Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    146-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    252
  • دانلود: 

    102
چکیده: 

زمینه و هدف: تله فارماسی به معنای به کار گیری فناوری ارتباطات جهت ارایه خدمات دارویی به بیماران است، که با اهداف متفاوت و در شرایط مختلف مانند شرایط اپیدمی، بیماران ناتوان و یا کسانی که دسترسی به خدمات دارویی ندارند، مورد استفاده قرار بگیرد. این سرویس در زمان همه گیری بیماری کرونا ویروس 2019، اهمیت ویژه ای یافته است. با توجه به اثرات مثبت این تکنولوژی در کنترل اپیدمی ها، ضروریست مزایا و معایب و پیامدهای مطلوب یا نامطلوب حاصل از اجرای آن در سیستم سلامت کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد. روش بررسی: جستجو در پایگاه های داده Pubmed، Scopus، Cochrane و SID با کلید واژه های مناسب انجام گرفت، از 346 مقاله پیدا شده، مقالات تکراری، خارج و 225 مطالعه باقی ماندند، بعد از مطالعه متن کامل مقالات و حذف مقالات غیر مرتبط، 65 مقاله شرایط ورود به مطالعه را داشتند. یافته ها: نتایج بدست آمده نشان می دهند، تله فارماسی تعاملات بین رشته ای، میزان رضایت شغلی داروسازان و مستندسازی را افزایش می دهد. صرفه جویی در وقت و هزینه، کاهش وقوع خطاهای دارویی، عوارض دارویی، بهبود ارتباط بین بیمار، داروساز و کاهش مرگ و میر متعاقب مصرف دارو از اثرات مثبت تله فارماسی گزارش شده اند. صرف هزینه های بالا جهت تامین زیرساخت و تجهیزات، اختصاص زمان و هزینه برای آموزش پرسنل و مصرف کنندگان، نیاز به تدوین و بازبینی سیاست های جاری و احتمال بروز اختلال در روند دارودرمانی فعلی از جمله اثرات منفی آن است که لزوم بررسی و به کارگیری راه حل های مناسب را ایجاب می کند. نتیجه گیری: تله فارماسی می تواند پیامدهای مطلوبی برای نظام سلامت، پرسنل کادر درمان، و مصرف کنندگان دارو به همراه داشته باشد، همچنین ایمنی دسترسی به دارو را افزایش خواهد داد. در کل نیاز به انجام مطالعات گسترده تری که ابعاد مختلف و پیامدهای گوناگون تله فارماسی را مورد بحث، آزمون و بررسی قرار دهند احساس می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 252

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 102 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    76-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    197
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

زمینه و هدف: هدف کلی پژوهش حاضر، نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم به منظور ارایه مدل در دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود. روش بررسی: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به تعداد 465 نفر تشکیل دادند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 210 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها از پرسش نامه مرجعیت علمی با 60 سوال، پرسش نامه آینده نگری با 56 سوال و پرسش نامه توسعه دانشگاه نسل چهارم با 40 سوال استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزارها به تایید متخصصان رسید و پایایی آن ها نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش نامه مرجعیت علمی 88/0، آینده نگری 95/0 و توسعه دانشگاه نسل چهارم 91/0 محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که آینده نگری با ضریب استاندارد (686/0) بیشترین تاثیر را در توسعه دانشگاه نسل چهارم دارد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که نقش مرجعیت علمی و آینده نگری در توسعه دانشگاه های نسل چهارم در دانشگاه علوم پزشکی مازندران مثبت و معنادار می باشد و همچنین مدل ارایه شده دارای برازش مناسب می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 197

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    88-103
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    84
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

زمینه و هدف: ابعاد محتوایی و ساختاری دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت، از عوامل حیاتی برای موفقیت این سازمان ها می باشند. حرکت دانشگاه ها از ساختارهای سنتی به سوی ساختارهای نوین دانش محور نیازمند بررسی وضعیت این ابعاد است. این پژوهش جهت طراحی و روان سنجی ابزار سنجش ابعاد محتوایی و ساختاری سازمان دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت انجام شد. روش بررسی: این مطالعه ترکیبی در سال تحصیلی 1398-1397 و طی دو مرحله طراحی و انجام گردید. در مرحله کیفی پژوهش، طراحی گویه ها و در مرحله کمی روان سنجی پرسشنامه صورت گرفت. ابزار اولیه با 139گویه طراحی گردید و پس از دو مرحله دلفی به124گویه تقلیل یافت. روایی صوری کمی و کیفی بررسی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تعیین و ابزارمذکور با تحلیل عامل تاییدی با استفاده از نرم افزار Smart pls3 مورد تایید قرار گرفت. یافته ها: پس از مراحل تعیین روایی و پایایی، پرسشنامه ای با 16 بعد و 86 گویه طراحی شد. مقدار شاخص روایی محتوایی همه گویه ها بالای 7/0به دست آمد. در بررسی روایی سازه، مقدار بار عاملی تمام گویه ها، مقادیر مناسبی عمدتا بالاتر از 7/0، پایایی هر دو ملاک(آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) تمام ابعاد بالای 7/0، میانگین واریانس استخراج شده((AVE را در همه ابعاد بیشتر از 5/0 نشان داد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه شاهد مناسبی در خصوص استحکام ساختار عاملی و پایایی ابزار سنجش ابعاد محتوایی و ساختاری دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک است. توسعه این ابزار می تواند جهت سنجش ابعاد محتوایی و ساختاری درسایر دانشگاه های علوم پزشکی و موسسات آموزش عالی سلامت مورد توجه و استفاده پژوهشگران قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 84

