مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    1-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    343
  • دانلود: 

    189
چکیده: 

مقدمه هدف پژوهش حاضر، اثربخشی درمان شناختی-رفتاری با و بدون نوروفیدبک، و نوروفیدبک بر درمان و ارتقای بهزیستی روان شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش برای انجام این پژوهش80 نفر از مراجعین به 4 مرکز مشاوره حومه تهران اختلال اضطراب فراگیر داشتند (در سه گروه درمان و یک گروه کنترل) در دو مرحله پیش و پس آزمون از طریق آزمون اضطراب حالت-صفت اسپیلبرگر و بهزیستی روان شناختی ریف مورد سنجش قرارگرفتند. دوگروه طبق برنامه درمانی30 جلسه آموزش نوروفیدبک و دوگروه 15جلسه درمان شناختی-رفتاری دریافت کرد و گروه کنترل مداخله دریافت نکرد. برای تحلیل داده ها از روش توصیفی و تحلیل واریانس چندمتغیره توسط نرم افزار SPSSاستفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد هر درمان به تنهایی باعث کاهش اضطراب وافزایش ارتقای بهزیستی روان شناختی در گروه های درمان در پس آزمون نسبت به پیش آزمون گردید اما این تغییر درگروه کنترل مشاهده نشد و وقتی این دو درمان کنار هم به کار رفت اثر درمانی بیشتر شد. بحث و نتیجه گیری: باتوجه به یافته ها نتیجه گرفته شد که درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک هر یک به تنهایی در درمان وارتقای بهزیستی روان شناختی زنان مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر موثر است و ترکیب این دو روش اثر درمانی بیشتری دارد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 343

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 189 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    17-29
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    448
  • دانلود: 

    184
چکیده: 

مقدمه وجود اختلال بیش فعالی در نوجوانان بعضا باعث بروز رفتارهای اجتماعی نامناسب می گردد و در این رابطه رویکردهای آموزشی و درمانی مختلفی به کاربرده می شود که درمان شناختی-رفتاری واحد پردازه ای از آن جمله است. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیش فعال بود. روش این پژوهش نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده و جامعه آماری آن را کلیه نوجوانان پسر بیش فعال مراجعه کننده به مرکز مشاوره نگرش پویای ذهن شهر بجنورد در سال 1400 تشکیل داده اند. نمونه موردنظر نیز شامل 20 نفر از این نوجوانان بوده که به روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس ملاک های ورود و خروج به پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی ساده در دو گروه 10 نفره آزمایش و کنترل گمارده شده اند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (AGQ) و پرسشنامه رفتارهای ضداجتماعی بارت و دونلان (STAB) بوده و گروه آزمایش به مدت 10 جلسه 90 دقیقه ای تحت برنامه درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل داده نیز به روش تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نتایج نشان داد، درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای بر کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیش فعال تاثیر معناداری دارد(05/0>P). بحث و نتیجه گیری: به طورکلی می توان نتیجه گرفت که این برنامه در جهت کاهش پرخاشگری و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان بیش فعال موثر است و پیشنهاد می شود مشاوران و درمانگران از این رویکرد در جهت کاهش رفتارهای منفی نوجوانان بیش فعال استفاده نمایند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 448

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 184 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    31-44
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    361
  • دانلود: 

    143
چکیده: 

مقدمه هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های شخصیت و نحوه نگرش به انتخاب همسر در دانشجویان متاهل دارای رابطه و فاقد رابطه قبل از ازدواج است. روش روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی علی مقایسه ای بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشجویان متاهل بین 20-40 سال در سال (98-1397) دانشگاه آزاد واحد کرمانشاه بود. با توجه به نوع پژوهش که از نوع علی مقایسه ای بود و حجم نمونه حداقل 30 نفر در هر دو گروه توصیه می شود، گروه نمونه تعداد 80 نفر از دانشجویان (40 نفر دارای رابطه و 40 نفر فاقد رابطه قبل از ازدواج) با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و در دو گروه گمارده شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسش نامه های شخصیتی نیو (1992) و پرسشنامه نگرش به نحوه انتخاب همسر لارسون (1993) استفاده شد. فرضیه های پژوهش بر اساس تحلیل واریانس چند متغیره توسط نرم افزار spss24 مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نتایج حاکی از تفاوت معناداری میان خرده مقیاس های ویژگی های شخصیتی، تجارب تازه و وظیفه شناسی، همچنین عامل های تجربه محوری و خوش باوری، نحوه نگرش به انتخاب همسر در متاهلین دارای رابطه و فاقد رابطه قبل از ازدواج بود (05/0≥, P). در واقع افراد فاقد رابطه قبل از ازدواج، ازدواج را نه فقط به عنوان یک رابطه جنسی و تولید فرزند بلکه از آن برای بوجود آوردن یک زندگی کمال گرا توام با عشق و همدلی بهره می برند. بحث و نتیجه گیری: برمبنای یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت روانشناسان و مشاوران در فرایندهای مشاوره ی قبل ازدواج باید به ویژگی های شخصیتی افراد، نحوه نگرش آنان نسبت به ازدواج توجه داشته باشند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 361

