مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    289-300
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    201
  • دانلود: 

    538
چکیده: 

زمینه و هدف تبعیت از درمان، از عوامل اصلی دستیابی به حداکثر کارآیی بالینی است. به نظر می‫, رسد خودشفقت‫,ورزی و راهبردهای مقابله ای بیماران، می ‫, توانند در بهبود تبعیت از درمان تاثیرگذار باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای راهبردهای مقابله ای در رابطه خودشفقت ورزی با تبعیت از درمان در بیماران قلبی عروقی انجام شد. ‬, ‬, ‬, روش کار این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. تعداد 234 نفر از بیماران قلبی-عروقی مراجعه کننده به مرکز تخصصی قلب شهید مدنی تبریز در بهار 1400 بصورت نمونه های در دسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از مقیاس خودشفقت ورزی ریس و پرسشنامه مقابله با موقعیت‫, های استرس‫, زای اندلر و پارکر و تبعیت از درمان مدانلو، جمع آوری و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر) و با بکارگیری نرم افزار SPSS-24 و AMOS-24 تحلیل گردیدند. ‬, ‬, یافته ها نتایج نشان داد که خودشفقت ورزی و راهبرد مقابله ای مساله محور روی تبعیت از درمان، تاثیر مستقیم و مثبت داشت (0/001>p). در حالی که تاثیر مستقیم و منفی راهبرد هیجان محور و اجتنابی روی تبعیت از درمان مشاهده شد (0/001>p). همچنین خودشفقت ورزی بر راهبرد مساله محور (0/001>p) اثر مستقیم، مثبت و معنادار و بر راهبردهای هیجان محور و اجتنابی (0/001>p) اثر مستقیم، منفی و معنادار داشت. در ادامه نتایج آزمون سوبل نشان داد که خودشفقت ورزی بواسطه راهبردهای مقابله ای (راهبرد مساله محور، 0/19=β,؛ راهبرد هیجان محور، 0/08=β,؛ راهبرد اجتنابی، 0/11=β, )، تاثیر غیرمستقیم، مثبت و معنادار روی تبعیت از درمان داشته است (0/001>p). نتیجه گیری نتایج تایید کردند که خودشفقت ورزی به واسطه راهبردهای مقابله ای، موجب افزایش تبعیت از درمان می‫, گردد. با توجه به یافته های بدست آمده، می‫, توان برنامه های آموزشی که بر خودشفقت ورزی و بکارگیری راهبردهای مقابله ای سازگارانه بیماران تاثیرگذار باشد، تدارک دید. ‬, ‬,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 201

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 538 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    301-312
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    181
  • دانلود: 

    626
چکیده: 

زمینه و هدف آموزش بر پایه حل مساله به عنوان یک شیوه آموزشی نسبتا جدید، جایگاه والایی در سطوح بالای آموزشی پیدا کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫,های ارتباطی دانشجویان پرستاری طراحی گردید. ‬, روش کار در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 78 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری انتخاب و در دو گروه مداخله (43 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله، محتوی آموزشی به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در 8 جلسه 60-45 دقیقه ای برای دانشجویان ارایه شد و یک ماه بعد، پس آزمون انجام گرفت. داده ها با فرم اطلاعات جمعیت‫,شناختی و پرسشنامه مهارت‫,های ارتباط کلامی و غیرکلامی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون‫,های آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. ‬, ‬, ‬, یافته ها میانگین نمره مهارت‫,های ارتباطی کلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله اختلاف معناداری داشت (0/05>p). آزمون تی مستقل نشان داد که تفاضل میانگین نمرات مهارت های ارتباطی کلامی در دو گروه، تفاوت آماری معناداری داشت (0/002=p). همچنین میانگین نمره مهارت های ارتباطی غیرکلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله، اختلاف معناداری با هم داشتند (0/05>p) که آزمون تی مستقل، تفاضل میانگین نمرات مهارت‫,های ارتباطی غیرکلامی را بین دو گروه، معنی دار نشان داد (0/004=p). ‬, ‬, نتیجه گیری اجرای روش آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله روی مهارت‫, های ارتباطی کلامی و غیرکلامی دانشجویان موثر بوده است. لذا توصیه می ‫, شود با به کارگیری روش ‫, های موثر در آموزش پرستاری از جمله آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسیله، مهارت‫, های ارتباطی در دانشجویان پرورش داده شود، تا دانشجویان بتوانند در بالین موثرتر عمل کرده و بهتر تصمیم بگیرند. ‬, ‬, ‬, ‬,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 626 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    313-321
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    235
  • دانلود: 

    667
چکیده: 

