Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    1-23
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    220
  • دانلود: 

    471
چکیده: 

زمینه و هدف: استفاده از اصطلاحات علوم و دانشهای مختلف در ابداع مضامین و آفرینش صور خیال یکی از شیوه های شاعران در بیان آراء و تبیین اندیشه های ذهنی است. یکی از این علوم، پزشکی است که در ادبیات نمود خاصی پیدا کرده است و شاعران سبک آذربایجانی بویژه خاقانی اشعار فراوانی در ارتباط با این دانش سروده اند. وی به مناسبت از بیمارها، داروها و درمانها سخن گفته که بدون آگاهی از طب و اصطلاحات دانش پزشکی فهم سروده های وی دشوار و پیچیده میشود. هدف از انجام این پژوهش پی بردن به میزان استفاده از کلمات و اصطلاحات این دانش و کاربردهای هنری آن در دیوان خاقانی شروانی و نیز آگاهی از اهداف شاعر از بکار بردن این دانش است. روش مطالعه: جستار حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانه ای به تحقیق درباره ی اصطلاحات پزشکی در دیوان خاقانی پرداخته و نمودار فراوانی نیز رسم شده است. یافته ها: در دیوان خاقانی انواع اطلاعات پزشکی اعم از انواع بیماریها، داروها و درمانها، لوازم پزشکی، مشاغل و حتی باورهای مرتبط با آن سخن بمیان آمده است. خاقانی با استفاده از انواع آرایه های بیانی (تشبیه، استعاره، کنایه و مجاز) و صنایع بدیعی، چه لفظی (تکرار، انواع جناس، جناس، تصدیر) و چه معنوی (ایهام، حسن تعلیل، تضاد، تشخیص، لف و نشر، مراعات نظیر (تناسب)، اسلوب معادله، پارادوکس و. . . )، تصاویر شعری خود را هنریتر ساخته است. همچنین خاقانی از بکار بردن این اصطلاحات اهداف گوناگونی را دنبال کرده است که انعکاس اطلاعات دانش پزشکی خود به مخاطب، توصیف معشوق، مدح، نکوهش دشمنان و مخالفان، نکوهش فلک، توصیف طبیعت و مرثیه ی فرزند مهمترین این اهداف بشمار می آید. نتیجه گیری: خاقانی در دانش طب و پزشکی اطلاعات وسیعی داشته و از امراض و بیماریهای عهد خود آگاهی داشته است. او با خواص انواع داروها و تأثیر آنها در درمان بیماران و نیز شیوه ی درمان بیماریها آشنا بوده است؛ بنابراین بدون آگاهی از آن درک و فهم اشعارش برای مخاطبانی که از این دانش بی اطلاعند دشوار و دیریاب خواهد شد. شاعر شروان با بکارگیری مبتکرانه و خلاقانه ی این دانش و آراستن آن با انواع صناعات بیانی و بدیعی، در توصیفات خود موفقیت بیشتری یافته و با این کار مهارت و استادی خود را به اثبات رسانده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 220

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 471 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

زمانی (اله داد) مریم | شهسواری ثریا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    25-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    393
چکیده: 

