مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

192
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

79
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب کووید 19 در نوجوانان در زمان اپیدمی کووید

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه نوجوانی به خودی خود دوران سختی است و همه گیری بیماری کرونا آن را حتی سخت تر هم می کند. با بسته شدن مدارس و لغو رویدادهای اجتماعی, بسیاری نوجوانان نه تنها برخی از مهم ترین لحظات زندگی خود را از دست داده اند, بلکه از فعالیت های روزمره ای مثل گپ و گفت گو با دوستان و شرکت درکلاس های درس هم دور افتاده اند. احساس تنهایی در شرایط اپیدمی کرونا می تواند عامل مهمی برای تشدید اضطراب این بیماری شود و مهارت روان شناختی نظیر ذهن آگاهی نیز ممکن است میانجی این ارتباط باشد. بنابراین, هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب از کووید 19 بود. روش پژوهش مذکور از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و از نوع تحلیل مسیر است. در این پژوهش, 242 نفر (141 دختر و 101 پسر), مشغول به تحصیل که اثرات اپیدمی کرونا تجربه کرده بودند به روش نمونه گیری درسترس انتخاب شدند. دانش آموزان پرسشنامه اضطراب کرونا ویروس؛ مقیاس احساس تنهایی؛ پرسشنامه ذهن آگاهی را تحت شبکه مجازی شاد کامل کردند. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نتایج نشان داد اثر احساس تنهایی بر ذهن آگاهی (50/0-= β, , 01/0p<) منفی و معنادار و بر اضطراب از کووید 19 (19/0 = β, , 01/0p<) بود. هم چنین نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین متغیرهای احساس تنهایی و اضطراب کرونا تایید گردید (01/0 p<, 18/4-Z=). نتیجه گیری: یافته های پژوهش حاضر بیانگر آن بودندکه تفکر ذهن آگاه می تواند اضطراب کرونا و احساس تنهایی را میانجی گری کند. لذا, ذهن آگاهی در سازگاری بهتر در شرایط بحرانی افراد را از تاثیرات منفی محافظت کرده و در سلامت روانی بهتر می تواند, کمک کننده باشد

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

    ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بی غم لعل آبادی، الهه، بشرپور، سجاد، و حاجی مرادی، راضیه. (1401). نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب کووید 19 در نوجوانان در زمان اپیدمی کووید. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، 20(1 (پیاپی 38) )، 89-102. SID. https://sid.ir/paper/1045130/fa

    Vancouver: کپی

    بی غم لعل آبادی الهه، بشرپور سجاد، حاجی مرادی راضیه. نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب کووید 19 در نوجوانان در زمان اپیدمی کووید. روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)[Internet]. 1401؛20(1 (پیاپی 38) ):89-102. Available from: https://sid.ir/paper/1045130/fa

    IEEE: کپی

    الهه بی غم لعل آبادی، سجاد بشرپور، و راضیه حاجی مرادی، “نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین احساس تنهایی و اضطراب کووید 19 در نوجوانان در زمان اپیدمی کووید،” روانشناسی بالینی و شخصیت (دانشور رفتار)، vol. 20، no. 1 (پیاپی 38) ، pp. 89–102، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1045130/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button