مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

236
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

529
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کوئین در کودکان پیش دبستانی

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 100

چکیده

 هدف این پژوهش, بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کویین در کودکان پیش دبستانی بود و روش تحقیق, شبه آزمایشی و در چارچوب یک طرح روان سنجی بود. جامعه آماری این پژوهش تمام کودکان پنج ساله حاضر در مهدکودک های مولود شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند و بدین منظور, 80 نفر از کودکان به همراه مادرانشان, با شیوه نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش, مقیاس هوش کودکان استنفورد-بینه (Roid, 2005), پرسشنامه میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (Waters, 1987), پرسشنامه انگیزه انجام کار در کودکان (Kielhofner & Geist, 1998), پرسشنامه تحمل ناکامی (Harrington, 2005) و پرسشنامه خودکنترلی (Kendall & Wilcox, 1979) بود. برای تحلیل داده ها از تحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که مولفه های پیروی از علایق خود, پشتکار, مهارت های زبانی, دانش/درک مطلب, حافظه, توانایی ریاضی, استدلال دیداری فضایی, مهارت های شناختی و مهارت های حرکتی ظریف بیشترین بار عاملی را با عامل شناختی داشتند. مولفه کنجکاوی, تحمل شکست, خودکنترلی با عامل انگیزشی و دلبستگی با عامل ارتباطی همبستگی داشتند. سه عامل شناختی, انگیزشی و ارتباطی 35/71 درصد از واریانس کل را تبیین کردند. در نتیجه مشاوران و درمانگران برای بهبود عوامل شناختی, انگیزشی و ارتباطی کودکان می توانند از برنامه کویین استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بذول نژاد، معصومه، محمدزاده، جهانشاه، احمدی، وحید، سایه میری، کورش، و مامی، شهرام. (1400). بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کوئین در کودکان پیش دبستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 22(2 (پیاپی 84) )، 85-100. SID. https://sid.ir/paper/961299/fa

    Vancouver: کپی

    بذول نژاد معصومه، محمدزاده جهانشاه، احمدی وحید، سایه میری کورش، مامی شهرام. بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کوئین در کودکان پیش دبستانی. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی[Internet]. 1400؛22(2 (پیاپی 84) ):85-100. Available from: https://sid.ir/paper/961299/fa

    IEEE: کپی

    معصومه بذول نژاد، جهانشاه محمدزاده، وحید احمدی، کورش سایه میری، و شهرام مامی، “بررسی ویژگی های روان سنجی برنامه کوئین در کودکان پیش دبستانی،” دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، vol. 22، no. 2 (پیاپی 84) ، pp. 85–100، 1400، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/961299/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button