Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    77-100
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    904
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

طریقت نامه خواجه عماد الدین فقیه کمانی عارف و شاعر نامدار قرن هشتم را مصباح الهدایه منظوم نامیده اند، اما به دلیل حذف قسمت های مهمی از بحث های عرفانی و کلامی مصباح الهدایة ، تغییر فصول و ابواب کتاب، تغییر ترتیب و نظم مطالب، سرودن اشغال انتقادی و اجتماعی، دعاها و مناجات ها، بازتاب احساسات و عواطف عاشقانه و عرفانی شاعر، مدح و ستایش اهل بیت، آوردن داستان ها و روایات گوناگون و بیان تجربیات عرفانی سراینده باید آن را منظومه مستقلی به حساب آورد و مصباح الهدایة را یکی از منابع و ماخذ مهم این منظومه دانست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 904

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    131-156
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    4144
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

انفجار اطلاعات، پیشرفت علوم و فنون، پیچیده شدن نیازهای فردی و اجتماعی موجب شده که دیگر روش های سنتی آموزشی قادر به رفع نیازهای پیچیده امروزی نباشند. نوآوری در فعالیت های آموزشی مقوله ای است که مقالات و کتب زیادی را به خود اختصاص داده و تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفته که نتایج این تحقیقات هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان در حال پیاده شدن است. به منظور آشنا شدن با تغییرات ایجاد شده، تحقیقی با استفاده از منابع کتابخانه ای، بانک های اطلاعاتی، اینترنت و مصاحبه با دانش آموزانی که سالیانی را در کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا مشغول به تحصیل بوده و هم اکنون در ایران به تحصیل اشتغال دارند انجام گرفته است. نتایج این تحقیق نشان می دهد که در دهه اخیر تحولات و تغییرات عمده ای در نظام های آموزشی این کشورهای صورت گرفته است. اهم این نوآوری ها را می توان در طراحی آموزشی، اتخاذ راهبردهای جدید تدریس، استفاده از مواد و ابزارهای گوناگون آموزشی و روش های ارزشیابی خلاصه کرد. به علت گستردگی مقوله ها، این مقاله به بررسی بعضی از رویکردهای جدید در تعلیم و تربیت این کشورها می پردازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4144

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    227-240
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1359
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

هدف این پژوهش، بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (برونگرایی، روان رنجوری، روان پریشی) برخی دیگر از متغیرها با بزهکاری پسران نوجوان است. بازنگری نتایج پژوهش های انجام شده نشان می دهد که هم آمادگی های ارثی و هم عوامل محیطی در بروز و گسترش بزهکاری نقش موثری دارند. روش پژوهش، علی - مقایسه ای بوده است. جامعه آماری را کلیه دانش آموزان پسر که در نیمسال دوم تحصیلی 1377-78 در مقطع دبیرستان در شهر اصفهان مشغول به تحصیل بودند و پسران نوجوان بزهکار بین سنین 14 تا 18 سال که در نیمه اول 1378 در زندان مرکزی اصفهان بسر می بردند، تشکیل داده اند. روش نمونه گیری در گروه عادی، روش نمونه گیری خوشه ای به صورت انتخاب تصادفی بوده است. حجم نمونه برای گروه عادی، 50 نفر و برای گروه بزهکار نیز 50 نفر (یعنی همه پسران نوجوان بزهکار موجود در زندان مرکزی اصفهان در آن زمان) بوده است. ابزارهای پژوهش را پرسشنامه خود ارزیابی، پرسشنامه اطلاعات شخصی و پرسشنامه شخصیتی آیزنک (فرم کوتاه)، شامل مقیاس های برونگرایی، روان رنجوری، روان پریشی و دروغ سنج تشکیل داده اند. روش آماری مورد استفاده در پژوهش حاضر، تحلیل تمایزات در نرم افزار SPSS بوده است. در این پژوهش 9 فرضیه شامل 3 فرضیه اصلی و 6 فرضیه فرعی مورد آزمون قرار گرفت و هر 9 فرضیه تایید شد. نتایج فرضیه های اصلی به شرح زیر است:1) پسران نوجوان عادی، به طور معنی داری، برونگراتر از پسران نوجوان بزهکار بوده اند (P<0.001). 2) پسران نوجوان بزهکار، به طور معنی داری، روان رنجورتر از پسران نوجوان عادی بوده اند (P<0.001). 3) پسران نوجوان بزهکار، به طور معنی داری روان پریش تر از پسران نوجوان عادی بوده اند (P<0.001). با توجه به یافته های این تحقیق و تحقیقات مشابه، پیشنهادهایی به مسئولان قضایی، آموزش و پرورش، والدین، روانشناسان و پژوهشگران علاقه مند ارایه گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1359

