Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    7-26
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2529
  • دانلود: 

    1065
چکیده: 

هدف از این پژوهش بررسی مولفه های آموزش جهانی در کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه و شناسایی مولفه ها، به منظور اعتلای کیفی و کمی آموزش و پرورش و نوآوریهای علمی در عرصه تعلیم و تربیت بوده است. پژوهش با توجه به تحلیل فرهنگی محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیای دوره اول متوسطه انجام گرفته است و در تدوین شاخصهای مولفه ای آموزش جهانی نسبت به گردآوری اطلاعات از صاحب نظران تعلیم وتربیت بهره گیری شده است.پژوهش از لحاظ هدف در زمره تحقیقات بنیادی و از نظر گردآوری داده ها، توصیفی است و براساس روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) انجام شده است. نتیجه بررسی پژوهش در مولفه های چهارگانه این است که میان فراوانی مولفه های آگاهی از نظامها وآگاهی از چشم انداز، درکتابهای مطالعات اجتماعی و جغرافیا از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود دارد و میان فراوانی مولفه مسوولیت پذیری و ذهنیت فرآیندی از لحاظ فرهنگی تفاوت معنادار وجود ندارد. ضرورت دارد که مولفه آگاهی از نظامها به سایر کتابها نیز تسری یابد و اهدافی که مناسب هستند در کتابهای گوناگون آموزشی گنجانده شوند. همین شناخت مولفه های آموزش جهانی موجب خواهد شد تا ویژگیهای فردی و توانایی دانش آموزان و برنامه های آموزشی به صورت هدفمند در پرورش آنان اثر گذار باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2529

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1065 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    27-40
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2838
  • دانلود: 

    1113
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر نیازسنجی اولیای دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه استان ایلام بوده است. حجم نمونه براساس فرمول مورگان 338 نفر تعیین وشرکت کنندگان با بهره گیری از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه نیازسنجی در پنج زمینه نیازهای: اجتماعی و تربیتی، جسمی، زیستی و بهداشتی، روان شناختی و تحصیلی، اخلاقی و مذهبی و اجتماعی و فرهنگی استفاده شده است. این پژوهش غیر آزمایشی و از نوع پیمایشی است. برای تحلیل داده ها آمار توصیفی (فراوانی، درصد و میانگین) و آمار استنباطی (آزمون فریدمن) به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان داده است که اولویت نیازهای اولیای دانش آموزان به ترتیب در زمینه های زیر می باشد: 1. جسمی، زیستی و بهداشتی (مهم ترین نیازدر این زمینه،آموزش عادات بهداشتی به فرزندان و آشنایی والدین با مراقبت های بهداشتی در دوران بلوغ است.) 2. اخلاقی و مذهبی (مهم ترین نیاز در این زمینه، آموزش اصول و شیوه های تربیت دینی(حجاب و نماز به فرزندان و روش های ایجاد باورهای مذهبی است.) 3. روان شناختی و تحصیلی(مهم ترین نیازدر این زمینه، آشنایی با تاثیر روابط نامناسب میان والدین بر پیشرفت تحصیلی فرزندان، نقش تغذیه در تسهیل یادگیری فرزندان،روش صحیح مطالعه و حل مشکلات تحصیلی فرزندان است.) 4. اجتماعی و فرهنگی (مهم ترین نیاز در این زمینه، آشنایی والدین با فناوری های نوین، رایانه، موبایل، شبکه های اجتماعی و کنترل روابط فرزندان با دوستان اجتماعی است.) 5. اجتماعی و تربیتی (مهم ترین نیاز در این زمینه،راهنمایی فرزندان در جلوگیری از گرایش به اعتیاد، نحوه برخورد با رفتارهای نادرست، شیوه های درست انتخاب دوستان و نحوه برقراری ارتباط با فرزندان است.)

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2838

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1113 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    41-65
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2048
  • دانلود: 

    896
چکیده: 

پژوهش پیش رو با هدف بررسی میزان تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی (2) از نظر دانش آموزان (دختر و پسر) سال دوم دبیرستان شهرستان سبزوار انجام شده است. در این پژوهش به موضوعات: تربیت دینی، اهمیت و ضرورت آن و ذکر عوامل موثر بر تربیت دینی، نقش تربیت دینی بر آرامش روانی، و همچنین توجه به اهداف، روشها و مراحل تربیت دینی پرداخته شده است. نمونه پژوهش شامل 200 دانش آموز دختر و پسر سال دوم دبیرستان شهرستان سبزوار است که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، از میان دانش آموزان سال دوم مقطع متوسطه تمامی مدارس دخترانه و پسرانه دولتی انتخاب شده است. با توجه به داده ها و تحلیل آنها نتایج زیر به دست آمده است: تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی (2) در تحقق بخشیدن به اهداف تربیت دینی، 83.5 % متوسط به بالا و 16.5% کم و بسیار کم ذکرشده است. همچنین تاثیر آموزه های دینی کتاب دین و زندگی (2) در حوزه آموزش قرآن و مباحث مربوط 78% متوسط به بالا و 22% کم و بسیارکم ذکر شده است. عملکرد دبیران در آموزش کتاب دین و زندگی (2) را 80.2% متوسط به بالا و 19.8% این امر را کم و بسیارکم بیان کرده اند. در مجموع، میان آموزش کتاب دین و زندگی (2) دوره متوسطه و تربیت دینی دانش آموزان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2048

