Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    737-770
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    811
  • دانلود: 

    806
چکیده: 

نیاز مبرم و بی پایان به خون انسان ها به صورت کافی و ایمن از یک طرف و هزینه های گزاف سیستم های سلامت از طرفی دیگر، دولت ها را بر آن داشته تا در جهت بهبود عملکرد سیستم های سلامت گام بردارند. یکی از کلیدی ترین بخش های یک سیستم سلامت زنجیره تامین خون است که سهم قابل توجهی از هزینه های این سیستم را به خود اختصاص داده است. بنابراین هرگونه پیشرفتی در عملکرد زنجیره تامین خون می تواند بطور چشمگیری به بهبود کارآیی و صرفه جویی در هزینه های سیستم های سلامت بیانجامد. به منظور دستیابی به کارآیی این زنجیره تامین، داشتن برنامه ریزی مناسب و درخور چالشی است که توجهی بیش از پیش می طلبد. در این مقاله به ارائه یک مدل دوهدفه برنامه ریزی خطی عدد صحیح مختلط برای طراحی شبکه جمع آوری، تولید و توزیع خون تحت شرایط عدم قطعیت و طی یک افق برنامه ریزی چند دوره ای با لزوم اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی پرداخته می شود. در مساله مورد بررسی، امکان ارسال خون مابین مراکز منطقه ای خون نیز در نظر گرفته شده است. به منظور حل مدل دوهدفه از روش محدودیت اپسیلون1 و برای مقابله با عدم قطعیت تقاضا، از رویکرد بهینه سازی استوار سبک2 استفاده شده است. سودمندی مدل ارائه شده و همچنین روش حل مورد استفاده، با انجام تعدادی مثال عددی و در ادامه تحلیل حساسیت های مربوطه نمایش داده شده است. در خاتمه، مجموع هزینه های شبکه که ترکیبی از هزینه های نقض محدودیت (در نظر گرفتن استواری شدنی بودن) و هزینه های تابع هدف است، بر اساس دو رویکرد استوار و رویکرد قطعی، به عنوان مبنای مقایسه جوابهای حاصل از حل مدل ارائه شده تحت مجموعه ای از واقع نمایی ها3 اتخاذ شده است و نتایج حاصل بیانگر برتری و غلبه رویکرد استوار بر رویکرد قطعی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 811

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 806 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    771-785
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    883
  • دانلود: 

    761
چکیده: 

امروزه صنایع مرتبط با ساخت، نگهداری و بهسازی زیرساخت های حمل و نقل (راه ها، معابر، فرودگاه ها) با انتشار گازهای گلخانه ای که از مهم ترین عوامل تخریب اکوسیستم ها و منابع طبیعی به شمار می رود، یکی از منابع اصلی آلودگی محیط زیست است. تولید مخلوطهای آسفالتی پاک، نیازمند پایین آوردن دمای این مخلوط ها، بدون کاهش در سطوح عملکرد مکانیکی آن ها است. استفادهمجددازمصالحخردهمخلوط آسفالت تخریب شده به عنوان پسماند صنعت راهسازی درتولید مخلوطآسفالتجدیدموجبحفظمنابعطبیعیوکاهشآلودگی زیست محیطیمی شود. در این تحقیق استفاده از مصالح بازیابی شده روسازی های مخلوط آسفالتی در تولید مخلوطهای آسفالتی داغ و گرم و اثر افزودنی ها (ساسوبیت و زایکوترم) بر عملکرد مخلوط آسفالتی گرم مورد ارزیابی قرار گرفت. میزان مخلوط آسفالتی بازیافتی (RAP) مورد استفاده در مخلوط گرم 50 و 75 درصد و میزان افزودنی ساسوبیت و زایکوترم به ترتیب 2 و 0. 1 درصد در نظر گرفته شد. بر اساس نتایج به دست آمده افزودن ساسوبیت در بهبود تراکم پذیری و افزایش استحکام مخلوط های آسفالتی موثر بوده، بطوری که نمونه های حاوی 75 درصد RAP از تراکم پذیری بهتر و استحکام بیشتری در مقایسه با سایر نمونه ها برخوردار بوده اند. زایکوترم نیز موجب بهبود تراکم پذیری و کاهش قابل توجه در محدوده فضای خالی و افزایش استحکام در مخلوط حاوی 75 درصدRAP گردید و بطور کلی نمونه های مخلوط آسفالتی گرم با 75 درصدRAP از نظر استحکام تفاوت چندانی با مخلوط های آسفالت داغ نداشته است. همچنین افزودن ساسوبیت باعث افزایش کرنشهای ماندگار در پالسهای اولیه شده است اما روند تغییرات به گونه ای است که نمونه های حاوی ساسوبیت در پالسهای بالاتر از 1500 کرنشهای ماندگار کمتری را نشان داده است. افزودن زایکوترم نیز باعث افزایش کرنشهای ماندگار شده است. در تمامی حالات نتایج آزمایش TSR، با افزایش نسبت درصد مصالح خرده مخلوط آسفالتی افزایش یافته است که بیانگر پایین بودن حساسیت رطوبتی در مخلوط های بازیافتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 883

