Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    5-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2610
  • دانلود: 

    1554
چکیده: 

فارابی و غزالی از تاثیرگذارترین اندیشمندان در جهان اسلام هستند که آراء و اندیشه هایشان تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد. فارابی فیلسوفی مشائی و موسس فلسفه اسلامی است، در حالیکه غزالی یک متکلم اشعری با گرایشات صوفیانه و از بزرگترین منتقدان فلسفه مشاء است. از این جهت مقایسه و بررسی دیدگاه این دو بسیار حائز اهمیت است. در آراء این دو اندیشمند می توان نظرات ایشان درباره هنر را جستجو کرد. مسئله این مقاله حول فهم ماهیت و غایت هنر در نزد این دو متفکر شکل می گیرد. بحث ماهیت و غایت هنر )به معنای Art“ ” ( به طور مستقل و مستقیم در هیچ یک از آثار این اندیشمندان مطرح نشده است. بنابراین با توجه به آراء ابونصر فارابی و ابوحامد محمد غزالی می توان مباحثی را استنباط کرد. سوالات این تحقیق عبارتند از: 1. ماهیت و غایتِ هنر در اندیشه ی ابونصرِ فارابی و ابوحامد محمدِ غزّالی چیستند؟ 2. چه تفاوتی بین آراء این دو در بابِ ماهیت و غایتِ هنر وجود دارد؟ 3. دلیلِ این تفاوت ها و شباهت ها چیست؟ هدف از این پژوهش، بررسی تطبیقی هنر در اندیشه عقل گرایانه فارابی و اندیشه صوفیانه غزالی است. به عبارتی هدف بررسی نقش مبانی معرفت شناختی در شکل گیری تعریف هنر و غایت آن است. روشِ این تحقیق بر اساس هدف بنیادی، از لحاظ ماهیت و روش توصیفی و به صورتِ تطبیقی انجام میشود. روشِ گردآوریِ اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی )به شکل مصاحبه ای( بوده است. بی تردید مفهوم هنر در اندیشه یک فیلسوف با اندیشه یک متکلم با گرایشات صوفیانه تفاوتهایی دارد. نتایج این مقاله نشان می دهد مولفه های ماهیت هنر در اندیشه فارابی عبارتند از محاکات، احساس، زیبایی، لذت وعقل و مولفه های ماهیت هنر در اندیشه غزالی عبارتند زیبایی، انعکاس زیبایی باطنی، لذت، ذوق، شرعی بودن و احساس. همچنین غایت هنر در اندیشه فارابی سعادت و در اندیشه غزالی افزایش دوستی انسان است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2610

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    23-37
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1815
  • دانلود: 

    1489
چکیده: 

برخلاف پژوهش های گوناگون پیرامون فلسفه ی هنر کانت، مقاله حاضر در صدد بررسی رابطه ی نظریه ی شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن است. این امر با در نظر گرفتن روان شناسی گشتالت به عنوان ارتباط دهنده ی شناخ تشناسی کانت و مبانی آموزش و سنجش بصری هنر مدرن امکان پذیر شده است. برای بررسی نظری ه ی شناخت کانت، از یک سو بر مقولات پیشین، تبیین گر ساختار های مشترک ادراکی در انسان، تأکید و از سوی دیگر بر قوه ی تخیل متمرکز و از مباحث کانت در «نقد قوه ی حکم » نیز برای ارتباط دادن هنر و شناخت از منظر وی بهره گرفته شده است. پس از واکاوی این موضوعات، مقاله سعی نموده تا با مشخص نمودن نسبت نظریه ی شناخت کانت و روان شناسی گشتالت، به بررسی تأثیر این روان شناسی بر طیفی خاص از کتب آموزش هنر مدرن بپردازد و نحوه ی تبلور اندیشه وی در هنر مدرن را با مطالعه نظریات جئورگی کپس و رودولف آرنهایم مشخص سازد. روش پژوهش در این مقاله توصیفی-تحلیلی و هدف آن برقراری رابطه ی میان فلسفه کانت و هنر مدرن است. نتیجه پژوهش نشان می دهد که نظریه ی شناخت کانت و مبانی نظری هنر مدرن در پذیرش قوانین ثابت ذهنی حاکم بر شناخت «صورت » تشابه دارند و فلسفه ی کانت م یتواند تبیین شناخت-شناسانه ی کامل تری را برای این موضوع فراهم آورد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1815

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1489 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

عمادی سیدمانی

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    39-59
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    590
  • دانلود: 

    874
چکیده: 