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 143 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    45-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    758
  • دانلود: 

    364
چکیده: 

مقدمه تولد کودک کم توان ذهنی، منجر به ایجاد مشکلات روانی متعدد برای والدین به ویژه مادران می شود. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر کاهش نشانه های افسردگی، نشخوار فکری و افزایش شفقت به خود در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی خفیف است. روش این پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری است. 30 مادر دارای کودک کم توان ذهنی خفیف به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده بر اساس قرعه کشی از مدرسه استثنایی رودکی شهرستان سمیرم انتخاب و به همین شیوه در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. مداخله شامل ده جلسه بود که برای گروه آزمایش اجرا شد. ابزار گرد آوری اطلاعات شامل پرسشنامه افسردگی (BDI-II) بک، (1961)، پرسشنامه نشخوار فکری(RS)، نولن و همکاران(1991) و فرم کوتاه شده پرسشنامه شفقت (SCS)، نف (2003) بود. این ابزارها به هر دو گروه آزمایش و کنترل، قبل و پس از مداخله و هم چنین در دوره پیگیری داده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار « SPSS-24 » و شاخص های توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج یافته های پژوهش حاضر نشان داد که پس از ارایه برنامه مبتنی بر شفقت، گروه آزمایش (مادران دارای کودک کم توان ذهنی) نسبت به گروه کنترل، شفقت به خود (017/0 >p) در آن ها افزایش یافت، نشخوار فکری (001/0 >p) و افسردگی (038/0>p) کاهش یافت. همچنین نمرات آزمودنی ها در مرحله پیگیری در تمام مقیاس ها باثبات بود. بحث و نتیجه گیری ارایه مدخلات درمانی در جهت کاهش مشکلات روانی مادران دارای کودک کم توان ذهنی از جمله افسردگی و نشخوار فکری حایز اهمیت است و منجر به برخورد مناسب تر مادران با این کودکان خواهد شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 758

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 364 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    59-73
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    298
  • دانلود: 

    124
چکیده: 

مقدمه اختلال استرس پس از سانحه، یک اختلال شدید روانشناختی است که پس از تجربه یک رخداد استرس زا و آسیب زا به وجود می آید. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مواجهه درمانی مداوم بر تاب آوری و کاهش نشانه های بالینی دختران آزار دیده ی جنسی مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب بود. روش طرح پژوهش تک آزمودنی از نوع A-B با دوره پیگیری بود. جمعیت آماری پژوهش را کلیه دختران 12 تا 18 سال مبتلا به اختلال استرس پس از آسیب ناشی از آزار جنسی مراجعه کننده به مرکز اورژانس اجتماعی شهرستان ایذه در سال 1399 تشکیل دادند. دو نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای هر کدام از شرکت کنندگان 3 جلسه خط پایه در نظر گرفته شد. جلسات مداخله به صورت انفرادی بر اساس برنامه مواجهه درمانی مداوم در 10 جلسه 90 دقیقه ای انجام گرفت. ارزیابی ها با استفاده از مقیاس نشانگان اختلال استرس پس از سانحه کودکان (فوآ و همکاران، 2018) و پرسشنامه تاب آوری (کانر و دیویدسون، 2003) در مرحله خط پایه، جلسات مداخله و یک ماه بعد از پایان درمان (پیگیری) انجام گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل بصری نمودار، محاسبه درصد بهبودی و شاخص درصد پایا انجام شد. نتایج یافته ها نشان داد هر دو مراجع با شروع مداخله روند کاهشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات مقیاس نشانگان اختلال استرس پس از سانحه و روند افزایشی و رو به بهبودی را در طراز نمرات مقیاس تاب آوری نشان دادند. آزمودنی ها این نتایج را تا یک ماه پس از درمان حفظ نمودند. بحث و نتیجه گیری براساس یافته های پژوهش پیشنهاد می شود که درمانگران حوزه کودک و نوجوان در افزایش تاب آوری و بهبود علایم ناشی از استرس از مواجهه درمانی مداوم برای اثربخشی بیشتر استفاده کنند. این یافته ها تلویحات مهمی در زمینه آموزش و ارتقای بهداشت روانی کودکان ارایه می کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 298