زمینه و هدف افسردگی شایع ترین عارضه روان شناختی در بیماران تحت دیالیز است که می تواند باعث کاهش کیفیت زندگی بیماران شود. کفایت دیالیز و شاخص های دموگرافیک می ‫, توانند از عوامل موثر بر شیوع این اختلال باشند. بنابراین هدف این مطالعه، تعیین ارتباط افسردگی با کفایت دیالیز و شاخص‫,های دموگرافیک در بیماران تحت همودیالیز بود. ‬, ‬, روش کار این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود که روی 102 نفر از بیماران تحت همودیالیز مراجعه کننده به مرکز آموزشی-درمانی توحید سنندج انجام شد. نمونه ها به روش سرشماری، وارد مطالعه شدند. برای جمع آوری داده ها از فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه افسردگی بک استفاده گردید. کفایت دیالیز هم با معیار استاندارد KT/V محاسبه شد. نتایج حاصل از پژوهش با استفاده از نرم افزارSPSS-21 در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (آزمون رگرسیون چند متغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها براساس نتایج مطالعه، 76 درصد از بیماران مورد مطالعه از اختلال افسردگی رنج می‫,بردند. ارتباط معناداری بین افسردگی با کفایت همودیالیز و مشخصات دموگرافیک مشاهده نشد. ‬, نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین افسردگی و کفایت دیالیز، ارتباط معناداری وجود ندارد. لذا با توجه به شیوع بالای افسرگی در این بیماران لازم است این مشکل مورد توجه بیشتر قرار گیرد. همچنین به منظور روشن ترشدن قضیه نیاز به مطالعات بیشتر می‫, باشد. ‬,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 235

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 667 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    322-331
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    101
  • دانلود: 

    768
چکیده: 

زمینه و هدف یکی از حیطه های مهم خدمات مامایی، انجام زایمان ایمن و رضایت بخش با کمترین تجربه درد است. رکن اصلی در مدیریت درد زایمان، تعهد اخلاقی و حرفه ای متخصصان و مراقبین بهداشتی است. لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط رعایت کدهای اخلاق حرفه ای توسط عاملین زایمان با درک زنان از درد زایمان طبیعی از دیدگاه زنان زایمان کرده شهر یاسوج بود. روش کار این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود که روی 200 زن زایو مراجعه کننده به زایشگاه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج انجام شد. روش نمونه گیری از نوع در دسترس بود. جهت جمع آوری داده ها از سه پرسشنامه شامل فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ادراک درد زایمان و پرسشنامه دیدگاه زنان در مورد ارتباط اخلاق پزشکی با فرآیند زایمان استفاده شد که طی 24 تا 48 ساعت پس از زایمان تکمیل شد. داده ها در نرم افزار spss-22 وارد شده و با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه خطی در سطح 5% معنی داری تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد در بین اصول چهارگانه اخلاق حرفه ای، اصول اول (رعایت اتونومی) و دوم و سوم اخلاق پزشکی (سودرسانی و عدم اضرار)، پیش بینی کننده های ادراک درد زایمان (0/05>p) بودند. در میان حیطه‫, های این اصول نیز رعایت خلوت مادر از اصل اول (003/ 0=p، 28/ 0-B=) و سلامت مادر (017/ 0=p، 23/ 0-B=) و چگونگی استفاده از داروهای ضددرد (014/ 0=p، ، 18/ 0-B=) از اصول دوم و سوم، به عنوان پیش بینی ‫, کننده های منفی نمره ادراک درد زایمان شناخته شدند. ‬, ‬, نتیجه گیری بر اساس نتایج مطالعه حاضر، عاملین زایمان می‫, توانند با رعایت اتونومی و با درنظر گرفتن اصل سودرسانی و عدم اضرار به بیمار و ارتقاء مهارت‫, های ارتباطی در اتاق زایمان، تجربه خوشایندی را برای مادران ایجاد کنند، تا به این ترتیب بتوان هم گامی در جهت ارتقاء سلامت مادران و نوزادان برداشت و هم از آسیب ‫, های روحی جبران ناپذیر بعدی جلوگیری کرد. ‬, ‬, ‬,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 101

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 768 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    332-340
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    119
  • دانلود: 

    770
چکیده: 

