Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

Journal Issue Information

Archive

Year

Volume(Issue)

Issues

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Author(s): 

قاسمی محمد

Journal: 

معرفت سیاسی

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (پیاپی 6)
  • Pages: 

    73-99
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    1771
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده فارسی:زندگی اجتماعی انسان ها، در درون نظام سیاسی و حکومت شکل می گیرد و عملا تصور زندگی بدون حکومت مشکل است. به همین جهت، اندیشمندان همواره حکومت را به عنوان یک ضرورت اجتماعی تلقی نموده اند؛ این یک ضرورت حکم عقلی است و آنچه از روایات شریفه در این زمینه وارد شده، ارشاد و موید همین حکم عقلی است. از جمله روایات در باب ضرورت حکومت، بیان امیرالمومنین (ع) در نهج البلاغه است که در مقابل خوارج افراطی، که شعار « لاحکم الا لله؛ جز حکم خدا، حکمی نیست» سر می دادند و بر نفی وجود هر نوع حکومت در جامعه اسلامی تاکید داشتند، فرمود: «انه لابد للناس من امیر بر او فاجر...؛ مردم به ضرورت، باید حاکمی داشته باشند، نیکوکار باشد و یا بدکار» از آنجا که در این بیان، حاکم عادل و فاجر در عرض یکدیگر قرار گرفته اند، تفاسیر متعددی از آن ارائه شده است. این مقاله، با رویکرد نظری و روش تحلیلی، این روایت را مورد ارزیابی قرار داده، تساوی عادل و فاجر در تصدی حکومت را صرفا تاکیدی بر اصل ضرورت حکومت در جامعه می داند.   چکیده عربی:إن حیاة البشر تنشأ فی باطن النظام السیاسی والحکومة، ومن الناحیة العملیة فإنه یصعب تصور حیاة البشریة دون حکومة، لذا فإن الناس اعتقدوا دائما أن الحکومة هی ضرورة اجتماعیة. کما أن وجود الحکومة یعد من الضرورات العقلیة، وما ذکر فی الروایات فی هذا المضمار هو فی الحقیقة تأیید لحکم العقل هذا، ومن هذه الروایات ما نقل عن أمیر المؤمنین (علیه السلام) فی نهج البلاغة. فقد تصدی للخوارج المتطرفین فکریا والذین رفعوا شعار: (لا حکم إلا لله) قاصدین من ذلک التأکید علی نفی أیة حکومة فی المجتمع الإسلامی، وقال: (لا بد للناس من أمیر بر أو فاجر). نلاحظ فی هذا الحدیث أن الحاکم العادل والفاجر قد جعلا إلی جنب بعضهما البعض، لذلک طرحت تفاسیر عدیدة له. ویقوم الباحث فی هذه المقالة بدراسة وتحلیل هذا الحدیث ویثبت أن التساوی بین العادل والفاجر فیه مجرد تأکید علی أصل وضرورة وجود حکومة فی المجتمع الإسلامی، و ذلک بأسلوب نظری تحلیلی.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 1771

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

معرفت سیاسی

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (پیاپی 6)
  • Pages: 

    135-164
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    705
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده فارسی:چالش فکری و عملی میان اسلام و غرب، به عنوان دو نظام فکری اصلی در جهان معاصر، همواره در عرصه نظام سازی سیاسی و طرح نظریات مربوط به آن، خود را نشان می دهد، به گونه ای که این دو نظام فکری در چارچوب های گوناگون فلسفی، فقهی و جامعه شناختی، سعی در نقد و به چالش کشیدن یکدیگر دارند. در عصر حاضر، نظام سیاسی اسلام مبتنی بر اصل «ولایت فقیه» مورد نقد جدی مدرنیته غربی و در رأس آن، اندیشه لیبرال ـ دموکراسی در اداره جامعه قرار گرفته است. تبیین سکولاریستی نظام سیاسی اسلام، نقد ساختارها، و تبیین عرفی رفتار نخبگان و گروه های جامعه در نظام سیاسی اسلام، مهم ترین این چالش هاست.   چکیده عربی:إن الأزمة الفکریة والعملیة بین الإسلام والغرب من حیث کونهما نظامین فکریین أساسیین فی العالم المعاصر، دائما تتجلی فی مجال النظم السیاسی وطرح النظریات التی تتعلق به، لدرجة أن هاذین النظامین الفکریین یسعیان لنقد بعضهما وإثارة الشکوک حول بعضهما البعض باستمرار، وذلک علی مختلف الأصعدة الفلسفیة والفقهیة والاجتماعیة. وفی عصرنا الحاضر، فإن النظام السیاسی فی الإسلام الذی یرتکز علی مبدأ ولایة الفقیه یتعرض لنقد شدید من قبل العصرنة الغربیة فی مجال إدارة المجتمع، ولا سیما من قبل الفکر اللیبرالی الدیموقراطی. وأهم الأزمات التی یتعرض لها النظام السیاسی فی الإسلام، هی طرحه فی إطار علمانی، ونقد مکوناته، وبیان سلوک نخبته وفئاته الاجتماعیة فی إطار عرفی.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 705

