مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,454
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,016
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

درک جامعه شناختی گفتگوی اجتماعی در روابط کار صنعتی ایران

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 149

چکیده

 هدف این پژوهش, مطالعه جامعه شناختی رابطه کارگران, کارفرمایان و دولت در تنظیم روابط کار صنعتی است. سوال اصلی تحقیق این است که وضعیت گفتگوی اجتماعی در روابط کار صنعتی کنونی ما چگونه است؟ یافته های این پژوهش بر اساس روش تحقیق کیفی چندگانه و از طریق مصاحبه عمیق فردی و گروهی متمرکز جمع آوری شده است. این یافته ها بیانگر آن است که در حال حاضر از یک سو وجود تشکل های مختلف کارگری و کارفرمایی, ضعف هماهنگی در میان آن ها, عدم تمرکز در میان تشکل های کارگری و کارفرمایی و دست نیافتن به یک دستور مشترک, عامل مهمی در عدم برقراری گفتگوی اجتماعی در محیط کار است. از طرف دیگر, با استفاده از نظریه گفتمان می توان اظهار کرد که تولید و درک مختلف معنایی از گفتگوی اجتماعی از سوی کنش گران مختلف در روابط کار صنعتی نیز سبب کنش های متفاوت و متعارضی شده که گفتگوی اجتماعی را با چالش مواجه کرده است. نگرش پدرسالارانه کارفرمایان به کارگران, وجود گفتگوی اجتماعی را به ضرر منافع جمعی می داند و تشکلات مختلف کارگری نیز قادر نیستند درباره مساله مشترک خود به اجماع برسند. همین امر موجب طرد گفتگوی اجتماعی شده است. هم چنین منفعت طلبی کارفرمایان سبب شده تا هیچ تفویض اقتداری از سوی آن ها به کارگران در محیط کار صورت نگیرد. به نظر می رسد که کنش های دو طرف بر اساس اصل کنش عقلانی و منافع جمعی انعکاس یافته و اصل گفتگوی اجتماعی را نقض کرده است و به جای آن که هر دو طرف بخشی از منافع خود را معطوف به طرف دیگر نمایند تا منافع مشترک به حداکثر برسد, درصدد به حداکثر رساندن منافع خود هستند, پدیده ای که به آن تنش و تضاد در روابط سازمانی و صنعتی گفته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسین آبادی، مهدی، سعیدی، علی اصغر، و حقیقتیان، منصور. (1394). درک جامعه شناختی گفتگوی اجتماعی در روابط کار صنعتی ایران. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، 4(1)، 123-149. SID. https://sid.ir/paper/246503/fa

    Vancouver: کپی

    حسین آبادی مهدی، سعیدی علی اصغر، حقیقتیان منصور. درک جامعه شناختی گفتگوی اجتماعی در روابط کار صنعتی ایران. مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی[Internet]. 1394؛4(1):123-149. Available from: https://sid.ir/paper/246503/fa

    IEEE: کپی

    مهدی حسین آبادی، علی اصغر سعیدی، و منصور حقیقتیان، “درک جامعه شناختی گفتگوی اجتماعی در روابط کار صنعتی ایران،” مطالعات توسعه اجتماعی - فرهنگی، vol. 4، no. 1، pp. 123–149، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/246503/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button