در باورهای عامیانة مردم ایران و هم در منابع ادبی، نام و نشان شیر با نام اهل فتوّت و قلندری گره خورده است. این پیوند به گونه ای است که تصاویر این جانور و جماعات تربی تکننده اش که به شیربازان معرو ف شده اند با داستان جوانمردان ایرانی و شیفتگان علی)ع( )سرسلسلة بیشتر طریقت های فتوّت( پیوند خورده است. در عرصة اجتماعی نیز قلندران در کار معرک هگیری با جانورانی چون شیر، دستی طولانی داشت هاند. کوشش مکتوبِ حاضر، با رویکرد جامع هشناسیِ ساخت گرا، به قصد کشف و تحلیل پیوند میان شیر و شیربازان با نگاره-های ایرانی صورت گرفته، و نقاشی هایی با موضوع «شیر در زنجیر «، » شیر و شیرباز » و یا «حملة شیر به انسان » که به کرّات در ایران و هند در دوران پسامغول اجرا شده اند را مورد بررسی قرار می دهد. نگارنده معتقد است این آثار که حاویِ محتوای خاصّی هستند، مورد پذیرش مردمانِ وابسته یا دلبسته به طریقت فتوّت و قلندری بود هاند و توسط نقّاشانی نیز خلق شده اند که خود به شدّت متأثر از اندیشه و اعتقاد آن طریقت ها بوده اند. این آثار را می توان به لحاظ محتوایی، نه تنها بازتاب دهنده، بلکه شکل دهنده و مقوِمِ دنیای فکری و مادّی گروههای مذکور نیز دانست. روش تحقیق، تحلیلی تبیینی است و گردآوریِ اطلاعات نیز شامل مطالعات کتابخانه ای می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 590

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 874 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    61-72
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    914
  • دانلود: 

    1015
چکیده: 

استعاره همواره یکی از مهمترین مباحث بلاغت برای تاثیر کلام بوده است. امروزه علوم شناختی جدید باور دارد که انسان استعاری می اندیشد و استعاره فقط لغوی نیست. درپی این نظریه، اندیشمندان مبحث استعاره تصویری را مطرح نمودند، که از جمله آنها نوئل کارول، جان کندی و چارلز فورس ویل است. نقطه مشترک تعاریف آنها از استعاره تصویری، نگاشت مفهوم از مبدأ به مقصدِ تصویری است. تصویر استعاری، انحرافی از وضعیت معمول است که باعث برانگیختن یک معنی یا معانی مختلف می شود. در این تحقیق این پرسش مطرح است که چه رابطه ای بین انحراف از واقعیت معمول در اندام های انسانی کاریکاتورهای اردشیر محصص و استعاره تصویری وجود دارد، چگونه این انحراف از وضعیت معمول در کاریکاتورهای او باعث برانگیختن یک معنی یا معانی مختلف م یشود، همچنین استعاره و پراکندگی معانی چگونه سبب بازگشت مخاطب به خود اثر هنری می شود. از اهداف این پژوهش مطالعه استعاره تصویری در پیکره های تلفیقی اردشیر محصص است که پراکندگی معنایی و تناقض های رندانه ای را در این طرح ها خلق می کند. به علاوه، مسیر رسیدن به معنا در پیکره های غیرمتعارف ارشیر محصص براساس استعاره تصویری مورد بررسی قرار گرفته است. معنای درونی خارج شدن ذات انسان از کمال انسانی به عنوان مبدأ استعاره )مستعارله(؛ به صورت خارج شدن شکل ظاهری او از حالت عادی به عنوان مقصد )مستعارمنه( در کاریکاتورها تصویر شده است. فعال نگه داشتن ذهن مخاطب، مضمون اصلی کاریکاتورهای اوست. در کارهای اردشیر محصص معنا و تفسیر به راحتی به دست نمی آید و انباشت مضمون وجود دارد؛ به همین علت یک دور و بازگشت مداوم به خود اثر اتفاق می افتد. در این مقاله روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی است و در گردآوری اطلاعات از روش کتابخانه ای و مشاهده آثار استفاده شده است. رویکرد مورد استفاده در این مقاله تحلیل محتوای کیفی استقرایی است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 914

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1015 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    75-91
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2703
  • دانلود: 

    1735
چکیده: 