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

معرفت سیاسی

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (پیاپی 6)
  • Pages: 

    57-72
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    631
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده فارسی:بررسی ادله نقلی ولایت فقیه، یکی از موضوعات اساسی در باب نظریه ولایت فقیه است. منظور از «ولایت فقیه» در این نظریه، ریاست و زمامداری فردی است که می تواند با مراجعه به منابع اسلامی، احکام و قوانین اسلامی را استخراج و استنباط نماید. با توجه به اهمیت موضوع، این مقاله، با رویکرد تحلیلی و نظری، به گونه شناسی ادله نقلی ولایت فقیه می پردازد؛ گونه های مختلفی که می تواند در اثبات ولایت فقیه به کار آید، ازاین رو، به سه گونه از ادله نقلی در این زمینه می توان اشاره کرد: ادله سلبی. یعنی ادله ای که در آنها از رجوع حکومت ها عرفی و داشتن ارتباط با آنها در سطوح مختلف، نهی شده است. ادله ایجابی؛ یعنی ادله ای که در آنها شایستگان برای حکومت و مأذون از ناحیه خداوند مشخص شده اند. در نهایت، ادله تلفیقی؛ روایت هایی که در آنها رسالت هر دو دسته قبلی با هم مطرح شده است. در این روایت ها، ابتداء به نوعی مشروعیت سلاطین عرفی نفی شده و در ادامه به جایگاه فقهاء اشاره می شود که بیانگر مشروعیت سیاسی آنها می باشد.   چکیده عربی:إن دراسة الأدلة الروائیة حول ولایة الفقیه تعتبر من المواضیع الأساسیة فی مسألة ولایة الفقیه. المقصود من (ولایة الفقیه) الرئاسة وتولی الأمور بشکل فردی، ویمکن الاستدلال علیها اعتمادا علی المصادر الإسلامیة والأحکام والقوانین الإسلامیة. یقوم الباحثان فی هذه المقالة بطرح أسلوب یمکن من خلاله الدخول فی الأدلة الروائیة وذلک حتی یتسنی لنا أن نستفید من الأدلة العدیدة التی لم تحظ بأهمیة وفقا لهذا الأسلوب. لذا فإن محور البحث فی هذه المقالة هو دراسة نوعیة للأدلة الروائیة حول ولایة الفقیه. أما الأدلة السلبیة فهی تلک الأدلة التی ورد فیها النهی عن الرجوع إلی الحکومات العرفیة والتعامل معها علی مختلف الأصعدة. والأدلة الإیجابیة فهی الأدلة التی یتعین فیها الأشخاص اللائقین للحکومة والمأذونون من قبل الله تعالی. وأما الأدلة التلفیقیة فهی الروایات التی تطرح فیها فحوی النوعین السابقین من الأدلة معا.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 631

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

معرفت سیاسی

Issue Info: 
  • Year: 

    1390
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (پیاپی 6)
  • Pages: 

    27-55
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    551
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

