Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    1-7
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    939
  • دانلود: 

    681
چکیده: 

مقدمه: با توجه اهمیت ارتقا سلامت روان پرستاران و نقش آن در کیفیت خدمات ارائه شده، پژوهش حاضر در همین راستا و با هدف تعیین تاثیر آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان شفای شهر رشت انجام گردید.روش ها: پژوهشی نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه شاهد بود و جامعه ی آماری پژوهش شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش های بستری بیمارستان شفای شهر رشت در سال 92- 1391 بود . ابزار استفاده شده در این پژوهش پرسشنامه سلامت عمومی GHQ-28 بود. از کل جامعه آماری، 200 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه، تعداد 30 نفر که نمره بالای خط برش 26 در پرسشنامه سلامت عمومی داشتند، به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه 15 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت یک ماه هفته ای دو جلسه آموزش هوش هیجانی را دریافت کردند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. در پایان پس آزمون در مورد هر دو گروه اجرا گردید. داده ها، با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیره (مانکوا) و از طریق نرم افزار اماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر سلامت عمومی اثر معنی داری داشته است (p<0.001) و مجذور سهمی إتا شدت این اثر را (0.61) نشان داد. همچنین آموزش هوش بر علائم جسمانی، علائم اضطراب، کارکرد اجتماعی و علائم افسردگی موثر بوده است (p<0.01) نتیجه گیری: آموزش هوش هیجانی می تواند به عنوان راهکاری برای افزایش سلامت عمومی پرستاران موثر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 939

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 681 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    8-15
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    842
  • دانلود: 

    708
چکیده: 

مقدمه: در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی شایع ترین علت مرگ و میر در کشور ما محسوب می شوند و بایستی در جهت آگاه سازی افراد با ریسک فاکتورهای ایجاد کننده این بیماری ها تلاش نمود. هدف از این تحقیق مقایسه دو روش آموزش چهره به چهره و پمفلت در افزایش آگاهی از عوامل خطر ایجاد کننده بیماری های قلبی و عروقی در دختران دبیرستانی شهر کاشان بود.روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 150 نفر از دانش آموزان دختر دبیرستانی با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی در سال 1390 مورد مطالعه قرار گرفتند، نمونه ها در دو گروه با شیوه های آموزشی چهره به چهره و پمفلت قرار گرفتند و میزان آگاهی و عملکرد آن ها قبل و بعد از مداخله و یک ماه بعد از طریق پرسشنامه سنجیده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی و آنالیز کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت.یافته ها: درهر دو گروه بین نمره آگاهی پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنا داری وجود داشت (p<0.05) اما شدت این اختلاف در گروه اول بیشتر (2.2±3.17 به 1.74) بود. طبق مطالعات آماری بین نمره پیش آزمون و یک ماه بعد در بخش آگاهی و عملکرد هر گروه تنها در گروه اول، اختلاف معنا دار بود (آگاهی p<0.05 و عملکرد (p<0.05ولی در نمرات آگاهی و عملکرد پس آزمون و یک ماه بعد تفاوت آماری معنا داری مشاهده نشد.نتیجه گیری: در این مطالعه مشخص گردید روش آموزش چهره به چهره، در مقایسه با روش پمفلت تاثیرگذارتر بوده است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 842

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 708 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    16-22
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1181
  • دانلود: 

    191
چکیده: 

مقدمه: برونکوسکوپ فیبراپتیک قابل انعطاف نقش مهمی در اداره راه هوایی به خصوص در موارد مشکل، آسیب های ستون مهره گردنی با ناپایداری فقرات گردنی و ارزیابی راه هوایی و تغییر لوله تراشه دارد، لذا آموزش آن به دستیاران رشته بیهوشی و مراقبت های ویژه از نکات برجسته کوریکولوم آموزشی رشته بیهوشی می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش آموزش برونکوسکوپی فیبراپتیک بر روی مانکن آموزشی و کاداور به منظور آموزش لوله گذاری با فیبراپتیک به دستیاران بود.روش ها: این مطالعه کارآزمایی تصادفی بر روی 12 نفر از دستیاران بیهوشی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بدون تجربه قبلی از این آموزش انجام شد. پس از انجام پیش آزمون به روش DOPS بر روی مولاژ از کلیه دستیاران ، دستیاران به صورت تصادفی به دو گروه آموزش بر روی مانکن آموزشی و کاداور تقسیم و سپس تحت آموزش قرار گرفتند. سپس توسط پس آزمون ارزیابی گردیدند و نتایج حاصله با نرم افزار آماری SPSS و آزمون های Paired sample T-test و ANOVA آنالیز گردیدند.یافته ها: با استفاده از آزمون Paired sample t-test مشخص شد که میانگین نمره هر یک از حیطه ها قبل و بعد از آموزش در گروه مولاژ و کاداور ارتقا یافته است (P<0.01) . اما بین دو گروه آموزش دیدگان تفاوت آماری معنی داری بین میانگین تغییرات نمرات قبل و بعد از آموزش دیده نشد.نتیجه گیری: مانکن آموزشی و کاداور هر دو در آموزش لوله گذاری تراشه با FFL مفید هستند. و هر دو می توانند به افزایش نمرات متوسط بعد از آموزش منجر شوند. بنابراین می توان از کاداور مانند مانکن آموزشی در آموزش لوله گذاری تراشه با FFL در مراکز دانشگاهی استفاده نمود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1181

