مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    233-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

مقایسه و ارزیابی عملکرد ایمنی راه در سطح فر املی عملی شایسته است، چرا که با این مقایسه هر کشوری می تواند به درک بهتر و عمیق تری از وضعیت ایمنی راه های خود دست یابد. در این مطالعه، زیرمجموعه ای از روش های تصمیم گیری چندمعیاره با عنوان روش های فرارتبه ای شامل دو روش پرومته و الکتره به منظور ارزیابی عملکرد ایمنی راه به کار گرفته شده است. در این روش ها، روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی برای به دست آوردن وزن شاخص ها به کار گرفته می شود، که این اوزان به دست آمده به عنوان وزن ورودی در مدل پرومته و الکتره استفاده می شود. روش های مورد استفاده برای ایران و مجموعه ای از کشورهای در حال توسعه با هدف بررسی وضعیت ایران نسبت به سایرین به کار گرفته شده است. سپس نتایج به دست آمده با شاخص تعداد تلفات جاده ای در هر یکصد هزار نفر برای این کشورها به عنوان نقطه مرجع مربوطه، مقایسه می شود. با توجه به نتایج به دست آمده مشخص شد که در بین پنج رکن ایمنی راه، رکن مدیریت ایمنی راه دارای بیشترین اهمیت و رکن مراقبت بعد از سانحه دارای کمترین اهمیت است. همچنین، زیرمعیار نهاد راهبر در رکن مدیریت ایمنی راه بیشترین اهمیت و زیرمعیار صندلی کودک از رکن کاربران ایمن راه کمترین اهمیت را از دید کارشناسان دارد. در بین 15 کشور مورد بررسی، کشور لهستان رتبه اول را کسب کردهو بهترین عملکرد را دارد. در این بین، کشور ایران رتبه 13 را به خود اختصاص داد که بیان گر عملکرد نسبتا بد کشور ایران نسبت به سایر کشورها است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    251-271
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    77
  • دانلود: 

    34
چکیده: 

امروزه حمل و ا نقل یکی از ارکان صلی رونق اقتصادی در جهان محسوب می شود و یکی از مهم ترین ابزار حمل و نقل در ایران و جهان، راه آهن است که دلیل اصلی آن هزینه مناسب در مقابل قابلیت جابه جایی و انتقال حجم زیادی از مسافر و کالا می باشد. افزایش جمعیت و توسعه مراودات اقتصادی باعث شده تا میزان بهره برداری از زیرساخت های حمل و نقل و به خصوص راه آهن افزایش یابد. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و با توجه به اینکه سامانه ی ریلی کشور از قدیمی ترین شریان های حمل و نقل می باشد، در معرض بحران استهلاک و تخریب قرار دارد. پل ها به عنوان مهم ترین زیرساخت راه و راه آهن، بیشترین آسیب پذیری را در پدیده ی افزایش بهره برداری دارند که در سال های اخیر نشانه هایی از این آسیب پذیری در نقاطی از سامانه ی ریلی کشور دیده شده و مسئولین امر را به فکر انداخته است. نکته ی حائز اهمیت این است که اگر تمهیدات تعمیر و نگهداری منظم و مقاوم سازی جهت افزایش ظرفیت این پل ها دیده نشود بهینه سازی انبوه ذرات چندهدفه استفاده شده است. همچنین با توجه به چهار سناریو جهت انتخاب تعداد پل های تحت تعمیر و 16 حالت مسئله جهت حل توسط الگوریتم تعریف ، عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت. تحقیق حاضر پیرو تمامی موارد مذکور و با هدف کمک به سیستم مدیریت پل ایران، با مطالعه ی موردی روی پل های بتنی قطعه ی زیرآب –,گرگان محور گرمسار –,گرگان راه آهن شمال و شمالشرق 2 جمهوری اسلامی ایران به بهینه سازی اقدامات اصلاحی آن ها پرداخته است. برای بهینه سازی اقدامات اصلاحی از الگوریتم فراابتکاری شده، حالت های مناسب و بهینه در سناریوها و بودجه های مختلف، با هدف به کارگیری در استراتژی های تعمیر و نگهداری و کسب بیشترین اثربخشی معرفی شدند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 77

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 34 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    1-20
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