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 761 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    787-806
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    866
  • دانلود: 

    1006
چکیده: 

در این تحقیق برخی از خصوصیات مکانیکی بتن غلتکی حاوی سنگدانه های به دست آمده از بتن ضایعاتی مورد مطالعه قرار گرفته است. ترکیبات مختلفی از بتن غلتکی که در آنها بخش ریزدانه، درشت دانه یا تمام سنگدانه های ریز و درشت طبیعی بتن غلتکی با سنگدانه های به دست آمده از بتن ضایعاتی جایگزین گردیدT ساخته شده و مقاومت فشاری و خمشی، مدول الاستیسیته و قابلیت جذب انرژی آنها ارزیابی شده است. مقاومت فشاری و خمشی ترکیبات در عمرهای مختلف 7، 28 و 91 روز و مدول الاستیسیته و جذب انرژی در عمر 28 روز اندازه گیری شده است. نتایج نشان می دهد که بتن غلتکی حاوی مصالح بازیافتی دارای مقاومت فشاری کمتری نسبت به بتن حاوی سنگدانه های طبیعی بوده ولی این تفاوت قابل توجه نیست. مخلوطی حاوی بخش درشت دانه بازیافتی و ریز دانه طبیعی بیشترین مقاومت فشاری را در بین مخلوطهای حاوی مصالح بازیافتی دارد. همچنین، مخلوطهای حاوی مصالح بازیافتی دارای مقاومت خمشی بیشتری از مخلوط کنترل با مصالح طبیعی هستند و بیشترین مقاومت خمشی مربوط به ترکیبی است که حاوی درشت دانه بازیافتی و ریزدانه طبیعی است. نتایج همچنین نشان دهنده این است که نسبت مقاومت خمشی به فشاری، که به عنوان نشانه ای از جذب انرژی است، در مخلوطهای حاوی مصالح بازیافتی بیشتر از مخلوط کنترل است و بیشترین مقدار این نسبت مربوط به مخلوطی است که حاوی بخش ریزدانه و درشت دانه بازیافتی است. نتایج آزمایش مدول الاستیسیته نیز نشان دهنده قابلیت جذب انرژی بالاتر مخلوطهای حاوی مصالح بازیافتی بوده، ولی مدول الاستیسیته این ترکیبات کمتر از مخلوط کنترل بوده و کمترین مدول الاستیسیته مربوط به مخلوطی است که حاوی درشت دانه و ریزدانه بازیافتی است. نتیجه گیری کلی این تحقیق بیانگر قابل استفاده بودن سنگدانه های بازیافتی به دست آمده از بتن سازه ای در بتن غلتکی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 866

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1006 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    807-832
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    406
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

