Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    141-146
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1137
  • دانلود: 

    264
چکیده: 

سابقه و هدف: کودکان به دلیل کوچکی جثه و نداشتن توانایی های جسمی و فکری کافی قادر به دفاع از خود در برابر حوادث مربوط به اتومبیل نیستند. نحوه صحیح مراقبت از کودک در خودرو و استفاده از صندلی کودک یکی از عوامل مهم کاهش مرگ ومیر کودکان در حوادث ترافیکی می باشد. هدف این پژوهش بررسی آگاهی و نگرش والدین تحصیل کرده در مورد نحوه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی می باشد.روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی با روش نمونه گیری در دسترس بود که در سه ماهه تابستان 92 بر روی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک و آگاهی و نگرش در بین واحدهای پژوهش توزیع و پس از تکمیل جمع آوری گردید. داده های جمع آوری شده با نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های مرتبط تجزیه وتحلیل گردید.یافته ها: 170 نفر از کارمندان دانشگاه در محدوده سنی 24 تا 57 سال در این پژوهش شرکت نمودند. بیشترین سطح تحصیلات مربوط به مقطع کارشناسی با 86 نفر (%50.6) بود.28.8% شرکت کنندگان هیچ گاه از صندلی کودک در خودرو استفاده ننموده بودند. در مورد نوع صندلی مناسب سن و وزن کودک میزان آگاهی والدین بسیار کم بود و %88.2 پاسخ اشتباه دادند. پدران از مادران در زمینه سن استفاده از صندلی کودک آگاه تر و بیشتر از مادران از صندلی کودک استفاده نموده بودند (p=0.03 و p=0.008 به ترتیب).نتیجه گیری: با توجه به میزان آگاهی متوسط والدین و نگرش ضعیف آن ها در زمینه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی، پژوهشگران توصیه به برگزاری کلاس های آموزشی و توجیهی و آشنایی هر چه بهتر و بیشتر والدین با حوادث و خطرات ترافیکی به ویژه نحوه نگهداری کودکان در خودروهای شخصی در جهت ارتقای ایمنی کودکان در خودروهای شخصی می نمایند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1137

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 264 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 3
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    147-154
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    1259
  • دانلود: 

    222
چکیده: 

سابقه و هدف: بیوآئروسل ها با گستره وسیعی از اثرات بهداشتی شامل بیماری های عفونی و واگیر، اثرات سمی حاد، آلرژی و حتی سرطان در ارتباط می باشند و محیط های بیمارستانی از این منظر می تواند مشکلات ثانویه ای را برای بیماران و مراجعان ایجاد نمایند. هدف این مطالعه بررسی بایوآئروسل های قارچی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان آیت الله طالقانی تهران با رویکرد مقایسه دو روش پلیت گذاری و بایوآئروسلمتری بود.روش بررسی: این مطالعه به روش میدانی، توصیفی- مقطعی بود. نمونه برداری با دو روش فعال و غیرفعال، در دو مرحله صبح و عصر و روی محیط کشت سابرودکستروز آگار، در ارتفاع 120 سانتی متر از زمین با دبی 35.5 لیتر بر دقیقه و زمان ماند 10 دقیقه انجام گردید. به علاوه اثر عوامل محیطی مانند دما و رطوبت نیز موردبررسی قرار گرفت.یافته ها: 75% محل های اندازه گیری از دیدگاه تعداد کلنی های قارچ در نوبت های مختلف نمونه برداری به روش پلیت گذاری در سطح B استاندارد مجموعه قوانین جی ام پی اروپا که سطح تمیز است، قرار داشتند و 80% محل های اندازه گیری در روش نمونه برداری فعال، در سطح C استاندارد مجموعه قوانین جی ام پی اروپا که سطح آلودگی متوسط است، قرار داشتند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، روش نمونه برداری فعال بیوآئروسل ها در مقایسه با روش پلیت گذاری، از حساسیت و دقت بیشتری برخوردار است. در مقایسه نتایج با استانداردها مشخص گردید بیشتر نقاط نمونه برداری شده ازلحاظ میزان آلودگی در شرایط خوب و قابل قبول قرار دارند و تعداد اندکی از مناطق نیاز به تهویه مناسب تری دارند. میزان تهویه با استفاده از سیستم های تهویه منطبق بر استاندارد های معتبر جهانی، می تواند نقش مهمی در بهبود کیفیت هوای داخل محیط های بیمارستانی ایفا نماید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1259

