هدف: بنای علوم و به ویژه علوم انسانی بر فلسفه داروینیستی و ماتریالیستی دستاوردهایی را برای انسان شناسی تجربی به ارمغان داشته که ضمن نادیده انگاری یا کم اهمیت شماری بعد فرامادی وجود انسان رخ داده است، این نگاه ناقص در شیون حساس شناخت انسان همچون "هیجان" که قرار است در نهایت به سلامت جسم و جان او ختم شود محصولی را ارایه کرده تا انسان امروز حتی با شدتی افزون دست به گریبان بیماری های روانی و آسیب های اجتماعی گسترده باشد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی چرخه هیجانات پلاتچیک به عنوان دیدگاه پیشتاز و مقبول در شناخت هیجانات با تطبیق بر ساختار وجودی انسان در قرآن است تا با در نظر گرفتن همزمان بعد مادی و فرامادی وجود انسان، شناخت کامل تری از طبقات هیجانی ارایه گردد. مواد و روش ها: پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی نخست به تهیه فرم کدگذاری ارزیابی از طبقات هیجانی پلاتچیک و تصویر انسان در قرآن با استفاده از کتب و منابع پلاتچیک و قرآن و تفسیر پرداخت و در اختیار دو ارزیاب آموزش دیده قرار داده و سپس بررسی نتایج پس از محاسبات آماری انجام گردید. یافته ها: بر این اساس لایه های 4 گانه ساختار وجودی انسان در قرآن شامل صدر، شغاف، قلب و فواد دایره ای جدید به عنوان خارجی ترین دایره چرخه هیجانات پلاتچیک شکل دادند و لایه صدر بیشترین هیجانات را پوشش داد و هیجان عشق مهم ترین هیجان در این تطبیق شناسایی شد. نتیجه گیری: با احاطه نگاه همزمان مادی و غیرمادی به هیجانات انسان مبتنی بر قرآن؛ تعاریف طبقات هیجانی توسعه و تعالی یافت که با توجه به اهمیت هیجانات در بیماری های روان، پیش بینی می شود سبب تغییرات مهمی در شناخت و درمان بیماری ها در آینده باشد.