Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    221-230
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1691
  • دانلود: 

    1126
چکیده: 

مقدمه: استرس شغلی یکی از مشکل زاترین اختلالاتی است که پرستاران در محیط های بیمارستانی با آن درگیر هستند و با توجه به نقش طرحواره های ناسازگار اولیه در استرس شغلی و با توجه به اینکه طرحواره ها هنگامی که فعال می شوند، سطوحی از هیجان منتشر می شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب و استرس ها می شوند. لذا هدف پژوهش حاضر اثربخشی گروه درمانی شناختی طرحواره محور بر کاهش استرس شغلی پرستاران بود.مواد و روش: پژوهش حاضر از نوع طرح های نیمه تجربی بود که از طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شهر قم در سال 93 بودند. 32 پرستار به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده در یک گروه مداخله (16نفر) و یک گروه کنترل (16نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت نه هفته، هفته ای یک جلسه برنامه آموزش تکنیک های شناختی طرحواره درمانی دریافت نمودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه استرس شغلی دیویس، رابینز و مک کی (1991) بود. داده ها با تحلیل کوواریانس چندمتغیره با نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که بعد از اجرای گروه درمانی شناختی طرحواره محور میزان علائم استرس شغلی و منابع استرس شغلی در گروه مداخله و کنترل تفاوت معنی داری داشت و علائم و منابع استرس شغلی گروه آزمایشی در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری کاهش یافت (P=0.0001).بحث و نتیجه گیری: پژوهش حاضر نشان داد که آموزش گروه درمانی شناختی طرحواره محور در کاهش و بهبود علائم و منابع استرس شغلی موثر بود. بنابراین بهره گیری از این روش درمانی در پرستارانی که استرس شغلی دارند، توصیه می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1691

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1126 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    231-244
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1905
  • دانلود: 

    966
چکیده: 

مقدمه: کودکان کم توان ذهنی از جمله افرادی هستند که به علت شرایط ذهنی و روانی ویژه در مقایسه با افراد سالم کم تحرک تر بوده و به علت این کم تحرکی، دچار ضعف های جسمانی- حرکتی می شوند. هدف از این پژوهش مطالعه تاثیر هشت هفته تمرینات ریباند بر آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود.مواد و روش: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد30 دانش آموز 7 تا 11 ساله پسر مدارس استثنائی شهرستان لردگان با میانگین سنی (8.46±1.27) و میانگین بهره هوشی (62.10±5.88) به صورت هدفمند و در دسترس انتخاب و بر اساس بهره هوشی به طور تصادفی جفت شده در دو گروه 15 نفری کنترل و تجربی قرار گرفتند. از آزمون های ورزشی استاندارد افراد کم توان ذهنی کالج آمریکایی طب ورزشی و آزمون های آمادگی جسمانی براکپورت جهت ارزیابی عوامل آمادگی جسمانی مرتبط با تندرستی استفاده شد. گروه تجربی به مدت 8 هفته، هر هفته سه جلسه 45 دقیقه ای تمرینات ریباند را انجام دادند. در پایان دوره پس آزمون به عمل آمد. برای تحلیل داده ها از تحلیل واریانس با اندازه گیری های مکرر استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که تمرینات ریباند تاثیر معنی داری بر استقامت قلبی- تنفسی (p=0.006)، استقامت عضلانی (p=0.001) و قدرت انفجاری پاهای کودکان کم توان ذهنی (p=0.048) داشت. ولی بر انعطاف پذیری عمومی (p=0.051) و ترکیب بدنی (p=0.198) تاثیر معناداری نشان نداد.بحث و نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد تمرینات ریباند می تواند بر استقامت و قدرت کودکان توان ذهنی موثر بوده و در توان بخشی این کودکان بکار گرفته شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1905

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 966 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    245-254
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    744
  • دانلود: 

    655
چکیده: 

مقدمه: تاب آوری مفهومی مهم در فهم فرآیند انطباق و یادگیری روش های سازگاری در مبتلایان به دیابت است. ارزیابی بهنگام این خصیصه در مداخلات کاردرمانی این افراد ضرورت دارد، لذا هدف از مطالعه حاضر بررسی توصیفی خصوصیت تاب آوری در مبتلایان به دیابت و فهم نقش آن در کیفیت ویژگی های انطباقی این افراد بود.مواد و روش: پژوهش حاضر مقطعی بود. نمونه گیری به صورت آسان در دی ماه 1392 از میان افراد مبتلا به دیابت مراجعه کننده به انجمن دیابت شیراز انجام شد. اطلاعات با استفاده از مقیاس تاب آوری کانر-دیویدسون جمع آوری شد. سه گروه افراد با سطح تاب آوری کم، متوسط و زیاد از منظر ویژگی های انطباقی شامل انگیزه پیشرفت، اعتماد بنفس، سخت کوشی و سازش پذیری به کمک آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) مورد بررسی مقایسه ای قرار گرفتند.نتایج: 70 نفر واجد شرایط با میانگین سنی 51±10.7 شامل 24 مرد و 56 زن ارزیابی شدند. میانگین نمره تاب آوری در جمعیت مورد مطالعه 61.5±17.7 بدست آمد. افراد با سطوح تاب آوری کم، متوسط و زیاد در ویژگی های انگیزه پیشرفت (f=69.9؛ P<0.001)، اعتماد بنفس (f=81.3؛ P<0.001)، سخت کوشی (f=46.9؛ P<0.001) و سازش پذیری (f=75.6؛ P<0.001) با یکدیگر اختلاف معنی داری داشتند.بحث و نتیجه گیری: از یافته ها چنین بر می آید که افراد با سطوح تاب آوری کم، متوسط و زیاد دارای ویژگی های انطباقی متفاوتی بودند. بنابراین سطح تاب آوری در مبتلایان به دیابت می تواند تعیین کننده کیفیت انطباق این افراد با عارضه دیابت باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 744

