مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,972
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,496
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

صفحات

 صفحه شروع 296 | صفحه پایان 303

چکیده

 زمینه و هدف: دیابت نوع دو یکی از مهم ترین چالش های سلامت عمومی است. خودکارآمدی و سواد سلامت از مهم ترین عواملی هستند که در موفقیت خودمراقبتی در بیماران دیابتی نقش عمده ای دارند. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت و رفتارهای خودمراقبتی و خودکارآمدی بیماران مبتلابه دیابت نوع دو انجام گرفت. مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی با گروه کنترل و آزمون بود که در آن 70 بیمار مبتلابه دیابت نوع دو به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. داده ها با پرسشنامه های استاندارد, TOHFLA SDSCA, CIDS ارزیابی شده و برنامه آموزشی برای گروه آزمون اجرا و نتایج با نرم افزار آماری Spss ویرایش 16, تجزیه و تحلیل شد. یافته ها: قبل از مداخله بین دو گروه کنترل آزمون از نظر میانگین نمره خودکارآمدی (0.77=P, t=0.29) و خودمراقبتی (P=0.67, t=0.42) و سواد سلامت (0.69=P, t=0.38) تفاوت معناداری وجود نداشت, اما بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات در گروه آزمون افزایش یافت و بین دو گروه, ازنظر میانگین نمره خودکارآمدی (0.001>P, t=0.099), خود مراقبتی (0.003=P, t=3.13) و سواد سلامت (0.01=P, t=2.66) تفاوت معنادار, مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که مداخله آموزشی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی در بهبود خودکارآمدی, سواد سلامت و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت موثر است. لذا استفاده از استراتژی های خودکارآمدی در برنامه درمانی و کنترل بیماری در مبتلایان به دیابت توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

حجازی، صغری، پیمان، نوشین، تاجفرد، محمد، و اسماعیلی، حبیب اله. (1396). تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت, خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، 5(4 )، 296-303. SID. https://sid.ir/paper/242425/fa

Vancouver: کپی

حجازی صغری، پیمان نوشین، تاجفرد محمد، اسماعیلی حبیب اله. تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت, خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران[Internet]. 1396؛5(4 ):296-303. Available from: https://sid.ir/paper/242425/fa

IEEE: کپی

صغری حجازی، نوشین پیمان، محمد تاجفرد، و حبیب اله اسماعیلی، “تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت, خودکارآمدی و رفتارهای خود مراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو،” آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران، vol. 5، no. 4 ، pp. 296–303، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/242425/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button