سابقه و هدف: قربانی شدن یکی از خشونت های رایج در جوامع عنوان شده که با خودکشی دانش آموزان رابطه داشته و باعث آسیب های جدی در فرایند تحصیل می شود. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس قربانی هارتر در دانش آموزان مدارس متوسطه بود.روش بررسی: پژوهش توصیفی و از نوع مطالعات همبستگی بود. 400 دانش آموز از بین کلیه دانش آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصیلی 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. همه آن ها مقیاس قربانی هارتر و پرسشنامه بهزیستی ذهنی را تکمیل کردند. تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و تحلیل اعتبار به روش آلفای کرونباخ اجرا شد. همچنین، از مدل سامی جیما برای برازندگی داده ها و تحلیل استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان داد مدل تک عاملی از برازش مناسبی برخوردار است. آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 0.78، برای دختران 0.66 و برای پسران 0.85 به دست آمد. همچنین، شواهد روایی نشان داد که قربانی شدن با بهزیستی ذهنی -0.16، نمره انضباط -0.18 و پیشرفت تحصیلی -0.30 رابطه معنی داری دارد (p³0.01). بین دختران و پسران تفاوت معنی داری در میزان قربانی شدن وجود نداشت. یافته های مدل سیم جیما برازندگی مناسبی داشت و تابع آگاهی آزمون در دامنه -0.7 تا +2.2 قرار داشت.نتیجه گیری: نسخه فارسی پرسشنامه قربانی هارتر در جامعه دانش آموزان از خصوصیات روان سنجی قابل قبولی برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری معتبر در پژوهش های روان شناختی استفاده کرد.