زمینه و هدف: نسب نگاری یکی ازعلوم بدیعی است که در ادوار مختلف مورد توجه صاحبان قدرت بوده است. در دوره ی تیموری، الغ بیگ تلاش قابل توجهی در ارتباط دادن خاندانش به دودمان چنگیز داشت. بدین سبب اثری نسب نگارانه، با عنوان تاریخ الوس اربعه تألیف کرد که نسخه ی اصلی آن ناپدید شد، اما بقایای تطبیق داده شده ی آن با نام شجره الاتراک معروف شد که امروزه دو نسخه از آن موجود میباشد. هدف پژوهش این است که با نگاهی به لایه های ادبی، زبانی و محتوایی شجره الاتراک و با کمک روش سبک شناسانه ی توصیفی، به معرفی این اثر تاریخی ادبی بپردازد. با توجه به ویژگیهای سبکی این متن و استفاده از سبک شناسی توصیفی در سه سطح محتوایی، زبانی و بلاغی دوره ی استنساخ و نگارش شجرة الاتراک و ماهیت نویسنده ی آن بررسی شود. روش مطالعه: روش کار به شیوه ی تحلیلی و توصیفی است و داده ها بطریق فیش نویسی و نمونه-برداری از متن با مطالعه ی مکرر و انتخاب گزینه های تکرارشونده گردآوری شده اند و گاهی ذکر موارد شاذ و نادر به نزدیک شدن به پاسخ سؤالات کمک کرده است. یافته ها: شجرة الاتراک از جمله متون تاریخی-ادبی است که با معرفی و بررسی ویژگیهای آن، به پژوهشگران فرصت مطالعه در متنی را میدهد که علاوه بر نکته های تاریخی مبهم حکومت مغولان و ایلخانان در ایران، از نظر ادبی و زبانی هم ویژگیهای برجسته ای دارد و میتواند بخشی از حلقه های ارتباطی دوره های مختلف تاریخی زبان فارسی، ادبیات و فرهنگ ایران بزرگ را بهم پیوند بزند. نتیجه گیری: با همه ی تلاشهای نویسنده در کاربرد آرایه های ادبی و کلمات عربی و بیشتر از آن ترکی مغولی، همچنان نثر شجرةالاتراک ساده و مانند بیشتر متون تاریخی ارجاعی است. آنچه بیشتر از همه در شیوه ی نثرنویسی آن بچشم میخورد سبک جمله نویسی در عطف، و فصل و وصل جمله هاست؛ به طریقی که بیشتر جمله ها بدون درنظر گرفتن محل اتصال و فصل، با «واو» عطف بهم متصل شده اند و مصحّح را در ارتباط جمله ها با مشکل مواجه میکند. اشتباه در کاربرد حروف اضافه، آوردن جمله ها و اشعار ترکی و حتی نوشتن متن بر اساس لهجه ی ترکان پارسیگوی، ظن ترک زبان بودن نویسنده و چه بسا مغولی بودن او را قدرت میبخشد و این ادعای کاتب که متن را از روی الوس اربعه الغ بیگ تلخیص کرده مورد تأیید قرار میدهد. با توجه به ارادت نویسنده به اهل تسنن بنظر میرسد متن در دوره ای قبل از رسمی شدن مذهب شیعه استنساخ شده است. با توجه به ویژگیهای بلاغی و زبانی متن و همخوانی آن با نثر دوره ی تیموری چنین مینماید که متن متعلق به دوره ی تیموری است و نویسنده از وابستگان ترک زبان ایلخانان و چه بسا که نسخه ی ثبت شده با نام شجرة الاتراک متن الوس اربعه مفقود باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 393 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    41-64
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    261
  • دانلود: 

    533
چکیده: 

زمینه و هدف: توصیف و تصویرآفرینی از مهمترین تواناییهای شاعر در خلق یک اثر منظوم بشمار می آید؛ زیرا او این کار را با استفاده از اندوخته های ذهنی و علمی خود و بکار بردن امکانات زبانی و بیانی انجام میدهد. شاهنامه ی فردوسی از جمله منظومه هایی است که از این منظر جایگاه رفیعی دارد. حکیم طوس در نهایت هنرمندی موقعیتها، اشخاص، گفتگوها، صحنه ها و رویدادها را توصیف نموده و تصاویر بدیع، جذاب و ماندگاری خلق نموده است. در این جستار سعی بر این است که راز زیبایی و جذابیت توصیفات فردوسی در شاهنامه مورد بررسی قرار گیرد، اینکه فردوسی چگونه و با استفاده از چه شگردهایی چنین تصاویری خلق نموده است؟ روش مطالعه: روش این پژوهش توصیفی و تحلیل محتواست. داده ها براساس مطالعات کتابخانه ای گردآوری و نمودار فراوانی نیز ترسیم شده است. جامعه ی آماری کل شاهنامه به کوشش سعید حمیدیان است. یافته ها: فردوسی در انواع صحنه های حماسی و غنایی، عناصر گوناگونی مانند انسانها، جانوران، طبیعت، اشیاء و حتی مفاهیم انتزاعی را توصیف نموده است. وی در این راه از امکانات زبانی (انواع جناس، انواع تکرار، موازنه و ترصیع، لغات و ترکیبات) و آرایه های بیانی (تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز) بهره برده است. نتیجه گیری: راز موفقیت توصیفات شاهنامه در استفاده از انواع عناصر وصف و هنرمندی و خلاقیت در بکارگیری امکانات زبانی و بیانی است. فردوسی با چیره دستی کم نظیر خود توانسته است اوج تصاویر حماسی و غنایی را بنمایش بگذارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 261

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 533 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ایرانمنش زهرا

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    65-79
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    195
  • دانلود: 

