مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,100
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی، میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 267 | صفحه پایان 276

کلیدواژه

چکیده

 مقدمه: با توجه به دوره نوجوانی از لحاظ شکل گیری هویت, پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی, میزان تعهد و روابط موضوعی بر شکل-گیری هویت نوجوانان انجام گرفت. این متغیرها مهم ترین ابعاد شکل گیری هویت نوجوانان به شمار می روند.مواد و روش: در این پژوهش علی- مقایسه ای, تعداد 36 نفر دانشجوی 18 تا22 از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از همتاسازی, دانشجویان بر اساس سبک هویت در سه گروه مستقل جایگزین شدند. برای جمع آوری داده ها, پرسشنامه روابط موضوعی بل, مقیاس خودشناسی انسجامی قربانی و پرسشنامه سبک هویت برزونسکی مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون مانوا, تحلیل واریانس یک راهه, و آزمون تعقیبی شفه تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که بین گروه های مختلف سبک هویت (اطلاعاتی, هنجاری و سردرگم) از نظر خودشناسی انسجامی, میزان تعهد, بی کفایتی اجتماعی, بیگانگی, و دلبستگی ناایمن تفاوت معنی دار وجود داشت. بدین صورت که سبک هویت اطلاعاتی از نظر خودشناسی انسجامی و میزان تعهد جایگاه بالاتری نسبت به سبک هویت سردرگم و سبک هویت هنجاری داشت. در حالی که نمره دانشجویان با سبک هویت سردرگم از نظر بی کفایتی اجتماعی, بیگانگی و دلبستگی ناایمن بالاتر از سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری بود. علاوه بر این نتایج پژوهش حاضر گویای آن بود که از نظر خودمیان بینی بین سه گروه سبک هویت تفاوت معناداری وجود نداشت.بحث و نتیجه گیری: نتایج حاضر بیانگر تاثیرمعنادار فرآیند خودشناسی, میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان بود. این نتایج علاوه بر افزایش دانش نظری در مورد نوجوانی و عوامل تاثیرگذار بر شکل گیری هویت می تواند در تهیه بسته آموزشی و درمانی شکل گیری هویت موفق نوجوان ایرانی مورد توجه متخصصان و دست اندرکاران امر آموزش و درمان نوجوانان قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    روبن زاده، شرمین، رسول زاده طباطبایی، سیدکاظم، قربانی، نیما، و عابدین، علیرضا. (1395). بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی, میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان. علوم پزشکی صدرا، 4(4)، 267-276. SID. https://sid.ir/paper/238862/fa

    Vancouver: کپی

    روبن زاده شرمین، رسول زاده طباطبایی سیدکاظم، قربانی نیما، عابدین علیرضا. بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی, میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان. علوم پزشکی صدرا[Internet]. 1395؛4(4):267-276. Available from: https://sid.ir/paper/238862/fa

    IEEE: کپی

    شرمین روبن زاده، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی، نیما قربانی، و علیرضا عابدین، “بررسی تاثیر فرآیند خودشناسی, میزان تعهد و مولفه های روابط موضوعی بر شکل گیری هویت نوجوانان،” علوم پزشکی صدرا، vol. 4، no. 4، pp. 267–276، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/238862/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button