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    104-116
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    159
  • دانلود: 

    524
چکیده: 

زمینه و هدف: امروزه آموزش عالی به عنوان نهاد پرورش دهنده ی نیروی انسانی متخصص ازجایگاه ویژه ای در جامعه برخوردار است. یکی از عوامل مهم تاثیر گذار بر کیفیت خروجی های نظام آموزش عالی، اعضای هیات علمی آن می باشد. بهره گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته و مطالعات تطبیقی دراین زمینه می تواند یکی از روش های مناسب در راستای تدوین سیاستهای جذب اعضای هیات علمی باشد. با توجه به اهمیت و ضرورت این موضوع، پژوهش حاضر به مقایسه سیاستهای جذب اعضای هیات علمی در نظام آموزش عالی دانشگاه های برتر دنیا و ایران پرداخت. روش بررسی: این پژوهش، کیفی بوده و مطالعه ای توصیفی-تحلیلی به شمارمی رود. یافته های حاصل از مطالعه اسناد 9 دانشگاه برتر بر اساس سیاست های جذب اعضای هیات علمی شان با این فرآیند در کشورمان مقایسه شد. یافته ها: از بررسی سیاستهای جذب اعضای هیات علمی کشورهای منتخب و تحلیل آن، هشت مقوله استخراج گردید: تنوع، عدالت، برابری، شفافیت، اولویت گروه های خاص، فراخوان بین المللی، تنوع و پاسخگویی. نتیجه گیری: هر چند سیاستهای تدوین شده در هر کشور متناسب با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی و ویژگیهای نظام خاص آموزش عالی همان کشور می باشد، اما توجه به آنها، افق های جدید و دیدگاه های نوینی را پیش روی سیاستگذاران آموزش عالی قرار می دهد تا بتوان از آنها برای بهبود نظام آموزش عالی ایران استقاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 159

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 524 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    117-127
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    249
  • دانلود: 

    502
چکیده: 

زمینه و هدف: اساتید نقش مهم و غیر قابل انکاری در تحقق اهداف آموزشی و ایجاد موفقیت ایفا می کنند. لذا هدف پژوهش حاضر ارایه مدلی مبتنی بر تاثیر ارشادگری بر آموزش پاسخگو در دانشگاه های علوم پزشکی کلان منطقه یک با رویکرد دانشگاه های نسل چهارم است. روش بررسی: پژوهش کاربردی حاضر در سال1398-99 با رویکرد ترکیبی (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی انجام شد. . جامعه آماری در بخش کیفی به تعداد 14 نفر از اساتید هیات علمی با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمی از 1851 نفر از اعضای هیات علمی و حق التدریس دانشگاه های علوم پزشکی بر اساس فرمول کوکران تعداد 320 نفر با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها ازدو پرسش نامه محقق ساخته منتورینگ با رویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم و آموزش پاسخگو استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل مسیر و معادلات ساختاری در قالب نرم افزار های SPSS21 و PLS3. 2 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که براساس ضرایب مسیر، بار عاملی 0/520 بین منتورینگ و آموزش پاسخگو برقرار است و مقدار آماره تی (11/204) در خارج بازه (2/58 و 2/58-) قرار دارد، تاثیر منتورینگ بر آموزش پاسخگو در سطح 0/99 معنی دار شده است. نتبجه گیری: نتایج نشان داد رابطه بین منتورینگ و آموزش پاسخگو تایید و تاثیر منتورینگ بر آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی کلان منطقه یک بارویکرد توسعه دانشگاه های نسل چهارم مثبت و معنادار می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 249

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 502 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    128-142
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    528
چکیده: 