حمل ونقل پایداربه عنوان یکی ازعوامل اصلی و تاثیرگذار بر شرایط و ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی جامعه، میتواند درجریان تغییر، تحول و تکامل هر جامعه ای مورد استفاده قرارگیرد. مترو (قطار شهری) در شبکه حمل و نقل شهری به صورت پاک، سالم، سریع و ایمن نقش انکار ناپذیری در حل مسایل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد. دراین پژوهش خطوط متروی کلانشهر تهران با رویکرد پایداری حمل و نقل توسط 8 شاخص هزینه و 6 شاخص منفعت و در مجموع 14 شاخص مورد بررسی قرارگرفت. به منظور تحلیل داده ها و ارزیابی عملکرد خطوط مترو در ابتدا از روش های اقتصاد مهندسی؛ نسبت منفعت به هزینه BCR، ارزش هم ارز یکنواخت سالانه EUAW و ارزش فعلی خالص NPW، خطوط 1 تا 5 مترو کلانشهر تهران مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس از روش تحلیل پوششی داده ها (DEA) که میزان کارایی واحد های کارا (خطوط مترو) را نشان می دهد، به عنوان روشی مکمل و جهت قابلیت اطمینان بیشتر به جهت تحلیل نتایج خطوط مترو استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که خط 2 متروی تهران به عنوان پایدارترین خط از نظر مجموع شاخص های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی قرارگرفته و خط 3 کمترین میزان پایداری را دارا می باشد. همچنین توسط تحلیل پوششی داده ها (DEA) مشخص گردید خطوط 1، 2، 4، 5 از لحاظ ارزیابی عملکرد مورد قبول و خط 3 قابل قبول نمی باشد، خط 3 در ارزیابی به هر دو روش دارای غیر قابل قبول ترین خط از منظر پایداری عملکرد در حمل و نقل می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    21-32
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    198
  • دانلود: 

    15
چکیده: 

شرایط مختلف محیطی می تواند تاثیر به سزایی در جریان ترافیک داشته باشد. با آگاهی از تاثیر شرایط محیطی بر سرعت جریان می توان تخمین دقیقی از سرعت سفر و اتخاذ استراتژی های مدیریت ترافیک جهت جلوگیری از سوانح جاده ای داشت. در این مطالعه تاثیر عوامل چهار حالتی آب و هوا (باران، مه گرفتگی، ابر و صاف بودن)، دمای هوا، تغییرات سرعت در شب و روز، درصد وسایل نقلیه سنگین و حجم ترافیک بر سرعت جریان ترافیک مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرند. در این مقاله با استفاده از مدل رگرسیون خطی به بررسی نحوه تاثیر این عوامل بر سرعت رانندگی جهت کاهش تصادفات بین شهری پرداخته شده است. داده های مورد نیاز مطالعه از سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای و سازمان هواشناسی کشور طی سال 1393 جمع آوری شده اند. نتایج مدل پیشنهادی بر اساس نمونه 7541 موردی ساعتی جمع آوری شده از آزادراه تهران-قم نشان می دهد که میزان کاهش سرعت رانندگان ایرانی در اثر بارندگی برابر با 355/1 و اختلاف سرعت در شب و روز کمتر از یک کیلومتر بر ساعت است. از دیگر نتایج پژوهش نشان می دهد که مدل پیشنهادی خطای قابل قبولی در پیش بینی سرعت دارد. به طوری که مدل پیشنهادی می تواند مقدار سرعت را به ترتیب برابر با 579/3، 034/4 و 996/4 برای معیارهای ارزیابی میانگین خطای مطلق، میانگین درصد خطای مطلق و میانگین ریشه مربعات خطا به دست آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 198

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 15 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    33-48
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    97
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

امروزه بیماری کرونا به یکی از تهدیدات بزرگ جهانی تبدیل شده است. ریسک بالای این بیماری در انتقال بین انسان ها و نبود دارو و واکسن برای مقابله با آن موجب شده است که برنامه ریزی های متعددی برای پیشگیری و تخمین روندهای مرتبط با آن انجام شود. کرونا برای اولین بار در تاریخ 31 دسامبر 2019 در شهر ووهان چین گزارش شده است. این بیماری پس از مدت زمان کوتاهی در کشورهای دیگر گسترش یافت و به یک بیماری همه گیر جهانی تبدیل شد. ازآنجاکه نحوه برنامه ریزی در استفاده از سیستم حمل ونقل توسط مردم تاثیر مهمی در کنترل یا اشاعه این بیماری دارد، با محور قرار دادن این عنصر یک مدل پویایی شناسی سیستم ها در این مقاله ارایه شده است. این مدل به بررسی دو سناریو متفاوت در خصوص افراد مبتلا، میزان مرگ ومیر و میزان بهبودی می پردازد. این سیستم باتوجه به زیرسیستم های مختلفی مانند سیستم های مراقبت های بهداشتی، حمل ونقل، تماس بین مردم و ظرفیت های شبکه های مواد غذایی و دارویی طراحی شده است. در مدل پیشنهادی این مقاله از یک ساختار جریان برای نشان دادن چگونگی تاثیر بخش های مختلف سیستم ها و زیرسیستم های وابسته بر شیوع این بیماری در طولانی مدت استفاده می شود. نتایج گرفته شده از مدل پیشنهادی نشان می دهد که بخش های مختلف سیستم اصلی و زیرسیستم های مرتبط با آن در مدل سازی پویایی شناسی سیستم ها دارای حساسیت ها و تاثیرات متفاوتی هستند. تحلیل این مدل باتوجه به نتایج دو سناریو بررسی شده در اتخاذ تصمیم توسط دولتمردان مفید خواهد بود. نتایج مرتبط با مدل پیشنهادی با فرض عدم وجود واکسن یا داروی موثر در یک سال آینده بیانگر این است که تغییر در یک قسمت از سیستم می تواند مرگ ومیر کرونا را در شش ماه از 10500 نفر به بیش از 1. 6 میلیون نفر افزایش دهد. بنابراین میزان مرگ ومیر این بیماری به سیاست گذاری ها و رفتارهای عوامل موثر در مدل وابسته است و با برنامه ریزی مناسب در مقابل هر سناریو می توان میزان مرگ ومیر را کاهش داد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 97

