قلدری در مدارس موضوعی روان شناختی- اجتماعی است که از دهه 1980 توجه محققان و محافل علمی را برانگیخته است. این پژوهش با هدف بررسی تبیین پذیری این آسیب بر اساس نظریه های خودکنترلی (نظریه عمومی جرم)، هم نشینی افتراقی و فشار عمومی، نوشته شده است. روش تحقیق در پژوهش حاضر، پیمایشی و مقطعی است و جمع آوری اطلاعات از طریق پرسش نامه صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق نیز همه دانش آموزان دبیرستانی پایه اول تا سوم در منطقه شهری ساری هستند. در مجموع تعداد 410 نفر افراد مورد مطالعه با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای متناسب با حجم انتخاب شدند. نتایج تحقیق نشان می دهد که 7.6 درصد از پاسخ گویان اصلا قلدری ندارند. هم چنین قلدری 65.4 درصد از افراد در حد کم، 22.2 درصد در حد متوسط و 4.9 درصد در حد زیاد است. علاوه بر این، قلدری دانش آموزان پسر، به طرز معناداری بیش تر از دانش آموزان دختر است. نتایج مدل رگرسیونی نیز حاکی از آن است که خودکنترلی پایین، پیوند افتراقی و فشار عمومی به ترتیب قوی ترین پیش بینی کننده های قلدری هستند.