    445
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی و تطبیق مبانی آثار حماسی ملل مختلف میتواند در شناخت هرچه بیشتر آنها نقش بسزایی داشته باشد و همچنین میتواند روابط و مناسبات میان ادبیات ملل جهان و توسعه ی مبادلات ادبی، فکری و فرهنگی را تشریح نماید. جمشید یکی از شخصیتهای اساطیری شاهنامه است که مراحل زندگانی و اتفاقات دوران حیات وی با اوزیریس، یکی از شخصیتهای اساطیری مصر باستان، شباهتهای متعددی دارد. هدف از این پژوهش، بررسی وجوه افتراق و اشتراک میان این دو شخصیت و قهرمان اساطیری میباشد. روش مطالعه: این پژوهش به شیوه ی توصیفی تحلیلی صورت گرفته است. یافته ها: جمشید و اوزیریس در اساطیر ایران و مصر، از ویژگیهای مشترکی برخوردار هستند که از ناخودآگاه جمعی بشر خبر میدهد. با بررسی و مقایسه ی زندگی، اعمال و سرنوشت این قهرمانان، میتوان تا حدّی با محتویات ناخودآگاه جمعی دو ملّت (ایران و مصر) آشنا شد و برای روشن ساختن زوایای تاریک و مبهمِ ساختار فرهنگی و اجتماعی کهن و پی بردن به طرز تفکّر و اعتقادات مردمان دوران باستان، کمک گرفت. نتیجه گیری: با بررسی زندگی دو قهرمان اصلی داستانها (جمشید و اوزیریس) میتوان زندگی آنها را در سه مرحله خلاصه کرد: 1. زایش توأمانی قهرمان، 2. ایجاد دوران طلایی و آرمانی توسط قهرمان، 3. هبوط یا مرگ قهرمان و آغاز دوران فاجعه یا آشوب.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 195

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 445 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    81-101
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    128
  • دانلود: 

    416
چکیده: 

زمینه و هدف: کتاب «قصّه های مشدی گَلین خانم»، مجموع 110 قصّه از قصّه های عامه ی مردم ایران، اثر الول ساتن است. این قصّه ها با بنمایه های فرهنگی و ویژگیهای خاصّ زبانی در میان قصّه های عامیانه، اثری بی بدیل است که تاکنون درمورد ویژگیهای سبک زبانی این قصّه ها پژوهشی مستقل صورت نگرفته است. هدف این پژوهش، بررسی ویژگیهای سبک زبانی این قصّه ها در سه سطح آوایی، لغوی و نحوی است. روش مطالعه: روش مطالعه در این پژوهش توصیفی تحلیلی است. پس از مطالعه در حوزة نثر فارسی، فرهنگهای عامه، دستور زبان تاریخی و کتابهای سبک شناسی، مطالب استخراج و دسته بندی شدند. یافته ها: ویژگیهای زبانی قصه ها، کتاب را در حوزة سبک شناسی به اثری ارزشمند تبدیل کرده است. واژه های ترکی، فرنگی، ضرب المثلها، کنایات، باستانگرایی واژه ها، باستانگرایی نحوی، شیوة کاربرد افعال مرکب، فرایندهای واجی، عبارتهای فعلی به زبان گفتاری، هنجارگریزی دستوری، کاربرد ممیز، تکیه کلامها، شاخصها، تکرار، نوآوری واژگانی، مرکب اِتباعی، فعلهای آغازی، سوگندها، دشنامها و. . . در این قصه ها نمایان است. نتیجه گیری: با توجه به پیشینة زبان فارسی و با استفاده از واژه های کهنی که در گویشهای عامة مردم ایران وجود دارد، میتوان تا حدودی مشکلات واژه سازی و واژه گزینی زبان فارسی را حل نمود. همچنین میتوان به جای واژه های غیرفارسی که در زبان کاربرد دارند، از معادل آنها که در زبان عامه وجود دارد، استفاده کرد. این واژه ها میتوانند بعنوان پشتوانة زبان فارسی بشمار آیند و میتوان از این ظرفیت زبانی استفاده کرد. بعنوان نمونه، میتوان بجای کلمات مثانه (عربی)، مُعطّل (عربی) کردن، قلاب (عربی)، قابلمه (ترکی)، کُمد (فرانسوی)، باسکول (فرانسوی) به ترتیب از معادلهای فارسی آنها، آبگاه، لَنگ کردن، چَنگک، کُماجدان، گَنجه، بارکول و کلماتی از این دست که در این اثر وجود دارد، استفاده کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 128

