مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

مرکز اطلاعات علمی SID1
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    5-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    85
  • دانلود: 

    88
چکیده: 

هدف این پژوهش مطالعه ی وضعیت نظام نوین ترویج کشاورزی و نقش مولفه های نظام نوین ترویج کشاورزی در ایجاد چالش های آن است. دیدمان تحقیق، کمی و روش آن علی-ارتباطی است. از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب استفاده شد. حجم نمونه بر مبنای فرمول کوکران 157 تن تعیین شد که با احتساب مدیران و روسای ادارات تخصصی مرتبط با ترویج و نظام نوین ترویج جهاد کشاورزی شهرستان های منتخب، حجم کل نمونه برابر با 217 تن تعیین شد. ابزار اصلی برای گرد آوری داده ها، پرسشنامه ای است که شامل سه بخش ویژگی های فردی، ویژگی ها و چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در مازندران بودند. مقدار تتای ترتیبی، برای متغیرهای پژوهش، 88/0 بود (88/0ϴ, =). برای پردازش داده ها از نرم افزارهای SPSS22 و LISREL8. 7 استفاده شد. بیشترین و کمترین میزان موفقیت به ترتیب مربوط به کاربست فعالیت های ترویجی و امکانات آموزشی (تعمیر و تجهیز) مرکز های جهاد کشاورزی بود. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی، چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی در استان مازندان به شش دسته: آموزشی و پژوهشی، توسعه ای و حمایتی، برنامه ریزی و سیاست گذاری، ارتباطی، سازماندهی و مدیریتی تقسیم شدند که در جمع این شش عامل حدود 2/73 درصد از کل واریانس چالش ها را تبیین کردند. به منظور آزمون درستی ساختار عاملی متغیرهای مشاهده شده؛ از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. شاخص های، 2/dfχ, ، RMSEA، به ترتیب برابر با 49/2 و 043/0 بود که برازش خوب مدل را تایید نمودند. برای آزمون مدل علی میزان تاثیر مولفه ها در ایجاد چالش های نظام نوین ترویج کشاورزی، از روش تحلیل مسیر استفاده شد. در نتیجه حدود 94 درصد از واریانس متغیر چالش ها توسط متغیرهای مولفه نظام نوین ترویج کشاورزی تبیین گردید. در پایان برای بهبود نظام نوین ترویج کشاورزی مازندران پیشنهادهایی ارایه شد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 85

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 88 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    28-53
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    179
  • دانلود: 

    115
چکیده: 

این پژوهش با هدف شناسایی و تبیین کارکردها و قابلیت های تسهیلگران برای پیشبرد کارآفرینی زنان روستایی انجام شد تا از نتایج بدست آمده، برای کاربست تسهیلگری در ترویج کشاورزی بهره گرفته شود. این تحقیق پیمایشی در شهرستان گالیکش، استان گلستان انجام شد. جامعه آماری این تحقیق شامل تسهیلگران و زنان روستایی بودند و نمونه ها به صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند (n= 204). ابزار تحقیق پرسشنامه ای محقق ساخته بود که بر حسب مرور پیشینه و نیز مصاحبه با گروهی از آگاهان کلیدی در قالب یک الگوی سه بعدی تدوین شد؛ روایی محتوایی آن برابر نظر و دید گروه خبرگان و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (960/0-964/0) و پایایی ترکیبی (962/0-967/0) تأیید شد. بنابر یافته ها، بیشتر پاسخگویان، کارکردهای تسهیلگران (06/47 درصد)، قابلیت های تسهیلگران (94/52 درصد) و پیامدهای تسهیلگری برای کارآفرینی زنان روستایی (57/46) را در سطح متوسط ارزیابی کرده اند. طبق ضریب همبستگی اسپیرمن، رابطه مثبت و معنی داری بین سه مولفه کارکردهای تسهیلگری، قابلیت های تسهیلگری و پیامدهای تسهیلگری وجود دارد. طبق آزمون مدل ساختاری، متغیرهای پژوهش، 75 درصد از واریانس متغیر وابسته پیامدهای تسهیلگری را تبیین می کنند و متغیر مستقل قابلیتها 9/58 درصد از واریانس متغیر میانجی کارکردها را تبیین می کند. با در نظر گرفتن این یافته ها، می توان نتیجه گرفت شکل گیری جریان پایدار کارآفرینی در بین زنان روستایی نیازمند بهره گیری از تسهیلگرانی است که از قابلیت لازم برخوردار بوده و کارکرد خود را برای حمایت از زنان در فرآیند کارآفرینی به صورت هدف مند به انجام برسانند. از این رو، تلفیق و تقویت آموزش تسهیلگری در برنامه ها و دوره های آموزش ترویج کشاورزی برای پرورش و ارتقای قابلیت های مورد نظر در مسیر توسعه حرفه ای کارگزاران ترویجی، ضروری به نظر می رسد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 115 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    54-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    169
  • دانلود: 