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 124 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    75-87
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    558
  • دانلود: 

    286
چکیده: 

مقدمه با توجه به نقش عوامل شناختی و محیطی در بروز و ادامه خودجرحی، هدف پژوهش حاضر پیش بینی خودجرحی بدون قصد خودکشی بر اساس در معرض قرارگرفتن، انتظارات پیامد و خودکارآمد اجتنابی در دانشجویان است. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه پژوهش 264 دانشجوی دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1400-1399 بود که به صورت دردسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه خودزنی سانسون و همکاران (1996)، مقیاس در معرض گذاری اجتماعی خودجرحی بدون قصد خودکشی زلکوویچ و کول (2014)، پرسشنامه انتظارات پیامد خودجرحی بدون قصد خودکشی هاسکینگ و رز (2016) و مقیاس خودکارآمدی اجتناب از خودجرحی بدون قصد خودکشی سیزز و همکاران (2014) استفاده شد. داده ها به وسیله تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که 3/44 درصد از واریانس خودجرحی بدون قصد خودکشی توسط در معرض قرارگرفتن، انتظارات پیامد و خودکارآمدی اجتنابی پیش بینی می شود و بین آن ها خودکارآمدی اجتنابی و انتظارات پیامد به ترتیب با پیش بینی 8/24 درصد و 8/23 درصد از واریانس خودجرحی بدون قصد خودکشی، بیشترین سهم را داشتند. بحث و نتیجه گیری: نظر به این که در معرض قرارگرفتن، انتظارات پیامد و خودکارآمدی اجتنابی می توانند خودجرحی بدون قصد خودکشی را پیش بینی کنند، یافته های این پژوهش می تواند به پیشگیری از این رفتار و طرح ریزی برنامه های آموزشی و درمانی کمک کند تا دانشجویان کمتر در معرض آسیب های حاصل از این رفتار قرارگیرند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 558

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 286 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    89-102
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    191
  • دانلود: 

    79
چکیده: 

مقدمه نوجوانی به خودی خود دوران سختی است و همه گیری بیماری کرونا آن را حتی سخت تر هم می کند. با بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی، بسیاری نوجوانان نه تنها برخی از مهم ترین لحظات زندگی خود را از دست داده اند، بلکه از فعالیت های روزمره ای مثل گپ و گفت گو با دوستان و شرکت درکلاس های درس هم دور افتاده اند. احساس تنهایی در شرایط اپیدمی کرونا می تواند عامل مهمی برای تشدید اضطراب این بیماری شود و مهارت روان شناختی نظیر ذهن آگاهی نیز ممکن است میانجی این ارتباط باشد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب از کووید 19 بود. روش پژوهش مذکور از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر است. در این پژوهش، 242 نفر (141 دختر و 101 پسر)، مشغول به تحصیل که اثرات اپیدمی کرونا تجربه کرده بودند به روش نمونه گیری درسترس انتخاب شدند. دانش آموزان پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس؛ مقیاس احساس تنهایی؛ پرسشنامه ذهن آگاهی را تحت شبکه مجازی شاد کامل کردند. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد اثر احساس تنهایی بر ذهن آگاهی (50/0-= β, ، 01/0p<) منفی و معنادار و بر اضطراب از کووید 19 (19/0 = β, ، 01/0p<) بود. هم چنین نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین متغیرهای احساس تنهایی و اضطراب کرونا تایید گردید (01/0 p<، 18/4-Z=). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودندکه تفکر ذهن آگاه می تواند اضطراب کرونا و احساس تنهایی را میانجی گری کند. لذا، ذهن آگاهی در سازگاری بهتر در شرایط بحرانی افراد را از تاثیرات منفی محافظت کرده و در سلامت روانی بهتر می تواند، کمک کننده باشد

