مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    309-318
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    152
  • دانلود: 

    59
چکیده: 

مقدمه: آمادگی پرستاران مخصوصا پرستاران نظامی در پاسخ به بلایای طبیعی رابطه ی مستقیمی با کاهش تلفات در زمان بحران دارد. تعیین عوامل موثر بر آن برای برنامه ریزی درست از اولویت های اصلی مدیریت بحران می باشد. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان آمادگی پرستاران نظامی و عوامل مرتبط بر آن در پاسخ به بلایای طبیعی در بیمارستان ها و مراکز درمانی آجا در جنوب غرب ایران در سال 1400 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 305 نفر از کادر پرستاری وابسته به مراکز درمانی و بیمارستان های جنوب غرب ایران به روش تمام شماری وارد مطالعه شدند. جهت جمع آوری داده ها از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه آمادگی مقابله با بلایا استفاده شد. داده ها با نرم افزار آماری SPSS نسخه ی 19 و با استفاده از آزمون های آماری تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها میانگین سنی پرستاران 5/92± 31/52 سال و سابقه کار آن ها 5/94± 10/00 سال بود. اکثر پرستاران مرد (57/4 درصد) و دارای تحصیلات لیسانس (78/7 درصد) و سابقه شرکت در مانورهای مقابله با بلایا (61/3 درصد) بودند. میانگین دانش پرستاران 3/69± 11/93، نگرش 11/54± 67/18، عملکرد 59/5± 15/45 و نمره کل آمادگی آنان 16/31± 94/63 بود که در سطح متوسط می باشد. وضعیت تاهل (0/016=P)، تحصیلات (0/001>P)، وضعیت استخدامی (0/001>P)، جنسیت (0/001>P)، تمایل به شرکت در کلاس مقابله با بلایا (0/035=P) و سابقه خدمت در منطقه عملیاتی (0/001>P) مهم ترین متغیرهای موثر بر افزایش میزان آمادگی پرستاران بود. بحث و نتیجه گیری: میزان آمادگی پرستاران به عنوان اعضای اصلی تیم بحران برای کاهش تلفات و مدیریت مناسب بحران باید حفظ و ارتقا یابد. همچنین در برنامه ریزی ها برای اثربخشی بیشتر لازم است به عوامل تعیین کننده ی میزان آمادگی توجه شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 152

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 59 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    319-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    910
  • دانلود: 

    365
چکیده: 

مقدمه: حضور جوانان کشور در دوره خدمت وظیفه با فرصت ها و چالش هایی همراه است که یکی از مهم ترین دغدغه های خانواده ها و فرماندهان آن ها، پیشگیری از هرگونه آسیب و حفظ سلامت جسمی و روانی سربازان است. هدف: مطالعه حاضر با هدف واکاوی علل فرار از خدمت سربازی انجام شده است. مواد و روش ها: مطالعه ی حاضر مطالعه ای کیفی از نوع گراند تیوری است که جامعه ی پژوهش آن شامل کلیه ی سربازان دارای سابقه فرار از خدمت سربازی می باشد. بر اساس نمونه گیری مبتنی بر هدف با 53 نفر از سربازان تا اشباع نظری داده ها، مصاحبه گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختار یافته بود. همچنین بررسی منابع کتابخانه ای چاپی و الکترونیکی با استفاده از داده پایگاه های معتبر علمی و در دسترس، از دیگر منابع پژوهش بودند. یافته ها: بر اساس پاسخ های ارایه شده از مصاحبه شوندگان، در مرحله کد گذاری باز 101 مفهوم از مصاحبه ها استخراج شد. پس از تحلیل و مقوله بندی مفاهیم، 20 کد محوری و در نهایت 3 کد انتخابی «علل شخصیتی»، «علل برون سازمانی» و «علل درون سازمانی» به دست آمد. بحث و نتیجه گیری: با شناسایی علل مرکب در رابطه با فرار از خدمت سربازی، سیاست گذران امر می توانند اصلاحاتی را در باب آموزش، پشتیبانی و امور اجرایی در دستور کار قرار دهند تا روند رفتارهای پرخطری همچون فرار کاهش یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 910

