Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    7-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1062
  • دانلود: 

    541
چکیده: 

چکیده فارسی:جامعه برای بقای خود به نهاد اخلاق نیازمند است، اما چرا باید «من» اخلاقی باشم؟ چه اشکالی دارد که همه اخلاقی رفتار کنند و من تظاهر به اخلاقی بودن کنم، بی آنکه به واقع پایبند به اخلاق باشم. این پرسش از سوی گلاوکن فراروی سقراط نهاده شد و تا امروز کسانی کوشیده اند به آن پاسخی درخور دهند. افزون بر پاسخ سقراطی به این مساله، ما شاهد پاسخ اگزیستانسیالیستی و پاسخ دوراندیشانه که نوعی خودگروی پیچیده است، هستیم. در کنار این پاسخ ها که هر یک قوت و ضعفی دارد، می توان پاسخی دینی به این مساله داد. پاسخ دینی به چرایی اخلاقی زیستن در معرض برخی نقدها و اشکالات قرار گرفته است که زاده تقریرهای خاص آن است. در این مقاله، نگارنده با مرور تاریخی این مساله و تفکیک دو پرسش اساسی از هم، چهار پاسخ را طرح و بررسی می کند و سرانجام از پاسخ اسلامی به دلیل قوت تبیینی بالای آن دفاع می کند و تقریری از مساله پاداش و کیفر به دست می دهد که پاسخ گوی انتقادات رایج باشد. چکیده عربی:المجتمع یحتاج إلی الجانب الأخلاقی من أجل بقائه. ولکن لماذا ینبغی ان أکون «أنا» أخلاقیا؟ و ما الضیر فی أن یعیش الجمیع بأخلاق حسنة بینما أتظاهر أنا بحسن الأخلاق؟ دون أن أکون ملتزما بالأخلاق حقا و حقیقة؟ هذا السؤال طرحه گلاوکن علی سقراط، و إلی الیوم هناک من یحاولون الاجابة عنه بجواب واف. و بالاضافة إلی جواب سقراط، فقد طرحت لهذا السؤال اجابات وجودیة و ذات نظرة بعیدة تمثل نوعا من الاتجاه الذاتی المعقد و إلی جانب هذه الاجابات التی یتسم کل واحد منها بجوانب من القوة و الضعف، یمکن تقدیم اجابة دینیة عن هذا السؤال أیضا. الجواب الدینی عن السبب الداعی إلی العیش الأخلاقی واجه انتقادات و مؤاخذات ناجمة عن صیاغاته الخاصة. فی هذا البحث ألقی الکاتب نظرة تاریخیة علی هذه المسألة، و حاول التفکیک بین سؤالین أساسیین قدم و شرح أربعة اجابات عنه، و فی الختام دافع عن الجواب الإسلامی بسبب ما یتصف به من قدرة علی التبیین، و توصل إلی تقریر لمسألة الثواب والعقاب و فیها ردود علی الانتقادات الشائعة فی هذا المضمار.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1062

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 541 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    27-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    995
  • دانلود: 

    283
چکیده: 

