پژوهش ترکیبی به معنای اخص آن (یعنی ترکیب روش های کمی و کیفی در یک مطالعه پژوهشی واحد) به دلیل امکان بهره گیری از سودمندی ها هر دو رویکرد پژوهشی، مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. این توجه و علاقمندی در بین دانشجویان علم اطلاعات و دانش شناسی هم مشاهده می شود. برخی از دانشجویان در هنگام انتخاب موضوع و روش پایان نامه ها خود نسبت به این رویکرد، علاقه یا به بیان بهتر کنجکاوی زیادی نشان می دهند. این کنجکاوی و علاقه، نویدبخش استفاده روزافزون از این رویکرد در پژوهش ها علم اطلاعات و دانش شناسی است. نکته مهم در این رابطه این است که اولین پژوهش ها یی که با استفاده از این رویکرد در رشته انجام می گیرند و منتشر می شوند در شکل گیری پژوهش ها بعدی نقش تعیین کننده ای خواهند داشت. چنان که اجرای این پژوهش ها و تهیه گزارش آن ها، مطابقت کامل با اصول انجام این رویکرد نداشته باشد، این الگوهای اولیه ناکامل، پژوهش ها بعدی را نیز خواه ناخواه دچار نقصان خواهد کرد. تمرکز صرف به تعریف ساده پژوهش ترکیبی و این تصور که رویکرد ترکیبی، صرفا در کنار هم قراردادن دو روش کمی و کیفی در یک پژوهش است بسیار ساده انگارانه خواهد بود. آگاهی از پیچیدگی ها موجود در این ترکیب و طرح ها متفاوت ترکیبی، نیازمند آموزش و مطالعه دقیق نحوه اجرا و چالش ها موجود در آن است.