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 416 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    103-121
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    148
  • دانلود: 

    449
چکیده: 

زمینه و هدف: در این مقاله سعی میشود با مطرح نمودن الگوی سفر قهرمان از جوزف کمپبل به مطابقت دادن مراحل گذر قهرمان در داستانهای حماسی منظوم فارسی پرداخته شود. بر این اساس بررسی سفر قهرمان طی مراحل عزیمت، تشرف و رهیافت و بازگشت در گرشاسبنامه، سامنامه، کوشنامه و جهانگیرنامه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. روش مطالعه: این پژوهش گزارشی است از یک پژوهش بنیادی، نظری و اسنادی با روش توصیفی تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای. یافته ها: در هر چهار اثر مورد بررسی میتوان مراحل سفر قهرمان طبق کهن الگوی کمپبل را مشاهده نمود. نتیجه گیری: در هر چهار منظومه ی حماسی، قهرمان از دنیای عادی خارج شده و این شروع عزیمت او برای سفری است که در پایانش با دگرگونی و تحول بسیار و با گذر از مراحل چندگانه ی عزیمت، رهیافت و بازگشت قهرمان بار دیگر به زندگی عادی بازخواهند گشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 148

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    123-148
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    419
چکیده: 

زمینه و هدف: منظومه ی «برزونامه ی کهن» سروده ی شمس الدین احمد میربن محمّد کوسج، یکی از شاعران سبک عراقی در قرن هشتم هجری است. شاعر در این منظومه به شرح رویدادهای مربوط به برزو، فرزند سهراب، و اطرافیان او پرداخته است. در این مقاله به بررسی سبکی و محتوایی اشعار شاعر از سه منظر زبانی، ادبی و فکری پرداخته شده است. سؤال اصلی پژوهش این است که مهمترین ویژگیهای سبکی شمس الدین محمّد کوسج در منظومه ی برزونامه ی کهن چیست؟ روش مطالعه: روش گردآوری اطلاعات در این مقاله بر اساس مطالعات کتابخانه ای بوده و تحقیق به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته ها: کوسجی متناسب با سبک حماسه سرایی در ادبیات فارسی، منظومه ی برزونامه ی کهن را سروده و یکی از شاعران خوش قریحه ی سبک عراقی است که در پیروی از سبکهای شعری پیشین موفق بوده است. نتیجه گیری: شاعر در سطح زبانی، از وزن متقارب مثمن محذوف و با بسامد بالا از قوافی و ردیفهای اسمی، فعلی، حرفی، قیدی و ضمیر استفاده کرده است. در سطح لغوی و نحوی کاربرد و استعمال پیشاوندها، پساوندها و لغات کهن، ترکی، یونانی، واژههای خاص و اصطلاحات مختلف در شعرش دیده میشود. در سطح ادبی، متناسب با مضمون حماسی و تعلیمی، کاربرد انواع تشبیه، استعاره، جناس و بدیع معنوی، تناسب و اغراق فراوانی سبکی دارد. در سطح فکری در کنار مضمون حماسی، که موضوع اصلی آن است، به مضامین تعلیمی همچون مدح و ستایش، دنیاستیزی، شکوه و شکایت، نیایش و مناجات و اشاره به آداب و رسوم و باورهای کهن توجّه کرده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 419 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    149-163
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    322
  • دانلود: 

    485
چکیده: 