    108
چکیده: 

الگوهای تجاری نوآورانه به چالش کشیدن نقش های سنتی فعالیت های صنعتی و کشاورزی، تاکید می کنند که مهم ترین ضعف ساختاری در نظام های تولیدی، بی توجهی به خلاها و نیازهای بازار است. هدف از انجام این پژوهش، ارائه مدلی آموزشی ترویجی نوآورانه، برای دستیابی به ترویج بازارمحور در توانمندسازی اقتصادی-اجتماعی زنان روستایی کردستان است. در این پژوهش از مقیاس بازارمحوری نارور و اسلیتر به عنوان چارچوب نظری و از الگوی علی ارتباطی به عنوان مدل پژوهش استفاده شد. دیدمان پژوهش کمی است و به روش علی ارتباطی، از دیدگاه امکان و توان کنترل متغیرها انجام شد جامعه آماری، کارشناسان شاغل در بخش های دولتی و غیر دولتی مرتبط با آموزش های ترویجی زنان روستایی در استان کردستان بود(503=N) شمار نمونه، بر مبنای فرمول کوکران اصلاح شده 216 تن برآورد و نمونه گیری به روش متناسب طبقه ای انجام شد. ابزار استفاده شده، پرسشنامه محقق ساخت بر پایه ی مصاحبه با خبرگان و نیز مرور ادبیات موجود، با مقیاس رتبه ای به کلّی موافقم تا به کلّی مخالفم طراحی شد. با در نظر گرفتن 15 درصد احتمال عدم پاسخگویی، شمار 248 پرسشنامه پخش شد. با استفاده از آزمون پیشاهنگ روایی محتوایی از طریق CR =0. 7 و AVE =0. 5 محاسبه و پایایی آن با استفاده از ضریب پایایی آلفای ترتیبی(81/0-88/0( α,= تایید شد. شمار 226 نسخه پرسشنامه تکمیل شده، جمع آوری شد(226=n) داده ها به روش الگویابی معادله های ساختاری با استفاده از نرم افزار AMOS، پردازش شد. یافته های به دست آمده از الگویابی معادله های ساختاری، نشان دادند که سویگان سه گانه بازارمحوری نارور و اسلیتر، شامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی هم به طور مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی نوآوری در طراحی برنامه های آموزشی و ترویجی بازارمحور تاثیر مثبت و معناداری دارند. یافته های مدل های تعاملی مدل یابی معادله ساختاری نشان داد که مهم ترین عامل مؤثر بر بازارمحوری برنامه های ترویجی آموزشی، عامل نوآوری است است که ضریب مسیر آن 665/0 محاسبه شد. عامل خریدار محوری، رقیب محوری و هماهنگی بین بخشی بر متغیر میانجی نوآوری به ترتیب با ضریب رگرسیونی 317/0، 207/0، 464/0 تاثیر داشتند. در نتیجه ضروری است در راستای دستیابی به هدف های بازارمحور پژوهش، به متغیر نوآوری توجه جدی شود.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 169

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 108 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    73-88
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    39
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

