اگرچه درباره چیستی و مصادیق تهدید نرم، دیدگاه های مختلفی وجود دارد، اما تحلیل اصول امنیتی مکتب اسلام حکایت از آن دارد که مقوله اخلاق نقش برجسته ای را در شناخت چیستی و حتی شناسایی مصادیق تهدید نرم ایفا می کند. به همین خاطر است که تلاش برای بنا و تقویت «امنیت اخلاقی» از ضرورت های نرم افزارانه امنیت سازی در اسلام به شمار می آید.در مقاله حاضر نویسندگان با استفاده از روش تحلیلی تفسیری (مستند به تفاسیر مرجع و معتبر شیعی) تلاش دارند تا به این پرسش پاسخ دهند که: ویژگی های تهدید نرمی که متوجه امنیت اخلاقی قوم سدوم بوده، کدام اند؟تحلیل صورت گرفته دلالت بر آن دارد که:نخست. قرآن کریم بر اساس شناخت ماهیت انسان، اهداف و ارز شهایی که برای او ترسیم می کند، در تبیین کج روی عوامل متعدد روان شناختی، اجتماعی، حتی فیزیکی و متافیزیکی را دخیل می داند و از طرفی نیز زیرساخت های انحراف جنسی منبعث از انحطاط فرهنگی و انحراف از جاده امر به معروف و نهی از منکر است.دوم. عدالت گریزی مردمان به جهت سنت های نادرست اجتماعی در میان خود و عدول از هنجارها را نیز م یتوان از جمله موارد ویژگ یهای تهدید نرم دانست که متوجه امنیت اخلاقی قوم سدوم بود.سوم. انحراف در خانواده، همنشینی با افراد منحرف، وضعیت و نابسامانی اجتماعی، تعارض فرهنگی، تمسخر و در نهایت جاهلیت قوم سدوم از جمله عناصر معنایی سازنده تهدید نرم در قوم سدوم بود.چهارم. از مجموع ملاحظاتی که در خصوص نظریه ها در این مقاله آمده است، نشان می دهد که امنیت ماهیتی نرم افزارانه دارد و به جز آن، چیز دیگری موسوم به امنیت سخت اصولا معنا و مفهوم ندارد.