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    49-66
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    87
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

یکی از مهمترین بخش ها در هنگام وقوع هر حادثه، مساله کنترل و مدیریت برای قبل و بعد از بحران است و چنانچه این مسیله مورد توجه قرار نگیرد فاجعه ثانویه دیگری در دل فاجعه اصلی رخ می دهد. بنابراین دراین پژوهش، یک مدل یک پارچه تصادف یپیشنهادشده است. که در آن دو دسته تصمیمات در نظر گرفته شده است؛ تصمیمات مرحله اول تعیین و کنترل میزان موجودی مراکز توزیع و مکان یابی مراکز توزیع برای قبل از بحران و تصمیمات مرحله دوم، برای بعد از بحران، شامل بررسی جریان مجروحین، اجساد، بی خانمان ها و اقلام امدادی در شبکه و تخصیص وسایل نقلیه برای این جریان می باشد. اهداف این مقاله شامل (1) بیشینه کردن احتمال عبور موفق از مسیرها با افزایش قابلیت اطمینان مسیرها، (2) کمینه کردن هزینه های امدادی قبل و بعد از وقوع بحران با در نظر گرفتن پنجره زمانی، (3) کمینه کردن بیشینه تقاضای پوشش داده نشده برای کالاهای امدادی برای تمامی مراکز در سناریوها و حالات ممکن می باشد. در نظر گرفتن حالت عدم قطعیت سناریویی به همراه، عدم قطعیت مسیر و تقاضا، چند کالایی، چند مد حمل و نقل و تور پوششی از جمله نوآوری های این پژوهش بشمار می آید. برای اعتبار سنجی مدل پیشنهادی در ابعاد کوچک و متوسط از روش محدودیت اپسیلون در محیط نرم افزاری گمز و برای مطالعه موردی (منطقه 1 شهر تهران) در ابعاد بزرگ با استفاده از الگوریتم علف هرز حل شده است. نتایج تحلیل بیانگرآن است که الگوریتم علف هرزباکمترین خطانسبت به حل دقیق و زمان کمتر، قادر به حل مدل خواهد بود و همچنین با افزایش ظرفیت های مراکز توزیع، هزینه کاهش می یابد، با افزایش تقاضا تعداد مراکز توزیع تاسیس شده افزایش می یابد و با افزایش شعاع پوششی، طول تور کاهش می یابد ولی تعدادنقاط حادثه دیده پوششن یافته بیشترشده و هزینه امدادرسانی افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 87

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    67-80
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    72
  • دانلود: 

    36
چکیده: 

شاخص ایمنی و میزان کنترل تصادفات از جمله معیار های مهم ارزیابی عملکرد شبکه های حمل و نقل می باشد. یکی از ابزار های موثر در کنترل تصادفات و ترافیک، توانایی پیش بینی تصادفات می باشد که بر اساس آن می توان به مدیریت ترافیک و چگونگی استفاده از ابزار های کنترل سرعت و ترافیک پرداخت. لذا در این پژوهش به بررسی و ارایه مدل پیش بینی تاثیر استفاده از انواع سرعت گیر ها در کاهش تصادفات پرداخته شده است. بدین منظور داده های مربوط به تصادفات در 50 تقاطع و دوربرگردان در طی 5 سال اخیر در شهرستان قایمشهر مورد مطالعه قرار گرفته است. با بررسی های میدانی پارامتر های سرعت وسیله ی نقلیه، عرض سرعت گیر، ارتفاع سرعت گیر، فاصله تا تقاطع، تعداد لاین عبوری و فاصله ی علایم هشدار دهنده نیز به عنوان پارامتر های متغیر و تاثیرگذار بر تعداد تصادفات انتخاب شده اند. با استفاده از مدل های پراکنش، نحوه ی تغییرات پارامتر های مختلف بر اساس تعداد تصادفات در محل های مختلف نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و مدل نهایی با استفاده از تحلیل رگرسیون به منظور استفاده در پیش بینی تصادفات به دست آمده است. نتایج نشان می دهد عدم استفاده از علایم هشدار دهنده در تقاطعات با سرعت گیر 18 درصد آمار تصادفات را افزایش می دهد که این میزان افزایش در تقاطعات با سرعت کاه نیز حدود 11 درصد می باشد. همچنین استفاده از سرعت گیر و سرعت کاه هایی با هندسه ی غیر استاندارد 5 تا 12 درصد آمار تصادفات را افزایش می دهد، که این افزایش در تقاطعات دارای سرعت گیر نسبت به تقاطعات دارای سرعت کاه نیز بیشتر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 72