ارزیابی خرابی های سطحی راه جزء مراحل اصلی فرآیند مدیریت روسازی است. در دهه گذشته، مطالعات وسیعی پیرامون توسعه روش های خودکار شناسایی خرابی های روسازی انجام گرفته که غالبا بر پایه بینایی کامپیوتر و فنون پردازش تصویر هستند. یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم های بینایی ماشین، الگوریتم استخراج ویژگی تصویر است. ویژگی های بافتی در مقایسه با دیگر ویژگی ها هم چون رنگ و ویژگی های هندسی، اطلاعات جامع تر و دقیق تری از الگو های موجود در ناحیه های تصویر ارائه می نمایند. در سال های اخیر روش های آنالیز چندرزولوشن هم چون تبدیل موجک، ابزار کارآمدی جهت تجزیه و تحلیل بافت تصویر با سرعت و دقتی منحصربفرد فراهم آورده است. در این پژوهش، پس از برداشت تصاویر شش گروه مختلف از خرابی های روسازی آسفالتی در شرایط کنترل شده، به منظور تحلیل ساختاری آن ها، از 3 نوع تبدیل موجک گسسته دوبعدی شامل موجک های Haar، Daubechies 3 و Coiflet 1 استفاده گردید. علاوه بر تبدیل های فوق، به منظور آنالیز میزان حساسیت جهتی تبدیل موجک در شناسایی بافت خرابی ها، تبدیل جهت دار موجک مختلط دردرختی نیز بر روی تصاویر اعمال گردید. پس از تجزیه تصاویر توسط اعمال تبدیل های مذکور، آمارگان مرتبه دوم بر پایه ماتریس هم رخداد و توصیف گرهای مرتبه سوم و بالاتر بر پایه ماتریس طول تکرار سطوح خاکستری، به منظور تفسیر آماری بافت زیر باند های فرکانسی موجک ها و استخراج بردار ویژگی به کارگیری گردید. نتایج حاصل از طبقه بندی تصاویر خرابی بر اساس روش کمینه فاصله ماهالانوبیس، حاکی از آن است که آمارگان مرتبه دوم مستخرج از زیرباندهای تبدیل موجک مختلط دو درختی و موجک گسسته Haar به ترتیب با دقت کلاس بندی 99 درصد و 95 درصد، در تشخیص انواع خرابی نتایج بهتری نسبت به سایر الگوریتم ها حاصل نموده اند. هم چنین ویژگی های بافتی حاصل از ماتریس هم رخداد سطوح خاکستری، به طور میانگین با دقت طبقه بندی 87 درصد، عملکرد برتری نسبت به آمارگان ماتریس طول تکرار، در کلاسه بندی تصاویر خرابی به دنبال داشته است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 406

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    833-849
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    722
  • دانلود: 

    511
چکیده: 

یکی از مهم ترین پارامترها در ارزیابی میزان رضایت مسافران سیستم اتوبوس رانی، فراوانی اتوبوس ها و یا سرفاصله زمانی بین آن هاست. در این مطالعه مسئله بهینه سازی فراوانی سیستم حمل ونقل عمومی موردبررسی قرارگرفته است، که هدف آن تعیین فاصله زمانی بین اتوبوس های بعدی برای مجموعه ای از خطوط حمل ونقل عمومی است که توسط برنامه های سفر آن ها تعیین می شود. نتیجه حاصله باید تقاضای مبدا-مقصد داده شده و محدودیت در ناوگان اتوبوس رانی موجود را برآورده سازد. به این ترتیب یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح (MILP) برای یک مدل از قبل موجود پیشنهاد شد، که در اصل به عنوان یک فرمول دوسطحی غیرخطی تدوین شده است. فرمولاسیون پیشنهادی قادر به حل موارد واقعی بهینگی مسائل کوچک مقیاس با استفاده از تکنیک MILP است. برای حل موارد بزرگ مقیاس یک روش فرا ابتکاری پیشنهاد شد که دقت آن با مقایسه نتایج دقیق برآورد شده است. هر دو رویکرد دقیق و تقریبی، با استفاده از موارد موجود تست شده است، به این ترتیب از سیستم حمل ونقل عمومی شهر قزوین به عنوان نمونه های موردی در این مطالعه استفاده شد. اگرچه سیستم حمل ونقل عمومی آن دارای 22 خط بود، پیشرفتی حدود 6 درصد با استفاده از این مدل به دست آمد. این نشان می دهد که حتی در موارد کوچک، جا برای بهبود بهره وری سیستم وجود دارد. ازآنجاکه یافتن بهینگی کلی از شهر قزوین پس از مقدار قابل توجهی از زمان اجرا امکان نداشت، در این مطالعه یک روش راه حل جایگزین پیشنهاد شد. بنابراین، یک رویکرد فرا ابتکاری جستجوی ممنوعه ارائه شد که نتایج آن در مقایسه با مدل دقیق، رقابتی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 722

