مقدمه: سرشت های هیجانی به طور ثابتی با آسیب شناسی روانی ارتباط داشته و به عنوان عوامل آسیب پذیر کننده برای تعداد زیادی از اختلالات روانشناختی مطرح می باشند، در حالی که مکانیسم های زیربنایی این ارتباط چندان روشن نیست. هدف: هدف مطالعه حاضر تحلیل مسیر اثر سرشت های هیجانی بر نشانه های اختلال سلوک در نوجوانان با بررسی نقش میانجی نشخوار خشم بود. روش: روش این مطالعه، توصیفی از نوع همبستگی بود که به روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره های اول و دوم متوسطه شهر ارومیه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. تعداد 220 نفر به روش نمونه گیری چندمرحله ای انتخاب و به پرسشنامه توانایی ها و مشکلات (2003)، مقیاس مرکب سرشت های عاطفی هیجانی (2012) و مقیاس نشخوار خشم (2001) پاسخ دادند. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آماره های توصیفی با نرم افزار SPSS نسخه 27 و برای آزمون فرضیات از تحلیل مسیر با نرم افزار SmartPLS نسخه 3 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که سرشت های فعال سازی (0/01>p؛ 0/21=ß, ) و حساسیت (0/01>p؛ 0/26=ß, ) اثر مثبت مستقیم و سرشت های کنترل (0/01>p؛ 0/29-=ß, )، مقابله (0/01>p؛ 0/18-=ß, ) و بازداری (0/01>p؛ 0/11-=ß, ) اثر منفی مستقیمی بر نشانه های سلوک دارند. سرشت های فعال سازی (0/05>p؛ 0/21=ß, )، بازداری (0/01>p؛ 0/11=ß, ) و حساسیت (0/01>p؛ 0/36=ß, ) اثر مثبت مستقیم ولی سرشت های مقابله (0/01>p؛ 0/45-=ß, ) و کنترل (0/05>p؛ 0/28-=ß, ) اثر منفی مستقیمی بر نشخوار خشم دارند. نتایج اثرات غیرمستقیم نیز نشان داد که نشخوار خشم میانجی روابط سرشت های هیجانی با اختلال سلوک می باشد (0/05>p). نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که سرشت های فعال سازی و حساسیت عامل خطر و سرشت های کنترل، مقابله و بازداری عامل حفاظتی در برابر اختلال سلوک می باشند و سرشت های هیجانی با واسطه گری نشخوار خشم بر اختلال سلوک اثر می گذارند.