعلل‍ ورزی تحصیلی و نشانه‍ های اضطراب امتحان در دانش‍ آموزان دارای اختلال اضطراب امتحان تاثیر معناداری دارند(001/0p<)، در حالی که درمان فراشناختی نسبت به رفتاردرمانی دیالکتیکی بر بهبود تعلل‍ ورزی تحصیلی و نشانه‍ های اضطراب امتحان تاثیر بیشتری داشت(001/0p<).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 268

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 662 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    71-84
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    639
  • دانلود: 

    939
چکیده: 

هدف این پژوهش، مقایسه تاثیر رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی بر علایم کمبود توجه/بیش فعالی و اضطراب در نوجوانان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند که 45 نفر از آنان با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 15 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه علایم کمبود توجه/ بیش فعالی (Conner Erhardt & Sparrow, 1999) و اضطراب کودکان (Bimaher, 1997) استفاده شد. طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. گروه های آزمایش تحت رفتار درمانی دیالکتیکی (12جلسه 60 دقیقه ای) و تنظیم هیجانی (8جلسه 45 دقیقه ای) قرار گرفتند و پس از یک ماه مرحله پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو رفتار درمانی دیالکتیکی و تنظیم هیجانی برکاهش علایم کمبود توجه/ بیش فعالی و اضطراب دانش آموزان اثربخشند (0. 01p<)، همچنین نتایج تحلیل بنفرونی نشان داد، رفتار درمانی دیالکتیکی نسبت به تنظیم هیجانی، دارای تاثیر بیشتری برکاهش علایم کمبود توجه/بیش فعالی و بهبود اضطراب دانش آموزان است (0. 05p<).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 639

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 939 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    85-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    236
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق، شبه آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام کودکان پنج ساله حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند و بدین منظور، 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان، با شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مقیاس هوش کودکان استنفورد-بینه (Roid, 2005)، پرسشنامه میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987)، پرسشنامه انگیزه انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998)، پرسشنامه تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامه خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های پیروی از علایق خود، پشتکار، مهارت های زبانی، دانش/درک مطلب، حافظه، توانایی ریاضی، استدلال دیداری فضایی، مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مولفه کنجکاوی، تحمل شکست، خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی، انگیزشی و ارتباطی کودکان می توانند از برنامه کویین استفاده کنند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 236

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    101-114
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    538
  • دانلود: 

    803
چکیده: 

این مطالعه با هدف آگاهی از دیدگاه های نوجوانان خودجرح در باب احساس گناه و شرم انتقال یافته از والدینشان انجام یافت تا زمینه شناخت ماهیت این موضوع فراهم شود. این پژوهش از نوع کیفی و جامعه آماری آن شامل همه دبیرستان های شهر بانه بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای سه مدرسه انتخاب و بعد از غربالگری با 7 نفر از دانش آموزان نوجوان پسری که خودزنی کرده بودند مصاحبه شد. روش اصلی جمع آوری داده ها، مصاحبه های نیمه ساختارمند بود و داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی استقرایی تجزیه وتحلیل شدند. صحت و اعتبار این مطالعه، ریشه در چهار محور «باورپذیری، انتقال پذیری، تصدیق پذیری و اطمینان پذیری» داشت. بعد از مشخص کردن کدهای مفهومی، 6 درون مایه استخراج شد که در قالب سه مقوله اصلی شامل نوع احساس گناه و شرم، منابع انتقال احساس گناه و شرم و پیامدهای انتقال احساس گناه و شرم دسته بندی شدند. افکار (انتظارات) و رفتار منفی والدین درباره نوجوانان دارای رفتار خودجرحی این مطالعه، در شکل گیری احساسات منفی از قبیل گناه و شرم و گرایش آن ها به سمت خودزنی نقش اساسی داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 538

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 803 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    115-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    455
  • دانلود: 

    741
چکیده: 