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 511 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    851-866
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    593
  • دانلود: 

    591
چکیده: 

یکی از مشکلات عمده در روسازی به ویژه در مناطق مرطوب، پدیده عریان شدگی مخلوط های آسفالتی است. در این تحقیق با تمرکز بر شناسایی نحوه ایجاد پدیده عریان شدگی، عوامل دخیل در بروز این خرابی مورد شناسایی قرار گرفته و روش های افزایش دوام آسفالت در برابر این خرابی مورد بررسی شده است. در این راستا از فیلر آهکی، آهک هیدراته و نانو مواد زایکوترم به عنوان مواد ضد عریان شدگی مناسب در مقادیر مختلف استفاده شده و مخلوط های بهینه مقاوم در برابر پدیده عریان شدگی تهیه شده اند. همچنین با توجه به اینکه استان اردبیل تغییرات دمایی بیشتری را نسبت به مناطق معتدل تجربه می کند، در این تحقیق این استان به عنوان مطالعه موردی انتخاب شده و مصالح سنگی از سه معادن A، B و C واقع در این منطقه تهیه و با استفاده از آزمایش ASTM C294 مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین با استفاده از آزمایش کشش غیرمستقیم بر روی نمونه های خشک و اشباع مخلوط آسفالتی و طبق استاندارد AASHTO T283پتانسیل عریان شدگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که مشخصات مصالح و نیز متنوع بودن مصالح در معادن رودخانه ای بر عملکرد مخلوط های آسفالتی در برابر رطوبت تاثیر دارد. همچنین طبق نتایج بدست آمده استفاده از 2 درصد آهک هیدراته، 4 درصد فیلر سنگ آهک، و یا 1/0 درصد وزن قیر از نانو مواد زایکوترم، مقاومت مخلوط آسفالتی مصالح سنگی A و C (مصالح سیلیسی) را در برابر عریان شدگی مخلوط آسفالتی به صورت قابل توجهی افزایش می دهد، درحالی که استفاده از افزودنیهای منتخب در مخلوط های آسفالتی با مصالح سنگی B (مصالح آهکی) تاثیری در افزایش نسبت مقاومت TSR نمونه های آسفالتی ندارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 593

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 591 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    867-885
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    711
  • دانلود: 

    751
چکیده: 

هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل کلیدی و بررسی الگوریتم های مختلف داده کاوی در تصادفات ترافیکی در ایران، بخصوص در جاده های برون شهری است. تصادفات ترافیکی برون شهری یکی از منابع اصلی جهت تجزیه و تحلیل و بررسی شدت حوادث رانندگی و علل موثر برآنها است. در ادامه مجموعه قوانینی که می تواند در شناسایی عوامل و تاثیر آن ها در کاهش تصادفات موثر باشد استخراج خواهد شد. 5099 رکورد از داده های جمع آوری شده از محور تهران-قم در استان تهران مورد استفاده قرار گرفت. برای دستیابی به اهداف این پژوهش از تکنیک های مختلف داده کاوی استفاده گردید. به همین منظور از روش ارزیابی انتخاب مبتنی بر همبستگی برای شناسایی عوامل موثر و انتخاب بردار ورودی استفاده گردید. سپس 6 الگوریتم داده کاوی، بیزین ساده، لجیستیک، پرسپترون چندلایه، کلاس بندی از طریق رگرسیون، قوانین استنتاجی(پارت) و درخت تصمیم گیری جی48، برای پیش بینی دقت مدل های مورد ارزیابی با استفاده از نرم افزار داده کاوی وکا مورد استفاده قرار گرفتند؛ همچنین از الگوریتم اپریوری به همراه دو مدل جی48 و پارت جهت استخراج قوانین استفاده شد. نتایج حاصل از استخراج قوانین نشان داد که حضور عامل تصادف در صحنه تصادف، نوع برخورد، مانع دید، موقعیت تصادف، شرایط سطح راه، هندسه محل تصادف و علل مستقیم بیان شده توسط پلیس برای تصادف از مهم ترین عواملی بودند که در قوانین استخراج شده از مجموعه قوانین به آن ها اشاره شده و بیشترین تعداد تکرار را داشتند. نتایج نشان دادند که الگوریتم های پرسپترون و پارت بهترین عملکرد را در میان سایر الگوریتم ها جهت پیش بینی در اختیار داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 711