زمینه و هدف: مکتب رمانتیسم در ادبیات معاصر به دو صورت رمانتیسم فردگرا و جامعه گرا مورد توجه شاعران قرار گرفته است و اغلب شاعران گرایش به آن یافته اند. در این مقاله اشعار فروغ فرخزاد و فریدون مشیری، که از شاعران شاخص رمانتیسم سرای معاصر هستند، با هدف بررسی بنیانهای فکری آنها در گرایش به رمانتیسم و بیان تفاوتها و شباهتها بصورت بررسی مقایسه ای تحلیل شده است. روش مطالعه: روش تحقیق بصورت توصیفی-تحلیلی است و جامعه ی آماری شامل دیوان اشعار فرخزاد و کلیات شعر مشیری با عنوان «بازتاب نفس صبحدمان» است. یافته ها: هر دو شاعر شعر را با رمانتیسم فردی آغاز کرده و در دهه ی چهل به رمانتیسم جامعه گرا گراییدند و همچنان رمانتیسم فردی را نیز ادامه دادند. در زمینه ی رمانتیسم جامعه گرا، آمیختگی رمانتیسم فردگرا و جامعه گرا در اشعار مشیری فراوانی دارد اما در شعر فرخزاد دیده نمیشود. در زمینه ی نقد جامعه، هر دو شرایط موجود جامعه را نپذیرفته و به نابسامانیها انتقاد کرده اند. فرخزاد توصیفگر جامعه ی رو به زوال است و زشتیها را برجسته تر از مشیری نشان داده است؛ درمقابل مشیری با امید به بهبودی جامعه، با نگرش تعلیمی از آن انتقاد کرده است. نتیجه گیری: فرخزاد و مشیری هر دو در پیروی از اصول مکتب رمانتیسم دارای اشتراک هستند اما بنیانهای فکری متفاوتی دارند. فرخزاد با تجربه ی زندگی شخصی خود به رمانتیسم روی آورده اما مشیری تجربه ی خیالی و شاعرانه دارد. فرخزاد در رمانتیسم جامعه گرا شاعری اجتماعی است؛ اما مشیری به آمیختگی رمانتیسم فردی و اجتماعی رسیده است. این تفاوتها نشان دهنده ی وجود سبکها و گرایشهای متفاوت به رمانتیسم در ادبیات معاصر است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 322

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 485 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    165-185
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    492
  • دانلود: 

    525
چکیده: 

زمینه و هدف: سهراب سپهری از شاعران صاحب سبک در شعر معاصر است که توانسته با شگردهای آشنایی زداینده و فرا رفتن از هنجارهای معمول در کاربرد صناعات، به ابداع و آفرینش تصاویر شعری دست یابد. در شعر سپهری، آشنایی زدایی تصویری در حیطه ی تشبیه غلبه دارد، وی میکوشد با تکیه بر شگردهای مبتنی بر آشنایی زدایی، تشبیهاتی بیافریند که ضمن معرفی جهان آرمانی خود و فرو ریختن دیوار عادتها، تصاویری با پیوندهای جدید و ناشناخته میان طبیعت، اشیا و مفاهیم ایجاد کند. هدف این پژوهش ضمن استخراج انواع نمونه های تشبیه و تحلیل آشنایی زداییهای کلام سپهری، دستیابی به یکی از وجوه برجسته ی سبک شخصی اوست. روش مطالعه: روش پژوهش در این مقاله، توصیفی-تحلیلی است و داده ها به شیوه ی کتابخانه ای گردآوری شده اند و سپس بر اساس فن تحلیل محتوا، مورد بررسی قرار گرفته-اند. یافته ها: پایه ی اصلی بررسیهای نگارندگان بر انواع تشبیه ازجهت ارکان آن و نیز حسی یا عقلی بودن آنهاست و البته به سبک شناسی فرمالیستی نیز توجه شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد یکی از شگردهای مهم سهراب سپهری برای تفهیم عوالم درونی و جهان آرمانی خویش و درنهایت دستیابی به سبک مخصوص خود، استفاده از تصاویر شعری پویا با تکیه بر تشبیهات آشنازداست. نتیجه گیری: از تحلیل شعر سهراب و تشبیهات آشنایی زدا که در اشعار خود بکار برده میتوان دریافت که وی با داشتن نظام فکری خاص و نگرش عادت ستیزِ خویش، سعی دارد درک مخاطب از جهان پیرامون را تغییر دهد. وی با توجه به پیشه ی نقاشی و علاقه ای که به طبیعت دارد و نیز گرایش به عرفان شرقی، تلاش میکند اندیشه های آرمانی خود را در قالبی متفاوت از آنچه پیشینیان بیان کرده اند، برای مخاطب نه توصیف بلکه ترسیم کند. در واقع وی بدنبال نقاشی با واژه هاست؛ یک نوع نقاشی آشنازدا که با تکیه بر ابزاری به نام صور خیال و البته با تأکید بر عنصر تشبیه، دربرابر مخاطب قرار میگیرد و محفوظات ذهنی وی را به تصویر بدل میسازد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 492

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 525 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    187-199
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    158
  • دانلود: 

    416
چکیده: 