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

نصراصفهانی احمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    207-226
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3864
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مدرسه محوری، خط مشی واگذاری اختیار به مدارس و مشارکت دادن آنان در تصمیم گیری های مدرسه است، لیکن آنچه در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد، واگذاری اختیار در مورد تدوین برنامه های درسی است که به آن برنامه ریزی درسی مدرسه محور (SBCD) می گویند. اداره مدارس بر مبنای خط مشی مدرسه محوری، یکی از مباحث در حال تکوین در نظام آموزش و پرورش ایران است. از این رو، ضروری است که دست اندرکاران اساتید دانشگاه و معلمان، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی نمایند. این مقاله برای اولین بار در ایران، مفهوم و مبانی مدرسه محوری را، با تاکید بر برنامه ریزی درسی تبیین می نماید و به بررسی نقش کلیدی معلم در این فرایند می پردازد. سپس دلایل پذیرش این خط مشی و مشکلات ناشی از آن بررسی می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3864

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
نویسندگان: 

ستوده نیا محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1598
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

علم قرائات یکی از مهم ترین موضوعات علوم قرآنی به شمار می رود. در اوایل قرن چهارم، هفت قرائت به وسلیه شیخ القراء بغداد، ابن مجاهد (245-324 ق) رسمیت یافت. از میان این هفت قرائت، قرائت در جهان اسلامی شناخته شد تا آنجا که متن قرآن (سیاهه) نیز در بیشتر کشورهای اسلامی بر اساس قرائت عاصم و به روایت حفص، اعراب گذاری شد. علیرغم این شهرت با مطالعه و بررسی سیر رواج قرائات می بینیم در قرن هفتم و هشتم قارئت عاصم به روایت "شعبه" در عراق گسترش داشته است. گمان می رود تاثیر این جریان تا حدود قرن دهم ادامه داشته است. همزمان با آغاز حکومت صفویه تلاش هایی در راستای ترویج قرائت راوی دیگر عاصم یعنی "شعبه" صورت گرفته است. یکی از تفاسیر شیعی آن روزگار یعنی تفسیر "منهج الصادقین" بر اساس روایت "شعبه" تدیون شده است و همچنین در عصر قاجاریه نیز کتاب "جواهر القرآن" تالیف می شود که بابی از این به فرش الحروف روایت "شعبه" اختصاص دارد. در این مقاله ضمن بحث از قرائت عاصم به روایت "شعبه" و معرفی دو اثر مذکور، به مطالعه تاثیر روایت "شعبه" در تفسیر "منهج الصادقین" و بیان علت احتمالی تدوین آن بر اساس روایت "شعبه" می پردازیم. در پایان ضمن بررسی سند قرائی سلطان القراء، این فرضیه مطرح می شود که سبب اهتمام وی به بیان فرش الحروف "شعبه"، آن است که سند وی با 20 واسطه به "شعبه"، منتهی می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1598

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

مرتضوی سیدمحمد

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1818
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