روند فزاینده توسعه فناوری و تغییر در تقاضای بازارها، نیاز منابع انسانی بخش کشاورزی را به یادگیری مادام العمر و بروزرسانی پیوسته شایستگی های حرفه ای در مسیر تاب آوری در دنیای کارِ این بخش به ضرورتی انکار ناپذیر تبدیل نموده است. در همین رابطه، هدف کلی این پژوهش کاربردی که با دیدمان آمیخته اکتشافی انجام شد، شناسایی اصلی ترین نیازهای آموزشی منابع انسانی بخش کشاورزی به منظور کمک به طراحی و محتواگزینی برنامه های آموزش کشاورزی اعم از رسمی و غیر رسمی در رویکردی تقاضا محور بود. در این راستا، 25 تن از خبرگان بخش های اجرایی، دانشگاهی و صنفیِ صاحب نظر در حوزه بازار کار و مشاغل کشاورزی، به شکل هدفمند و به روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب و تا دستیابی به آستانه سودمندی مطالعه شدند. گردآوری داده ها از راه انجام مصاحبه های کیفی نیمه ساختارمند با استفاده از یک نسخه پروتکل محقق ساخته انجام شد. تحلیل داده های کیفی نیز با کاربرد روش شناسی نظریه پایه ور و به شیوه اشترواس صورت گرفت. برای توافق-سنجی میان خبرگان و بررسی روایی یافته های کیفی نیز از ضریب اعتبار محتوایی لاشه استفاده شد. بر اساس یافته ها، نیازهای آموزشی منابع انسانی در چهار طبقه بنیادین از بایسته های حرفه ای با عناوین شایستگی های شناختی متشکل از 11 زیرطبقه با اولویت دانش چگونگی؛ شایستگی های مهارتی شامل 12 زیرطبقه با اولویت مهارت های فنی تخصصی؛ شایستگی های نگرشی شامل 7 زیرطبقه با اولویت تعهد حرفه ای؛ و همچنین ویژگی-های شخصی متشکل از 14 زیرطبقه با اولویت نوآوری؛ دسته بندی شدند. طبقات شایستگی یاد شده و اولویت-های مربوطه می توانند به منظور هماهنگ سازی هر چه بیشترِ برون دادهای نظام آموزش کشاورزی رسمی و غیررسمی با نیازهای واقعی دنیای کار، در یک رهیافت سامانه ای و جامع نگر در فرایندهای محتواگزینی برنامه های آموزش کشاورزی مورد توجه و استفاده قرار گیرند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 39

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    89-109
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    88
  • دانلود: 

    48
چکیده: 

پژوهشگران سرمایه اجتماعی را مولفه مهم توسعه اقتصادی وعامل کلیدی توسعه پایدار روستایی قلمداد کرده و آموزش را عامل ایجاد وتقویت آن می دانند. این تحقیق نیز با هدف تحلیل تاثیر آموزش های ترویجی بر سرمایه اجتماعی کشاورزان درخراسان رضوی با استفاده از معادلات رگرسیون به ظاهر نامرتبط (SURE)انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که ضرایب محاسبه شده نشان دهنده پایایی بالای آن است. جامعه آماری این مطالعه شامل کلیه کشاورزان استان بود که به دلیل گستردگی و پراکنش روستاها، از نمونه گیری خوشه ای دو مرحله ای بهره گرفته شدو حجم نمونه مورد نیاز، تعداد 384 تن برآورد شد. نتایج نشان داد مولفه های چهارگانه سرمایه اجتماعی از شرایط متفاوتی برخوردارند و وضعیت کلی متغیر سرمایه اجتماعی با میانگین 61/0 نشان می دهد سرمایه اجتماعی کشاورزان استان کمی بالاتر از متوسط بوده واز شرایط مطلوبی برخوردار نیست. قوچان دارای رتبه اول وخوشاب دارای رتبه دوم بوده است. تحلیل داده ها نشان داد از متغیرهای مستقل 11 گانه مورد بررسی، سه متغیر سطح سواد، عضویت در تعاونی و وضعیت مالکیت هیچ اثر معنی دار آماری ندارد و سایر متغیرهای نیز هرکدام برچندین مولفه سرمایه اجتماعی دارای تاثیر مثبت یا منفی معنادار از لحاظ آماری می باشد. متغیر شرکت در دوره آموزشی به غیر از مولفه انسجام اجتماعی بر سایر مولفه ها ومتغیر سرمایه اجتماعی تاثیر مثبت ومعنادار آماری داشته که این امر نشانگر اهمیت و نقش کلیدی آموزش های ترویجی در بهبود سرمایه اجتماعی کشاورزان می باشد.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 88

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 48 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    110-130
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    23
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 23 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    131-147
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    232
  • دانلود: 

    128
چکیده: 

