در این تحقیق ابتدا به بررسی وضعیت پسته ایران با تاکید بر پسته صادراتی استان کرمان و عملکرد آن طی چند سال اخیر پرداخته شد و وضعیت کانال های توزیع پسته صادراتی استان کرمان بررسی گردید. اهداف تحقیق حاضر شامل تعیین مهمترین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی کانال های توزیع پسته صادراتی استان کرمان و پیشنهاد استراتژی های مناسب با توجه به وضعیت فعلی می باشند. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایشی استفاده گردید. به همین منظور اطلاعات لازم از طریق مصاحبه حضوری و تکمیل پرسشنامه از صادر کنندگان پسته استان کرمان جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری میانگین یک دامنه ای (آزمونt تک نمونه ای) ، ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی و مدل SWOT استفاده گردید. با استفاده از آزمون آماری t به شناسایی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید کانال توزیع پسته استان کرمان پرداخته و سپس با استفاده از وزن نسبی نقاط قوت, ضعف, فرصت ها و تهدیدات تایید شده، الویت بندی گردیدند. سپس با استفاده از تحلیل SWOT راهبردها و راهکارهایی جهت بهبود کانال های توزیع پسته صادراتی استان کرمان ارائه گردیده و در نهایت بر اساس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی و خارجی وضعیت فعلی کانال های توزیع پسته استان کرمان مشخص و بهترین استراتژی برای اجرا انتخاب و پیشنهاد می گردد. بر اساس نتیجه تحقیق، در حال حاضر بهترین استراتژی برای اجرا استراتژی دفاعی (WT) می باشد.