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 36 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    81-96
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    104
  • دانلود: 

    44
چکیده: 

در سال های اخیر، طرح های ترافیکی متفاوتی از جمله اجرای طرح زوج یا فرد از درب منازل و یا گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد، همزمان با به حداکثر رسیدن میزان انتشار آلاینده ها در شهر تهران، به مرحله اجرا درآمده است. در این پژوهش، با توجه به مصوبه کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران به منظور گسترش طرح ترافیک به محدوده طرح زوج یا فرد در هفته پایانی آبان ماه 1395 و هم چنین هفته ابتدایی آذر ماه سال مذکور و با بهره گیری از اطلاعات به دست آمده از میزان تردد وسایل نقلیه شخصی در محدوده منتخب از شهر تهران، که در برگیرنده 15 تقاطع و آمار برداشت شده توسط سیستم Scats می باشد، میزان حجم عبوری در این محدوده را به وسیله نرم افزار Aimsun، در 2 هفته فوق الذکر و هم چنین هفته سوم آبان و آذر ماه 1395 که در آن ها طرح زوج یا فرد در محدود خود اجرا شده اند بررسی و میزان آلاینده تولید شده در این محدوده مقایسه شده اند. نتایج نشان می دهد که در طول مدت زمان اجرای طرح ترافیک در محدوده طرح زوج یا فرد و به طور مشخص با مقایسه اولین روز اجرای طرح ترافیک در محدوده مذکور با مدت زمان مشابه در هفته ماقبل از آن (طرح زوج یا فرد)، میزان آلاینده تولید شده ناشی از تردد وسایل نقلیه و برای آلاینده های HC, CO و NOX به ترتیب 20، 18 و 14 درصد کاهش یافته اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 104

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 44 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

آقایی آرایی عطا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    97-108
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    30
چکیده: 

این مقاله رفتار مونوتونیک-پساسیکلی سرباره های فولاد و اصلاح شده با ژیوگرید و خرده-لاستیک به عنوان بالاست و زیربالاست خطوط راه آهن و مقایسه آنها با بالاست آهکی را ارایه می دهد. نتایج شامل تنش تفاضلی حداکثر، مدول سکانتی و مدول باربرداری-بارگذاری مجدد، زاویه اصطکاکو شکست دانه می باشد. مقادیر زاویه اصطکاک نمونه های بالاست، زیربالاست و بالاست/ زیربالاست سرباره ای مشابه مصالح معمول است. وجود لایه های ژیوگرید در بالاست سبب افزایش جزیی زاویه اصطکاک و ضریب پواسن می شود. وجود زیربالاستسرباره ای، مقدار فاکتور شکستبالاست، حداقل 2 برابر می کند. براساس شاخص کثیفی و شکست لایه های بالاست سرباره ای تحت بارگذاری مونوتونیک-پساسیکلی نسبتا تمیز می باشد. غرقاب شدن سبب افزایش شکست دانه ها و کاهشمی شود. با توجه کاهش شدید مقادیر مدول مخلوط با خرده لاستیک بالاست، علیرغم تاثیر در کاهش شکست دانه ها، استفاده از خرده لاستیک توصیه نمی شود. براساس نتایج می توان از مصالح سرباره به عنوان بالاست و زیربالاست به جای مصالح متداول استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 30 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    109-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    78
  • دانلود: 

    52
چکیده: 

هدف از این مطالعه بررسی رابطه ی انعطاف پذیری مدیریت منابع انسانی با عملکرد عملیاتی در صنعت حمل ونقل دریایی و به طور خاص در بندر خرمشهر می باشد. در این میان بر نقش قابلیت یادگیری و نوآوری تاکید شده است. این پژوهش ازنظر ماهیت کاربردی و ازنظر روش تحقیق، توصیفی و علی است. بر اساس مدل طراحی شده بر پایه مبانی نظری پژوهش، پرسشنامه ای به منظور جمع آوری داده ها طراحی گردید که روایی، ابعاد و گویه های پرسشنامه توسط اساتید راهنما مورد تایید و همچنین پایایی، با استفاده از آزمون کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند. در این مطالعه 150 نفر از کارکنان سازمان بنادر و دریانوردی خرمشهر موردبررسی قرار گرفتند. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها از دو نرم افزار SPSS نسخه 22 و LISREL از نسخه 8. 51 بهره گرفته شده است. نتایج بدست آمده از آزمون های معادلات ساختاری نشان داد که تمام فرضیه ها مورد تایید است. انعطاف پذیری منابع انسانی، تاثیر مثبت و معناداری بر قابلیت یادگیری سازمانی، نوآوری و درنهایت بر عملکرد عملیاتی در حمل ونقل دریایی دارد. همچنین با توجه به مقدار ضریب مسیر فرضیه های اصلی پژوهش، قابلیت یادگیری سازمانی با مقدار ضریب مسیر 0. 61 بیشترین تاثیر را نسبت به عملکرد عملیاتی حمل ونقل دریایی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 78