چکیده فارسی:رویکرد اثباتی و پیرو آن نظریه نمایندگی، تاثیر زیادی روی جریان پژوهش های حسابداری داشته است. مطابق نظریه نمایندگی، شرکت مجموعه ای از روابط قراردادی و هدف آن بیشینه سازی ثروت سهام داران است. بین کارگزاران و کارگماران به سبب اهداف متفاوت، منفعت طلبی و فرصت طلبی، تضاد منافعی همیشگی وجود دارد و نظریه نمایندگی به دنبال راهکارهایی برای کمینه کردن هزینه های این تضاد است. در این مقاله مبانی نظریه نمایندگی تشریح و انتقادات وارد بر آن از دیدگاه اخلاق، تحلیل و بررسی شده است. مقاله ساختاری توصیفی تحلیلی داراست و برای گردآوری مبانی نظری و مطالب، از روش اسنادکاوی و کتابخانه ای استفاده شده است. این نظریه به علت دید محدود و ساده انگارانه، و نیز نادیده شمردن هنجارهای اخلاقی و جنبه های اجتماعی، توانایی محدودی در توصیف و پیش بینی رفتار انسانی دارد. چکیده عربی:الاتجاه الاثباتی و تبعا له نظریة التمثیل والوکالة، له تأثیر بالغ علی قضیة البحوث فی مجال المحاسبة. وفقا لنظریة الوکالة، تمثل الشرکة مجموعة من العلاقات التعاقدیة، و هدفها تحقیق الحد الأقصی من الثروة لأصحاب الأسهم المشارکة فیها. و من الطبیعی ان یکون هناک علی الدوام تعارض فی المصالح بین الوسطاء (السماسرة تجار السلع الاستهلاکیة) والمکلفین بالأعمال بسبب الاختلاف فی الاهداف و بدافع الروح النفعیة والانتهازیة، ونظریة الوکیل تهدف إلی ایجاد السبل الکفیلة بتقلیص تکالیف هذا التعارض. یقدم هذا البحث شرحا لمبادئ نظریة التوکیل و یحلل ما یشار ضدها من انتقادات من زاویة الأخلاق یتصف هذا البحث بهیکلیة وصفیة تحلیلیة، و اعتمد الاسلوب المکتبی و اسلوب تقصی الوثائق لجمیع المبادئ النظریة والقضایا التی ینبغی بحثها. ونظرا إلی ضیق افق و تبسیطیة نظریة التوکیل و تجاهلها للقواعد الأخلاقیة والجوانب الاجتماعیة، فهی ذات قدرة محدودة علی توصیف و استشراق السلوک البشری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 995

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 283 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

داوودی محمد | حبیبی رضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    949
  • دانلود: 

    610
چکیده: 

چکیده فارسی:خبر واحد دارای کاربرد فراوانی در حوزه علوم اسلامی است. این مقاله با هدف تبیین حجیت خبر واحد و سازوکار به کارگیری آن در حوزه اخلاق، ابتدا به تعریف خبر واحد و اقسام آن پرداخته و در ادامه، به موارد کاربرد خبر واحد در فقه، با توجه به مبانی مختلف پرداخته است. سپس حدود کاربرد حجیت خبر واحد در حوزه علوم اخلاقی و تربیتی تحلیل شده است. بر این اساس، اگر خبر واحد را بر مبنای موثوق الصدور بودن معتبر بدانیم، در مقام استنباط گزاره های اخلاقی و تربیتی، دامنه کاربرد وسیعی دارد، و در گزاره های توصیفی و دستوری هم، کاربرد خواهد داشت. چکیده عربی:لخبر الواحد استخدامات کثیرة فی مجال العلوم الإسلامیة. هذا البحث یبین حجیة خبر الواحد و طریقة استخدامه فی مجال الأخلاق، و من هنا فهو یأتی ابتداء علی تعریف خبر الواحد و أقسامه، و استمرارا یتناول ذکر موارد استخداماته فی الفقه فی ضوء المبادئ المختلفة. ثم یشرح بعد ذلک حدود استخدام حجیة خبر الواحد فی حقل العلوم الأخلاقیة والتربویة. و علی هذا الاساس اذا اخذنا خبر الواحد علی انه معتبر انطلاقا من کونه موثوق الصدور، یغدو له مجال واسع فی مقام استنباط القضایا الأخلاقیة والتربویة، کما تکون له استخدامات اخری فی القضایا الوصفیة والنمطیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 949

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 610 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    67-82
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1329
  • دانلود: 