از روزی که قرآن توسط رسول خدا (ص) برای هدایت خلق به سوی خدا قرائت شد، پیامبر آن را به عنوان معجزه ابدی خود معرفی کردو از مخالفان خود خواست که اگر در پیامبری او شک دارند همانند آن را بیاورند . در این دعوت گاه از آنان خواست اگر شک دارند که این کلام خداوند است همانند آن را بیاورند که به عنوان نمونه از این آیه می توان نام برد: (ام یقولون تقوله یل لایومنون فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین) آیا می گویند قرآن را از پیش خود یافته است و باورش نمی کنند .اگر راست راست می گویند سخنی مانند آن را بیاورند . و گاه از آنان خواست اگر از آوردن مثل آن ناتوانند حداقل ده سوره مثل آن بیاورند ؛به عنوان نمونه می توان از این آیه نام برد : (ام یقولون افتراه قل فاتوا بعشر سورمثله مفتریات و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین فان لم یستیبوا لکم فاعلموا انما انزل بعلم الله) آیا می گویند این قرآن را از خود بافته و به خدا نسبت داده است .بگو :اگر راست می گویید شما هم ده سوره به هم بافته مانند آن بیاورید و غیر از خدا هر که را بخواهید می توانید بیاری طلبید .چنانچه دعوت شما را نپذیرفتند بدانید فقط به لم خدا نازل شده است . و گاه از آنان خواست که اگر این کار را هم نمی توانند انجام دهند دست کم یک سوره مثل قرآن بیاورند؛ به عنوان نمونه از این آیه می توان نام برد : (ام یقولون افتراه بسوره مثله و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین) آیا می گویند :به دروغ آن را به خدا نسبت می دهد .بگو :اگر راست می گویید غیر از خدا هر کس را می توانید بخوانید و یک سوره همانند آن بیاورید . وقتی خداوند این فراخوان سه مرحله ای را انجام داد و کسی به این دعوت پاسخ مثبت نداد ،چنین اعلام کرد : (قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعش ظهیرا) بگو اگر جن و انس گردآیند که مانند این قرآن را بیاورند هرگز نتوانند نظیرش را بیاورند ، هر چند که بکدیگر را یاری دهند . از طرفی مسلمانان به رغم همه اختلافات فرقه ای، در این مساله وحدت نظر دارند که قرآن وحی است ؛ چنان که خداوند در آیات متعدد به این حقیقت اشاره می کند که به عنوان نمونه می توان از این آیه یاد کرد : (افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجافیه اختلافا کثیرا) آیا به قرآن نمی اندیشند که اگر از سوی غیر خدا بود اختلاف بسیاری در آن می یافتند . همچنین بر این باورند که هیچ گونه تغییری از طرف پیامبر در ماهیت قرآن انجام نگرفته است و خدواند نیز بر عدم تغییر و تبدیل قرآن از طرف پیامبر تاکید دارد که به عنوان نمونه می توان از این آیه نام برد : (قال الذین لایرجون لقانا ائت بقرآن غیر هذا او بدله قل ما یکون لی ن ادله من تلقا نفسی ان اتبع الا ما یوحی الی ) ناامیدان به دیدار ما خواهند گفت : قرآنی غیر از این بیاور و یا آن را دگرگون کن. بگو : من حق ندارم آن را پیش خود تغییر دهم ، از هیچ چیز پیروی نمی کنم مگر آنچه بر من وحی می شود . از آن جا که قرآن آخرین کلام الهی برای هدایت بشر است باید تا پایان جهان اصالت خود حفظ کند و از هر نوع تغییر و تبدیل محفوظ بماند. از این رو خداوند برای اطمینان مردم به سلامت قرآن از دستبرد ناهلان ،حفاظت آن را تضمین کرده ،به صراحت اعلام می کند: (انا حن نزلنا الذکر و انا له لحافظون ) ما قرآن را نازل کردیم و خود از آن حفاظت می کنیم. از طرف دیگر ،ابتدای بعثت رسول خدا (ص) مبارزه با قرآن سرلوحه کار مخالفان اسلام و رسول خدا(ص) قرار داشته است؛ زیرا آنان می دانستند که سنگ بنای اسلام و دعوت رسول خدا (ص) قرآن است و اگر کوچکترین خلل یا شبه ای به آن راه یابد و موجب سستی این سنگ زیرین گردد اساس دعوت رسول خدا (ص) و دین اسلام را با مشکل مواجه خواهد کرد .گرچه عرب جاهلی درصدد این برآمده بود که با آوردن کلامی فصیح و بلیغ به مبارزه با قرآن برخیزد و آن را از اعتبار بیندازد و شکست خورده بود ، ولی نه دشمنان اسلام منحصر به عرب جاهلی بوده و هستند و نه روش مبارزه با قرآن منحصر در آوردن کلامی فصیح و بلیغ می باشد. بر این اساس می بینیم در طول تاریخ ،دشمنان اسلام روشهای گوناگونی را برای مبارزه با اسلام انتخاب کرده اند و هر روز به گونه ای احکام مسلم اسلام ،قرآن ،پیامبری  ، امامت،عصمت و .... را مورد شک و تردید قرار داده و تلاش می کنند آن را از قداست انداخته ،آن را دستاوردی بشری جلوه دهند . از جمله می توان از تلاشهای مرموزانه برخی از خاورشناسان یاد کرد که سعی کرده اند باتوجه به اختلاف قرات نظراتی ارائه دهند که قرآن را محصول اندیشه مسلمانان بدانند و آن را از اعتبار ساقط کنند . این مقاله درصدد بررسی تلاش یکی از افراد یاد شده است .