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 896 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    67-86
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    3349
  • دانلود: 

    1349
چکیده: 

این پژوهش به منظور بررسی تاثیر فعالیتهای زبان آموزی بر رشد زبان گفتاری کودکان 6-5 ساله در مراکز پیش دبستانی خصوصی شهرستان لنگرود انجام شده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کودکان 6 – 5 ساله مراکز پیش دبستانی شهرستان لنگرود است که از میان آنها 60 نفر (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه گواه) به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. فعالیتهای زبان آموزی به مدت 18 جلسه یک ساعته، از سوی محقق به گروه آزمایش ارائه شد. ابزار مورد نظر در این پژوهش آزمون رشد زبان Told – p3 است که شامل واژگان تصویری، واژگان شفاهی، واژگان ربطی، درک دستوری، تکمیل دستوری، تقلید جمله، مهارت نحو، مهارت معناشناسی، مهارت گوش دادن، صحبت کردن و سازمان دهی بود. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، در بخش آمار توصیفی از میانگین، انحراف استاندارد و فراوانی و در بخش آمار استنباطی از تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA) استفاده شده است. در پژوهش حاضر علاوه بر پرداختن به فعالیتهای شعر، قصه، بازی، نمایش خلاق، بحث و گفتگو، به همزمانی آنها نیز توجه شده است. نتایج پژوهش نشان داده که افزایش مولفه های زبان گفتاری با بیش از 99 درصد اطمینان تاثیری مثبت و معنادار بر رشد مهارت کلامی کودکان داشته است. اثربخشی بیشتر فعالیتها، براساس یافته های کمی پژوهش، گواه صحت این مدعاست.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 3349

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1349 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    87-106
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    2573
  • دانلود: 

    1554
چکیده: 

هدف این پژوهش پیش بینی سازگاری زناشویی زوجهای جوان فرهنگی بر اساس دو مولفه میزان تمایزیافتگی فرد و رضایت زناشویی والدین آنهاست. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان متاهل شهر کرمانشاه بود که حداقل یک سال و حداکثر ده سال از زندگی مشترک آنها گذشته بود و سابقه طلاق نداشتند. 155 نفر از معلمان متاهل با روش نمونه گیری خوشه ای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های تمایز یافتگی خود، سازگاری زناشویی اسپانیر و پرسشنامه محقق ساخته رضایت زناشویی والدین بود. تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون همزمان انجام شد. نتایج نشان دادند میان رضایت زناشویی والدین و تمایزیافتگی با سازگاری زناشویی زوجهای جوان رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین در این پژوهش رضایت زناشویی والدین و تمایزیافتگی هر دو به طور مثبت سازگاری زناشویی زوجین را پیش بینی کردند. از این یافته ها می توان نتیجه گرفت زوجهایی که رضایت زناشویی والدینشان بالاست و از سطح تمایز یافتگی بالاتر برخوردارند، در زندگی زناشویی خود به درجه بالاتری از سازگاری دست خواهند یافت.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 2573

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1554 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1395
  • دوره: 

    13
  • شماره: 

    31
  • صفحات: 

    107-125
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1649
  • دانلود: 

    1075
چکیده: 

پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی انجام شده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش کلیه معلمان ابتدایی شهرستان میاندرود شامل 190 نفر (130 معلم زن،60 معلم مرد) بوده است. نمونه پژوهش شامل 149 نفر (97 نفر زن و 52 نفر مرد) معلم ابتدایی شهرستان میاندرود بود که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی، سیاهه خلاقیت هیجانی آوریل و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام، رگرسیون چندگانه و آزمون t مستقل استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی رابطه دارد و میان خلاقیت هیجانی معلمان بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد. یافته های حاصل از همبستگی پیرسون رابطه مثبت و معنادار راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان با خلاقیت هیجانی و شادکامی را نشان دادند. همچنین رگرسیون چند متغیری نشان داد که از میان مولفه های راهبردهای نظم دهی شناختی هیجان تمرکز مجدد مثبت بیشترین تاثیر و نشخوارگی ذهنی کمترین تاثیر را بر شادکامی می گذارد. نتایج آزمون t مستقل نشان داد که در شادکامی بر اساس جنسیت و تاهل تفاوت معنادار وجود ندارد اما در خلاقیت هیجانی معلمان بر اساس جنسیت تفاوت وجود دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1649

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1075 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button