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 365 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    332-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    112
  • دانلود: 

    59
چکیده: 

مقدمه: تب های ویروسی خونریزی دهنده مانند ابولا و تب کریمه کنگو گروهی از بیماری های مشترک بین انسان و دام بوده که از طریق تماس با ترشحات بدن فرد آلوده قابل انتقال است. این بیمارها بسیار خطرناک هستند و نرخ مرگ و میر بالایی دارند. تیم درمان به خصوص پرستاران در خط مقدم مبارزه با این بیماری های هستند. هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش بر عملکرد خود-حفاظتی دانشجویان نظامی در مواجه با تب های خونریزی دهنده ویروسی طراحی و اجرا گردید. مواد و روش ها: این مطالعه یک مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که تاثیر آموزش بر خود حفاظتی مشارکت کنندگان در برابر تب های خونریزی دهنده را بررسی نمود. مشارکت کنندگان در طرح 59 نفر از دانشجویان کارشناسی پرستاری در یک دانشکده نظامی بودند. داده ها قبل و بعد از آموزش به کمک از چک لیست های پژوهشگر جمع آوری و داده ها در نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات عملکرد قبل از مداخله 64/76 و 34/4 و بعد از مداخله و 58/81 و 4/14 (0/001P<) بوده است که مقایسه آن ها نشان دهنده بهبود سطح عملکرد خود حفاظتی دانشجویان پس از مداخله آموزشی می باشد. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده اثرات مثبت آموزش خود حفاظتی می باشد. روش ارزیابی دریل که در این مطالعه استفاده شده است می تواند به عنوان یک روش ارزیابی موثر در مطالعات بعدی استفاده شود چون شرکت کنندگان با شرایطی مشابه شرایط واقعی مواجه می شوند در نتیجه در صورت مواجه به شرایط واقعی آمادگی ذهنی و اعتماد به نفس بالاتری خواهند داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 112

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 59 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    341-350
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    160
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

مقدمه: با در نظر گرفتن تاثیر چشمگیر بلایا بر بهداشت، سلامت و رفاه عمومی جامعه، مدیریت بحران بلایا و لزوما آموزش آن به کارکنان بهداشت و درمان در مورد حملات بیولوژیک، علایم و عوارض ناشی از آن، مهم ترین مسئله ای است که همواره باید مورد توجه مسیولین قرار گیرد. هدف: هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیر آموزش به روش سخنرانی و بسته آموزشی مدیریت بحران در حملات بیولوژیک بر میزان آگاهی و نگرش پرستاران می باشد. مواد و روش ها: این مقاله حاصل یک مطالعه مداخله ای از نوع نیمه تجربی است. شرکت کنندگان پژوهش 60 نفر از پرستاران دو بیمارستان نظامی شهر تهران بودند که به روش تصادفی به دو گروه آموزش مبتنی بر سخنرانی و بسته ی آموزشی تقسیم شده و تحت آموزش قرار گرفتند. از هر دو گروه، پیش آزمون، پس آزمون و آزمون یادآوری به عمل آمد و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 و آزمون های آماری فیشر، تی مستقل و آنوا انجام شد. سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: در مقایسه نمرات آگاهی پیش آزمون و پس آزمون (3 روز بعد از مداخله) بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05P>) ولی میانگین نمرات آگاهی آزمون یادآوری (4 هفته پس از مداخله) در گروه سخنرانی 2/27± 7 بالاتر از گروه بسته آموزشی بود (0/001P<). میانگین نمرات نگرش پس آزمون (3 روز بعد از مداخله) در گروه سخنرانی 2/12± 58/2 بالاتر از گروه بسته ی آموزشی بود (0/05P<) ولی مقایسه نمرات نگرش در آزمون یادآوری (4 هفته پس از مداخله) بین دو گروه آموزشی، تفاوت آماری معناداری نشان نداد. بحث و نتیجه گیری: نتایج نشان داد که به طور کلی مداخله آموزشی بر ارتقاء میزان آگاهی و نگرش تاثیرگذار بوده است و به طور معناداری باعث افزایش سطح آگاهی و نگرش پرستاران شده است. در مقایسه کلی دو روش آموزشی، مشخص شد روند تغییر نمرات آگاهی و نگرش در گروه سخنرانی به صورت معناداری بالاتر از گروه بسته ی آموزشی می باشد. لذا، بر اساس مطالعه حاضر، تاثیرگذاری آموزش مبتنی بر سخنرانی بر افزایش سطح آگاهی و نگرش پرستاران، بیشتر از ارایه بسته ی آموزشی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 160

