هدف پژوهش حاضر تبیین شادکامی در گونه های مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند و محتوای خانواده در دانش آموزان دوره متوسطه شهر شیراز بود. در این پژوهش 312 دانش آموز دبیرستانی به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش از سه مقیاس خود گزارشی فرآیند خانواده (SFP)، مقیاس خودگزارشی محتوای خانواده (SFC) و مقیاس شادکامی آکسفورد (OHP) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل واریانس چند متغیره نشانگر تفاوت معنادار گونه های مختلف خانواده در ابعاد رضایت از زندگی، خلق مثبت، سلامتی و کارآمدی شادکامی بود. این مطالعه نشان داد که بعد فرآیندها در مدل بافت نگر فرایند و محتوای خانواده نقش بسزایی در شادکامی نوجوانان دارد.