مقدمه: تنش های روانی جزء اجتناب ناپذیری از حرفه پرستاری بوده که می تواند پیامدهای مهمی را همانند نارضایتی پرستاران و افت کیفیت مراقبت به دنبال داشته باشند. در این میان توانمندی روانشناختی پرستاران از طریق افزایش کارایی، انگیزه شغلی و بروز رفتارهای خلاقانه در آن ها خواهد توانست نقش مهمی در کاهش تنش های روانی آن ها در محیط های درمانی داشته باشد.هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین توانمندی روان شناختی و تنش های روانی در پرستاران بیمارستان های آموزشی شهرکرد انجام شده است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده که بر روی 200 نفر از پرستاران بیمارستان های آیت الله کاشانی و هاجر شهرکرد در بهمن ماه (1392) انجام شده است. پرستاران به روش نمونه گیری سهمیه ای انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های توانمندی روان شناختی اسپریتزر (Spreitzer,1995) و تنش روانی اوسیپو (Osipow,2001) که دارای پایایی محاسبه شده به روش آلفای کرونباخ (0.90) بودند؛ جمع آوری و توسط نرم افزار Spss16 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی (تی تست، انالیز واریانس و ضریب همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: نتایج حاکی از آن است که فقط بعد «معنی داری کار» از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی با تنش روانی رابطه معنی داری داشته است.(P<0.05) میانگین نمره توانمندی روان شناختی و تنش روانی در پرستاران نیز در حد متوسط به بالابوده است.نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بعد «معنی داری کار» از میان ابعاد مختلف توانمندی روان شناختی می توان گفت که ارتقاء احساس ارزشمند بودن در پرستاران و هم چنین در نظر گرفتن راهکارهایی برای افزایش این احساس می تواند در کاهش تنش های شغلی در آنان و اثر بخشی بیشتر آنان در سیستم های بهداشتی نقش مهمی داشته باشد.