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 655 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    255-265
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1839
  • دانلود: 

    1009
چکیده: 

مقدمه: سکته مغزی یکی از معضلات بزرگ بهداشتی، شایع ترین و نیز پر عارضه ترین بیماری مغز و اعصاب است و همه ساله حدود 5.5 میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا می کند. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر در ابتلا به سکته مغزی و تعیین عملکرد الگوریتم داده کاوی شبکه عصبی در پیش بینی این بیماری انجام شد.مواد و روش: این مطالعه از انواع مطالعات توصیفی – تحلیلی و کاربردی بود که به صورت مقطعی گذشته - نگر انجام شد. در این مطالعه از روش کریسپ به عنوان یکی از قدرتمندترین روش های انجام مطالعات داده کاوی استفاده شد. همچنین برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS Modeler 14.2 و الگوریتم شبکه عصبی بهره گرفته شد.یافته ها: با توجه به یافته های پژوهش، دقت کلی مدل شبکه عصبی برای پیش بینی سکته مغزی 89.7 درصد بود که نشان دهنده قدرت بالای این مدل در پیش بینی ابتلا به سکته مغزی بود. همچنین مدل مذکور ریسک فاکتور دیابت را به عنوان مهم ترین عامل در ابتلای به سکته مغزی پیش بینی کرد. علاوه براین بر اساس مدل شبکه عصبی مواردی مانند سن، تروما و تصلب شرایین نیز به عنوان عوامل ابتلا در نظر گرفته شدند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس مطالعه حاضر بیماران دیابتی بیشتر در معرض ابتلا به سکته مغزی قرار داشتند و هرچه سن بیمار افزایش پیدا کند ریسک ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند. لذا پیشنهاد می شود اقدامات موثری در جهت بیماریابی از طریق احداث کلینیک های تشخیص و درمان دیابت در سطح شهر و نیز انجام غربالگری های دوره ای انجام شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1839

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1009 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 6
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    267-276
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3089
  • دانلود: 

    1419
چکیده: 

مقدمه: با توجه به دوره نوجوانی از لحاظ شکل گیری هویت، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و روابط موضوعی بر شکل-گیری هویت نوجوانان انجام گرفت. این متغیرها مهم ترین ابعاد شکل گیری هویت نوجوانان به شمار می روند.مواد و روش: در این پژوهش علی- مقایسه ای، تعداد 36 نفر دانشجوی 18 تا22 از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همتاسازی، دانشجویان بر اساس سبک هویت در سه گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها، پرسشنامه روابط موضوعی بل، مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مانوا، تحلیل واریانس یک راهه، و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه های مختلف سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم) از نظر خودشناسی انسجامی، میزان تعهد، بی کفایتی اجتماعی، بیگانگی، و دلبستگی ناایمن تفاوت معنی دار وجود داشت. بدین صورت که سبک هویت اطلاعاتی از نظر خودشناسی انسجامی و میزان تعهد جایگاه بالاتری نسبت به سبک هویت سردرگم و سبک هویت هنجاری داشت. در حالی که نمره دانشجویان با سبک هویت سردرگم از نظر بی کفایتی اجتماعی، بیگانگی و دلبستگی ناایمن بالاتر از سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری بود. علاوه بر این نتایج پژوهش حاضر گویای آن بود که از نظر خودمیان بینی بین سه گروه سبک هویت تفاوت معناداری وجود نداشت.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاضر بیانگر تاثیرمعنادار فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان بود. این نتایج علاوه بر افزایش دانش نظری در مورد نوجوانی و عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری هویت می تواند در تهیه بسته آموزشی و درمانی شکل گیری هویت موفق نوجوان ایرانی مورد توجه متخصصان و دست اندرکاران امر آموزش و درمان نوجوانان قرار گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3089

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1419 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    4
  • صفحات: 

    277-284
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1348
  • دانلود: 

    793
چکیده: 

آموزش مداوم به آن دسته از فعالیت هایی که جهت حفظ، توسعه یا ارتقاء دانش، مهارت، عملکرد حرفه ای و ارتباطاتی که اعضای تیم سلامت در ارائه خدمت به بیماران، جامعه یا حرفه خود بکار می گیرند، اطلاق می شود. هدف این مطالعه بررسی وضعیت موجود آموزش مداوم پرستاری در ایران و جهان بود. ابتدا مقالات مرتبط از طریق پایگاه های اطلاعاتی Blackwell، Science Direct، CINAHL PubMed، Proquest، Google Scholar، Google، با استفاده از کلیدواژه های آموزش مداوم، توسعه مداوم حرفه ای و آموزش مادام العمر جستجو شد. در این مقاله به مباحثی همچون تاریخچه آموزش مداوم، اهداف و امتیازات اختصاص یافته در برنامه آموزش مداوم پرستاری در ایران و برخی از کشورهای دنیا پرداخته شده است. در کل، برگزاری دوره های آموزش مداوم پرستاری منجر به ارتقا آشناسازی پرستاران با اصول حرفه ای و جدید ترین مباحث تخصصی آنان می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1348

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 793 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button