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 191

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 79 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    103-113
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    383
  • دانلود: 

    180
چکیده: 

مقدمه خانواده بیماران روان پریش معمولا تنیدگی جسمی و روانی، افسردگی، اضطراب و مشکلات ارتباطات اجتماعی را تجربه می کنند که بر کیفیت زندگی آنان اثر می گذارد و کنترل این اثرات نیازمند شناسایی عوامل مرتبط با آن می باشد. از این رو مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر بخشی آموزش روانی خانواده بر کیفیت زندگی خانواده های بیماران مبتلا به اختلالات روانپریش در شهر تهران انجام شد. روش این پژوهش به صورت نیمه آزمایشی با مشارکت 30 مراقب اصلی بیمار مبتلا به اختلالات روانپریش بستری در مرکز آموزشی، درمانی روانپزشکی رازی تهران در بهار سال 1398 انجام شد. این نمونه به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. این پژوهش در چهار گام انجام شد. در گام اول پیش آزمون انجام گردید، در گام دوم جلسات آموزش روانی خانواده فقط برای مراقبان اصلی بیماران گروه آزمایش طی 8 جلسه دو ساعته (هر هفته یک جلسه 120 دقیقه ای) برگزار شد. در گام سوم دو گروه بیماران آزمایش و کنترل هنگام ترخیص، پرسشنامه کیفیت زندگی را در مرحله پس آزمون تکمیل نمودند و در گام چهارم، شش ماه پس از پایان جلسات آموزش روانی خانواده، دو گروه بیماران آزمایش و کنترل پرسشنامه مرتبط با پژوهشتکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از روش تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر انجام گردید. نتایج با توجه به داده های به دست آمده در مرحله پیش آزمون بین گروه های آزمایش و کنترل از نظر ویژگی های دموگرافیک تفاوت معنی داری وجود نداشت (P>0. 05). همچنین از نظر کیفیت زندگی تفاوت معنی داری بین گروه ها مشاهده نگردید (F= 0. 92, P>0. 05). اما در مرحله پس آزمون و پیگیری بین آن ها تفاوت معنی داری به دست آمد (F= 7. 63, P<0. 001). به عبارت دیگر، جلسات آموزش روانی خانواده و مراقبت، باعث افزایش کیفیت زندگی در خانواده بیماران مبتلا به اختلال روانپریشی گردید. بحث و نتیجه گیری بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت آموزش روانی خانواده کیفیت زندگی خانواده های بیماران مبتلا به اختلالات روانپریش را افزایش داده است. این افزایش در کیفیت زندگی و خرده مقیاس های سلامت جسمانی، سلامت روانی، روابط اجتماعی و سلامت محیطی معنی دار می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 383

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 180 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    115-124
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    188
  • دانلود: 

    74
چکیده: 

مقدمه با وجود این که رویا، تجربه ذهنی و کاملا شخصی هر فرد در هنگام خواب است، اما برخی از مضامین رویا، جهانی و بین همه انسان ها در فرهنگ های مختلف مشترک هستند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی رویاهای رایج و بررسی رابطه آن ها با ابعاد نگرش نسبت به رویا در یک نمونه از جمعیت عمومی فرهنگ ایرانی بود. روش به این منظور 720 نفر از مردم 17 تا 63 ساله عادی (غیربالینی) کشور ایران، به روش نمونه گیری داوطلبانه با ورود به وب سایت این پژوهش و تکمیل پرسشنامه های رویاهای رایج و نگرش نسبت به رویا، در مطالعه شرکت کردند. داده ها با استفاده از تحلیل کانونی در نرم افزار SPSS-24 تحلیل شد. نتایج "زنده دیدن فردی که مرده است"، "تجارب جنسی" و "تعقیب شدن بدون آسیب جسمانی" به ترتیب فراوان ترین مضامین رویاها بودند. نتایج همبستگی کانونی نشان داد که رابطه متغیر کانونی نگرش نسبت به رویا با متغیر کانونی رویاهای رایج 57/0 می باشد (001/0

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 188

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 74 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    125-138
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    352
  • دانلود: 

    166
چکیده: 