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    351-361
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

مقدمه: پرستاری یکی از مشاغل پر استرس در دنیاست. احساس شایستگی والدی می تواند تحت تاثیر این استرس قرار گیرد. هدف این پژوهش، با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش چند رسانه ای و شبکه های اجتماعی بر احساس شایستگی والدی پرستاران انجام شد. مواد و روش ها: این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون چند گروهی در سال 1399 انجام شد. جامعه آماری کلیه پرستاران خانم شاغل در بیمارستان های منتخب آجا در شهر تهران بود. 60 پرستار خانم به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و وارد مطالعه شدند. بیمارستان ها به صورت تصادفی ساده به دو گروه آزمون و یک گروه کنترل (هر گروه 20 پرستار) تخصیص یافتند. گروه های آزمون تحت یک نوع شیوه آموزش (چند رسانه ای و شبکه های اجتماعی) به مدت یک ماه قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسش نامه روا و پایای احساس شایستگی والدی (PSOC) قبل و دو هفته بعد از مداخله جمع آوری شد. سپس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 21 تحلیل شدند. یافته ها: قبل از مطالعه میانگین و انحراف معیار نمره کل احساس شایستگی والدی پرستاران در گروه های چند رسانه ای، شبکه اجتماعی و کنترل به ترتیب 5/29± 63/55، 5/20± 63/10 و 4/88± 63/35 بود که تفاوت معناداری در سه گروه دیده نشد (0/946=P). دو هفته بعد از مداخله میانگین و انحراف معیار سه گروه به ترتیب به 82/5± 84/64، 24/6± 39/69 و 44/5± 15/62 بود که دارای تفاوت معنی دار بود (0/001=P). بحث و نتیجه گیری: آموزش به روش چند رسانه ای و شبکه اجتماعی منجر به افزایش احساس شایستگی والدی در پرستاران گردید. تاثیر روش شبکه اجتماعی بیشتر از روش چند رسانه ای بود. لذا، مدیران پرستاری جهت ارتقا احساس شایستگی والدی در پرستاران خود می توانند، از برنامه های آموزشی غیر حضوری نظیر شبکه های اجتماعی استفاده نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    362-372
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    151
  • دانلود: 

    58
چکیده: 

