Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    5-17
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    108
  • دانلود: 

    65
چکیده: 

مقدمه: اهمال کاری تحصیلی یکی از متغیرهای شایع در دانش آموزان است که لزوم توجه به آن و بررسی متغیرهای تاثیرگذار بر آن، از جمله انگیزش اهمیت بسیاری دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مصاحبه انگیزشی بر اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه انجام گرفت. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان متوسطه اول و دوم شهر بوکان در سال تحصیلی1398-1397 می باشد که چهل نفر به روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه در هر گروه بیست نفر جایگزین شدند. بسته آموزش مصاحبه انگیزشی بر اساس الگوی فیلدز2006 در مدت پنج جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد در حالی که گروه گواه در این مدت، برنامه عادی خود را دنبال می کرد. ابزار مورد استفاده در پژوهش، پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی لی1986 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس یک متغیره استفاده گردید. نتایج: نتایج به دست آمده با استفاده از روش تجزیه و تحلیل کوواریانس یک متغیره نشان داد که اهمال کاری تحصیلی گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل کاهش یافته است. بحث و نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که مصاحبه انگیزشی توانسته است به عنوان مداخله ای موثر، ضمن کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان، وضعیت انگیزشی آنان را نیز بهبود بخشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 108

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 65 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    18-28
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    149
  • دانلود: 

    69
چکیده: 

مقدمه: معلولیت اکتسابی پدیده ای خاص و تجربه متفاوت انسانی و اجتماعی است. این پدیده که براثر سوانح ایجاد می شود، فردی مستقل که توانایی کارهای خود را دارد با چالش های جدی مواجه می کند و تجربه ای متفاوت و عمیق پیش روی شخص و اطرافیان او می گذارد. هدف پژوهش حاضر، واکاوی تجربه زیسته و معنای این گونه از معلولیت نزد افرادی است که آن را تجربه کرده اند. روش: این پژوهش با روش پدیدارشناسی به عنوان یکی از روش های کیفی انجام شده است. داده ها از طریق مصاحبه با هشت نفر از افرادی که دچار معلولیت اکتسابی شده اند جمع آوری شد. نمونه گیری به شیوه هدفمند و از نوع گلوله برفی است و جمع آوری داده تا زمان اشباع ادامه یافت. نتایج: داده های به دست آمده از مصاحبه با روش تحلیل مضمون تحلیل شد و پس از کدگذاری متن مصاحبه ها و تلفیق آن ها، در قالب هفت مضمون اصلی ساخته شد که عبارتنداز: زیستن در رنج، ناباوری به محدودیت، بازگشت به دوره کودکی، امیدواری پرنوسان، همسر/مادر حمایتگر، تقدیرگرایی و برساخت اجتماعی معلولیت. بحث و نتیجه گیری: افراد دارای معلولیت اکتسابی تجارب خاصی را در زندگی خود دارند که عمدتا ناخوشایند و تحمل و زندگی با آن دردناک است. مقایسه شرایط فعلی و قبلی رنج زیسته را برای آن ها دوچندان می کند. با وجود این امید به بهبود شرایط زندگی حفظ کرده و تلاش می کنند سازگار شوند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 149

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 69 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 4
نویسندگان: 

رجایی فهیمه | گرجی یوسف

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    29-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    332
  • دانلود: 

    229
چکیده: 

مقدمه: در زندگی سالم، نقش فعالیت و عملکرد روانی جنسی قابل توجه است. از طرف دیگر علت بسیاری از شکست های زندگی زناشویی و ناسازگاری ها بر اثر توجه نداشتن به امور و مساله های جنسی بوده و یا به نحوی با آن ارتباط دارد، لذا پژوهش حاضر با هدف مطالعه کیفیت روابط جنسی زوجین متقاضی طلاق انجام شد. روش: جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین متقاضی طلاق در شهرستان آمل در مهرتا آذر سال 1398 بود که درنهایت داده ها با بیست زوج به اشباع رسید. روش جمع آوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته و سوالات باز پاسخ بود که اعتبار آن ها با روش سه سوسازی تایید گردید. روش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش به صورت بررسی محتوای آشکار و پنهان داده های به دست آمده از گفته ها و سوالات بازپاسخ به شیوه کدگذاری انجام گرفت. نتایج: یافته ها نشان داد که برای زنان و مردان یازده کد فرعی در پنج کد اصلی مراحل جنسی، مشکلات جنسی، گرایش جنسی، نقش جنسی، انحرافات جنسی به دست آمد و همچنین نتایج نشان داد که بیشتر زنان و مردان میل جنسی بالایی داشته اند. بحث و نتیجه گیری: زوجین متقاضی طلاق دارای کیفیت پایین در روابط جنسی خود بودند و زنان نسبت به مردان مشکلات بیشتری داشتند.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 332

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 229 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    39-49
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    41
  • دانلود: 

    20
چکیده: 