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 222 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 14
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    155-160
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1453
  • دانلود: 

    431
چکیده: 

سابقه و هدف: تولوئن بعنوان یکی از مهم ترین آلاینده ها در صنایع مختلفی مانند پتروشیمی و رنگ مطرح می باشد. این ترکیب با تاثیر سمی بر سیستم تنفسی و عصبی شناخته شده است. جذب حلال ها بر روی بستر مناسب یک روش کنترل موثر برای ترکیبات فرار می باشد. جذب در بستر ساکن و سیال انجام می یابد. هدف از این مطالعه بررسی میزان جذب بخارات تولوئن بر روی بستر ثابت و سیالی از نانو زئولیت Y می باشد.روش بررسی: بخارات تولوئن در رنج غلظتی 100-30 پی پی ام به شکل دینامیک تهیه گردید بطوریکه جریان ثابتی از بخارات تولوئن در راکتور وجود داشت. با 2 گرم نانو زئولیت Y میزان جذب بخارات تولوئن با کمک دستگاه گاز کروماتوگرافی مجهز به دتکتور یونیزاسیون شعله ای بررسی شد. اثر فاکتورهای مختلف مثل نوع بستر، دبی جریان هوا برای سیال سازی بستر، میزان ظرفیت جذب بخارات تولوئن مورد مطالعه قرار گرفت.یافته ها: در بررسی میکروسکوپ الکترونی روبشی از نانو زئولیت Y قطر ذرات 154.34±8.59 نانومتر تخمین زده شد. جذب بخارات دینامیک تولوئن با غلظت 30-100 پی پی ام توسط 2 گرم نانو زئولیت Y در رنج زمانی 50-40 دقیقه اشباع گردید. نتایج نشان می دهد دبی 3 لیتر بر دقیقه جریان مناسبی برای سیال سازی بستر فراهم می سازد. ظرفیت جذب بستر ثابت 41.45 میلی گرم و بسترسیال 62.65 میلی گرم تولوئن به ازای 2 گرم نانو زئولیت Y ارزیابی شد.نتیجه گیری: کوچک شدن سایز ذرات جاذب سبب بالا بردن جذب می گردد ولی چسبندگی ذرات در بستر ثابت کار آیی جاذب را کاهش می دهد. در بستر سیال به دلیل وجود جریان هوا چسبندگی ذرات نانو کاهش یافته و جذب بخارات تولوئن افزایش یافته است. در نهایت می توان نتیجه گرفت بسترسیال برای جذب بر روی نانو ذرات مناسب تر از بستر ثابت می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1453

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 431 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    161-168
تعامل: 
  • استنادات: 

    9
  • بازدید: 

    1585
  • دانلود: 

    469
چکیده: 

سابقه و هدف: سوانح و حوادث ترافیکی در سراسر دنیا به عنوان علت اصلی ناتوانی و مرگ ومیر شناخته شده است. این مطالعه باهدف بررسی اپیدمیولوژیک سوانح و حوادث ترافیکی منجر به فوت در استان سیستان و بلوچستان اجرا شد.روش بررسی: مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی با استفاده از داده های موجود پزشکی قانونی در جمعیت تحت پوشش استان سیستان و بلوچستان در سال 91 که دچار سانحه ترافیکی شده و جان خود را از دست داده بودند، اجرا شد. برای توصیف داده ها از شاخص های فراوانی و برای تحلیل داده ها از آزمون مجذورکای استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار STATA نسخه 11 انجام گرفت.یافته ها: از میان افراد فوت شده در استان سیستان و بلوچستان 78.72 درصد مردان و 21.28 درصد را زنان تشکیل می دادند. میانگین و انحراف معیار سن 16.9±30.196 سال بود. بیشترین علت فوت تصادفات رانندگی مربوط به آسیب به سروصورت بود. بین محل فوت و محل تصادف با انجام آزمون کای دو از نظر آماری رابطه معنی داری وجود داشت (p=0.0001).نتیجه گیری: ازآن جایی که کشته شدگان سوانح رانندگی عمدتا مردان و در سنین جوانی بودند بنابراین سیاست گذاری و سازمان دهی در پیشگیری از سوانح و مصدومیت ها به عنوان یک اولویت بهداشتی و یک ابزار کلیدی در ارتقای ایمنی در کشور است.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1585