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1818

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نصراصفهانی محمدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    55-76
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1110
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

کرشمه معشوقی در دیوان حافظ و ابن فارض، مقایسه جایگاه حسن الهی و مظاهر آن در اندیشه و سخن این دو شاعر عارق است. زیبایی هم در هنر جایگاه مهمی دارد و هم در عرفان و به و نظر این دو بزرگ پرتو آن عشق آفرین و دلرباست. زیبایی حق در صور غیبی و زمینی است که مستی آفرین است و قرار شکن. علاوه بر این همه زیبایی ها و عشق ها در جهان به حسن الهی و محبت ازلی باز می گردد. دیگر زیبایان حکایت کنندگان شرح شکن زلف خم اندر جانان اند که در قصه ای در ازای ازل تا ابد روایت شده اند.کرشمه معشوقی سختی ها و مشکلات راه پر پیچ و خم عشق را آسان می کند و نشان می دهد که چگونه در مستی عشق و زیبایی مطلق معشوق، همه اغیار رنگ می بازند و تنها جلوه های او دل انگیز و دلربا باقی می ماند. جلوه هایی که همه را گرفتار می کند. حافظ و ابن فارض هر دو بر مظاهر طبیعی و خارجی زیبایی نیز انگشت می نهند و آنها را نمایشگاه حضور حق می شمرند. البته ابن فارض می کوشد تا به سرعت از این مظاهرعبور کند ولی حافظ بر آن است که بهره بردن از این مظاهر آدمی را به کمال نزدیک می کند و آماده پذیرش جلوه های غیبی می سازد. او در گفتگویی از زبان معشوق می آورد که: گفتم که بوی زلفت گمراه عالمم کرد گفتا اگر بدانی هم اوت رهبر آید

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1110

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    101-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    967
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

این جستار بر آن است که با گردآوری نکات پراکنده حیات میرزا محمدعلی وفای زواره ای اردستانی - شاعر و تذکره نویس سده سیزدهم قمری - از منابع و تذکره های خطی و چاپی موجود، بخشی از ابهامات زندگی او و حوادث ادبی و اجتماعی این قرن را بزداید و رابطه او را با سید شفتی و نیز فتحعلی خان صبا - ملک الشعرای فتحعلی شاه - و دربار تهران و همچنین حاکم وقت اصفهان - سیف الدوله محمد میرزا متخلص به سلطان - تبیین کند و نحوه به وجود آمدن و مراحل تکمیل تذکره مآثر الباقریه و ارزش های آن را بشناساند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 967

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

نشاط دوست حمیدطاهر

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    157-180
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    19618
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

