برای ترویج و آموزش مدیریت ضایعات کشاورزی در کشور مساله ای اساسی است که این تحقیق در پی حل آنست. این تحقیق کاربردی با هدف طراحی مدل ساختاری ترویج و آموزش مدیریت ضایعات در توسع ه کشاورزی و به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری شامل 141592 تن از کشاورزان 100000 تن از باغداران و 1242 تن از کارشناسان استان مازندران در سال 99-1398 بودند که با استفاده از فرمول نمونه گیری کوکران 1061 تن شامل کشاورزان، باغداران و کارشناسان به عنوان نمونه تعیین شدند و با فرمول تخصیص متناسب، سهم هر گروه در هر شهرستان از حجم نمونه تعیین و محاسبه شد. برای گردآوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تعیین روایی پرسشنامه از روایی سازه یا میانگین واریانس استخراج شده 6/ AVE=0 و برای تعیین پایایی از آلفای ترتیبی 79 / α =0، تتای ترتیبی 81 / θ = 0 و پایایی ترکیبی 9/ CR =0 استفاده شد. به منظور پردازش داده ها از نرم افزار LISREL8. 8 برای تحلیل عاملی تأییدی یا مدل اندازه گیری استفاده شد. یافت هها نشان دادند که، ساختار عاملی و مدل اندازه گیری طراحی شده برای اندازه گیری عامل ها با داده ها از برازندگی خوبی برخوردار بودند. تحلیل مسیر نشان داد در سطح خطای 05 / P =0 هر سه عامل ایجاد ضایعات محصول های کشاورزی، کاهش ضایعات محصول های کشاورزی و ترویح مدیریت ضایعات محصول های کشاورزی به صورت مستقیم بر توسعه کشاورزی تأثیر مثبت و معنی داری دارند ) t>1. 96 ( و از بین عامل ها، عامل ترویج مدیریت کاهش ضایعات بیش ترین تأثیر را بر توسعه کشاورزی ) t =6. 53 و β =0. 30 ( داشته است. نتایج بدست آمده از مدل نهایی عامل ترویج مدیریت کاهش ضایعات را مؤثرترین عامل در توسعه کشاورزی نشان داد.