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 469 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 9 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    169-174
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1375
  • دانلود: 

    308
چکیده: 

سابقه و هدف: پیشگیری از وقوع حوادث و حفظ سرمایه انسانی به عنوان محور اصلی توسعه هر کشور، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این مطالعه با هدف بهره گیری از مناسب ترین تکنیک های موجود جهت شناسایی خطرات و ارزیابی خطر، در راستای ارتقاء سطح ایمنی، کاهش حوادث و هزینه ها و صرفه جویی در زمان، انجام شده است.روش بررسی: در این مطالعه، جهت شناسایی خطرات، از مرور مستندات، مصاحبه با متخصصین، برگزاری جلسات طوفان فکری، دانش و تجربه گروهی از کارشناسان مهندسی ایمنی و بهداشت حرفه ای استفاده شد. درنهایت خطرها بر اساس درجه باورپذیری در منطق فازی و روش تحلیل سلسله مراتبی رتبه بندی و مقایسه گردید.یافته ها: از 11 مورد خطری که در مطالعه حاضر شناسایی شد، انفجار و آتش سوزی توربین گاز و ترکیدگی لوله های بخار تحت فشار، رتبه اول و سقوط در تانک ها، مخازن و کانال ها در رتبه دوم قرار گرفتند. همچنین مشخص شد نتایج حاصل از دو روش مورداستفاده در این پژوهش، باهم دیگر هم خوانی داشته و منطبق هستند.نتیجه گیری: استفاده از منطق فازی در کنار روش های تصمیم گیری چندمعیاره ازجمله روش تحلیل سلسله مراتبی، رویکردی مناسب و مکمل جهت تعیین اولویت های کنترلی در سیستم ای ایمنی، فراهم می سازد. در واقع زمانی که تصمیم گیران در تعیین داده های سازگار، اتفاق نظر داشته باشند، استفاده از این دو روش به صورت مستقل، نتایج یکسان در رتبه بندی خطر در پی خواهد داشت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1375

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 308 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    175-184
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1006
  • دانلود: 

    212
کلیدواژه: 
چکیده: 