زمینه و هدف: در بین آثار ادبی، داستان بهترین بستر را برای انتقاد نویسنده فراهم میکند. رمانهای «ترلان» و «ماه کامل میشود»، توجه جامعه را بسوی واقعیاتی که از نظر ما دور مانده اند، جلب میکنند. این رمانها سعی در نشان دادن ارزش و کرامت انسانی دارند و تلاش میکنند هویت ازدست رفتة بشر را به او یادآوری کنند. روش مطالعه: این پژوهش برآنست که رمانهای مذکور را براساس مؤلفه های انسان محور اومانیستی تحلیل کند. در این راستا با شیوة توصیفی-تحلیلی به بررسی مباحثی همچون خردگرایی، تنهایی، واقعگرایی، عدم محدودیت به جغرافیای خاص (یا مدینه ی فاضله)، روابط انسانی، و انتقاد از سنت و برخی مفاهیم دیگر میپردازد. یافته ها: با توجه به اینکه اومانیسم مکتبی است با تکیه و تأکید بر برتری انسان و لزوم خودباوری و ایمان به قدرتهای درونی، و از طرفی اندیشه های اومانیستی همیشه دغدغه ای برای هنرمندان و نویسندگان بوده است، تمامی مؤلفه های اومانیستی در هر دو رمان مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاکی از آنست که تقریباً تمامی مؤلفه های اومانیستی، در هر دو رمان بعنوان دغدغه های بنیادی نویسنده دیده میشود؛ همچنین نویسنده توانسته است این دغدغه ها و مفاهیم را در قالب روابط بین فردی شخصیتها و درضمن صحنه پردازی و شخصیت پردازی نشان دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 158

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 416 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

طارمی اصغر | فیاض مهدی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    201-221
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    247
  • دانلود: 

    449
چکیده: 

زمینه و هدف: پیدایش بحرانهای عظیم محیط زیستی از چالشهای بزرگ پیش روی دوران معاصر است که حیات انسان و دیگر زیستمندان کره ی زمین را بمخاطره انداخته است. ریشه ی اصلی این بحرانها را باید در جهان بینی و نوع نگرش انسانها به هستی جستجو کرد؛ چراکه چگونگی رفتار انسانها با یکدیگر و جهان طبیعت تحت تأثیر افکار، ایدئولوژیها و جهان بینیها میباشد. این پژوهش تلاش میکند نظام معرفت شناسی و جهانبینی عرفان ایرانی –,اسلامی را درقبال محیط زیست بر اساس مهمترین آثار شعر عرفانی فارسی طراحی و تبیین نماید. روش مطالعه: این پژوهش از رده ی مطالعات بین رشته ای بوده که به شیوه ی توصیفی –,تحلیلی و بر مبنای مطالعات کتابخانه ای، جایگاه محیط زیست را در آثار برجسته ی شعر عرفانی فارسی از عصر سنایی تا دوره ی جامی بررسی خواهد کرد. یافته ها: بررسی آثار برجسته ی نظم عرفانی فارسی در شعر شاعران عارفی چون سنایی، عطار، مولانا، شبستری و جامی نشان میدهد که خدامحوری، اعتقاد به انسجام و انتظام عالم، نظریه ی نظام احسن، آینه و آیه بودن عالم، قاعده ی عمل و عکس العمل، سریان عشق در هستی، حیات و ادراک مندی کیهان، و بسندگی و قناعت، مبانی اصلی نگرش عرفای اسلامی به محیط زیست را تشکیل میدهند. نتیجه گیری: جهان بینی عرفای اسلامی بر اساس آموزه های دینی سرشار از نگاه معرفت-شناسانه به طبیعت و محیط زیست است. ادبیات عرفانی بویژه شعر عرفانی بهترین ظرف برای بازتاب احساسات و افکار عرفای اسلامی در قبال طبیعت و محیط زیست است. تحلیل آثار برجسته ی شعر عرفانی فارسی حاکی از آن است که احترام، تکریم، عشق و محبت به طبیعت و مظاهر آن در نظام باورها، اندیشه، گفتار و سلوک عملی عرفای اسلامی موج میزند. عرفان ایرانی-اسلامی با تکیه بر مبانی فکری آن، بر اصولی استوار است که میتواند نوع نگاه و تفکر انسانها را درمورد محیط زیست تغییر داده و رفتار آنها را درقبال آن سامان بخشد. الگوهای مبتنی بر نظام باورهای عرفانی میتواند جایگزین انسان محوری، فردگرایی، مطلق انگاری، تجزیه گرایی، نگاه آفاقی و مکانیکی و ابژکتیو به جهان شود و در رابطه ی او با طبیعت تغییرات بنیادی ایجاد کند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 247

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 449 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    223-237
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    106
  • دانلود: 