زمینه و هدف رعایت موازین اخلاقی عامل موثری برای بهترشدن عملکرد پرستار در ارایه مراقبت با کیفیت می‫,باشد. عمل به اخلاقیات پرستاری و ارایه مراقبت اخلاقی، یکی از اهداف اصلی نظام ارایه خدمات سلامت است. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رعایت اخلاق حرفه ای و عوامل تسهیل ‫, کننده آن در پرستاران بیمارستان‫,های آموزشی اردبیل و خلخال انجام شد. ‬, ‬, ‬, روش کار پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی است که در سال 1399 روی 435 نفر از پرستاران بیمارستان ‫, های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و دانشکده علوم پزشکی خلخال انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و پرسشنامه های رعایت معیارهای اخلاقی و عوامل تسهیل کننده رعایت معیارهای اخلاقی را تکمیل کردند. داده ها بعد از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و با آزمون تی زوجی تجزیه و تحلیل شد. ‬, یافته ها یافته های مطالعه نشان داد که 8/ 59 درصد از پرستاران از نظر عملکرد اخلاقی در وضعیت مطلوب قرار داشتند. همچنین 41/ 42 درصد در بعد مسیولیت پذیری، 69 درصد در بعد ارتقاء کیفیت مراقبت و 9/ 55 درصد در بعد احترام به بیمار، عملکرد مطلوبی داشتند. دانش و آگاهی علمی کافی در مورد مراقبت‫, های پرستاری با 8/ 62 درصد مهمترین عامل تسهیل‫,کننده رعایت اصول اخلاقی در پرستاران بود. نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که بین رعایت معیارهای اخلاقی و عوامل تسهیل‫,کننده آن، ارتباط آماری معنی‫,داری وجود دارد (05/ 0< p). ‬, ‬, ‬, ‬, نتیجه گیری یافته های مطالعه حاضر نشان داد که وضعیت عملکرد اخلاقی پرستاران در حد مطلوب بوده و دانش و آگاهی علمی کافی در مورد مراقبت‫,های پرستاری، مهمترین عامل تسهیل کننده رعایت اصول اخلاقی در پرستاران می‫,باشد. بررسی وضع موجود و شناسایی علل و عوامل تاثیرگذار بر رعایت اخلاق حرفه ای می تواند در رفع کاستی‫,های اخلاقی و حرفه ای پرستاری مد نظر مدیران پرستاری قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 119

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 770 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    341-352
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    258
  • دانلود: 

    599
چکیده: 

زمینه و هدف اختلال پرخوری عصبی به عنوان یک اختلال شایع روانشناختی بر زندگی افراد مبتلا تاثیر منفی می‫, گذارد و کیفیت زندگی آنها را کاهش می‫, دهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و خودشفابخشی بر کیفیت زندگی زنان مبتلا به اختلال پرخوری عصبی انجام گرفت. ‬, ‬, روش کار این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان مبتلا به پرخوری عصبی مراجعه‫, کننده به متخصصان و مراکز درمانی شهر اصفهان در سال 1398 بودند که 45 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار داده شدند. ابزار گردآوری دادها پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی بود. یکی از گروه های آزمایش تحت درمان گروهی شناختی-رفتاری و گروه دیگر تحت درمان گروهی خودشفابخشی به مدت 12 جلسه قرار گرفتند. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکرد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوواریانس چند متغیری و نرم افزار spss-24 استفاده شد. ‬, یافته ها بر اساس آزمون مجذور کای تفاوت معناداری از لحاظ سن، تحصیلات و مدت بیماری بین سه گروه مشاهده نشد. نتایج نشان داد که گروه شناختی رفتاری و خودشفابخشی در مقایسه با گروه کنترل در تمامی ابعاد کیفیت زندگی تفاوت معناداری داشتند (001/ 0>p). همچنین درمان خودشفابخشی باعث افزایش بیشتر ابعاد روانی، جسمانی و محیطی کیفیت زندگی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری شده است (05/ 0>p). نتیجه گیری با توجه به نتایج این پژوهش می توان از درمان شناختی رفتاری و خودشفابخشی برای افزایش کیفیت زندگی زنان مبتلا به اختلال پرخوری عصبی استفاده کرد. اگر چه به نظر می‫, رسد درمان خودشفابخشی در مقایسه با درمان شناختی رفتاری در این مورد، موثرتر باشد. ‬,

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 258

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 599 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    23
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    353-364
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    143
  • دانلود: 

    532
چکیده: 

زمینه و هدف وجود استرس در هر بیماری جسمی باعث بدترشدن علایم آن می‫,شود. فشارخون بالا یک بیماری شایع است که عوامل روان شناختی همایند با آن نظیر استرس می ‫, تواند باعث بدترشدن علایم و عوارض آن شود؛ لذا هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مدل سازگاری روی بر ناگویی خلقی و تبعیت از رژیم غذایی افراد مبتلا به فشارخون همایند با استرس بود. ‬, ‬, روش کار پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از بیماران دارای فشارخون بالا همایند با استرس (21 زن، 19 مرد) مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان الیگودرز در سال 1400 انتخاب شدند و به صورت تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای مداخله مدل سازگاری روی را دریافت کردند، اما گروه کنترل مداخله ای دریافت ننمودند. پژوهش توسط پرسشنامه استرس، اضطراب و افسردگی، مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو، فرم ثبت اطلاعات رژیم غذایی و فرم بررسی و شناخت الگوی سازگاری روی جمع آوری شد. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اجرای مدل سازگاری روی به طور معناداری بر کاهش ناگویی خلقی (235/24=F، 0/01>p) و افزایش تبعیت از رژیم غذایی (540/87=F، 01 /0>p) در نمونه بیماران مبتلا به فشارخون همایند با استرس اثربخش بوده است. نتیجه گیری نتایج این پژوهش حاکی از آن است که مدل سازگاری روی به طور معناداری سبب کاهش ناگویی هیجانی و افزایش تبعیت از رژیم غذایی شده است، بنابراین استفاده از این مدل در بیماران مبتلا به فشارخون بالای همایند با استرس پیشنهاد می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 143

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 532 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button