    627
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مخرب ترین امراض نفسانی انسان رذیلت حسد است.حسادت این پتانسیل را دارد که مقام عبودیت و بندگی انسان را نابود کند همچنان که با موجودی به نام ابلیس چنین کرد. در مکتب اسلام، یکی از اهداف تربیتی قرآن کریم به اقتضا فرمایش الهی «و شفاء لما فی الصدور» درمان بیماری های نفسانی انسان است. قرآن کریم حول محور توحید و عبودیت الگویی از درمانگری نفس در بیماری هایی همچون حسد را ارائه می دهد. معرفت افزایی، الگوسازی در قالب داستان و تمثیل، وعده بهشت و جهنم، تعوذ، تغییر اراده، راهکارهای عملیاتی همچون خیرخواهی نسبت به دیگران و ابتلا از جمله روش های درمانگری حسد در نظام اخلاقی قرآن است که حول محور عبودیت و توحید ارائه می شود. در این مقاله برآنیم مدل و الگوی قرآنی در درمان حسد را با رویکردی تحلیلی بررسی کنیم و از این گذر به الگوی روشمند و بدیعی از درمانگری با محوریت عبودیت و توحید در مقایسه با مکاتب دیگر برسیم. چکیده عربی:تتأثر نفس الإنسان طیلة حیاته المادیة بعوامل مختلفة، و یؤدی بها الانحراف والخروج عن مسیر الاعتدال أحیانا إلی ایقاع الآخرین فی الانحطاط أیضا. و من اکثر الامراض النفسیة فتکا هی رذیلة الحسد. فالحسد له القدرة علی القضایا علی ما فی نفس الإنسان من روح العبودیة لله. مثلما فعل ذلک بأبلیس. و من الاهداف التربویة التی یرومها القرآن الکریم بمقتضی الکلام الالهی «و شفاء لما فی الصدور» وهو علاج الامراض النفسیة لدی الإنسان. یقدم القرآن الکریم فی اطار التوحید والعبودیة لله نموذجا لمعالجة امراض نفسیة مثل الحسد. و من الأسالیب التی تطرح فی النظام الأخلاقی للقرآن لمعالجة الحسد الارتقاء بمستوی الوعی والمعرفة، عرض الامثولة أو القدرة علی شکل قصص وتشبیهات، والوعد والوعید بالجنة والنار، والتعوذ، و صقل الارادة، اضافة إلی اسالیب عملیة اخری مثل حب الخیر للآخرین، والابتلاء. فی هذا البحث نسلط الضوء باسلوب تحلیلی علی النموذج القرآنی لمعالجة الحسد. و من هنا فنحن نجد أمامنا نموذجا منهجیا وبدیعا من العلاج یسیر فی سیاق التوحید والعبودیة بالمقارنة مع المناهج والمدارس الاخری.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1329

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 627 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

شرف الدین سیدحسین

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    83-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1372
  • دانلود: 

    834
چکیده: 

چکیده فارسی:یکی از مولفه های کلیدی و برجسته سبک زندگی دینی در حوزه ارتباطات انسانی، ارتباط با خویشان و بستگان نسبی و سببی، اعم از مومن و غیر مومن است که به «صله رحم» تعبیر شده است، آموزه ای که در منابع دینی و سیره بزرگان دین نیز فراوان و با تعابیر مختلف بر رعایت آن در هر شرایط ممکن تصریح و تاکید شده است. این ارزش اجتماعی به رغم پشتوانه های عقلی، شهودی، دینی و تجربی، تحت تاثیر برخی تحولات ساختاری، شخصیتی، فرهنگی و ارتباطاتی از جایگاه پیشین خود در جامعه سنتی، افول کرده و به یک ادب اجتماعی مرسوم در برخی تعاملات موسمی و مناسبتی تبدیل شده است. این نوشتار درصدد است تا با رجوع مستقیم به منابع اصیل دینی (آیات وروایات)، جایگاه این آموزه راهبردی را در سبک زندگی دینی و حیات طیبه یا مدینه فاضله اسلامی تعیین و تحلیل کند. چکیده عربی:من المکونات الأساسیة والبارزة فی نمط الحیاة الدینیة فی مجال العلاقات الإنسانیة هو التواصل مع الاقارب والارحام النسبیین والسبیین، سواء کانوا مؤمنین أم غیر مؤمنین، و هذا ما یعبر عنه فی الادبیات الإسلامیة بصلة الرحم. وردت فی المصادر الدینیة وفی سیرة الهداة أقوال و تأکیدات کثیرة بأسالیب وتعابیر مختلفة تحث علی الاهتمام بصلة الرحم فی کل الظروف والاحوال. هذه الفضیلة الاجتماعیة علی الرغم مما تحظی به من دعم و محفزات عقلیة، و شهودیة، ودینیة وتجربة اجتماعیة، غیر انها مالت نحو الافول بسبب التطورات البنیویة و ما حصل من تغییرات فی المیادین الثقافیة و فی العلاقات ونمط بناء الشخصیة، و تحولت إلی رسم یعمل به فی بعض المواسم والمناسبات. هذا البحث یستمد من المصادر الدینیة الأصیلة (الآیات والاحادیث) مباشرة لیسلط الضوء علی أهمیة هذه الشعیرة الحیویة فی نمط الحیاة الدینیة والحیاة الطیبة أو المدینة الإسلامیة الفاضلة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1372

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 834 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    103-123
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2435
  • دانلود: 

    931
چکیده: 

چکیده فارسی:از دیدگاه نهج البلاغه، انسان دارای سه مرتبه و نشئه وجودی است، نشئه روحانی و عقلی، برزخی و قلبی و دنیایی و مادی. بر این اساس، انسان، در سه دنیای مادی و ظاهری که همین عالم دنیاست، و نشئه نفس انسانی که شامل قوای ظاهری و باطنی اوست و نشئه ای غیبی که روح او را پوشش می دهد، زندگی می کند. در مقاله حاضر شاخص های زندگی مومنانه در عرصه زندگی عقلانی، اخلاقی و رفتاری بر اساس خطبه همام تبیین می شود. زندگی و حیات عقلی انسان مومن مبتنی بر توحید است که نگاهی قدسی و معنوی به مومن می بخشد. سبک زندگی اخلاقی اتصاف به جنود عقل و پیراستگی از جنود جهل دارد و در سبک زندگی ظاهری و رفتاری، آنچه از مومن بروز و ظهور دارد، انجام دستورات فقهی و شرعی است. چکیده عربی:فی نظر نهج البلاغة، الإنسان له ثلاث مراتب أو ثلاث نشآت وجودیة، نشأة روحانیة و عقلیة، و برزخیة و قلبیة، و دنیویة و مادیة. و علی هذا الاساس فان الإنسان یعیش فی العوالم الثلاثة المادیة والظاهریة التی یعیشها فی هذا العالم الدنیوی، و نشأة النفس الإنسانیة التی تشمل قواه الظاهریة والباطنیة، والنشأة الغیبیة التی تتعلق بالروح. فی بحثنا هذا نشرح معالم الحیاة الایمانیة فی مجال الحیاة العقلانیة، والأخلاقیة، والسلوکیة فی ضوء خطبة همام. الحیاة العقلیة للمؤمن تقوم علی مبدأ التوحید الذی یمنحه رؤیة قدسیة و معنویة. ان نمط الحیاة الأخلاقیة التی یتسلح بجنود العقل و یتنزه عن جنود الجهل، و هو ما یتجلی فی نمط الحیاة الظاهریة والسلوکیة للمؤمن هو العمل بالاحکام الفقهیة والشرعیة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2435

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 931 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    125-140
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    900
  • دانلود: 

    611
چکیده: 

چکیده فارسی:فیض در تبیین مفهوم عام فضیلت به این نکته اشاره می کند که هر امر خیری که انسان را در نیل به سعادت اخروی یاری رساند، فضیلت است و هرچه انسان را به هر نحوی از سعادت اخروی دور کند، رذیلت است. از منظر وی به طورکلی فضایلی که انسان را در نیل به سعادت یاری می رسانند، به چهار دسته تقسیم می شوند: فضایل نفسانی، فضایل بدنی، فضایل اجتماعی، فضایل توفیقی. فضیلت به معنای خاص و یا همان فضایل اخلاقی، در حقیقت جزئی از فضایل نفسانی هستند که عبارت اند از: حکمت، شجاعت، عفت و عدالت. فیض سعادت را به دو قسم مظنون (دنیوی) و حقیقی (اخروی) تقسیم می کند. از دیدگاه وی کمال و سعادت نهایی انسان منحصر به شناخت خدای متعال است، البته سعادت امری ذو مراتب است و مراتب سعادت انسان ها ارتباط مستقیمی با درجات ایمان و توحید آنها دارد. بالاترین مرتبه سعادت، در حقیقت مرتبه ای است که انسان به معرفت شهودی نسبت به پروردگار خویش دست می یابد، اما بااین حال افرادی که از ایمان تقلیدی هم برخوردارند، به مرتبه از سعادت نائل می شوند. چکیده عربی:الفیض الکاشانی عند تبیینه للمفهوم العام للفضیلة یشیر إلی هذه المسألة و هی ان کل أمر خیری یساعد الإنسان علی الوصول إلی السعادة الاخرویة فضیلة. و کل ما یبعده عن نیل السعادة الاخرویة بأی شکل کان فهو رذیلة. من وجهة نظره بشکل عام، الفضائل التی تساعد الإنسان علی نیل السعادة تقسم إلی أربعة أقسام و هی: الفضائل النفسیة، والفضائل البدنیة، والفضائل الاجتماعیة، والفضائل التوفیقیة. الفضیلة بمعناها الخاص الذی یعنی الفضائل الأخلاقیة تعتبر فی الحقیقة جزءا من الفضائل النفسانیة التی هی الحکمة، والعفة، والشجاعة، والعدالة. یقسم الفیض الکاشانی السعادة إلی قسمین: مظنون (دنیوی) و حقیقی (اخروی). و فی رأیه السعادة النهایة و غایة کمال الإنسان معرفة الله. والسعادة طبعا ذات مراتب، و سعادة کل شخص ترتبط مباشرة بدرجة ایمانه و توحیده. و أعلی درجات السعادة هی تلک المرتبة التی یصل فیها الإنسان إلی معرفة شهودیة بربه. و مع ذلک فان الناس من ذوی الایمان التقلیدی یصلون أیضا إلی مرتبة من السعادة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 900