ساختار جمعیتی جوامع به دلایل مختلفی، از جمله بالارفتن سطح سلامت عمومی به سمتی پیش می رود که افزایش قابل توجه جمعیت سالمند را به دنبال داشته است. چنین تغییراتی موجب شده بسیاری از محققین و کارشناسان توجه بیشتری را معطوف به مسئله سالمندی و سلامت سالمندان در دوره های پایانی زندگی داشته باشند. در این حوزه در کشورمان نیز مطالعات فراوانی انجام پذیرفته که دامنه گسترده ای از علوم مختلف را به خود معطوف کرده است. اما آن چه که اهمیت پژوهش در زمینه سالمندی را بالا می برد در نظر داشتن ویژگی های فرهنگی و الگوهای سبک زندگی سالمندان ایرانی است. اگرچه دیدگاه جهانی اعتقاد دارد برای رسیدن به موفقیت در دوران سالمندی، سه شاخصه سلامت بدنی و روانی و نیز تعاملات سازنده اجتماعی برای سالمند ضروری است لیکن، بررسی ها در بستر فرهنگی جوامع نشان داد که سایر عوامل مانند وضعیت اقتصادی، سطح سواد، محیط و سبک زندگی، همگی در چگونگی تعریف سالمند از موفقیت دخیل هستند. این پژوهش حول موضوع «احترام »، )به عنوان یک شاخص ه فرهنگی مهم نزد سالمندان ایرانی( و با تاکید بر شناخت شاخصه های فرهنگ-محور برای ایجاد زمینه های مشارکت بیشتر ایشان در فضاهای شهری برنامه ریزی شد. در گام نخست، دیدگاه های سالمندان از مفهوم «موفقیت » اخذ شده، با تحلیل محتوایی پاسخ ها، میزان اهمیت احساس ناشی از وجود یا عدم وجود احترام اجتماعی مشخص شدند. نتایج پژوهش تاکید دارند که موضوع احترام و حفظ منزلت سالمندان، یکی از مه مترین مشخصه های منتج از تعاملات سازنده اجتماعی)مثلاً در فضاهای شهری( است و در صورت لحاظ شدن آن، عاملی است موثر در تحقق ایده سالمندی موفق در بستر فرهنگی ایران. این پژوهش در گام بعدی، با انجام یک فاز تکمیلی خلاقه در طراحی کانسپت یک عنصر مبلمان شهری )بر اساس رویکرد طراحی فراگیر(، محصولی را صرفاً با هدف زمینه سازی تعاملات اجتماعی و مشارکت بیشتر سالمندان پیشنهاد می نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2703

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1735 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    93-107
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    704
  • دانلود: 

    714
چکیده: 

چوب از جمله مواد خامی است که در بنای تاریخی کلیسای بیت اللحم اصفهان به کار رفته است. بر روی محراب این کلیسا درِچوبی قرار گرفته است که به سرداب محراب باز می شود. این درِ چوبی از گونه چنار می باشد، که آسیب پوسیدگی نرم توسط قارچ ها منجر به کاهش استحکام آن شده است. هدف این پژوهش، بررسی تاثیرات مخرب عامل پوسیدگی نرم در کاهش مقاومت درِچوبی تاریخی از جنس چنار واقع درسرداب محراب کلیسای بیت اللحم اصفهان می باشد. ضمن این بررسی، مقاومت فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و تغییرات ساختاری این درِچوبی ارزیابی می شود. در این راستا، روش های مستند نگاری، نرم افزار های آماری، مطالعات آزمایشگاهی، مشاهدات میکروسکوپی، آنالیز های دستگاهی SEM, FTIR به ترتیب برای بررسی میزان تغییرات شیمیایی در ساختار چوب تاریخی و مشاهدات مرفولوژی سطح چوب تحت تاثیر قارچ پوسیدگی نرم استفاده می شود. نتایج حاصل از آزمون ها نشان می دهد، عامل آسیب رسان پوسیدگی نرم در ساختار چوب پهن برگانی همچون چنار موجب تخریب دیواره های سلولی، افزایش رطوبت، کاهش دانسیته، سلولز و لیگنین شده اند که در نهایت منجر به افت مقاومت خمشی، فشاری، ضربه و کاهش سختی چوب تاریخی می شوند. که به دنبال افت مقاومتی و عدم استحکام، تخریب اثر چوبی تاریخی را در پی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 704

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 714 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نویسندگان: 

علی زاده سیامک

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    10
  • شماره: 

    19
  • صفحات: 

    109-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1970
  • دانلود: 

    1732
چکیده: 

باستان شناسان این دست ساخته ها را حاصل هنر بوم یمنطقه می دانند که در فرآیندی طولانی و با در آمیختن تجربه محلی با هنر فرهنگ های همجوار ) ایلام, آشور، بابل، هیتی، اورارتو ( و هنر اقوام مهاجری چون، کاسیان، گوتیان، لولوبیان، موریان و سکاها شکل گرفته است. اما این سرسنجاق ها چه ویژگی از نظر نقوش و کاربرد داشته اند و آیا رابطه ای بین نقوش وکاربرد آن ها وجود داشته است. نتایج نشان می دهد که سرسنجا قهای بررسی شده همگی از جنس مفرغ می باشند که بر اساس نوع فرم و کاربرد, حدود دو دسته طبقه بندی شده اند. از لحاظ نوع فرم، سنجاق های دیسکی به دو صورت مدور و مربع وجود دارند و از لحاظ کاربرد, جنبه اعتقادی-مذهبی و همچنین جنبه آرایشی داشته اند, لذا این نوشتار تلاش دارد با نگاهی به زیورهای مکشوفه از لرستان به بررسی همبستگی و ارتباط, تفکیک و دسته بندی آن ها بر پایه نوع نقوش به کار رفته روی سر سنجاق ها بپردازد. گستره تاریخی آثار موزه ای مورد بررسی شده، دوران برنز و آهن در ایران )هزاره سوم تا هزاره نخست پیش از میلاد( را در بر می گیرد. پژوهش صورت گرفته توصیفی و اطلاعات مورد نظر به شیوه کتابخانه ای, اسنادی و مطالعات میدانی از موزه حاوی این گونه آثار تهیه شده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1970

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1732 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button