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 52 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    125-136
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    57
  • دانلود: 

    12
چکیده: 

در اکثر روش های طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی به علت پیچیدگی تعیین پارامترهای میکرو، پارامترهای ماکرو مورد توجه بوده و تعیین می گردند. اما مخلوطهای آسفالتی گرم غیر همگن هستند و بنابراین پارامترهای ماکرو به تنهایی نمی توانند رفتار مکانیکی مخلوطهای آسفالتی گرم را توصیف نمایند. در این مقاله تحلیل و ارزیابی پارامترهای میکرو آرایش سنگدانه ها در نمونه های آسفالتی میدانی در قیاس با نمونه های آزمایشگاهی در انرژیهای تراکمی مختلف انجام می گردد. پردازش تصویر و کمی سازی پارامترهای ساختار داخلی مخلوطها با استفاده از عکسهای دوبعدی حاصل از برش نمونه ها و نرم افزار iPAS2 انجام گردید. یافته های مقایسه میان پارامترهای میکرو نمونه های میدانی و آزمایشگاهی نشان داد که تعداد نقاط تماس در مغزه ها نزدیک به تعداد نقاط تماس نمونه های مارشالی بوده اند که با انرژی تراکمی متوسط ساخته شده اند. همچنین معین گردید که با بررسی نمونه های مخلوطهای آسفالتی از نگاه میکرو می توان به اطلاعات جدید و مفیدی دست یافت که ضرورت استفاده از پارامترهای میکرو را در طرح اختلاط مخلوطهای آسفالتی تایید می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 57

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 12 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    137-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    259
  • دانلود: 

    76
چکیده: 

امروزه فولاد از پرکاربردترین (مصالح) در صنعت است و مقدار مصرف آن سالیانه در حال افزایش می باشد. یکی از مهمترین محصولات جانبی فولاد سازی، سرباره فولاد است. استفاده سرباره فولاد به عنوان ضایعات این صنعت، در کاربری های ژیوتکنیکی می تواند از یک طرف در کاهش حجم انباشتاین محصول نقش داشته باشد و از طرف دیگر باعث کاهش اثرات زیست محیطی برداشت مصالح کوهی از طبیعت شود. بنابراین ضروری است تا مشخصات مهندسی این محصول به عنوان مصالح خاکریزهای مهندسی راه و راه آهن تعیین شود. در این مقاله، خصوصیات فیزیکی، مشخصات تراکمی و نسبت باربری کالیفرنیا (CBR) سرباره فولاد به عنوان مصالح اساس و زیراساس جاده و زیربالاست راه آهن مورد مطالعه قرار گرفت. دو نوع سرباره کوره فولادسازی اکسیژنی (BOF) و کوره قوس الکتریکی (EAF) به ترتیب متعلق کارخانه های ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان مورد آزمایش قرار گرفتند. در این مطالعه، آزمایش نسبت باربری کالیفرنیا بر روی دو نوع دانه بندی، تحت دو سطح انرژی مختلف در حالت خشک و غرقآب انجام شد. براساس نتایج به دست آمده، سرباره های فوق فاقد رفتار خمیری می باشند و وزن مخصوص حداکثر خشک بین 97/1 تا 74/2 گرم بر سانتی متر مکعب و رطوبت بهینه بین 8 الی 5/12 درصد را دارا می باشند. نسبت باربری کالیفرنیا برای سرباره BOF در محدوده 88 الی 199 و برای سرباره EAF درمحدود 185 الی 490 برای شرایط خشک و غرقآب به دست آمد. نتایج نسبت باربری کالیفرنیا نشان می دهد، علاوه بر تراکم های معمول در راهسازی با تراکم های کمتر نیز می توان از این مصالح برای اساس و زیراساس استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 76 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

حسن زاده خباز احسان

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    151-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    90
  • دانلود: 

    35
چکیده: 