مقدمه اختلال نقص توجه_بیش فعالی از شایع ترین اختلالات دوران کودکی است که تاثیر بسیاری بر مادران دارد چراکه آن ها نخستین مراقبان و افرادی هستند که بیشترین تعامل را با این کودکان دارند. بنابراین، لزوم استفاده از روش های جدید در جهت ارتقا و بهبود شرایط آنان حایز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل ابهام و تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه_بیش فعالی اصفهان بود. روش طرح پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون_پس آزمون و گروه کنترل همراه با دوره پیگیری بود. جامعه ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه_بیش فعالی مراجعه کننده به کلینیک های سطح شهر اصفهان در سال 1399 بود. بعد از غربالگری اولیه و بررسی ملاک های ورود و خروج، در نهایت تعداد40 نفر از مادرانی که اختلال نقص توجه_ بیش فعالی کودکشان توسط متخصص تشخیص قطعی داده شده بود انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (20 نفره) آزمایش و کنترل گمارده شدند که در جریان جلسات از هر گروه 5 نفر خارج شدند و در نهایت در هر گروه 15 نفر باقی ماند. برای گروه آزمایش 12 جلسه طرحواره درمانی 90 دقیقه ای برگزار شد و در پایان مداخله، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و بعد از گذشت یکماه نیز، از هر دو گروه، آزمون پیگیری گرفته شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه های تحمل ابهام نوع2 مک لین (2009) و تاب آوری کونور و دیویدسون (2003) بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از شاخص های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی تحلیل اندازه گیری مکرر استفاده گردید. نتایج گروه آزمایش افزایش معناداری را در تحمل ابهام (001/0>p) و تاب آوری (001/0>p) داشته است. بحث و نتیجه گیری بر اساس یافته های این پژوهش می توان گفت طرحواره درمانی بر افزایش تحمل ابهام و تاب آوری مادران کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه_بیش فعالی موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود درمانگران از این رویکرد درمانی در جهت افزایش تحمل ابهام و تاب آوری این مادران بهره ببرند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 352

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 166 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    139-150
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    219
  • دانلود: 

    105
چکیده: 

مقدمه هدف از پژوهش حاضر اثر القای شرم و گناه بر عملکرد خودکنترلی در تکلیف بوده است. روش پژوهش به روش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری، دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی بودند که در نیمسال اول تحصیلی 99-1398 در دانشگاه شیراز تحصیل می کردند. نمونه شامل 64 دانشجو (26 پسر و 38 دختر) بود که با استفاده از نمونه گیری در دسترس و مبتنی بر هدف، و با توجه به معیارهای ورود و خروج از سه کلاس دانشگاه شیراز انتخاب شده و به مقیاس های افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، خودکنترلی (تانگ نی، 2004)، تمایل برای خودکنترلی (یوزیل و بامیستر، 2017) زیرمقیاس های آمادگی برای شرم و آمادگی برای گناه مقیاس عاطفه خودآگاه-3 (تانگ نی، 1989) و پرسشنامه هیجان شرم و گناه پاسخ دادند. سپس شرکت کنندگان سه کلاس در 3 گروه القای شرم، القای گناه و کنترل، در معرض مداخله آزمایشی قرار گرفتند. در دو گروه آزمایش، از طریق یادآوری و نوشتن جزیی یک اشتباه شخصی، احساس شرم یا گناه القا شد و مجددا هیجان های شان از طریق پرسشنامه سنجش هیجان شرم و گناه اندازه گیری شد. در نهایت، شرکت کنندگان هر سه گروه، تکلیف پازل غیرقابل حل را انجام دادند. نتایج نتایج نشان داد که میزان خودکنترلی در شرکت کنندگان گروه گناه بیشتر از گروه شرم و کنترل است، اما بین میزان خودکنترلی گروه شرم و گروه کنترل تفاوت معناداری وجود نداشت. بحث و نتیجه گیری بر طبق نتایج، هیجان های خودآگاه گناه و شرم می توانند خودکنترلی و در نتیجه سازگاری و پایداری افراد در موقعیت های متعارض را تحت تاثیر قرار دهند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 219

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 105 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    151-164
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    333
  • دانلود: 

    161
چکیده: 

