Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

484
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

استفاده از روش بهینه سازی و فرا ابتکاری به منظور کاهش سرفاصله زمانی اتوبوس (نمونه موردی: خطوط اتوبوس رانی قزوین)

صفحات

 صفحه شروع 833 | صفحه پایان 849

چکیده

 یکی از مهم ترین پارامترها در ارزیابی میزان رضایت مسافران سیستم اتوبوس رانی, فراوانی اتوبوس ها و یا سرفاصله زمانی بین آن هاست. در این مطالعه مسئله بهینه سازی فراوانی سیستم حمل ونقل عمومی موردبررسی قرارگرفته است, که هدف آن تعیین فاصله زمانی بین اتوبوس های بعدی برای مجموعه ای از خطوط حمل ونقل عمومی است که توسط برنامه های سفر آن ها تعیین می شود. نتیجه حاصله باید تقاضای مبدا-مقصد داده شده و محدودیت در ناوگان اتوبوس رانی موجود را برآورده سازد. به این ترتیب یک مدل برنامه ریزی خطی مختلط عدد صحیح (MILP) برای یک مدل از قبل موجود پیشنهاد شد, که در اصل به عنوان یک فرمول دوسطحی غیرخطی تدوین شده است. فرمولاسیون پیشنهادی قادر به حل موارد واقعی بهینگی مسائل کوچک مقیاس با استفاده از تکنیک MILP است. برای حل موارد بزرگ مقیاس یک روش فرا ابتکاری پیشنهاد شد که دقت آن با مقایسه نتایج دقیق برآورد شده است. هر دو رویکرد دقیق و تقریبی, با استفاده از موارد موجود تست شده است, به این ترتیب از سیستم حمل ونقل عمومی شهر قزوین به عنوان نمونه های موردی در این مطالعه استفاده شد. اگرچه سیستم حمل ونقل عمومی آن دارای 22 خط بود, پیشرفتی حدود 6 درصد با استفاده از این مدل به دست آمد. این نشان می دهد که حتی در موارد کوچک, جا برای بهبود بهره وری سیستم وجود دارد. ازآنجاکه یافتن بهینگی کلی از شهر قزوین پس از مقدار قابل توجهی از زمان اجرا امکان نداشت, در این مطالعه یک روش راه حل جایگزین پیشنهاد شد. بنابراین, یک رویکرد فرا ابتکاری جستجوی ممنوعه ارائه شد که نتایج آن در مقایسه با مدل دقیق, رقابتی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افندی زاده، شهریار، بیگدلی راد، حمید، و شاکر، حمید. (1398). استفاده از روش بهینه سازی و فرا ابتکاری به منظور کاهش سرفاصله زمانی اتوبوس (نمونه موردی: خطوط اتوبوس رانی قزوین). مهندسی حمل و نقل، 10(4 (پیاپی 41) )، 833-849. SID. https://sid.ir/paper/223882/fa

    Vancouver: کپی

    افندی زاده شهریار، بیگدلی راد حمید، شاکر حمید. استفاده از روش بهینه سازی و فرا ابتکاری به منظور کاهش سرفاصله زمانی اتوبوس (نمونه موردی: خطوط اتوبوس رانی قزوین). مهندسی حمل و نقل[Internet]. 1398؛10(4 (پیاپی 41) ):833-849. Available from: https://sid.ir/paper/223882/fa

    IEEE: کپی

    شهریار افندی زاده، حمید بیگدلی راد، و حمید شاکر، “استفاده از روش بهینه سازی و فرا ابتکاری به منظور کاهش سرفاصله زمانی اتوبوس (نمونه موردی: خطوط اتوبوس رانی قزوین)،” مهندسی حمل و نقل، vol. 10، no. 4 (پیاپی 41) ، pp. 833–849، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/223882/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا