Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    7-16
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    253
  • دانلود: 

    145
چکیده: 

زمینه و هدف رضایت شغلی پرستاران به عنوان بدنه اصلی ارایه دهندگان خدمات به بیماران از اهمیت بالایی برخوردار است که موجب افزایش تعهد فرد نسبت به شغل، خلاقیت، کارایی و بهبود سطح کیفیت خدمات می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت بالینی و رضایت شغلی در پرستاران بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام شد. روش کار این پژوهش مقطعی از نوع توصیفی همبستگی بود که روی 353 پرستار مراکز آموزشی درمانی اردبیل انجام شد. نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه های رضایت شغلی مینه سوتا و صلاحیت بالینی بنر بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-22 و آزمون های آماری تی تست، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها براساس نتایج، بین صلاحیت بالینی و رضایت شغلی پرستاران، همبستگی معنی داری مشاهده نشد (0/07=p). در بین حیطه های صلاحیت بالینی، بین آموزش و راهنمایی و نیز اعمال تشخیصی با رضایت شغلی، ارتباط آماری معنی داری دیده شد (0/88, r= 0/001=p). نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد در پیش بینی رضایت شغلی، تنها حیطه اعمال تشخیصی اثر معنی دار داشت (0/18, r=0/001=p) و سایر حیطه های صلاحیت بالینی، تاثیر معنی داری نداشتند. نتیجه گیری صلاحیت بالینی و رضایت شغلی اکثر پرستاران در سطح متوسط ارزیابی شده است ضروری است مدیران باید توجه و دقت بیشتری در خصوص توانمندسازی و کسب صلاحیت های لازم پرستاران داشته باشند تا بتوان تواما رضایت شغلی پرستاران را که تاثیر مستقیم بر کیفیت ارایه مراقبت های پرستاری دارد، ارتقا بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 253

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 145 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    17-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    83
  • دانلود: 

    43
چکیده: 

زمینه و هدف عفونت‫,های بیمارستانی در اثر اقامت بیمار در بیمارستان رخ داده و از جمله مهمترین عوامل ایجادکننده مشکلات پزشکی، اجتماعی و اقتصادی در کشورهای مختلف هستند. اعضای تیم مراقبت بهداشتی بویژه پرستاران نقش منحصر به فردی در کنترل عفونت‫,های بیمارستانی دارند. این مطالعه با هدف مقایسه دانش، نگرش و عملکرد پرستاران و دانشجویان پرستاری در خصوص کنترل عفونت بیمارستانی در مرکز آموزشی-درمانی امام خمینی (ره) سراب انجام شد. ‬, ‬, روش کار این مطالعه توصیفی-تحلیلی به صورت مقطعی در سال 1399 روی 135 نفر از پرستاران و 135 نفر از دانشجویان در عرصه پرستاری مرکز آموزشی-درمانی امام خمینی (ره) سراب که به صورت نمونه‫,گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده‫,ها پرسشنامه پژوهش گر ساخته جهت سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد جامعه هدف در خصوص کنترل عفونت های بیمارستانی بود. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS-19 و روش‫,های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های تی تست، ضریب همبستگی اسپیرمن و تحلیل واریانس) تجزیه و تحلیل گردید. ‬, ‬, ‬, یافته ها میانگین نمرات آگاهی پرستاران (51/ 3 ±, 6/ 9) از دانشجویان (10/ 4±, 1/ 9) بیشتر بود و هر دو در سطح ضعیف قرار داشتند. همچنین میانگین نمرات نگرش (48/ 6±,32/ 41) و عملکرد (99/ 2±, 53/ 46) پرستاران از میانگین نمرات نگرش (79/ 5±, 70/ 39) و عملکرد دانشجویان (57/ 2±, 83/ 43) بیشتر بود که نشان ‫, دهنده نگرش و عملکرد متوسط دانشجویان و پرستاران بود. ‬, نتیجه گیری با توجه به اهمیت کنترل عفونت‫,های بیمارستانی، علاوه بر تاکید بیشتر بر آموزش پرستاران در قالب برنامه های آموزش ضمن خدمت، در دوران تحصیل نیز بایستی تمرکز بیشتری بر تدریس مباحث مربوط به رعایت موازین عفونت های بیمارستانی انجام گیرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 83

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 43 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 2
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-39
تعامل: 
  • استنادات: 