تغییر شکل دایم یا شیار افتادگی در مسیر عبور چرخ های وسایل نقلیه یکی از مهم ترین مدهای خرابی است که بر عمر روسازی انعطاف پذیر تاثیر می گذارد. این نوع خرایی بیشتر در جاده های که در مناطق گرمسیر واقع شده اند مشاهده می شود. ویژگی های مصالح تشکیل دهنده نقش زیادی در ویژگی های ساختمانی روسازی بازی می کنند. استفاده از دانه بندی متخلخل و درشت و درصد قیر بالا جهت ایجاد اتصال مناسب در ساختار مخلوط های آسفالتی از روش های بهبود خواص مخلوط های آسفالتی شناخته شده است. یکی از انواع مخلوط های ساخته شده بر این اساس مخلوط های آسفالتی با استخوانبندی سنگدانه ای (SMA) می باشد. این مخلوط ها نوعی مخلوط آسفالتی گرم با اسکلت درشت دانه و میزان بالای قیر و فیلر می باشند که نقش کلیدی و با اهمیت نوع و خصوصیات قیر بکار رفته به عنوان چسباننده ذرات سنگی و عاملی که باید تحمل تنش برشی در محل سنگدانه ها را داشته باشد، بسیار مورد توجه است. از سوی دیگر، به واسطه ی بالا بودن میزان قیر و جهت جلوگیری از ریزش قیر، استفاده از افزودنی ها از جمله الیاف و یا مواد پلیمری اجتناب ناپذیر است. استفاده ازافزودنی های پلیمری علاوه بر اینکه باعث بهبود خصوصیات قیر می-شوند، با افزایش ویسکوزیته ی قیر، تا حدود زیادی مانع از ریزش قیر نیز می گردند. همچنین یکی از افزودنی هایی که به تازگی در اصلا ح مشخصات رفتاری قیرها به کار گرفته شده است، نانو رس است. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی اثر نانو رس به عنوان افزودنی اصلی به قیر برای بهبود خواص قیر در کنار افزودنی های شایع SBS و الیاف سلولوزی، به منظور افزایش مقاومت باربری آسفالت و اصلاح خصوصیات فنی آن در برابر شیار افتادگی در اسفالت SMA می باشد. بدین منظورنمونه هایی از مخلوط های آسفالتی SMA از قیر خالص 70-60 حاوی افزودنی 4/0% الیاف به مخلوط آسفالتی و یا قیر اصلاح شده توسط 5% SBS، همراه افزودنی نانو رس مونت موریلونیت به نسبت 1%، 2%، 3% و 4% به هر دو قیر خالص و پلیمری، توسط دستگاه ژیراتوری ساخته شد. در این پژوهش آزمایش مارشال، آزمایش های خزش دینامیکی و شیار شدگی بر ای نمونه های مختلف انجام گرفته است. نتایج حاصل از این آزمایش ها بهبود عملکرد نمونه های مخلوط آسفالتی حاوی نانو ذرات با افزایش درصد نانو رس تا درصد 3 را نشان می دهد که در قیر پلیمری بهترین بهبود در عملکرد را دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 90

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 35 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    169-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    96
  • دانلود: 

    26
چکیده: 

حوادث رانندگی از جمله مهم ترین عوامل تعیین کننده در کیفیت راه های کشور می باشد و از آنجایی که کیفیت شبکه جاده های کشوری تضمین کننده حمل و نقل ایمن مسافر و کالا می باشد، به تبع در رشد اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی هر کشوری تاثیر بسزایی خواهد داشت. بنابراین یکی از پارامترهای مهم در مطلوبیت هر شبکه جاده ای، ایمنی آن است که در مقابل آن حوادث و تصادفات قرار دارد. تصادفات از نظر نرخ تصادف و شدت آن بر روی ایمنی جاده اثر منفی دارد و باعث کاهش میزان حمل و نقل از آن مسیر و تقلیل جریان اقتصادی می شود. همچنین وقوع تصادفات در نگاه کلان باعث ایجاد مسایل روحی و روانی در سطح جامعه و در بعد خانواده میشود. آمار تصادفات و متوفیات ناشی از آن در ایران بسیار بالاست از سال 1379 تا 1388 حدود 235000 نفر جان خود را در اثر تصادفات در ایران از دست داده اند. فاصله ایمن به عوامل متعددی از جمله شرایط مسیر بخصوص روسازی راه، سرعت مجاز، نوع رفتار راننده، سن و جنس رانندگان، نوع وسیله نقلیه و نیز شرایط جوی غالب بر مسیر وابسته است. عدم رعایت فاصله ایمن یک علت اصلی در تصادفات جلو به عقب بوده که یکی از تصادفات رایج در کشور ما می باشد، از این رو در این تحقیق به بررسی رفتار رانندگان در رعایت فاصله ایمن و بررسی عوامل موثر بر این امر پرداخته می شود. در این مقاله، بررسی وضع موجود، رفتار رانندگان، بررسی آماری تصادفات محور بزرگراهی ساری-نکا، به عنوان مطالعه موردی بررسی شده است. از روی آمار تصادفات معیارها و شاخص های رفتاری رانندگان در این محور شناسایی شدند، سپس پارامترهایی مانند سرعت، فاصله زمانی و مکانی بین وسایل نقلیه پشت سرهم بدست آمدند و راهکاری برای سنجش رفتار رانندگان در این مطالعه پیشنهاد شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 96