سابقه و هدف: حوادث ترافیکی یکی از مشکلات سلامت جامعه است که سالانه افراد زیادی را درگیر نموده است. یکی از دلایل عمده مرگ در ایران سوانح ترافیکی معرفی شده است. عوامل انسانی بیشترین عامل در وقوع حوادث و مرگ شناسایی شده است. این مطالعه به منظور تعیین سطح آگاهی، نگرش و عملکرد رانندگان موتورسیکلت در مورد مقررات راهنمایی و رانندگی در شهر کاشان انجام گرفت.روش بررسی: در این مطالعه مقطعی 200 راننده موتورسیکلت در شهر کاشان به طور تصادفی انتخاب شدند. نمونه گیری خوشه ای با 10 شرکت کننده در 20 خوشه مورداستفاده قرار گرفت. انتخاب هر خوشه با استفاده از یک نمونه تصادفی از پیش شماره تلفن در هر منطقه از مناطق شهرداری انتخاب شد. ده راننده به صورت متوالی هنگام عبور از نقطه مشخص شده، توسط مصاحبه گر و یک افسر ارشد سازمان کنترل ترافیک کاشان مورد مصاحبه قرار گرفتند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی قرار گرفت و اعتبار سازه با استفاده از روش تحلیل مولفه های اصلی موردبررسی قرار گرفت .آزمون کای اسکوئر و نسبت شانس و در مواردی از رگرسیون لجستیک برای تحلیل داده ها استفاده شد.یافته ها: بر اساس نتایج این مطالعه به ترتیب %57.8، %56.1 و %44.4 از رانندگان موردبررسی دارای آگاهی، نگرش و عملکرد مناسب در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی بودند. این مطالعه نشان داد که ارتباط آگاهی با نگرش و عملکرد رانندگان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ازنظر آماری دارای ارتباط معنی دار نمی باشد. اما ارتباط نگرش با عملکرد رانندگان در این زمینه از نظر آماری دارای ارتباط معنی دار بود (p<0.01).اختلاف عملکرد رانندگان موردبررسی برحسب متغیرهای سن، شغل و گواهینامه موتورسیکلت ازنظر آماری معنی دار بود (p<0.05).نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد درمجموع عملکرد رانندگان در شهر کاشان در زمینه مقررات راهنمایی و رانندگی ضعیف است. و نیاز مبرم به تحقیق و مداخله در این زمینه وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1006

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 212 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    185-190
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    2323
  • دانلود: 

    458
چکیده: 

سابقه و هدف: پیامدهای شغلی و اثرات آن بر سلامت پرسنل بهداشت و درمان در بسیاری از مطالعات مورد بررسی قرارگرفته است. فرسودگی شغلی تحت تاثیر کیفیت زندگی افراد می باشد که می تواند در نتیجه مواجهه طولانی مدت با استرس شغلی ایجاد گردد. پژوهش حاضر باهدف تعیین ارتباط بین فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی انجام گرفت.روش بررسی: این مطالعه بر روی 80 نفر از پرسنل شاغل شبکه بهداشت و درمان شهرستان کامیاران در قالب سه گروه شغلی انجام گردید. اطلاعات مربوط به کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی به ترتیب با استفاده از پرسشنامه های کوتاه بررسی سلامت و استاندارد گلدارد جمع آوری شدند. داده های به دست آمده در نرم افزار آماری SPSS مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 55 درصد از کارکنان در گروه بهداشتی، 18.75 درصد در گروه پرستاری-مامایی و 26.25 درصد در گروه اداری-خدماتی شاغل بودند. کیفیت زندگی خوب، متوسط و ضعیف به ترتیب در 33.75، 60 و 6.25 درصد از کارکنان دیده شد. حدود 22.5 درصد از کارکنان در معرض فرسودگی شغلی پایین بودند و 77.5 درصد از آنان از فرسودگی شغلی متوسط رنج می بردند. ارتباط فرسودگی شغلی و همچنین کیفیت زندگی با ویژگی های دموگرافیک معنی دار نبود (p>0.05). بین کیفیت زندگی و فرسودگی شغلی ارتباط معنی دار و معکوس دیده شد (p<0.001).نتیجه گیری: با توجه به رابطه معنی دار و معکوس بین فرسودگی شغلی و کیفیت زندگی، می توان با ارتقای کیفیت زندگی کارکنان به طرق مختلف از فرسودگی شغلی و درنتیجه کاهش بهره وری آنان جلوگیری کرد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2323

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 458 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 9
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    191-198
تعامل: 
  • استنادات: 

    1
  • بازدید: 

    3193
  • دانلود: 

    546
چکیده: 