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 611 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    8
  • شماره: 

    27
  • صفحات: 

    141-158
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1170
  • دانلود: 

    352
چکیده: 

چکیده فارسی:پژوهش حاضر مترصد پاسخ گویی به این سوال است که آیا مقنن می تواند اخلاق را در قلمرو حقوق وارد نموده و در تقنین قوانین و مقررات مربوط به خانواده، آموزه های اخلاقی را در قالب قانون درآورد؟ پاسخ گویی به این سوال در گرو تبیین ضرورت اخلاق محوری در حوزه خانواده با توجه به ویژگی های خاص خانواده و روشن شدن مفاهیم اخلاق و حقوق و وجه ممیز آن دو است. به تبع ویژگی های خاص خانواده چون خصوصی بودن حریم خانواده و عاطفی بودن، تضمینات حقوقی در این حوزه کارکرد مطلوب خود را ندارد و حفظ بنیان خانواده، در گرو اخلاق مداری اعضا خواهد بود. از سویی، با توجه به اینکه از ویژگی های قاعده حقوقی برخورداری از ضمانت اجراست، قانون گذار نمی تواند مستقیما آموزه های اخلاقی را در قالب قانون به تصویب برساند. از این رو مقنن، پیش بینی نهاد داوری و تدوین قواعد تکمیلی را به عنوان دو راهکار عمده برای تعبیه اخلاق در ساختار حقوقی خانواده، برگزیده است. چکیه عربی:یسعی هذا البحث إلی الحصول علی اجابات لهذا السؤال وهو: هل یمکن للمقنن إقحام الأخلاق فی حقل الحقوق، ثم صیاغة التعالیم الأخلاقیة فی قالب قانون عند قیامه بسن القوانین والمقررات المتعلقة بالاسرة؟ الاجابة عن هذا السؤال تتوقف علی تبیین ضرورة محوریة الأخلاق فی مجال الاسرة فی ضوء وضع الاسرة و خصائصها و توضیح مفاهیم الأخلاق والحقوق وما بینهما من اوجه التمایز. و تبعا لخصائص الاسرة مثل خصوصیة حریم الاسرة والبناء العاطفی لها، تفقد الضمانات الحقوقیة فعلها و تأثیرها المطلوب فی هذا المجال، و یبقی الحفاظ علی کیان الاسرة رهنا بمدی الالتزام الأخلاقی لأعضائها. و نظرا إلی ان من مستلزمات القاعدة الحقوقیة هی ان تکون ذات ضمانة تنفیذیة، لذلک لا یمکن للمشرع ان یصوغ التعالیم الأخلاقیة علی شکل قانون مباشرة. و من هنا تقع علیه مهمة اقتراح هیئة تحکیم و صیاغة القواعد التکمیلیة کاسلوبین اساسیین لادراج الأخلاق فی الهیکلیة الحقوقیة للاسرة.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1170

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 352 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0