هدف این پژوهش مقایسه درک هیجان و تنظیم هیجان در کودکان پیش دبستانی دارا و فاقد همشیر بود. طرح پژوهش، توصیفی از نوع علی-مقایسه ای و جامعه آماری کودکان 4 تا 6 سال در مهدکودک های شهر تهران در سال 1396 بود. با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای، 60 کودک انتخاب و بر اساس سن و جنس همتاسازی شدند. ابزار این پژوهش شامل «آزمون تطبیق هیجان» (Izard, Haskins, Schultz, Trentacosta & King, 2003) «تکلیف بیان علت هیجان» (Wang, Hutt, Kulkofsky, McDermott & Wei, 2006) و چک لیست تنظیم هیجان (Shields & Cicchetti, 1997) بود. یافته ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد کودکان دارای همشیر در نمره کل درک هیجان و زیرمقیاس های دانش موقعیت هیجان، دانش بیانی هیجان و دانش دریافتی هیجان به طور معنادار نمره بالاتری گرفته اند (05/0 < p). همچنین در زیرمقیاس بی ثباتی/منفی گرایی از چک لیست تنظیم هیجان به طور معنادار نمره پایین تری گرفته اند (05/0 < p) که دلالت بر واکنش های هیجانی متعادل تر دارد. یافته های این پژوهش نشان می دهد برخوردارد بودن از همشیر در سال های پیش دبستانی، موقعیت منحصر به فردی را برای ارتقای شایستگی های هیجانی کودکان فراهم می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 455

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 741 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    125-135
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    965
چکیده: 

این پژوهش با هدف بررسی رابطه تنهایی با رضایت از زندگی با میانجی گری عزت نفس و حمایت اجتماعی ادراک شده صورت گرفت. طرح پژوهش رابطه ای از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. این پژوهش با حضور 153 دانش آموز به روش نمونه گیری در دسترس از بین دانش آموزان دختر کلاس های هفتم تا نهم (متوسطه اول) شهر اراک انجام شد. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه احساس تنهایی (LQ)، مقیاس چند بعدی ادراک حمایت اجتماعی (MSPSS)، پرسش نامه رضایت از زندگی (SWLS)، پرسش نامه اعتماد به نفس روزنبرگ و برای بررسی فرضیه های پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. برای بررسی برازش مدل، مقادیر پایایی ترکیبی (CR)، آلفای کرونباخ و میانگین واریانس های خروجی (AVE) گزارش شدند که حکایت از پایایی مناسب مدل داشتند. در مدل معادلات ساختاری، رابطه مستقیم تنهایی با رضایت از زندگی تایید نشد؛ بنابراین عزت نفس و حمایت اجتماعی، نقش میانجی چندگانه کاملی را در رابطه تنهایی با رضایت از زندگی در مدل معادلات ساختاری ایفا می کنند (01/0p<).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 965 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    136-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    134
  • دانلود: 

    494
چکیده: 

این پژوهش با هدف ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی آزمون منطقی بودن/ احساسی بودن و بررسی رابطه آن با توانایی تصمیم گیری در کارکنان بانک مسکن انجام شد. نخست، فهرستی از رفتارهای مناسب برای اندازه گیری ویژگی مورد نظر فراهم شد. پس از تایید روایی محتوایی، برای آگاهی از مشکلات احتمالی و برطرف نمودن آنها، 50 نفر پرسش نامه را تکمیل و عبارت ها و واژه های نامفهوم را مشخص کردند. سپس برخی از گویه ها حذف یا اصلاح و آزمون نهایی آماده شد. 1024 نفر از کارکنان بانک مسکن به آزمون منطقی بودن/ احساسی بودن و آزمون توانایی تصمیم گیری پاسخ دادند. داده ها به کمک نرم افزار لیزرل و با روش های توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد آزمون ساخته شده چهار عامل کنترل شخصی، تاثر عاطفی، بردبار، و نوروزگرایی را می سنجد. پایایی کل آزمون با روش آلفای کرونباخ 86/0 و برای 4 عامل کنترل شخصی، تاثر عاطفی، بردباری، و نوروزگرایی به ترتیب 78/0، 69/0، 65/0 و 63/0 به دست آمد و میانگین و انحراف معیار آزمون ساخته شده به ترتیب 002/67 و 63/12 بود. با توجه به میزان پایایی و روایی، می توان گفت که پرسش نامه منطقی بودن/ احساسی بودن، ابزار مناسبی برای اندازه گیری میزان منطقی بودن یا احساسی بودن افراد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 134

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 494 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    148-157
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    651
  • دانلود: 

    827
چکیده: 