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 26 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

گلچین بابک | ربی مجتبی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    187-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    132
  • دانلود: 

    60
چکیده: 

امروزه تراشه های آسفالت در تولید مخلوط های آسفالتی استفاده می شوند. استفاده از این مواد، منافع اقتصادی و زیست محیطی قابل توجهی دارد. از طرفی، افزودنی های نیمه گرم، موادی هستند که دمای تولید مخلوط های آسفالتی را کاهش داده و کارایی این مخلوط ها را در پروژه های راهسازی بهبود می دهند. همیشه این سوال مطرح است که طرح اختلاط مخلوط های آسفالتی در حضور تراشه های آسفالتی و افزودنی های موجود چه تغییری می کند. در این تحقیق اثر استفاده توام تراشه های آسفالتی و یک افزودنی نیمه گرم به نام ساسوبیت بر مشخصات فنی مخلوط های آسفالتی ارزیابی می شود. بدین منظور یک طرح آزمایشگاهی بر اساس مقدار تراشه آسفالتی (صفر تا 50 درصد)، مقدار قیر (4 تا 6 درصد) و مقذار ساسوبیت (0 تا 3 درصد) با استفاده از روش سطح پاسخ طراحی شد. آنگاه مشخصات حجمی و مقاومتی نمونه های آزمایشگاهی اندازه گیری و با معیار های آیین نامه روسازی راه های ایران ارزیابی شد. نتایج به دست آمده، نشان می دهند نقطه بهینه برای تولید مخلوط آسفالت بازیافتی با مصالح به کار رفته، در قیر 6/4%، تراشه آسفالت 12% و ساسوبیت 3% می باشد. همچنین، افزایش درصد ساسوبیت، مقدار استحکام مارشال و وزن مخصوص را افزایش و درصد فضای خالی را کاهش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 132

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 60 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    199-208
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    18
چکیده: 

افزایش پوشش تقاضای سفر وسایل حمل ونقل همگانی سریع (مانند مترو و اتوبوس تندرو) به کمک شبکه های تغذیه کننده امکان پذیر است. ازآنجایی که روش های دقیق حل مسایل طراحی شبکه های تغذیه کننده دارای پیچیدگی و زمان حل طولانی است، محققین به استفاده از روش های ابتکاری و فراابتکاری برای حل این مسایل روی آورده اند. در این مقاله یک روش ابتکاری برای حل مسیله طراحی شبکه اتوبوسرانی تغذیه کننده در یک شبکه آزمایشی که قابلیت در نظر گرفتن بسیاری از شاخص های مهم در طراحی چنین شبکه هایی را دارد، پیشنهاد گردیده است. روش کار به این صورت است که ابتدا تعدادی مسیر اولیه تولیدشده، سپس به کمک شاخص های بهینگی در نظر گرفته شده شامل نسبت تقاضای پاسخ داده شده به زمان سفر و محدودیت کمینه و بیشینه طول مسیر تعدادی از این مسیرها به عنوان خطوط تغذیه کننده انتخاب شده اند. محدودیت فرکانس، تعداد مسیر و درصد پوشش داده شده دیگر محدودیت هایی هستند که به کمک آنها مسیرهای نهایی انتخاب شده است. روش پیشنهادی در شبکه آزمایشی سوفالز بکار گرفته شده و توانسته پوشش تقاضای حمل ونقل همگانی در شبکه توسط خط ریلی را به کمک خطوط تغذیه کننده بهبود ببخشد به طوری که با محدودیت تعداد 3 مسیر تغذیه کننده، پوشش شبکه به مقدار22/65 % و با درنظر گرفتن محدودیت 4، پوشش به میزان 42/78 % برآورده شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 18 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    209-220
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    120
  • دانلود: 

    50
چکیده: 

تغییر رفتار ریولوژیکی و مکانیکی قیر خالص یکی از مهمترین انتظارات مصرف کنندگان افزودنی های مختلف است. پودر لاستیک یکی از شناخته شده ترین و مطلوب ترین افزودنی های مورد استفاده جهت افزایش مقاومت قیر در برابر شیارافتادگی، خستگی و ترک های حرارتی دمای پایین است. تغییرات رفتاری ناشی از اضافه کردن افزودنی های مختلف معمولا در محدوده رفتار ویسکوالاستیک خطی صورت می پذیرد. این در حالی است که بررسی رفتار غیرخطی در دماهای بالاتر، تنش های بیشتر و نرخ های بارگذاری زیادتر از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این پژوهش آزمایش خزش بازگشت پذیری با استفاده از دستگاه ریومتر برش دینامیکی در راستای ارزیابی خواص ریولوژیکی قیرهای اصلاح شده با پودر لاستیک با سه درصد وزنی متفاوت 10، 15 و 20 در محدوده ویسکوالاستیک غیرخطی مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج آزمایشگاهی بر اساس نظریات ساده مرتبط با رفتار ویسکوالاستیک خطی و غیرخطیو نیز مدل ویسکوالاستیک غیرخطی کسری تعمیم یافته تجزیه و تحلیل شده و نشان داده اند که اضافه کردن پودر لاستیک به قیر خالص موجب افزایش رفتار غیرخطی آن می شود. این افزایش رفتار غیرخطی توام با کاهش پتانسیل بازگشت پذیری قیر در دمای 40 درجه سانتیگراد بوده که به معنای افزایش مقاومت آن در برابر شیارافتادگی است. افزایش درصد پودر لاستیک مصرفی منجر به افزایش این روند گردیده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 120