مطالعات مختلف نشان داده اند کودکان و نوجوانان همچون بزرگسالان از اختلالات افسردگی رنج می برند و این اختلالات عملکرد و زندگی آتی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل فردی و خانوادگی افسردگی نوجوانان بود.آزمودنی ها شامل 314 نوجوان (158 پسر و 156 دختر) 12 تا 18 ساله (میانگین سن = 15.39 سال، انحراف استاندارد = 1.80) بودند که به طور تصادفی از مدارس راهنمایی و دبیرستان های شهر اصفهان انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه خلق و احساس و پرسشنامه ویژگی های فردی و خانوادگی بود. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد میانگین شدت افسردگی دختران نوجوان به طور معنی داری بیشتر از میانگین شدت افسردگی پسران نوجوان بود (P<0.01). نتایج تحلیل همبستگی نشان داد ارتباط بین شدت افسردگی و عوامل زیر معنادار بوده است: جنس، میزان تشویق والدین، انتظارات والدین، احساس کفایت شخصی در پیشرفت تحصیلی، تعداد خواهران و برادران، تحصیلات والدین، وضعیت اقتصادی خانواده، رابطه پدر و مادر با یکدیگر، دعوا و مشاجره بین والدین، رابطه والدین با نوجوان، رابطه خصوصی نوجوان با والدین، اختلاف عقیده نوجوان با والدین، صمیمیت و احساس نزدیکی به خانواده، اتکا نوجوان به اعضای خانواده، احساس امنیت در خانواده، رابطه با خواهران و برادران، رابطه با دوستان، سابقه بیماری جسمی، سابقه آسیب روانی در خانواده، و سابقه تجربه وقایع ناگوار (P<0.05).

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 19618

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
نویسندگان: 

فتحی واجارگاه کوروش

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    181-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    4226
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

یکی از زمینه های که به ویژه در دهه اخیر در بسیاری از مجامع علمی بین المللی در زمینه تعلیم و تربیت از جایگاه ویژه های برخوردار شده است و دامنه مباحثات و پژوهش ها در آن به طور فزاینده ای در حال گسترش می باشد، مقوله تربیت شهروندی است. بی گمان می توان گفت که فلسفه تشکیل هر نهاد یا سازمانی پاسخگویی به نیاز یا نیازهای معینی است و نظام آموزشی و پرورش نیز از آن رو شکل یافته و قوام گرفته است که شهروندانی موثر و مطلوب را متناسب با نیاز ها و ارزش های اجتماعی تربیت و تحویل جامعه نماید. متاسفانه در نظام آموزش و پرورش به ویژه برنامه های درسی مدارس توجه لازم به ترتیب شهروندی نمی شود و صرف نظر از آنکه برنامه درسی ویژه ای تحت عنوان "آموزش شهروندی" وجود ندارد، در قالب برنامه های درسی دیگر نیز کمتر اثری از آن می توان یافت. مقاله حاضر با درک اهمیت و ضرورت مساله بر آن است که تا با تبیین تلاش ها و اقدامات انجام شده در سطح بین المللی، قلمرو تربیت شهروندی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد و مجموعه اقدامات و فعالیت هایی که می تواند به ترتیب شهروندانی مطلوب و موثر کمک نماید، در چارچوب نظام آموزش و پرورش مورد بررسی و نقد قرار دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 4226

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

EBRAHIMI NASAB K. | MOULAVI H.

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2003
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    207-227
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    206
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

In the present research, the personality characteristics of delinquent adolescent boys in the city of Isfahan have been studied and compared with those of normal boys of the same age. The goal of this research was to investigate delinquency, as a damaging phenomenon. The statistical population of the research consisted of the whole population of boy students who have been studying at Isfahan high schools during the second semester of the educational year 1377-78sc (1998-1999) as well as the whole population of delinquent adolescent boys, ages 14-18, who have been imprisoned, in the first half of the year 1378sc (1999), in the Central Jail of Isfahan. The total number of the delinquent boys imprisoned in the Central Jail of Isfahan at the time of the research was 50 persons. The sampling procedure applied to the normal group was cluster sampling in which the subjects were chosen randomly. The sample size of the delinquent group was 50 individuals too. The research instruments consists of a Self-Evaluation Questionnaire, Personal Information. Questionnaire and Eysenck Personality Questionnaire, which, itself includes the Lie Scale and the Scales of Extroversion, Neuroticism and Psychoticism. The validity and reliability of all these scales have been confirmed under the cultural conditions of Iran. In the present research, there were 9 hypotheses, including the main three hypotheses and other hypotheses. All the hypotheses were confirmed. The results of the main hypotheses are as follows: There was a significant difference between the mean of extroversion of delinquent adolescent boys and that of normal adolescent boys (PO.OOI).The nom1algroup was higher in extroversion. There was a significant difference between the degree of neuroticism of delinquent adolescent boys and that of normal adolescent boys (P,O.OOI).The delinquent group was higher. There was a significant difference between the degree of psychoticism of delinquent adolescent boys and that of normal boys (P