مقدمه از نظر علمی و اجتماعی، مطالعات مربوط به بهزیستی در سال های اخیر مورد توجه بوده و بررسی ویژگی های روان سنجی پرسشنامه های مورد استفاده برای اندازه گیری آن ضرورت یافته است. هدف این مطالعه تعیین ویژگی های روانسنجی پروفایل بهزیستی پرما در نمونه ای از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان می باشد. روش این پژوهش از نوع روان سنجی می باشد و نمونه آماری آن شامل 500 نفر از دانشجو معلمان شهر تهران است که با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه پروفایل بهزیستی پرما باتلر و کرن، مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف و نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ را تکمیل کردند. نتایج نتایج تحلیل عاملی اکتشافی وجود 5 عامل را نشان داد که در مجموع 870/72 درصد از از واریانس کل ابزار را تبیین کرد و نتایج تحلیل عاملی تاییدی، نتایج تحلیل عاملی اکتشافی را تایید کرد. ضریب پایایی کلی ابزار با دو روش آلفای کرونباخ (90/0) و بازآزمایی (88/0) در حد مطلوب به دست آمد. هم چنین بین عامل های این ابزار با مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف همبستگی مثبت معنادار و با نسخه کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ همبستگی منفی معنادار وجود داشت. بحث و نتیجه گیری نتایج مطالعه پنج عامل دیدگاه بهزیستی سلیگمن را تایید کرد. روایی سازه و پایایی مناسب، میزان کافی همبستگی بین عامل های آن، روایی همگرا و روایی واگرا با ابزارهای مشابه نشان داد پروفایل بهزیستی پرما، ابزاری مناسب برای اندازه گیری بهزیستی دانشجویان و ابزاری قابل اطمینان برای ارزیابی مداخلات در این زمینه است.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 333

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 161 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    165-176
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    306
  • دانلود: 

    122
چکیده: 

مقدمه سنجش ارگاسم جنسی باتوجه به چندبعدی بودن آن و عوارض جسمانی و روانی عدم نایل آمدن به آن در ابعاد بین فردی، خانوادگی و اجتماعی، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر تعیین پایایی و روایی پرسشنامه ارگاسم در زنان و مردان بود. روش روش پژوهش توصیفی و از نوع اعتباریابی و جامعه آماری را کلیه زنان و مردان ساکن در شهر تهران که حداقل یک بار تجربه ارگاسم داشته اند تشکیل می داد. نمونه آماری شامل 750 نفر (450 زن و 300 مرد) در نمونه غیربالینی و 46 نفر نمونه بالینی از مراکز مشاوره بود که به روش دردسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس ارزیابی ارگاسم (ORS)، پرسشنامه عملکرد جنسی زنان (FSFI) و پرسشنامه سلامت جنسی در مردان (MSHQ)، بود. یافته ها: طبق نتایج پایایی به روش آلفای کرونباخ در دو گروه زنان و مردان به ترتیب 967/0 و 973/0 بود که گواه پایایی بالای آزمون بود. همچنین نتایج نشان داد ضرایب همبستگی مابین سوالات با کل آزمون معنادار و نشان از میزان همسانی درونی آزمون است (01/0

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 306

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 122 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    20
  • شماره: 

    1 (پیاپی 38)
  • صفحات: 

    177-197
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    616
  • دانلود: 

    250
چکیده: 

رویکرد نقشه نگاری مداخله یک رویکرد منظم برای طراحی و تدوین مداخلات مبتنی بر نظریه در زمینه ها و گستره های مختلف است. این رویکرد در قالب شش گام به صورت منظم و دقیق مسیر تدوین مداخله را از تشخیص یک نیاز یا مشکل تا شناسایی و آزمایش راه حل های بالقوه و ارزیابی اثربخشی آن مشخص می کند. فعالیت های مشخص شده در هر گام مبنایی منطقی و مفهومی برای چگونگی تاثیر بر تغییر رفتار و شرایط را برای ارتقای سلامت، پیشگیری یا بهبود یک مسیله ارایه می دهند. بنابراین؛ پژوهشگران، سازندگان و مجریان یک مداخله می توانند چگونگی موفقیت یا شکست یک مداخله را توضیح دهند و تبیین کنند. استفاده از رویکرد نقشه نگاری مداخله امکان موفقیت و رسیدن یک مداخله به هدف خود را افزایش می دهد. این رویکرد برای هر مداخله ای با هدف تغییر رفتار کاربرد دارد. هدف مطالعه حاضر بررسی دقیق این رویکرد و گام های آن برای طراحی مداخلات روان شناختی است که در صورت استفاده صحیح از آن، می توان مداخلات اثربخش را تدوین و اجرا کرد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 616

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 250 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button