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 50 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1399
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63 پیاپی)
  • صفحات: 

    221-232
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    100
  • دانلود: 

    47
چکیده: 

ترک خوردگی بتن آسفالتی در مناطق سردسیر جزو مهم ترین خرابی های رویه های آسفالتی است. علاوه بر سرما در برخی مناطق شاهد بارندگی نیز می باشیم که تاثیر توام این دو عامل باعث یخ زدگی آسفالت شده و در این صورت خرابی آسفالت شدتی مضاعف به خود می گیرد. در این مقاله به بررسی مقاومت شکست نمونه های آسفالت گرم اشباع شده تحت تاثیر سیکل های ذوب و یخ بندان پرداخته خواهد شد. برای این منظور تعدادی نمونه آسفالتی که دارای مصالح، دانه بندی و شرایط ساخت مشابهی هستند را به صورت SCB ساخته. سپس آنها را اشباع کرده و تحت دماهای متفاوت (5-و 15-درجه سانتی گراد) و تعداد سیکل های متفاوت (1، 3، 5، 7، 9 و 11) قرار داده وتاثیر این پارامترها را بر فاکتور شدت تنش بحرانی، در4 مود شکست (مود کششی-مود برشی و دو مود ترکیب) مورد مطالعه قرار می دهیم. نتایج حاصل از این پژوهش نشانگر آن است که با افزایش تعداد سیکل های ذوب و یخ بندان، چقرمگی شکست افت قابل توجهی خواهد داشت. به این گونه که تا سیکل هفتم کاهش چقرمگی شکست، شدت قابل ملاحظه ای خواهد داشت و پس سیکل هفتم، شدت آن کاهش می یابد. نتیجه دیگری که از این پژوهش حاصل شد این است که با کاهش دما تا 15-درجه سانتی گراد، چقرمگی شکست افزایش می یابد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 47 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63)
  • صفحات: 

    233-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    38
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Comparing and evaluating the road safety performance is desirable in trans-national levels, because each country can achieve a better and deeper understanding of its road safety status. In this study, a subset of multi-criteria decision-making methods, called the outranking methods, including PROMETHEE and ELECTRE methods was used to evaluate the road safety performance. In these methods, the Analytical Hierarchy Process method is used to obtain the weights of the indicators, which are used as input weights in the PROMETHEE and ELECTRE models. The methods were used for Iran and a set of developing countries in order to examine the situation in Iran compared to the others. Then, the results being compared with the number of road fatalities per hundred thousand people for these countries as the reference point. According to the results it was found that, among the five road safety pillars, the pillar of road safety management is the most important and the pillar of post-crash response is the least important one. Also, the lead agency sub-pillar is the highest importance in the road safety management pillar and the child restraint sub-pillar is the least importance in the safer road users pillar from expert's point of view. Among the 15 countries studied in this study, Poland found the highest rank and is known as the best-performing country. In between, Iran ranked 13th, reflecting Iran's relatively poor performance against other countries.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 38

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    2020
  • دوره: 

    17
  • شماره: 

    2 (63)
  • صفحات: 

    233-250
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    55
  • دانلود: 

    0
چکیده: 

Comparing and evaluating the road safety performance is desirable in trans-national levels, because each country can achieve a better and deeper understanding of its road safety status. In this study, a subset of multi-criteria decision-making methods, called the outranking methods, including PROMETHEE and ELECTRE methods was used to evaluate the road safety performance. In these methods, the Analytical Hierarchy Process method is used to obtain the weights of the indicators, which are used as input weights in the PROMETHEE and ELECTRE models. The methods were used for Iran and a set of developing countries in order to examine the situation in Iran compared to the others. Then, the results being compared with the number of road fatalities per hundred thousand people for these countries as the reference point. According to the results it was found that, among the five road safety pillars, the pillar of road safety management is the most important and the pillar of post-crash response is the least important one. Also, the lead agency sub-pillar is the highest importance in the road safety management pillar and the child restraint sub-pillar is the least importance in the safer road users pillar from expert's point of view. Among the 15 countries studied in this study, Poland found the highest rank and is known as the best-performing country. In between, Iran ranked 13th, reflecting Iran's relatively poor performance against other countries.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 55

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button