مقدمه: کیفیت زندگی زناشویی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد، مرور پژوهش ها نشان می دهد که صفات شخصیتی عامل مهمی در زندگی زناشویی است اما در زمینه بررسی نقش میانجیگر نظام ارزشی همسر و عملکرد زوج شکاف پژوهشی وجود دارد. از این رو پژوهش حاضر با هدف تبیین روابط ساختاری کیفیت زندگی زناشویی بر اساس صفات پاتولوژیک شخصیت بر اساس نقش میانجیگر نظام ارزشی همسر و عملکرد زوج انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی با رویکرد مدل ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان متاهل در دانشگاه های آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات و واحد رودهن بودند. از این جامعه سی صد و هفتاد و هشت نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه های کیفیت زندگی زناشویی لیچتر و کارمالت2004 با شش خرده مقیاس، پرسشنامه صفات پاتولوژیک شخصیتPID-5-BF کروگر و همکاران2012، پرسشنامه نظام ارزشی همسرMVS ادولاند و ساگارین2014 و پرسشنامه عملکرد زوج آپوستولو و همکاران2018 پاسخ دادند. داده های پژوهش با استفاده از تحلیل مسیر و مدل ساختاری تحلیل شد. نتایج: شاخص های برازندگی حاصل از تحلیل نشان داد که مدل ساختاری با داده های گرد آوری شده برازش قابل قبول را دارد. ضریب مسیر کل بین صفات پاتولوژیک شخصیت با کیفیت زندگی زناشویی منفی و در سطح یک صدم معنادار بود. ضریب مسیر بین عملکرد زوج و نظام ارزشی همسر با کیفیت زندگی زناشویی منفی و در سطح یک صدم معنادار است. مسیر غیرمسقیم بین صفات پاتولوژیک با میانجیگری سیستم ارزشی همسرو عملکرد زوج در سطح یک صدم معنادار بود. نتایج نشان داد که سیستم ارزش همسر و عملکرد زوج ارتباط بین کیفیت زندگی زناشویی و صفات شخصیتی را میانجیگری می کند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس نتایج می توان گفت صفات شخصیتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت زندگی زناشویی ایفا می نماید و می توان با تقویت نظام ارزشی همسر و عملکرد آن ها می توان کیفیت زندگی زناشویی را بهبود بخشید.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 41

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 20 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 7
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    50-61
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    49
  • دانلود: 

    29
چکیده: 

مقدمه: گرایش مردم به رفتارهای پرخطر، از مساله های اجتماعی مهمی است که کیفیت زندگی مردم، پیوندهای اجتماعی، سرمایه های انسانی و سلامت اجتماعی جوامع را متاثر ساخته است. این پژوهش با هدف تبیین میزان تاثیر عوامل جامعه شناختی روستاییان در گرایش به رفتارهای پرخطر با استفاده از نظریه های آنومی دورکیم، پیوند افتراقی ساترلند، بوم شناسی پارک و برجس، کنترل اجتماعی هرشی، سازگاری الکساندر، بیگانگی اجتماعی سیمن، خرده فرهنگ کوهن انجام شد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایش است که داده ها با ابزار پرسشنامه محقق ساخته گردآوری شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه افراد بالای هجده سال روستاهای شهرستان رودسر می باشد که براساس سرشماری سال 1395 شش هزار و دویست و پنج نفر می باشند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران چهارصد نفر تعیین شد. شیوه نمونه گیری از نوع خوشه ای می باشد. نتایج: یافته های پژهش نشان داد میانگین گرایش روستاییان به رفتار پرخطرسوءمصرف مواد، پایینتر از میانگین فرضی می باشد. بحث و نتیجه گیری: تحلیل استنباطی فرضیه ها، تاثیر عوامل فرهنگی، اجتماعی، بوم شناختی و فردی را در گرایش افراد به رفتارهای پرخطر را تایید کرد. با مقایسه ضرایب رگرسیون، متغیر عوامل فرهنگی تاثیر بیشتری نسبت به دیگر متغیرها در گرایش روستاییان به رفتارهای پرخطر دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 49

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 29 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1401
  • دوره: 

    11
  • شماره: 

    1 (پیاپی 39)
  • صفحات: 

    62-68
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    58
  • دانلود: 

    38
چکیده: 

مقدمه: یکی از عواملی که باعث پیشرفت تحصیلی می شود سرزندگی تحصیلی است. هدف از این پژوهش بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در پیش بینی سرزندگی تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز بود. روش: جامعه آماری این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی را کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه شهر اهواز تشکیل داده اند، که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای نمونه ای به حجم سی صد نفر انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های خوشبینی تحصیلی دانش آموز شانن موران و همکاران2013، سرزندگی تحصیلی دهقانی زاده و حسین چاری1391 و پرسشنامه تجدید نظر شده الگوی ارتباطی خانواده فیتزپاتریک و ریتچی1994 استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی نظیر میانگین و انحراف معیار و روش های آمار استنباطی مانند ضریب همبستگی پیرسون و تجزیه تحلیل رگرسیون چندمتغیری بهره گرفته شد. نتایج: یافته های حاصل از پژوهش نشان داد که الگوهای ارتباطی خانواده گفت و شنود و همنوایی رابطه معناداری با سرزندگی تحصیلی دارد. تمامی خرده مقیاس های خوشبینی تحصیلی رابطه مثبت معنادار با سرزندگی تحصیلی دارد. همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از رگرسیون چندمتغیری نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی در تبیین و پیش بینی واریانس سرزندگی تحصیلی نقش دارد. بحث و نتیجه گیری: در مجموع، نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و خوشبینی تحصیلی نقش مهمی در تبیین و پیش بینی واریانس سرزندگی تحصیلی دارد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 58

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 38 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 1
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button