چکیده فارسی:لیبرالیسم پرنفوذترین مکتبی است که امروزه جمع زیادی از حکومت ها، به ویژه حکومت های غربی، از آن تبعیت می کنند. لیبرالیسم بر اساس جهان بینی و انسان شناسی اعتقادی خودش، معرف غایات و همچنین معرف بایدها و نبایدها و روش عملی است که به صورت آشکاری در جهت دهی به عمل فرد و حکومت تاثیر بارزی دارد. در این مقاله، تلاش شده است با نگاه اجمالی به انسان شناسی، غایت شناسی و روش شناسی لیبرالی، جایگاه اخلاق انسانی در سیاست خارجی لیبرالی شناسایی شود. برای این منظور، عناصر اصلی سیاست خارجی لیبرالی معرفی شده است. این عناصر عبارت است از: نژاد پرستی، سودگرایی، فریب و خشونت. به دلیل آنکه عقلانیت لیبرالی در عرصه سیاست خارجی از این عناصر تشکیل شده، لازم است برای دست یازیدن به هرگونه تحلیل درست و واقع بینانه از اقدام ها و فعالیت های دولت های لیبرال در عرصه روابط بین الملل، استلزامات عناصر یاد شده را مد نظر داشته باشیم. در غیر این صورت، با توجه به تصویر اخلاقی و مثبتی که لیبرالیسم از خود نشان داده، رسیدن به یک تحلیل واقعی، دور از انتظار است.   چکیده عربی:إن اللیبرالیة تعد أکثر المدارس الفکریة نفوذا، بحیث تتبعها الیوم حکومات کثیرة، ولا سیما الحکومات الغربیة. ولهذه اللیبرالیة تأثیر مشهود فی تعریف الغایات والأوامر والنواهی والأسلوب العملی الذی یتجلی بوضوح فی توجیه عمل الفرد والحکومة، وذلک استنادا إلی رؤیتها الشمولیة والوجودیة الإنسانیة والاعتقادیة. یتمحور البحث فی هذه المقالة من خلال إلقاء نظرة إجمالیة علی الوجودیة الإنسانیة وتشخیص الهدف والمنهجیة اللیبرالیة، حول تشخیص مکانة الأخلاق الإنسانیة فی السیاسة الخارجیة اللیبرالیة. ولتحقیق هذا الهدف، فقد تم فیها تشخیص العناصر الأساسیة للسیاسة الخارجیة اللیبرالیة، وهذه العناصر عبارة عن: العنصریة، النفعیة، الخداع، العنف. إن هذه العناصر فی الحقیقة تحدد العقلانیة اللیبرالیة فی السیاسة الخارجیة، فکل حرکة أو عمل یتم خارج الإطار المحدد من قبل هذه العناصر، فهو مرفوض من وجهة نظر اللیبرالیة. وعلی العکس من ذلک کل حرکة أو عمل یتم فی داخل الإطار المحدد من قبل هذه العناصر الأربعة، فهو عمل صحیح ومؤید من قبل اللیبرالیة.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 551

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

OMIDI MAHDI

Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    7-26
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    706
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Virtuous ethics in classical political philosophy correspond to normative and finalist types of ethics and concern such concepts like virtue and vice, boon and good, moral obligation, volitional act, voluntary agent, happiness, and perfection. Virtue-oriented ethical theories are centered on: purposefulness, emphasis on the righteous agent rather than mere act, the reliance of values on rational-natural values, the excellence of agent's intentions and motives, the superiority of wisdom over obligatory rules and the priority of moral examples. Virtuous ethics can be studied from four perspectives: historical, purposeful, pluralist or monistic, and religious or secular.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 706

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    28-55
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    224
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Today, liberalism is considered the most influential school, which a large number of governments, especially western governments, follow. According to its worldview and doctrinal anthropology, liberalism means knowledge of the ends, knowledge of ought tos and ought not tos, and modus operand, which clearly exerts profound influence on orientating the work of an individual and government. In an attempt to recognize the position of human ethics in the foreign policy of liberalism, the present article touches on liberal anthropology, teleology, and methodology and reviews the main elements of liberal foreign policy, including: "racism", "utilitarianism", deceit", and "violence". In fact, these elements help us form an idea of the liberal rationality of foreign policy. According to liberalism, any act or effort which is not done within the framework of these elements is regarded unacceptable.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 224

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    58-72
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    234
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