مقدمه: توانمندسازی، کلید اثربخشی مدیران و سازمان است که از بین انواع توانمندسازی، "توانمندسازیپویا" نقش راهبردی در سازمان ها ایفا می کند. بر این اساس توانمندسازی مدیران نیز باید با در نظر گرفتن پویایی نقش مدیران طراحی گردد. بویژه در مورد سازمان هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی که بر طبق راهبردهای آموزشی، توانمندسازی در آموزش عالی، عاملی مهم در رویکرد بهبود و بازسازی موسسات آموزشی است. بر اساس این ضرورت پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت. روش بررسی: این مطالعه به صورت مروری با رویکرد کیفی انجام شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مقالات مرتبط با کلید واژه های توانمندی های پویا و توانمندسازی پویا به زبان انگلیسی و فارسی بود که در فاصله زمانی سال های 2020 تا2000، در قالب مقالات مروری، تحقیقی اصیل در بانک های اطلاعاتی الکترونیکی منتشر شده بودند. بر طبق جستجوهای پژوهشگر و بعد از بررسی تناسب آنها با کلیدواژها، 10 مدل، 10 مقاله مروری، 10 مقاله پژوهشی و 10 تعریف از کتاب های مرتبط مورد تحلیل محتوا به روش مرسوم قرار گرفت. نتایج: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که مولفه های توانمندسازی پویا در مدیران در قالب 12 طبقه و 22 زیرطبقه جمع بندی می شود که از 64 کد اصلی و 226 کد باز استخراج شدند. دوازده طبقه توانمندسازی پویا شامل: مهارت ها و توانمندی ها، منابع انسانی، توانمندی های مدیریتی، رهبری، ساختاری، اجرایی، فرایندی، فرایندهای پویا، آموزشی، ارتباطی، عملکردی و ارزیابی بودند. شدند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان به یک جمع بندی مفهومی در مورد مولفه های تشکیل دهنده برنامه توانمندسازی پویا مدیران رسید که از طریق تدوین مدل آن بر روی مدیران دانشگاه های علوم پزشکی ایران می توان به طراحی مدل توانمندسازی پویا برای مدیران آموزش علوم پزشکی دست یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 528 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

Teimoury Atefeh | JAFARI MOSTAFA | Esmaily Hadi

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    143-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    105
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Background and purpose: Telepharmacy is the use of communication technology to provide pharmaceutical care to patients. It can be used for different purposes and in different situations such as epidemies, for disabled patients or those who do not have access to pharmacies. This service became especially important during the 2019 Coronavirus virus epidemy. Given the positive effects of this technology in delivering pharmaceutical care in epidemies, it is necessary to assess the risks and benefits of its implementation in Iran health system. Materials and Methods: Searching in Pubmed, Scopus, Cochrane, and SID databases was done with the right keywords. 346 articles found, unrelated articles, duplicates were excluded and 225 remained, after evaluating the full text of the articles, 65 articles had included. Results: Telepharmacy was associated with enhanced interprofessional communications and collaborations, job satisfaction, documentation, improved communication between patients and professions, increased rate of adverse drug events identification, saving time and the money, decreased medication errors, morbidity and mortality among drug consumers. Undesirable outcomes such as higher cost for providing infrastructures, more time for education of stuffs and patients, define and revise politics and interaction with current regulations are risks associated with telepharmacy which need more attention. So far, no article has been found that evaluate the role of telepharmacy in epidemies. Conclusion: Studies demonstrate that telepharmacy is associated with desirable outcomes for health system, stuffs, patients and drug consumers. Further studies are needed to investigate other outcomes of telepharmacy in different settings of health system.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 105

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

طب و تزکیه

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    29
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    157-170
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    128
  • دانلود: 

    468
چکیده: 

زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر برانتخاب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر برانتخاب دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران انجام شده است. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی بوده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی به تعداد 3723 در سال تحصیلی(99-1398) نفر بود که به صورت در دسترس، حجم نمونه ای به تعداد 1985 نفر به شیوه ی نمونه گیری طبقه ای ای و در دسترس انتخاب گردید. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته 23 گویه ای استفاده شد که ضریب آلفای کرونباخ برای عامل های زیربنایی ابزار 05/95 به دست آمد. جهت بررسی روایی پرسشنامه علاوه بر نظر متخصصان از تحلیل عاملی تاییدی نیز استفاده شد. یافته ها: جهت شناسایی عوامل موثر بر انتخاب دانشگاه از طریق پیشینه پژوهش های انجام شده ومبانی نظری در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی نه عامل(ارتباطات بین المللی، عامل اجتماعی، امکانات، شهرت، ارتباط با بازار کار، عامل فردی، کیفیت، دانشجویی-فرهنگی و عامل اقتصادی) شناسایی شد. نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد: 1-مدل کلی پژوهش با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی با نه عامل مورد برازش قرار گرفت. 2-همه نشانگرها به طور معنی داری با عامل زیربنایی خود مرتبط هستند و مدل اندازه گیری طی ارزیابی شاخص های جزیی مطلوب است. 3-جهت رتبه بندی عوامل موثر بر انتخاب دانشگاه از آزمون فریدمن استفاده شد. آماره خی دو نشان می دهد که بین میانگین های رتبه ای تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 468 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button