    3
  • بازدید: 

    107
  • دانلود: 

    45
چکیده: 

زمینه و هدف تعهد زناشویی نیرومندترین و پایدارترین عامل پیش بینی کننده کیفیت و پایداری زندگی زناشویی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش بینی تعهد زناشویی پرستاران بود. روش کار این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه در سال 1400 بودند که از بین آنها تعداد 210 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه های تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997)، شکفتگی دینر و بیسواز دینر (2008)، شفقت به خود نف (2003) و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان گارنفسکی و همکاران (2002) را تکمیل نمودند. تحلیل داده ها با آزمون های آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (همبستگی پیرسون، همبستگی متعارف و رگرسیون چندگانه) و با استفاده از نرم افزار SPSS-25 انجام شد. یافته ها نتایج حاصل از تحلیل همبستگی متعارف نشان داد که بین متغیرهای تعهد زناشویی با شکفتگی، شفقت به خود و راهبردهای شناختی تنظیم هیجان پرستاران رابطه معناداری وجود دارد (001/ 0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 107

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 45 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 3 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    40-51
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    76
  • دانلود: 

    37
چکیده: 

زمینه و هدف با ورود بیماری کووید-19 و تاثیرات آن، آموزش به سمت آموزش غیر حضوری و مجازی حرکت کرد. درک رضایت دانشجویان نسبت به آموزش مجازی، به برنامه ریزان آموزشی کمک می کند تا به آموزش مجازی موثرتری دست یابند. از سویی عملکرد تحصیلی دانشجویان یکی از ملاک های کارآیی نظام آموزشی بوده و کاهش آن باعث اتلاف زمان، هزینه و منابع مراکز آموزشی می شود. لذا هدف از این مطالعه تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از برگزاری برنامه های آموزش مجازی در پاندمی کووید-19 و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی آنان بود. روش کار این مطالعه توصیفی-همبستگی در سال تحصیلی 1400-1399 در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام شد. تعداد 223 دانشجوی پرستاری ترم های 2 تا 7 از طریق سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از فرم مشخصات جمعیت شناختی و پرسشنامه های رضایت و عملکرد تحصیلی دانشجویان جمع آوری گردید. داده های جمع ‫, آوری ‫, شده با استفاده از نرم افزار SPSS-22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای توصیف داده ها از آمارهای توصیفی (فراوانی مطلق، میانگین، انحراف معیار و درصد توزیع فراوانی) و تحلیلی (کولموگروف-اسمیرنوف، ضریب همبستگی اسپیرمن، ضریب همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی فی و کرامر، رگرسیون خطی و من-ویتنی) استفاده شد. ‬, ‬, یافته ها میانگین میزان رضایتمندی و عملکرد تحصیلی دانشجویان به ترتیب 16/21±, 149/65و 22/94±, 74/35بود. همچنین رضایتمندی اکثر دانشجویان (73/1%) در حد متوسط و عملکرد تحصیلی آنها (64/6%)، بسیار خوب ارزیابی شد. نتایج نشان داد که رضایتمندی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت معنا داری داشته (0/05

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 76

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 37 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 19
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    52-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    113
  • دانلود: 

    63
چکیده: 

زمینه و هدف تنهایی یک تجربه معمول در افراد مبتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS) است که با پیامدهای روانشناختی قابل توجهی ارتباط دارد، بر همین اساس بررسی وضعیت روانی-اجتماعی این افراد، امر مهمی است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی احساس تنهایی اجتماعی در رابطه بین خودشفقتی و بهزیستی روانشناختی در بیماران مبتلا به MS بود. روش کار در این مطالعه توصیفی همبستگی، 220 نفر از بیماران مبتلا به ام اس به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف فرم کوتاه (PWBS)، مقیاس شفقت به خود (SCS) و مقیاس تنهایی اجتماعی (SLS) استفاده شد. داده ها به روش همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS-23 و AMOS-24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نتایج نشان داد که خودشفقتی، همبستگی مثبت معنادار با بهزیستی روان شناختی (0/66r=، 0/01>p) و همبستگی منفی معنادار با احساس تنهایی اجتماعی (0/63r=، 0/01>p)داشت. همچنین بین احساس تنهایی اجتماعی با بهزیستی روان شناختی (0/69r=، 0/01>p) ارتباط معناداری مشاهده شد. اثر غیرمستقیم و اثر کل خودشفقتی بر بهزیستی روان شناختی به ترتیب 0/26 و 0/86 و به لحاظ آماری معنادار بود (0/01>p). نتیجه گیری نتایج نشان داد که احساس تنهایی اجتماعی در ارتباط بین خودشفقتی و بهزیستی روانشناختی، نقش واسطه ای دارد. بنابراین می توان از طریق ارتقای روابط اجتماعی تا حدودی سبب بهبود بهزیستی روانشناختی در افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 63 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 11
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-75
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    100
  • دانلود: 