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 751 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    887-908
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    768
  • دانلود: 

    576
چکیده: 

هدف از این تحقیق، ارایه یک مدل ریاضی جدید از مساله مسیریابی وسایط نقلیه به منظور بیشینه سازی سود قابل کسب تحت شرایط عدم قطعیت شروع سرویس دهی توزیع کنندگان رقیب به مشتریان با استفاده از رویکرد بهینه سازی استوار تحت سناریو است. با توجه به دنیای واقعی، در اکثر مواقع بیش از یک توزیع کننده در شبکه توزیع وجود دارد و زمان شروع سرویس دهی به مشتریان، تاثیر قابل توجهی در سود قابل کسب توزیع کنندگان دارد. از سوی دیگر، به دلیل تغییرات در تقاضای مشتریان، ترافیک، اوضاع جوی و غیره توالی سرویس دهی به مشتریان توسط رقبا تغییر می کند، به همین جهت برنامه ریزی جهت ارایه سرویس به مشتریان زودتر از رقبا با عدم قطعیت مواجه است. به همین جهت از رویکرد استوار سناریو محور در این مقاله استفاده شده است. مزیت استفاده از رویکرد پیشنهادی نسبت به رویکرد قطعی آن است که با وجود کاهش سود کسب شده، ریسک سود از دست رفته کاهش خواهد یافت و جواب های بهینه شدنی خواهد بود. به منظور ارزیابی کارآیی مدل ارایه شده از استراتژی الگوریتم تکامل تفاضلی بهبود یافته استفاده شد و نتایج به دست آمده در ابعاد کوچک و متوسط با نتایج حاصل از روش حل دقیق مقایسه گردید. همچنین به منظور ارزیابی الگوریتم پیشنهادی تعدادی مساله نمونه در ابعاد بزرگ ایجاد و نتایج با یکی از استراتژی های الگوریتم تکامل تفاضلی مقایسه و بررسی گردید. نتایج محاسباتی نشان می دهد که الگوریتم پیشنهادی دارای عملکرد محاسباتی بهتری در مقایسه با سایر استراتژی های پیشنهادی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 768

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 576 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    909-923
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    546
  • دانلود: 

    551
چکیده: 

با افزایش جمعیت و نیاز روز افزون به احداث زیرساخت های حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل ریلی، و با توجه به کاهش مصالح طبیعی، استفاده از مصالح بازیافتی در جهان رو به گسترش است. یکی از منابع مهم مصالح بازیافتی، بتن های آلوده نفتی مربوط به سکوها و اسکله های نفتی می باشند که در معرض آب دریا نیز هستند. در این مقاله، ابتدا نمونه های مکعبی بتنی آلوده به نفت در درصدهای مختلف شامل 1%، 2%، 4% و 6% ساخته شد. عمل آوری این نمونه ها در آب دریا (دریای عمان-ساحل چابهار) صورت گرفت. نمونه ها پس از انجام آزمایش مقاومت فشاری، تحت شرایط آزمایشگاهی شکسته و خرد شدند. در ادامه، مصالح بازیافتی آلوده به نفت، الک شده و امکان استفاده از آنها، بعنوان مصالح زیربالاست در خطوط راه آهن بر اساس آزمون های آزمایشگاهی مطابق استانداردهای ASTM و AASHTO مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش ها شامل دانه بندی، تعیین حدود اتربرگ، تعیین حداکثر وزن مخصوص خشک و رطوبت بهینه برای تراکم مصالح، تعیین ارزش ماسه ای مصالح، نسبت باربری کالیفرنیا، تعیین سایش مصالح به روش لس آنجلس و جذب آب مصالح بازیافتی می شوند. برای بررسی و مقایسه نتایج، نشریه "مشخصات فنی عمومی روسازی راه آهن" (نشریه 301) ملاک عمل قرار گرفت. نتایج آزمایشگاهی نشان می دهد که مصالح بازیافتی بتنی با درصدهای مختلف آلودگی نفتی ضوابط آیین نامه ای را به صورت کامل برآورده می کنند و امکان استفاده از آنها به عنوان مصالح زیربالاست در روسازی راه آهن ممکن است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 546