پرداختن به کشاورزی حفاظتی ضرورتی انکارناپذیر است و دانش، نگرش و مهارت های کشاورزان در این زمینه می تواند به توسعه آن کمک کند. هدف این پژوهش، بررسی میزان دانش، نگرش و رفتارهای کشاورزان استان کرمانشاه در زمینه کشاورزی حفاظتی بود. جامعه آماری این تحقیق کشاورزان استان کرمانشاه به شمار 54476 نفر بودند. حجم نمونه توسط جدول بارتلت و همکاران (2001) 370 نفر تعیین شد و نمونه گیری به صورت چندمرحله-ای انجام شد. روایی محتوایی پرسشتامه به تأیید گروه متخصصان رسید و روایی همگرا انجام شد که معادل 76/0 AVE=به دست آمد (88/0 Ɵ, = ). به منظور سنجش پایایی پرسشنامه از ضریب تتای ترتیبی استفاده شد که مقدار قابل قبولی به دست آمد. بر پایه ی نتایج رگرسیون چندگانه، تأثیر متغیر پیشینه کار، میزان درآمد سالیانه، سطح تحصیلات، شرکت در کلاس های آموزشی –,ترویجی، میزان اراضی، نگرش و دانش در زمینه کشاورزی بر رفتارهای کشاورزی حفاظتی معنی دار بود. همراه با افزایش مقدار این متغیرها میزان استفاده از عملیات کشاورزی حفاظتی نیز افزایش می یابد. کشاورزان مورد بررسی نگرش مناسب و مثبتی به کشاورزی حفاظتی داشتند. دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی حفاظتی نیز در حد مناسبی بود (نمره 45/15 از 20)، اما میزان به کارگیری فعالیت های کشاورزی حفاظتی در حد مناسب نبود. بنابرین به منظور توسعه کشاورزی حفاظتی در استان کرمانشاه پیشنهاد می شود که برنامه ریزان ترویج کشاورزی بیشتر تلاش خود را در زمینه تغییر رفتارکشاورزان در زمینه اجرای کشاورزی حفاظتی با برنامه ریزی و برگزاری دوره های ترویجی، کشتزارهای نمایشی و بهره مندی از فضای مجازی چون اپلیکیشن تاک به کار گیرند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 232

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 128 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    148-169
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    114
  • دانلود: 

    41
چکیده: 

هدف پژوهش، بررسی آموزشهای تخصصی کشاورزی مورد نیاز اعضاء تعاونی های تولید روستایی و سهامی زراعی استان فارس و تحلیل موانع اثربخشی انجام شد. جامعه آماری اعضاء شرکتهای تعاونی تولید روستایی و سهامی زراعی که در دوره های تخصصی کشاورزی در سال 1399 شرکت داشتند به شمار 250 تن که 129 تن با نمونه گیری تصادفی ساده با استفاده از فرمول کوکران مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مبتنی بر مدل ارزیابی اثربخشی کرک پاتریک می باشد که پایایی آن با استفاده از محاسبه ضریب تتای ترتیبی و پایایی مرکب و روایی نیز به استناد شاخص روایی سازه در سطح مطلوب برآورد گردید. نتایج مشخص نمود در 5 دوره تخصصی، انگیزه اصلی اعضاء برای شرکت در دوره های آموزشی رفع نیازهای شغلی بوده. مقایسه میانگین نگرش اعضاء نسبت به دوره در قبل و بعد از برگزاری دوره ها نشان دهنده اختلاف معنی دار بین آنها بود و بعد از برگزاری دوره شرکت کنندگان دارای نگرش بالاتری بودند. نتایج حاصل از ویژگی های واکنشی اعضاء نشان داد که 80 درصد اعضاء واکنش (احساس) شان نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در سطح متوسط و بالاتر بوده، میانگین دانش و آگاهی اعضاء در قبل و بعد از شرکت در دوره ها مشخص نمود که به ترتیب بیش از 75 و 77 درصد اعضاء میزان دانش و آگاهی خود را متوسط و بالاتر ارزیابی کردند. نتایج حاصل از ویژگی های رفتاری اعضاء نشان داد که 82 درصد از اعضاء وضعیت رفتاری خود را متوسط و بالاتر ارزیابی نمودند. نتایج آزمون ویلکاکسون نشان داد، آموزشها در بهبود دانش اعضاء موثر بوده. نتایج تحلیل عاملی تشخیصی نشان داد که موانع اثربخشی دوره ها در 5 عامل کلی (نامناسب بودن محتوای دوره های آموزشی، مشارکت پایین اعضاء در دوره ها، عدم کفایت فرآیند مدیریت بر دوره ها، مشکلات فرهنگی، و به روز نبودن آموزشگران) خلاصه نمود که در مجموع حدود 58 درصد از واریانس کل موانع اثربخشی را تبیین نمودند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 114