سابقه و هدف: امروزه با پیشرفت و توسعه، چالش وقوع حوادث همواره رو به افزایش بوده است. پیش بینی، پیشگیری و کنترل حوادث مستلزم بررسی و تجزیه وتحلیل به موقع و اجرای اقدام کنترلی لازم می باشد. لذا این مطالعه با هدف تجزیه و تحلیل حوادث ثبت شده در 18 پایگاه مربوط به یک مرکز مدیریت بحران و فوریت های پزشکی انجام شد.روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر مبنای حوادثی که در طول یک سال (مهر 1392 تا مهر 1393) در 18 پایگاه مربوط به یک مرکز مدیریت بحران و فوریت های پزشکی ثبت شده است، انجام گرفت. داده های موردنیاز، مطابق اهداف از پرونده های الکترونیکی استخراج و وارد فرم های طراحی شده در نرم افزار Access شد و سپس با استفاده از نرم افزار 18 SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفتند.یافته ها: در بازه یک ساله، در مجموع 10440 و به طور میانگین 870±128 نفر در هرماه دچار حادثه شده اند که از این تعداد %60.93 نفر مردان و %31.65 نفر را زنان تشکیل می دادند. گروه سنی 20 تا 29 سال و کمتر از 10 سال، به ترتیب بیشترین %25.83 و کمترین %3.23 افراد حادثه دیده را تشکیل می دادند. نسبت افراد حادثه دیده غیر تصادفی (59%) به حوادث تصادفی (41%)، 1.4 برابر بود، اما نسبت افراد فوت شده در غیر تصادفی 7.4 برابر حوادث تصادفی بود. 66.99% افراد بعد از حادثه به بیمارستان اعزام شده بودند. ماه شهریور با %11.17 نفر حادثه دیده، دارای بیشترین حادثه در طول سال بود. بیشترین حوادث مربوط به تصادفات وسایل نقلیه بود، درحالی که در حوادث غیر تصادفی به ترتیب بیشترین فراوانی مربوط به حوادث مغز و اعصاب و قلبی عروقی بود.نتیجه گیری: پیشگیری و کاهش چشمگیر خسارت جانی و مالی ناشی از حوادث در کشور به دلیل تنوع بسیار بالای نوع و علل منجر به آن ها، نیاز به یک برنامه جامع ملی پیشگیری از حوادث و کاهش خسارات ناشی از آن ها دارد. همچنین ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع و اختصاصی از حوادث تصادفی و غیر تصادفی کل کشور می تواند برای برنامه ریزی، پیشگیری و کنترل حوادث نقش موثری داشته باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3193

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 546 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 1 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 12
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1394
  • دوره: 

    3
  • شماره: 

    3
  • صفحات: 

    199-206
تعامل: 
  • استنادات: 

    2
  • بازدید: 

    1418
  • دانلود: 

    251
چکیده: 

سابقه و هدف: حادثه به طورکلی وقوع پدیده ای نوظهور و ناگهانی است. بررسی ها نشان می دهد که اولین علت اصلی مرگ در 5 سال اول زندگی کودکان سراسر جهان سوانح و حوادث می باشد. پژوهش باهدف تعیین مهم ترین سازه های پیشگویی کننده رفتار مادران شهر خرم آباد در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان آن ها صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه به صورت مقطعی بر روی 261 نفر از مادران دارای کودک کمتر از 5 سال مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر خرم آباد انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته روا و پایا بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی بود. اطلاعات پس از جمع آوری از طریق رگرسیون چند متغیره تحلیل و سازه های پیشگویی کننده رفتار مادران سنجیده شد.یافته ها: میانگین نمرات آگاهی مادران 53.58، موانع درک شده 61.51، خودکارآمدی 69.14 بود. سازه پیشگویی کننده در این پژوهش موانع درک شده، آگاهی و خودکارآمدی بود. این متغیرها بر اساس آزمون رگرسیون خطی درمجموع 20 درصد (R2=0.202) از تغییرات رفتار را پیشگویی نمودند.نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه در ارائه آموزش به مادران در خصوص پیشگیری از سوانح و حوادث در کودکان باید بیشترین تاکید بر روی رفع موانع درک شده، افزایش خودکارامدی و آگاهی مادران صورت پذیرد تا بتواند با ارتقای عملکرد مادران منجر به کاهش سوانح و حوادث در کودکان و عوارض سوء آن گردد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1418

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 251 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 2 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 13
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button