مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

175
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

124
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه مدل مسئولیت پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران

صفحات

 صفحه شروع 90 | صفحه پایان 102

چکیده

 مقدمه: مسیولیت پذیری دانشجویان اثر تعیین کننده بر پیشرفت تحصیلی, موفقیت شغلی و سرنوشت جامعه دارد؛ بنابراین بررسی عوامل تاثیرگذار بر مسیولیت پذیری آن ها ضروری به نظر می رسد. هدف: پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل مسیولیت پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه پژوهش حاضر تمامی دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه های تهران, شهید بهشتی و آزاد واحد علوم تحقیقات تهران در سال 1401 بودند. تعداد 411 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه مسیولیت پذیری کردلو (1395), پرسشنامه سبک هویت (1989) و مقیاس خودپنداره راجرز (1957) بود. جهت تحلیل داده ها از نرم افزار AMOS نسخه 24 و SPSS نسخه 25 و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: ضرایب همبستگی محاسبه شده بین سبک های هویت اطلاعاتی, هنجاری و همچنین خودپنداره با مسیولیت پذیری مثبت و معنی دار و همبستگی بین سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با مسیولیت پذیری منفی و معنی دار بود (0/01>p). همچنین ضرایب مربوط به تاثیر غیرمستقیم سبک هویت اطلاعاتی (t=5/17, β, =0/028), سبک هویت هنجاری (t=4/32, β, =0/047) و سبک هویت سردرگم/ اجتنابی (t=-3/27, β, =-0/056) با میانجی گری خودپنداره بر مسیولیت پذیری معنی دار بود (0/05>p). ضرایب مسیر مستقیم هر سه سبک هویت نیز در پیش بینی مسیولیت پذیری معنی دار بود (0/01>p). نتیجه گیری: نتایج نشان دهنده آن است که خودپنداره براساس سبک های هویت, مسیولیت پذیری را میانجی گری می نماید؛ بنابراین متولیان امر باید سعی کنند نسبت به مسیولیت پذیری دانشجویان براساس سبک های هویت تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، سیده فاطمه، بنیسی، پریناز، و شهرکی پور، حسن. (1402). ارائه مدل مسئولیت پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران. روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 10(1 )، 90-102. SID. https://sid.ir/paper/1076789/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی سیده فاطمه، بنیسی پریناز، شهرکی پور حسن. ارائه مدل مسئولیت پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران. روانشناسی و روانپزشکی شناخت[Internet]. 1402؛10(1 ):90-102. Available from: https://sid.ir/paper/1076789/fa

    IEEE: کپی

    سیده فاطمه موسوی، پریناز بنیسی، و حسن شهرکی پور، “ارائه مدل مسئولیت پذیری براساس سبک های هویت با نقش میانجی گری خودپنداره در دانشجویان دانشگاه های تهران،” روانشناسی و روانپزشکی شناخت، vol. 10، no. 1 ، pp. 90–102، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1076789/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button