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 41 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    170-186
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    156
  • دانلود: 

    87
چکیده: 

با توجه به رشد فزاینده شهر تهران، مسئله های چند وجهی که ارکان مدیریت شهری با آن روبه رو است؛ مدیریت شهری، نیازمند رویکردی مشارکتی و توسعه از پایین به بالا برای دستیابی به توسعه شهر تهران می باشد لذا بررسی مدیریت مشارکتی یکی از مواردی است که برای بهبود فضای سبز ضروری به نظر می رسد. یکی از مهم ترین الزام های مشارکت شهری وجود فرهنگ مشارکتی است که از طریق آموزش انجام می شود. این پژوهش با هدف دستیابی به مدل فرایندی مدیریت مشارکتی فضای سبز در شهرداری تهران انجام شد. روش این پژوهش به صورت روش ترکیبی همزمان آشیانه ای و در سه بخش به اجرا درآمده است. جامعه آماری آن شامل دو بخش، در بخش کمی 190 نفر از متخصصان و 150 نفر از شهروندان آموزش دیده و در بخش کیفی شمار 12 نفر شامل خبرگان فضای سبز و برنامه ریزی شهری در فرایند تحقیق همیاری داشتند. روش نمونه گیری در بخش کمی، نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب و در بخش کیفی، نمونه گیری هدفمند است. به منظور پردازش اطلاعات و تحلیل داده های تحقیق، از نرم افزارهای win3 (PLS-SEM)، SPSS win18 وvisual paradigm Win 16. 3 استفاده شد. نتایج تحلیل ساختاری این پژوهش نشان داد که مشارکت در تصمیم گیری تنها با مولفه نگهداری فضای سبز رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد ذینفعان در شرایطی می توانند در طراحی و اجرای بهینه مدل فرآیندی مدیریت مشارکتی نقش آفرینی کنند که آموزش های شهروندی و مرحله های بهبود فضای سبز را طی کنند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 156

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 87 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

ملک محمدی ایرج

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1400
  • دوره: 

    -
  • شماره: 

    57-58
  • صفحات: 

    187-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    664
  • دانلود: 

    374
چکیده: 

تحقیق امانتی است در دست محقق با همه ی سویگان اخلاقیش برای کشف و آشکارسازی و نشر حقیقت، آن چنان که امانت به صاحبش برگردد. برای این کار باید مقدم ترین قانونمندی تحقیق یعنی معرفی منبع معتبر و موثق تحقیق (چامعه ی آماری) به خوبی رعایت شود. اما، این قاعده در تحقیق کم تر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه آن چه درشمارانبوهی از تحقیقات دیده می شود نامعتبر بودن منبع داده ها است که در نتیجه یافته ها را با حقیقت فاصله دار می کند. در این مقاله مروری که به روش اسنادی و تحلیلی فراهم آمده، دربیش از 1500 عنوان مقاله، شمار زیادی از گزارش های طرح های تحقیقاتی، پایان نامه های کارشناسی ارشد و حتی رساله های دکتری که بررسی شدند، بارزترین این نارسایی ها مربوط به معرفی جامعه ی آماری، تعیین شمار نمونه و روش نمونه گیریست که بیش ترین سهم را در انحراف تحقیق از دست یابی به حقیقت دارند. در این مقاله به چهار اصل که عبارتند از: درست بودن طرح تحقیق، درست بودن داده ها، درست بودن آماره های آزمون مورد نیاز ودرست بودن تحلیل ها و نتیجه گیری ها تاکید شده وبه شیوه های درست رفع این نارسایی اشاره شده تاکید ویژه شده است. چرا که اگر این مورد از تحقیق درست نباشد به یقین داده ها و پس از آن یافته ها درست نخواهند بود. از این رو، شیوه دقیق و بسیار کارآمد نوین تعیین شمار نمونه بر پایه سطح و دامنه اطمینان وشمار جامعه و از همه مهم تر، اندازه اثر با استفاده از محاسبه گرهای برخط معرفی شده اند.

شاخص‌های تعامل:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 664

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 374 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button