    423
چکیده: 

زمینه و هدف: در نهاد ادبی شعر معاصر، با گسست از ادبیات کلاسیک و تغییرات فرهنگی اجتماعی بعد از مشروطه، مضامین مادی گرایی، دنیاگرایی، و دهری منشی رشد کرد. برخی شاعران صرفاً به زندگی دنیایی اهمیت دادند و به زندگی و روزگار نگرشی مادی داشتند. در این مقاله با هدف تحلیل دهری منشی در شعر معاصر، برجسته ترین مؤلفه های آن در شعر سه شاعر بررسی شده است. روش مطالعه: روش نگارش مقاله توصیفی تحلیلی است. جامعه ی آماری تحقیق نیز شامل اشعار نادر نادرپور، فریدون مشیری و نصرت رحمانی است. یافته ها: مضامین دهری منشی در اشعار هر سه شاعر، بویژه در دوره ی اول شاعری در دهه ی سی، فراوانی سبکی دارد. نگرش آنها به زندگی این جهانی، ارتباط با معشوق، خداباوری و جهان دیگر، تحت تأثیر مادی گرایی است. لذت جویی با عشقهای جسمانی و اروتیک، میخانه پرستی و افیون، پوچی زندگی و تمام شدن با مرگ، بی اعتقادی به جهان دیگر، خداناباوری، شکایت از روزگار، و مرگ اندیشی برجسته ترین مؤلفه های دهری منشی در شعر آنها میباشد. در مقایسه ی شاعران مؤلفه های دهری منشی در شعر نصرت رحمانی از نادرپور و مشیری، بیشتر است. نتیجه گیری: دهری منشی در ادبیات معاصر ایران، بویژه در دهه ی سی بعد از کودتای 28 مرداد سال 1332، در سبک فکری شاعران دیده میشود. برخی شاعران با گرایش مادی به انسان، خدا و جهان مینگرند و علت همه چیز را در روزگار میجویند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 106

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 423 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    239-256
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    122
  • دانلود: 

    439
چکیده: 

زمینه و هدف: شخصیت پردازی مهمترین رکن در ادبیات داستانی امروز است، بطوریکه دیگر ارکان و عناصر مانند حقیقت مانندی، صحنه، فضا، رنگ، و گفتگو تحت تأثیر ساخت و پرداخت «شخصیت» قوت و قوام پیدا میکنند. از طرف دیگر آنچه در پرورش عنصر شخصیت در داستانهای مدرن مورد توجه میباشد، بکارگیری مؤلفه های روانشناسانه است. در این میان آموزه های روانشناسانه ی یونگ (آرکی تایپ= کهن الگوها) بیشترین اثرگذاری را داشته است. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش اسطوره-تاریخی مادری قهرمان زن (با تکیه بر دو رمان معروف سووشون و جای خالی سلوچ، به ترتیب اثر سیمین دانشور و محمود دولت آبادی) است. روش مطالعه: این پژوهش به شیوه ی توصیفی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای انجام پذیرفته است. محدوده و جامعه ی مورد مطالعه، داستانهای «سووشون» اثر سیمن دانشور و «جای خالی سلوچ» اثر محمود دولت آبادی بوده است. یافته ها: سیمین دانشور و محمود دولت آبادی از داستان نویسان معروف و صاحب سبک معاصر بوده و از این حیث تأثیرات تکنیکی و هنرمندانه ی فراوانی بر جریان داستان نویسی بعد از خود داشته اند. این دو تن در موضوع «شخصیت» و «شخصیت پردازی» بسیار موفق بوده اند؛ بطوریکه خواننده با شخصیتهای قهرمان در داستانهای آنها همراهی و همذات-پنداری میکند و آنچه را بعنوان «پیام» در لابلای رویدادها پیچیده شده است، به جان و دل میپذیرد. یکی از شخصیتهای برجسته در داستانهای این دو نویسنده، زن-بویژه در مقام مادری-است. نتیجه گیری: این دو نویسنده، با وجود تفاوت جنسیتی که میان آنهاست، در ارائه ی چهره و الگویی حقیقی از زن شرقی-ایرانی (در ابعاد اسطوره ای و تاریخی) اشتراک نظر داشته و این نقش را، آنگونه که شایسته ی مقام باستانی و تاریخی این طبقه در مناسبات فرهنگی و اجتماعی تاریخ مورد مطالعه بوده، بتصویر درآورده اند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 122

