زمینه و هدف: فقر آهن شایع ترین مشکل تغذیه ای در جهان و یکی از عمده ترین علل کم خونی، به ویژه در دختران است. هدف از این مطالعه ارزیابی مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی، بر ارتقای رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن بود. مواد و روش ها: این پژوهش به روش مداخله ای (نیمه تجربی) روی 128 نفر از دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستان های شهرستان فریدن در سال 1395 انجام گرفته است، که به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی، سوالات مربوط به سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی بود که پس از تایید روایی و پایایی ابزار استفاده شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون t زوجی و مستقل در نرم افزار Spss تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: قبل از آموزش میانگین نمره سازه های الگوی اعتقاد بهداشتی و عملکرد بهداشتی در دو گروه، اختلاف معناداری نداشتند (0.05<P)، اما3 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره حساسیت، شدت، منافع، موانع، خودکارآمدی درک شده، راهنمای عمل و عملکرد بهداشتی تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده شد (0.001>P). نتیجه گیری: آموزش مبتنی بر الگوی اعتقاد بهداشتی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از کم خونی فقر آهن موثر بوده از این رو این الگو می تواند به عنوان چارچوبی برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی برای پیشگیری از کم خونی فقر آهن استفاده شود.