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 191 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    23-31
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1314
  • دانلود: 

    404
چکیده: 

مقدمه: با توجه به جایگاه ایمنی در مراقبت های بهداشتی درمانی، آموزش ایمنی بیمار برای پرسنل بهداشتی درمانی نقش اساسی در بهبود ایمنی بیمار دارد. هدف از این مطالعه بررسی ادراک و برداشت کارورزان از ایمنی بیمار، میزان دانش و نگرش آنان به یادگیری در این زمینه بود.روش ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه صورت گرفت. جامعه آماری 134 نفر شامل انترن ها و کارورزان پرستاری و مامایی بودند. که به صورت سرشماری انتحاب شدند و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بود. تحلیل نتایج با نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری مجذور کای، ضریب همبستگی اسپیرمن، آزمون F و LSD صورت گرفت.یافته ها: 121 نفر پرسشنامه را تکمیل نمودند که 62 نفر از کارورزان پزشکی، 34 نفر پرستاری و 23 نفر مامایی بودند. در مورد دانش ایمنی بیمار حدود 50 درصد پاسخگویان، خود را خوب ارزیابی کردند. علاقه به آموزش ایمنی بیمار با اقبال پاسخگویان همراه بود. براساس آزمون مجذور کای تمایل پاسخگویان به آموزش ایمنی بیمار برحسب سال (p=0.003)، جنس (p=0.001) و رشته (p=0.017)معنی دار بود. آنالیز واریانس و LSD نشان داد تفاوت میانگین نمرات برداشت از ایمنی بیمار و تفاوت میانگین نمرات نگرش به آموزش ایمنی بیمار درکارورزان پزشکی با کارورزان پرستاری و مامایی معنی دار بود.نتیجه گیری : این بررسی نشان داد ایمنی بیمار در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نیازمند توجه بیشتری است که با گنجاندن آن در برنامه درسی رسمی و مدون، هم اهمیت آن برای دانشجویان روشن می شود و هم با آموزش آن، در محیط های پیچیده ای مثل بیمارستان امکان کاهش انواع خطاها میسر می گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1314

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 404 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    32-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1149
  • دانلود: 

    756
چکیده: 

مقدمه: آموزش منجر به یادگیری می گردد اما میزان عمق و پایداری در روش های مختلف آموزشی متفاوت است. آموزش احیا بایستی برتصمیم گیری و مهارت های حل مسئله در مواقع اضطراری تمرکز کند. با آموزش صحیح و انجام موثر احیای موثر نوزاد می توان از 99 درصد مرگ ومیر نوزادی در کشورهای درحال توسعه پیشگیری کرد. هدف این مطالعه، ارائه دو روش آموزش به کارکنان بالینی و مقایسه تاثیر این دو روش بر آگاهی و عملکرد آنان بود .روش ها: در این مطالعه مداخله ای، نیمه تجربی، 80 نفر از کارکنان بالینی به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند . سپس گروه اول، با روش مطالعه کتابچه آموزشی به همراه CD و گروه دوم با کارگاه آموزشی دو روزه (روز اول: کلاس تئوری، کارگروهی و تمرین عملی روی مولاژ، و روز دوم: مواجهه با محیط واقعی CPR نوزاد را آموزش دیدند. از واحدهای مورد پژوهش از هر دو گروه پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جهت تعیین سطح آگاهی و چک لیست محقق ساخته جهت تعیین سطح عملکرد به عمل آمد . روایی پرسشنامه از طرق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (a=0.83) تایید گردید. روایی چک لیست با روش روایی محتوایی و پایایی آن با روش بازآزمایی مشخص شد . سپس میانگین نمرات با آزمون t مستقل و آزمون t زوج با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد مقایسه و تجزیه و تحلیل قرار گرفت .یافته ها : مقایسه میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دو حیطه آگاهی و عملکرد در دو گروه اختلاف معنی دار داشت . که بیانگر تاثیر آموزش در هر دو گروه است . نتایج به دست آمده از مقایسه تفاوت میانگین نمرات پیش آزمون و پس آزمون دو گروه در آزمون های عملی (t=9.3, p=0.01) و در آزمون نظری (t=5.8, p=0.01)اختلاف آماری معنی داری را نشان داد.نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن اختلاف میانگین نمرات در روش کارگاه آموزشی، به نظر می رسد که روش فرد محور باعث ارتقای سطح دانش و مهارت کارکنان بالینی در زمینه CPR نوزاد شده است . ازعلل دیگر آن می توان استفاده از وسیله کمک آموزشی مولاژ و انجام کار عملی در فضایی مشابه شرایط بالینی را بیان نمود که در پایداری یادگیری تاثیر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1149