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 439 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    257-277
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    183
  • دانلود: 

    395
چکیده: 

زمینه و هدف: از جمله راههای دقیق و علمی که پژوهشگر را به دنیای شاعر و نویسنده نزدیک میکند، بررسی دقیق ویژگیهای سبکی است. پژوهش حاضر به بررسی سبکی اشعار گلرخسار صفی آوا در حوزه ی زبانی، ادبی و فکری پرداخته است. روش مطالعه: این مقاله براساس مطالعات کتابخانه ای و به شیوه ی توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته ها: گلرخسار صفی آوا یکی از شعرای برجسته ی تاریخ معاصر تاجیکستان است که به «مادر ملت تاجیک» ملقب شده است. در دیوان گلرخسار از مجموع 369 قطعه شعر، بترتیب قالبهای نوسروده، غزل، چهارپاره و قالبهای ترکیبی دارای بیشترین بسامد هستند. اما بیشتر اشعار گلرخسار، که بظاهر نیمایی مینماید، در اصل مثنوی هستند و تنها با تقطیع پلکانی، فرم شعر نو پیدا میکنند. نتیجه گیری: در سطح زبانی، گلرخسار بیشتر اشعارش را در دو بحر رمل و هزج سروده است، اما در اشعار وی سکته های وزنی بچشم میخورد. تکرار در انواع مختلف آن، کاربرد لغات کهن و تاجیکی نیز از دیگر ویژگیهای زبانی اشعار اوست. در سطح ادبی، تشبیه، تناقض و تشخیص از برجسته ترین ویژگیهای ادبی شعر او محسوب میشود. در سطح فکری پربسامدترین مضامین، عشق، مقام زن، وطن، درد و غم، تنهایی، مرگ، و شکوائیه است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 183

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 395 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

محمدپور خیرالنساء

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    15
  • شماره: 

    8 (پیاپی 78)
  • صفحات: 

    279-303
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    401
  • دانلود: 

    519
چکیده: 

زمینه و هدف: بررسی سبک شعر گامی ارزشمند جهت شناخت و تحلیل دقیقتر اشعار دوره های مختلف و آگاهی از ارزش هنری آنها و پی بردن به تأثیرپذیری شاعران از آثار گذشتگان و معاصران است. امیرخسرو دهلوی از غزلسرایان پارسی گوی هندی نیمه ی دوم سده ی هفتم و اوایل سده ی هشتم هجری است. در این مقاله غزلهای این شاعر برجسته در سه سطح زبانی، ادبی و فکری و نیز ابداعات خاصّ شاعر، با آوردن نمونه ی ابیات بررسی میشود. روش مطالعه: مقاله ی حاضر مطالعه ای توصیفی-تحلیلی است که بر اساس مطالعات کتابخانه ای انجام شده است. جامعه ی آماری غزلهای موجود در دیوان اشعار امیرخسرو دهلوی تصحیح اقبال صلاح الدین است. یافته ها: مطالعه بر روی غزلهای امیرخسرو حاکی از این است که شاعر با تسلّط به زبان فارسی، ذوق عرفانی، توانایی هنری در بکارگیری اوزان و بحور مختلف، و استفاده از انواع فنون بیانی و بدیعی در سطح گسترده و ابداعات خاصّ خود، غزلهای زیبا و کم نظیری خلق نموده است. نتیجه گیری: عشق و مضامین وابسته به آن مهمترین محور شعری غزلهای امیرخسرو است. در سطح زبانی شاعر با استفاده از اوزان متنوع و تنوع در کاربرد موسیقی کناری و انواع آرایه های لفظی مؤثّر در موسیقی درونی، ساختار سبکی کلمات، ترکیبات و جملات، برجستگی زبانی غزلهای خود را بنمایش میگذارد. در سطح ادبی شاعر با بکار بردن انواع آرایه های بیانی و بدیعی، تصاویری هنری، نو و بدیع می آفریند. خداشناسی، تأثیرپذیری فراوان از قرآن، دعا و نیایش، عشق و معشوق، ناپایداری دنیا، اعتقاد به قضا و قدر، شکوائیه، مدح و مضامین عامیانه، از مهمترین مؤلّفه های فکری امیرخسرو دهلوی است که در اغلب این موارد ردّپای عرفان را میتوان دید. همچنین، ابداعات امیرخسرو در سطوح مختلف زبانی، نحوی و ادبی سبب برجستگی وی در غزل شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 401

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 519 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button