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 551 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

افتخاری حمیدرضا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    925-939
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    415
  • دانلود: 

    521
چکیده: 

آگاهی از گونه سفر و الگوی حرکت شهروندان همواره مورد توجه مدیران شهری در حوزه مدیریت حمل و نقل و ترافیکبوده است. بهنگام نبودن و هزینه اجرایی روش های سنتی جمع آوری اطلاعات مانند استفاده از پرسشنامه و ظهور فنآوری های جدید موجب شده است تا از ابزارهای ارتباطی همچون تلفن همراه جهت جمع آوری و تحلیل داده های ترافیکی استفاده شود. در این میان قابلیت های شبکه های وای-فای تلفن همراه همچون عمومیت، قابلیت دسترسی بالا و هزینه پایین، مورد توجه سامانه های حمل و نقل هوشمند بوده است. در این پژوهش با استفاده از تعریف سه ویژگی بر روی سیگنال های جمع آوری شده از وای-فای کاربران و بهره گیری از مدل شبکه فازی-عصبی تطبیقی، کاربران ناحیه تحت پوشش در سه دسته طبقه بندی می گردند. این سه دسته عبارتند از: عابرین پیاده، خودروهای عبوری و کاربرانی که در ناحیه مذکور توقف طولانی مدت داشته اند. . نتایج نشان می دهد، مدل پیشنهادی به ازای بکارگیری روش خوشه بندی کاهشی برای تعیین تابع عضویت اولیه ویژگی ها توانسته است با دقت 83 درصد کاربران مذکور را طبقه بندی نماید. همچنین میزان صحت و بازخوانی تشخیص خودروهای عبوری در این ناحیه به ترتیب 75 و 90 درصد است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 415

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 521 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    941-959
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    729
  • دانلود: 

    550
چکیده: 

یکی از مهم ترین و مقدم ترین مراحل عکس العمل راننده تشخیص صحیح عوامل خطر در زمان مناسب است. زمانی یک خطر در جاده بموقع تشخیص داده می شود که کاملا برای راننده قابل رویت باشد. انواع مختلفی از عوامل خطر نظیر موانع ثابت، عابرین و حیوانات در جاده ها وجود دارند که برخی از آنها از عرض جاده عبور می کنند. دراین شرایط تشخیص بموقع و واکنش پس از آن در پیشگیری از تصادف بسیار حایز اهمیت است. در این پژوهش فرضیه این است که افزایش سرعت حرکت عوامل خطر در عرض جاده در تشخیص خطر راننده موثر است. به منظور بررسی فرضیه مذکور، گروه های مختلف راننده شامل رانندگان بدون تجربه، کم تجربه و دارای تجربه زیاد رانندگی انتخاب شدند و سناریوهای مختلف محیطی نیز طراحی گردید. همچنین برای جمع آوری داده های واکنش رانندگان و سایر متغیرهای رانندگی از شبیه ساز رانندگی استفاده شد. در نهایت مدل پیشنهادی، فازی سوگنو بود که ارتباط بین امتیاز تشخیص خطر راننده و سرعت حرکت عوامل خطر در عرض جاده را برآورد می نمود. نتایج نشان داد حرکت عرضی عوامل خطر موجود در جاده و همچنین افزایش سرعت حرکت آنها موجب افزایش امتیاز تشخیص خطر راننده و واکنش سریع تر او می شود. شیب صعودی نمودار امتیاز تشخیص خطر راننده نسبت به افزایش سرعت عوامل خطر در شرایط مختلف بین 2 تا 50 درصد است. نتایج این پژوهش در طراحی سناریوهای آموزشی و آزمون تشخیص و درک خطر راننده بخصوص رانندگان کم تجربه و همچنین آشکارسازی خطرات ثایت و دارای سرعت کمتر در جاده ها مفید است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 729

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 550 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    961-985
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    677
  • دانلود: 

    677
چکیده: 