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 756 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    39-45
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1113
  • دانلود: 

    256
چکیده: 

مقدمه: برنامه ریزی فعالیت های آموزشی و اصلاح نظام آموزشی بر اساس ارزشیابی اساتید صورت می گیرد. باتوجه به اهمیت این موضوع هدف از این مطالعه بررسی نظرات اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان درمورد ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان بود روش ها : این مطالعه توصیفی-تحلیلی در سال تحصیلی 91-90 بر روی کلیه اعضای هیات علمی در دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سر شماری انجام گرفت. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در مورد فرایند اجرای ارزشیابی استاد بود. روایی آن از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. داده ها با استفاده از از آزمون هایANOVA ، کروسکالوالیس و توکی از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.یافته ها: 68.8 درصد از اساتید معتقد بودند که ارزشیابی در بهبود تدریس آن ها موثر است. 90.6 درصد از اساتید معتقد بودند که ماهیت درسها مشابه نیست، ولی اساتید را به طور مشابه ارزیابی می کنند، 79 درصد از آن ها موافق بودند که نتایج ارزشیابی، مهارت های آموزشی استاد را بخوبی نشان نمی دهد و تنها 34.3 درصد از اساتید نتیجه ارزشیابی را قابل قبول می دانستند. همچنین در مقایسه نظرات اساتید به تفکیک سن(p=0.507) ، جنس (p=0.941) و سابقه کار (p=0.744)تفاوت معناداری وجود نداشت.نتیجه گیری: اساتید از مراحل اجرای فرایند ارزشیابی توسط دانشجو چندان راضی نبوده و نسبت به این امر نظر منفی داشتند. بنابراین برگزاری کارگاه های توجیهی برای اساتید جهت اطلاع رسانی نقش ارزشیابی اساتید و تاثیرات مثبت نتایج واقعی آن بر فرایند آموزش و بکار بردن سایر روش های ارزشیابی لازم به نظر می رسد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1113

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 256 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    46-54
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1634
  • دانلود: 

    884
چکیده: 

مقدمه: تجربه بالینی همواره یک بخش مکمل از آموزش پزشکی است که دانشجویان را آماده می کند تا بتوانند به همان خوبی که اصول بالینی را می دانند در عمل هم بتوانند آن ها را انجام دهند. اخلاق چه در مقوله مداوای بیمار و چه در امر آموزش دانشجو و تربیت وی برای اعتلای علمی و مهارتی ضروری است. این مطالعه به بررسی تجارب و دیدگاه های اساتید و دانشجویان رشته های پزشکی در زمینه فرایند حرفه گرایی در اموزش بالینی با هدف تبیین فرآیند حرفه ای گرایی دانشجویان پزشکی در بالین انجام گرفت.روش ها: مطالعه حاضر یک تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه مورد پژوهش دانشجویان پزشکی بخش زنان مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی اصفهان که در نیمسال اول سال 1392 به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، را تشکیل می داد. دانشجویان از طریق مصاحبه ساختار مند (18 نفر) و همچنین اساتید صاحبنظر بالینی که حداقل به مدت یک سال دروس بالینی تدریس کرده و قدرت بیان و قابلیت انتقال معانی در مورد حرفه ای گرایی را داشتند (9 نفر)، دعوت به مصاحبه نیمه ساختار یافته (مصاحبه فردی) شدند. داده ها بر اساس روش اشتراوس و کوربین تحلیل گردیدند.یافته ها: به طورکلی هشت طبقه اصلی و شش طبقه فرعی ایجاد که در نهایت چهار تم از این طبقات تحت عنوان عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی استخراج شدند.نتیجه گیری: یافته های این پژوهشی نشان داد که مفهوم حرفه ای گرایی از دیدگاه مشارکت کنندگان ارتباط تنگاتنگی با نحوه برخورد آنان با موارد بالینی در بخش های آموزشی دارد. آن ها اگرچه اخلاقیات را یک امر بسیار مهم می دانند اما در برخورد با آن عوامل بسیار زیادی را دخیل دانسته که همگی در ارتباط تنگاتنگی با هم می توانند فرآیند اخلاقی شدن را ملکه سازند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1634

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 884 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1392
  • دوره: 

    5
  • شماره: 

    2
  • صفحات: 

    55-57
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    983
  • دانلود: 

    433
کلیدواژه: 
چکیده: 

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 983

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 433 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button