    62
چکیده: 

زمینه و هدف از جمله پیامدهای منفی بیماری کووید-19 در نوجوانان، ایجاد مشکلات آموزشی و اضطراب سلامت است. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله تنظیم هیجان مدل گراس بر سازگاری آموزشی و اضطراب سلامت نوجوانان دارای خانواده مبتلا به کووید-19 صورت گرفت. روش کار این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون و با گروه کنترل بود. از بین نوجوانان 13 تا 18 سال ساکن شهرستان نقده که در خانواده خود فرد مبتلا به کووید-19 داشتند، 40 نفر (20 نفر گروه آزمایشی و 20 نفر گروه کنترل) به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب و با روش نمونه گیری تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. برای گروه آزمایش، 8 جلسه 90 دقیقه ای جلسات تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گراس برگزار شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه سازگاری آموزشی سینها و سینگ (1993) و پرسشنامه کوتاه اضطراب سلامت سالکوسکیس و همکاران (2002) جمع آوری و با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره با استفاده از نرم افزار SPSS-26تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها میانگین نمرات سازگاری آموزشی در مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش به ترتیب 40/10 و 28/30 و در گروه کنترل به ترتیب 39/75 و 39/93 بود. همچنین میانگین نمرات اضطراب سلامت در مراحل قبل و بعد از مداخله در گروه آزمایش به ترتیب 43/30 و 32/15 و در گروه کنترل به ترتیب 44/15 و 45/50 بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که میانگین سازگاری آموزشی و اضطراب سلامت در گروه آزمایش، پس از مداخله تنظیم هیجان در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش پیدا کرده است (01/ 0

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 100

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 62 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 29
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    24
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    76-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    138
  • دانلود: 

    80
چکیده: 

زمینه و هدف شهر تبریز قطب مراقبت تکاملی در ایران بوده و مراقبت خانواده محور در بخش ‫, های مراقبت ویژه نوزادان اجرا می‫, شود. با وجود این اطلاعات دقیقی در مورد میزان مراقبت دریافتی مادران بر اساس اصول مراقبت خانواده محور در دسترس نیست. لذا هدف از انجام این پژوهش تعیین درک مادران نوزادان نارس از میزان دریافت مراقبت خانواده محور در بخش مراقبت‫,های ویژه نوزادان بود. ‬, ‬, ‬, روش کار پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-مقطعی بود که بر روی 150 نفر از مادران نوزادان نارس بستری در بخش ویژه مراقبت نوزادان بیمارستان‫,های شهر تبریز در سال 1400 انجام شد. جمع آوری داده ها با استفاده از ابزار درک والدین از مراقبت خانواده محور (PFCC-P) در بخش مراقبت ویژه نوزادان انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS-21 و آزمون ‫, های آماری همبستگی پیرسون، کای دو و رگرسیون استفاده شد. سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد. ‬, ‬, یافته ها نتایج نشان داد که از میان ابعاد مراقبت خانواده محور، مادران بیشترین امتیاز را به بعد احترام و کمترین را به بعد حمایت دادند. همچنین میانگین امتیاز مادران به میزان دریافت مراقبت خانواده محور 0/19±,2/14 بود. در این مطالعه بین درک مادران از دریافت مراقبت خانواده محور و هیچکدام از ویژگی های دموگرافیکی آنها ارتباط معناداری دیده نشد. نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان داد که با وجود سیاست گذاری در بخش های مراقبت ویژه نوزادان مبنی بر اجرای مراقبت های خانواده محور، مادران درک کاملی از دریافت این خدمات ندارند، لذا نیاز است تغییرات اساسی در امکانات مربوط به ساختارها، نیروی انسانی و سیاست های حاکم در بیمارستان ها اعمال گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 138

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 80 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button