چکیده امروزه با گسترش روز افزون سرعت تولید و واردات خودرو به کشور ایجاد سیستم های شناسایی و تشخیص پلاک خودرو امری ضروری به نظر می رسد. این عامل باعث گردیده است کنترل تردد ترافیک خودرو توسط نیروی انسانی بسیار ناممکن به نظر برسد. استفاده از این سیستم ها در صورتی که با شرائط محیطی کشور سازگار باشد باعث کاهش قابل توجهی از هزینه ها می گردد. از سویی این حجم عمده از وسایل نقلیه باعث گردیده است تا شیوه های سنتی دیگر جوابگو نبوده و مشکلات خاص خود را داشته باشد. همچنین با توجه به وضعیت جوی و آب و هوایی کشور ایجاد سیستمی کارا با دقت مناسب و سازگار با انواع شرائط محیطی و نوری و یکپارچه که توانایی دقت تشخیص بالایی در تشخیص کاراکترهای پلاک خودرو داشته باشد کاملا احساس می گردد. بنا بر این با توجه به اهمیت موضوع در این مقاله تلاش گردیده است تا راهکاری جهت بهبود توانایی تشخیص و پیش بینی کاراکتر پلاک خودرو فارسی ایجاد گردد. در این مقاله از پایگاه داده ای شامل 600 تصویر رنگی وسایل نقلیه موجود در کشور ایران به اندازه680 *480 استفاده گردیده است. همچنین در این پژوهش علاوه بر بررسی چالش های موجود به ارائه راهکارهایی جهت بهبود پیش بینی در مراحل مختلف می پردازد. از مزایای روش پیشنهادی علاوه بر دقت بالا، انعطاف پذیری و قابلیت پیاده سازی در دنیای واقعی و همچنین توانایی کار در شرائط محیطی جوی و نوری مختلف را می توان نام برد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 677

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 677 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1398
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    4 (پیاپی 41)
  • صفحات: 

    987-1002
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    617
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

مخلوط آسفالتی گرم همان مخلوط آسفالتی داغ است با این تفاوت که دمای اختلاط و تراکم می تواند تا 30 الی 40 درجه سانتی گراد کاهش یابد. ویژگی کاهش دما، اختلاط و تراکم مخلوط آسفالتی باعث شده است تا استفاده از فنآوری آسفالت گرم افزایش یابد. اما همین کاهش دمای تولید در این نوع مخلوط های آسفالتی موجب نگرانی در مورد چگونگی عملکرد آن ها در برابر خرابی های عریان شدگی و شیار شدگی شده است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر نوع ماده افزودنی گرم(آلی، شیمیایی) بر دوام و مقاومت مخلوط آسفالتی در برابر عریان شدگی و شیار شدگی است. به این منظور برای ساخت نمونه های مخلوط آسفالتی گرم و مخلوط آسفالتی داغ و ارزیابی عملکرد آن ها از مصالح سنگی آهکی و سرباره فولادی، دو نوع فیلر سیمان و پودر سنگ و افزودنی های گرم آسفالتن-بی و زایکوترم (نانومتریال) استفاده شده است. آزمایش های کشش غیرمستقیم، مدول برجهندگی و خزش دینامیکی بر روی نمونه های ساخته شده صورت گرفت تا بتوان میزان تاثیرگذاری نوع سنگ دانه، فیلر و ماده افزودنی گرم را بر مقاومت در برابر رطوبت و شیار شدگی مخلوط آسفالتی ارزیابی کرد. نتایج نشان می دهد که مخلوط های آسفالتی حاوی افزودنی آلی (آسفالتن-بی)در آزمایش مقاومت کششی، آزمایش مدول برجهندگی و خزش دینامیکی به ترتیب 10، 15 و 5 درصد عملکرد مخلوط های آسفالتی گرم را نسبت به مخلوط آسفالتی داغ بهبود می بخشد. در مورد حساسیت رطوبتی یا نسبت مقاومت کششی می توان گفت که مخلوط های آسفالتی حاوی افزودنی شیمیایی (زایکوترم) باعث افزایش مقاومت رطوبتی در حدود 10 درصد می گردد. همچنین نتایج نشان می دهد مخلوط های آسفالتی حاوی سرباره فولادی و فیلر سیمانی نسبت به سایر نمونه ها دارای دوام و مقاومت بیشتری هستند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 617

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button