اخلاق حرفه ای، موضوعی است که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است، به طوری که اکثر حرفه ها، از جمله حرفه تدریس نیز، با درک ضرورت و اهمیت آن و نیز توجه به جایگاه والای معنوی این حرفه، نیازمند تدوین منشور اخلاقی حرفه ای مخصوص به خود هستند.در همین راستا پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که با توجه جامعیت قرآن کریم (نحل/89) آیا می توان با تدبر در سلوک رفتاری آموزگاران الهی، به استخراج الگویی الهی و اخلاقمند در امر آموزش و تعلیم پرداخت؟ در منشور اخلاقی معلمان الهی، مهم ترین الزامات و تکالیف اخلاقی حرفه تدریس کدامند؟نتایج پژوهش حاکی از آن است که در الگوی تدریس حضرت خضر (ع)، نکات فراوان و ظریفی مورد تاکید قرار گرفته که می توان از آن ها به عنوان الگویی جامع و الهی در امر تدریس بهره برد و در تدوین منشور اخلاق حرفه ای معلمان از آن ها استفاده کرد. مهم ترین این اصول اخلاقی عبارتند از: نیازسنجی شاگرد، استفاده از مثال های عینی نه ذهنی، ارزیابی در خلال تدریس، عدم سخت گیری و سایر موارد. توجه به هر یک از این اصول، می تواند به معلمان در نیل به اهداف آموزش کمک بسیار موثری نماید و بشر را در بعد معرفتی به تکامل معنوی خویش رهنمون سازد.