زمینه و هدف: امروزه با توجه به افزایش انتشار مقاالت در حیطه آموزش پزشکی، تجزیه و تحلیل روند مقاالت منتشر شده در مجالت تخصصی حیطه آموزش پزشکی جهت اتخاذ اقدامات الزم در این حیطه امری مهم و ضروری است. به همین منظور این پژوهش به مطالعه روند مقاالت های منتشر شده در مجالت آموزش علوم پزشکی ایران پرداخته است. روش: این مطالعه با استفاده از رویکرد اکتشافی و توصیفی به تجزیه و تحلیل پژوهشهای منتشر شده در مجالت آموزش علوم پزشکی ایران از سال 2004-2018 با استفاده از فنون متن کاوی پرداخته است. در این پژوهش جهت انجام عملیات متن کاوی از زبان برنامه نویسی پایتون و کتابخانه NLTK استفاده شده است. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که واژگان دانشجویان، پزشکی، آموزش، یادگیری و دانشگاه پرتکرار ترین واژگان در این مقاالت هستند. نتایج حاصل از اجرای الگوریتم خوشه بندی کامینز نشان داده است که تم و گزاره اصلی پنج خوشه موضوعی بدست آمده در این پژوهش، واژگان "آموزش" و یا عبارت "آموزش دانشجویان پزشکی" است و بیشتر موضوع مقاالت منتشر شده مجالت حوزه علوم پزشکی بر محور آموزش متمرکز بوده است. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد مقاالت منتشر شده در مجالت آموزش علوم پزشکی ایران بیشتر در موضوعات عمومی آموزش پزشکی مانند برنامه درسی، دانشجویان پزشکی و تدریس در محیط دانشگاهی بوده است و به سایر موضوعات کمتر پرداخته شده است.متن کامل این مقاله به زبان انگلیسی می باشد. لطفا برای مشاهده متن کامل مقاله به بخش انگلیسی مراجعه فرمایید.لطفا برای مشاهده متن کامل این مقاله اینجا را کلیک کنید.