مقدمه: پرستاران شاغل در بخش های اورژانس به دلیل ماهیت تنش زای شغلی خود، نیاز مبرم به یادگیری راهکارهای تطابقی تاب آوری جهت مواجهه و مقابله با شرایط خاص حرفه ای دارند. هدف: این مطالعه با هدف مقایسه تاثیر آموزش راهکارهای تاب آوری به دو روش ایفای نقش و حل مسئله در پرستاران بخش اورژانس بیمارستان های نظامی شهر کرمانشاه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی، مقایسه ای و به شکل پیش آزمون و پس آزمون است که بر روی 62 نفر پرستار داوطلب در سال 98 انجام شده است. نمونه ها به صورت در دسترس انتخاب و با تخصیص تصادفی به دو گروه آموزشی حل مسئله و ایفای نقش تقسیم شدند. برای مداخله، ابتدا پرسش نامه دموگرافیک و تاب آوری کونور-دیویدسون توسط شرکت کنندگان دو گروه تکمیل شد. مداخله طی 8 جلسه یک ساعته در گروه آموزشی حل مسئله و 4 جلسه 2 ساعته در گروه آموزشی ایفای نقش انجام گرفت. پس از اتمام مداخله، مجددا پرسشنامه تاب آوری کونور-دیویدسون تکمیل گردید. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 انجام شد و سطح معناداری کمتر از 0/05 در نظر گرفته شد. یافته ها: هر دو گروه قبل از مداخله از نظر میزان تاب آوری اختلاف معناداری نداشتند (0/091P=). مقایسه میانگین نمرات تاب آوری شرکت کنندگان گروه حل مسئله بعد از آموزش (8/588± 77/225)، نسبت به قبل (9/477± 73/032) افزایش معنی داری داشت. در گروه ایفای نقش نیز، نمرات تاب آوری (13/001± 72/419)، نسبت به قبل (14/539± 68/838) به طور معنی داری افزایش یافت. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که تفاوت میانگین نمره پس آزمون بین دو گروه به لحاظ آماری معنادار است (0/021=P) و در گروه آموزشی حل مسئله بیشتر بود. بحث و نتیجه گیری: آموزش راهکارهای تطابقی تاب آوری به دو شیوه حل مسئله و ایفای نقش می تواند سبب ارتقاء توانایی پرستاران در کنار آمدن با موقعیت های تنش زای شغلی شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 151

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 58 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    373-381
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    390
  • دانلود: 

    164
چکیده: 

مقدمه: فعالیت بدنی یکی از عواملی است که می تواند در پرورش جسم و شکوفایی ابعاد مختلف شخصیت افراد جامعه موثر بوده و نقش مهمی در سلامت جامعه داشته باشد هدف: هدف مطالعه حاضر تعیین اثر بخشی فعالیت بدنی و ورزش بر سلامت عمومی و امید به زندگی سربازان است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی همبستگی می باشد. تعداد 200 سرباز به شیوه نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه آماری از میان سربازان یک پایگاه نظامی انتخاب شدند. سربازان بر اساس میزان فعالیت ورزشی در هفته به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم بندی شده و پرسشنامه های سلامت عمومی (GHQ-28) و امید به زندگی اشنایدر را تکمیل کردند. برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد (0/05>P). یافته ها: نتایج نشان داد سربازان فعال نسبت به سربازان غیرفعال در خرده مقیاس های نشانه های جسمانی (0/001=P)، اضطراب و بی خوابی (0/001=P)، اختلال در کارکرد اجتماعی (0/001=P)، افسردگی (0/001=P) و نمره کلی سلامت عمومی (0/001=P) نمره پایین تری کسب کرده اند؛ اما تفاوت معنی داری بین نمره امید به زندگی، بین دو گروه وجود نداشت (0/556=P). بحث و نتیجه گیری: در مجموع نتایج این مطالعه نشان داد سربازان فعال دارای سلامت عمومی بالاتری هستند. موضوعی که می تواند در جهت برنامه ریزی مسیولین پادگان ها جهت افزایش و ارتقاء برنامه های فعالیت بدنی و با هدف توسعه سلامت سربازان مورد استفاده قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 390

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 164 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    382-389
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    57
چکیده: 