One of the fundamental issues on the theory of the guardianship of religious jurist is reviewing the evidence in the transmitted sciences on it. By "guardianship" we mean the presidency and authority of a person who is capable of extracting and inferring Islamic rules and laws from Islamic sources. The present paper tries to offer an approach to a new framework by which the transmitted evidence in are explored, thus paving the way for using other neglected evidence. To this end, the main concern of this paper is to examine the typology of the evidence in the transmitted sciences on the guardianship of religious jurist. The evidence is of three types: negative evidence that prohibits referring to and establishing relations with conventional governments in different levels; positive evidence through which those who are suited and are granted God's permission to rule are known; and finally collated evidence which refers to the narrations in which the message of either of two previous sides is presented.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 234

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

QASIMI MOHAMMAD

Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    74-99
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    211
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Man's life is formed within a certain political system and government. Practically, it is hard to imagine man living without government. Hence, government is always considered a social necessity. Having a government is a rational necessity. The transmitted traditions testify to this rational judgment. One of these traditions is related from Imam Ali (peace be upon him) and can be found in Nahjul- Balaghah. In response to the extremist view of Kharejites who shouted the slogan of "no decree but Allah's decree" rejecting the idea of having a government, Imam Ali stated: "people should have a ruler, whether good or bad". There have been several interpretations of this tradition because the word just ruler seems to match the word dissolute ruler. Using a theoretical approach and analytical method, the present paper analyzes the aforementioned tradition and concludes that matching righteous ruler with unfair ruler is intended to stress the fact that it is necessary for a society to have a government.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 211

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

TAHERI MAHDI

Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    102-134
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    680
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

According to Islamic thought, God is the creator and possessor of the universe. In order to make use of the things which belong to Him we need to get His permission. Political progress demands benefitting from the world of legislation and again demands getting the Possessor's permission. A divine guardian manifested in the Holy Prophet (May the blessing and peace of Allah be upon him and his progeny), Imams (peace be upon them) and during the period of occultation, a just jurist who enjoys the requirements is the only one whom God has given permission to make use of what is in this world in line with the aim of creation. Accordingly, Islamic political progress is a process resulting from a good political act performed by natural or legal personalities with the permission of jurist guardian and is intended to achieve man's happiness by administering justice, living an agreeable life and bringing about a dynamic perfection-oriented civilization. Therefore, political progress in a society which follows a guardian jurist cannot be comprehended except through the theory of a designated jurist guardian. The other views will, therefore, have no direct relationship with political progress. This entails that such thing like insight, devotion, political resistance and obedience are of the essence in the guardianship of religious jurist.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 680

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

NOUROOZI MOHAMMAD JAWAD

Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    136-164
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    214
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

The ideological and pragmatical disputes between Islam and the West, as two major ideological systems in modern world, always manifest themselves in political system-making and in proposing the theories related to it. These two ideological systems always criticize and have disputes with each other over philosophical, legal, and sociological matters. Today western modernity, especially liberal democracy, seriously criticizes the political system in Islam which is based on the principle of guardianship of religious jurist. Among the main challenges facing Islam are the secular explanation of the political system in Islam, the criticism directed to the structures and conventional explanation of the conduct of the elites and different local populations related to the political system in Islam.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 214

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
Author(s): 

PARHIZKAR GHOLAM REZA

Journal: 

MARIFAT SIASI

Issue Info: 
  • Year: 

    2012
  • Volume: 

    3
  • Issue: 

    2 (6)
  • Pages: 

    166-191
Measures: 
  • Citations: 

    0
  • Views: 

    595
  • Downloads: 

    0
Abstract: 

Security is one of the words which have several definitions due to the objective and theoretical realities of modern world. It is necessary to discuss the question of security from a religious perspective, first due to the extensive discussions on its theoretical and conceptual aspects in scientific circles in recent decades, and secondly, due to the establishment of a religious government in Iran, and the attention it gives to the theoretical, religious, and practical aspects of security. Using a method based on both traditional evidence and rational evidence and considering some objective realities of security, the present paper tries to elucidate some of the religious concepts of security. Therefore, it discusses the view adopted by Islam on such things like faith, man, the world, and the hereafter, and expounds the mechanisms for life in the framework of the law of guardianship and the constructive understanding and certain modus operands concerning security.

Yearly Impact: مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

View 595

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesDownload 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesCitation 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic ResourcesRefrence 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button