در این پژوهش به پیش بینی نقش کیفیت رابطه بر اساس صمیمیت زناشویی و سلامت خانواده اصلی پرداخته شده است. این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی و جامعه پژوهش عبارت بود از زنان و مردان متاهل شهر تهران در بازه زمانی 13961395 که 250 نفر آنان به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند و اطلاعات با استفاده از پرسشنامه های صمیمیت زناشویی والکر و تامپسون (1983)، سلامت خانواده اصلی هاشتات و همکاران (1985) و رابطه با خانواده همسر چراغی (1393) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون همزمان آزمون شد؛ نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سلامت خانواده اصلی و صمیمیت زناشویی با کیفیت رابطه با خانواده همسر، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (05/0> P). همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که صمیمیت زناشویی و سلامت خانواده اصلی توان تبیین 26 درصد از کیفیت رابطه با خانواده همسر را دارد (01/0>p) و در شکل گیری کیفیت رابطه با خانواده همسر، صمیمیت زناشویی و سلامت خانواده اصلی نقش بسیار مهمی ایفا می کنند بنابراین لزوم توجه بیشتر به این عوامل در تحکیم خانواده اهمیت بنیادی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 651

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 827 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    158-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    426
  • دانلود: 

    622
چکیده: 

هدف این پژوهش بررسی مدل متغیرهای موثر بر عشق و تعهد به برند و تاثیر آن بر وفاداری به برند، تمایل به پرداخت بیشتر و تبلیغات دهان به دهان در کاربران تلفن های همراه هوشمند و طرح پژوهش رابطه ای از نوع مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این پژوهش را همه کاربران تلفن های همراه هوشمند تشکیل می دهند و برای نمونه گیری، 180 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران که کاربر تلفن های همراه هوشمند با برندهای اپل، سامسونگ و هواوی هستند، با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار سنجش شامل پرسشنامه های عشق به برند (Unal & Aydin, 2013)، تجربه برند (Brakus et al, 2009)، اعتماد به برند (Delgado-Ballester et al, 2003)، شناسایی برند (Lam et al, 2010)، تعهد به برند (Fullerton, 2005)، وفاداری به برند (Japutra & Molinillo, 2017) وتمایل به پرداخت بیشتر (Chaudhuri & Ligas, 2009) است و برای تحلیل داده ها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که بین متغیرهای تجربه برند، تنوع طلبی، تصویر برند، خود اجتماعی برند و اعتماد به برند با عشق به برند و بین متغیرهای خود اجتماعی برند و اعتماد به برند با تعهد به برند روابط معناداری وجود دارد (05/0>P). همچنین نتایج نشان دادند که بین تنوع طلبی، اعتماد به برند، عشق به برند و تعهد به برند با وفاداری به برند، بین عشق و تهعد به برند با تمایل به پرداخت بیشتر و بین عشق به برند با تبلیغات دهان به دهان روابط معناداری وجود دارد (05/0>P).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 426

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 622 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    22
  • شماره: 

    2 (پیاپی 84)
  • صفحات: 

    169-181
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    279
  • دانلود: 

    595
چکیده: 

این پژوهش به صورت آمیخته اکتشافی با هدف ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی از راه توانمندسازی روانشناختی آنها انجام شده است. مشارکت کنندگان در گام کیفی 16 نفر از کارشناسان ترویج کشاورزی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند با آنها مصاحبه شد و از راه تحلیل محتوای مصاحبه ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA12شاخص های توانمندسازی روانشناختی شامل احساس معناداری، شایستگی، موثر بودن، خودتعیین، اعتماد و رفتارهای سازمانی مثبت شامل رفتار تسهیم تجربه شغلی، رفتار شغلی نوآورانه، رفتار حفظ و توسعه ارزش های حرفه ای، رفتار بهبود کیفیت خدمات ترویج کشاورزی، رفتار بهبود چابکی ترویج کشاورزی و رفتار بهبود اعتماد عمومی به ترویج کشاورزی حاصل از آن در قالب الگوی مفهومی پژوهش احصا شد. در گام کمی، جامعه آماری پژوهش شامل کارشناسان ترویج کشاورزی کشور در سال 1397 بود که از این بین 192 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه های محقق ساخته توانمندسازی روانشناختی و رفتارهای سازمانی مثبت به شرکت کنندگان ارایه شد و در انتها تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای SPSS و Smart PLS صورت گرفت. نتایج نشان داد توانمندسازی روانشناختی در ارتقاء رفتارهای سازمانی مثبت نقش دارد. در مجموع توانمندسازی روانشناختی قدرت تبیین 8/48 درصد از تغییرات رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی را دارد. مقدار Q2 برای سازه رفتارهای سازمانی مثبت 180/0 بود که این مقدار از تناسب پیش بین مدل در مورد سازه درون زای رفتارهای سازمانی مثبت کارشناسان ترویج کشاورزی حمایت می کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 279

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 595 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button