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 206

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    241-262
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    999
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

جمعیت جهان روزبه روز در حال افزایش است و شکاف بین آنچه که تولید می شود و آنچه که باید برای رفع نیاز بشر عرضه شود روزبه روز عمیق تر می شود. از سوی دیگر توسعه پرورش آبزیان به عنوان راه حلی برای مشکلات اجتماعی و اقتصادی به ویژه ایجاد اشتغال، کسب درآمد ارزی و ایجاد امنیت غذایی در کشور های در حال توسعه برگزیده شده است کشور ما نیز از این امر مستثنی نیست و به نظر می رسد در درجه اول باید توسعه آبزی پروری و استفاده از منابع دریایی را به عنوان عامل برطرف کننده نیازهای پروتئینی داخل کشور و سپس به عنوان بخشی از توسعه کلی اقتصاد کشور که منجر به کسب درآمد و اشتغال بیشتر می شود مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. مقاله حاضر در جهت دسترسی به اهداف فوق مدل رشد لجستیکی میگوی سفید هندی پرورشی را در برخی از استان های جنوبی ایران مورد بررسی قرار می دهد چرا که رشد بیولوژیکی توده زنده میگو پایه و اساس توابع تولید و عرضه است و ارزیابی دقیق تری از عوامل موثر بر این توابع را به دست خواهد داد و اساسا دستیابی به یک تابع رشد قابل اعتماد، بخش اساسی و تکمیلی از استراتژی بهینه برداشت محصول برای هر نوع عملیات شیلاتی و به خصوص پرورش میگو می باشد. در این مطالعه پنج نوع مدل ریاضی در قالب تابع رشد لجستیکی برآورد شده و عوامل موثر بر در بیولوژیکی میگو مورد بررسی قرار گرفته اند که مهمترین آنها عبارتند از: 1) غذا دهی 2) دمای آب 3) شوری آب 4) تعداد بازماندگی 5) زمان ضرایب با استفاده از داده های سری زمانی که از استخرهای نمونه گرفته شده با روش حداقل مربعات برآورده شده و در پایان نحوه تاثیرگذاری آنها بر وزن توده زنده میگو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش تحقیق در این مطالعه مبتنی بر روش تحقیق علی معلولی و همبستگی است و جامعه مورد مطالعه سه استان خوزستان، بوشهر و هرمزگان می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 999

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

وفایی عباسعلی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1381
  • دوره: 

    14
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    263-286
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    923
  • دانلود: 

    0
کلیدواژه: 
چکیده: 

در این مقاله مشکلات محتوای تعدادی از دروس دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش های سخت افزار و معماری کامپیوتر مورد بررسی قرار گرفته اند. بررسی فوق از دیدگاه های متفاوتی انجام گرفته است، از جمله این دیدگاه ها پیشرفت سریع دانش در این زمینه، عرضه شدن موضوعات جدید و از رده خارج شدن مطالب قبلی (به صورت پیوسته) می باشد. کاربرد مطالب آموخته شده در شرایط مملکت ما و محدود بودن زمان تحصیل نیز نقطه نظرهای دیگری هستند که مورد توجه قرار گرفته اند.پیشنهادهای جدیدی نیز در رابطه یا ریز دروس رشته های مذکور در این مقاله ارایه گردیده اند. در این کار علاوه بر بررسی اجمالی مشکلات موجود در رابطه با چگونگی ارایه فعلی این دروس، سعی بر این شده است که در ضمن رفع نسبی ایرادهای موجود حتی المقدور از دوباره کاری در تدریس مطالب مشابه در دورس مختلف خودداری گردد و حد متعارفی بین نیاز های صنعت داخلی و آشنایی با پیشرفت های جدید در تکنولوژی رعایت گردد. این امیدواری وجود دارد که ریز دروس پیشنهادی در صورت اجرا در چند سال آینده در بر گیرنده بهره وری بیشتری نسبت به محتوای فعلی این دروس باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 923

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button