مقدمه: بیماری های قلبی عروقی علت اصلی مرگ و میر در اکثر کشورهای جهان و از جمله ایران است. عوامل روانشناختی هم در ایجاد و هم در تداوم پیامدهای بیماری نقش اساسی دارند. از جمله این عوامل، نوع نگرش به مرگ است. یکی از متغیرهایی که نقش اساسی را در نگرش به مرگ دارد معنای زندگی است. هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط معنای زندگی و نگرش به مرگ در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در بخش مراقبت های ویژه انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی و بر روی 160 نفر از بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در بیمارستان تامین اجتماعی گنبد و گرگان در سال 1398 و به روش در دسترس انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات فردی، معنای زندگی و نگرش به مرگ (DAP-R) جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 23 و آزمون های آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار، واریانس) و استنباطی (آلفای کرونباخ، ضریب همبستگی پیرسون) در سطح معنی داری کمتر از 0/05 تجزیه تحلیل شد. یافته ها: میانگین و انحراف معیار معنای زندگی و نگرش به مرگ در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد به ترتیب (1/11± 4/81)، (0/89± 4/65) نشان داده بود. همچنین نتایج حاصل از این مطالعه، بین معنای زندگی و نگرش به مرگ در بیماران رابطه مستقیم و معنی داری را نشان داشت (0/001≤ P). بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، ضروری به نظر می رسد با تدوین، برنامه ریزی و ارایه ی خط مشی مناسب، زمینه ی لازم برای بهبود و ارتقای معنای زندگی بیماران قلبی فراهم شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 57 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    390-398
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    567
  • دانلود: 

    324
چکیده: 

مقدمه: دانشجویان علوم پزشکی در معرض عوامل مختلف استرس زای زیادی در طول مدت آموزش خود قرار دارند که موجب به خطر افتادن سلامتی آن ها می شود. هدف: از آنجایی که افزایش عزت نفس یکی از عوامل موثر در مقابله با استرس است، مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین عزت نفس و استرس تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال تحصیلی 99-1400 انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه به صورت توصیفی-مقطعی بر روی 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از سه پرسشنامه دموگرافیک، عزت نفس کوپر اسمیت و استرس تحصیلی گادزلا انجام شد. داده ها بعد از جمع آوری وارد SPSS نسخه 18 شده و با کمک آمار توصیفی و آزمون همبستگی تجزیه و تحلیل شد (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 567

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 324 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    4 (مسلسل 30)
  • صفحات: 

    399-410
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    68
چکیده: 

مقدمه: دهان و دندان سالم از معیارهای اصلی سنجش سلامت افراد جامعه به حساب می آید. آموزش بهداشت از بهترین راه ها برای تامین سلامت افراد جامعه است. هدف: هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش همسالان بر بهبود رفتارهای مربوط به سلامت دهان و دندان مبتنی بر تیوری رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان مقطع ابتدایی مناطق روستایی تربت جام بود. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی، 98 نفر دانش آموز پایه چهارم و پنجم دبستان منطقه روستایی تربت جام در سال 1398 با نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به تصادف به دو گروه کنترل و آزمون تخصیص یافتند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه روا و پایا شده پیمان و همکاران بود که توسط دانش آموزان در سه مقطع زمانی قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله آموزشی مبتنی بر تیوری رفتار برنامه ریزی تکمیل گردید. جهت تحلیل داده ها از آزمون های کای دو، من ویتنی، ویلکاکسون و جهت مدل بندی داده ها از مدل GEE (Generalized Estimating Equation) استفاده شد. کلیه تحلیل ها در سطح خطای 0/05 و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 20 انجام شد. یافته ها: در گروه آزمون، میانگین و انحراف معیار نمره نگرش از 3/59± 21/59 به 1/36± 28/93، هنجار انتزاعی از 1/60± 12/55 به 1/51± 13/93، کنترل رفتاری درک شده از 2/87± 13/65 به 1/65± 19/44، قصد رفتار از 3/04± 14/69 به 38/1± 19/69 و رفتار استفاده از مسواک و نخ دندان 1/94± 8/40 به 0/84± 11/48 بعد از انجام مداخله تغییر کرده است، میانگین نمرات تمام سازه ها در گروه آزمون در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله به طور معنی داری افزایش یافته بود در حالی که این تغییرات در گروه کنترل مشاهده نشد (0/001

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 68 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button