Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مشخصات نشــریه/اطلاعات دوره

نتایج جستجو

2558

نتیجه یافت شد

مرتبط ترین ها

اعمال فیلتر

به روزترین ها

اعمال فیلتر

پربازدید ترین ها

اعمال فیلتر

پر دانلودترین‌ها

اعمال فیلتر

پر استنادترین‌ها

اعمال فیلتر

تعداد صفحات

27

انتقال به صفحه

آرشیو

سال

دوره(شماره)

مشاهده شمارگان

مرکز اطلاعات علمی SID1
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    1-11
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    798
  • دانلود: 

    1069
چکیده: 

ناوبری هوشمندانه و خودکار پهپاد براساس انطباق تصاویر دریافتی از پهپاد با تصاویر ماهواره ای یکی از جدیدترین گونه های ناوبری می باشد که بسیار مورد توجه محققان و صنعتگران این حوزه قرار گرفته است. این روش هم از نظر جنگ الکترونیک و هم از نظر کارآیی، زمانی موثر است که تصاویری با کیفیت بالا موجود باشد تا ویژگی های تصاویر را بتوان استخراج نمود. اما یکی از عواملی که سبب کاهش بهره استخراج ویژگی های تصاویر و انطباق آن با تصاویر ماهواره ای می شود، ماتی است. مات زدایی از تصاویر تبدیل به یک موضوع به روز و چالش برانگیز برای محققان شده است. در این مقاله روشی نوین برای بهسازی کیفیت تصاویر با استفاده از روش فراتفکیک پذیری مبتنی بر شبکه عصبی کانولوشنی CNN با چند لایه نگاشت غیرخطی ارائه گردید که نقش بسزایی در مات زدایی و نویززدایی از تصاویر پهپاد دارد. نتایج نشان می دهد که این روش نسبت به روش های مطرح امروزی، کارآیی بهتری دارد. به طوری که روش پیشنهادی میزان کیفیت تصویر را نسبت به روش های مطرح، براساس معیار نسبت پیک سیگنال به نویز (PSNR) تقریبا به اندازه 5% افزایش می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 798

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 1069 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    12-27
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    588
  • دانلود: 

    529
چکیده: 

در این مقاله مسأله تخمین بهبود یافته پارامتر و مدلسازی شناور زیردریایی خودکار (AUV) در صفحات افقی و عمودی در حضور نویز اندازه گیری مطرح می گردد. بدین منظور، دو راهبرد شناسایی سیستم شامل روش شناساگر وفقی پارامتر مدل سری- موازی و شناساگر حداقل مربعات خطا، به عنوان دو روش کم هزینه برای شناسایی مدل بر اساس اطلاعات مستخرج از آزمایش های عملی، طراحی و مورد بررسی قرار می گیرد. در هر دو شناساگر پیشنهادی، مسأله انتخاب مقادیر بهره های طراحی شناساگرها به عنوان یک عامل مهم در جهت بهبود عملکرد فرایند تخمین، توسط الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) بر اساس حداقل سازی یک تابع هدف مرتفع و تعیین می گردد. با انتخاب و اعمال سیگنال ورودی مناسب، خروجی سیستم مورد داده برداری قرار گرفته و در نهایت مدل فضای حالت و تابع تبدیل هر زیرسیستم شناسایی شده، و نتایج حاصل از آن با سیستم واقعی مورد مقایسه قرار می-گیرد. بررسی نتایج تخمین، بیان می دارد که شناساگر حداقل مربعات خطا نسبت به شناساگر وفقی پارامتر دارای توانایی انجام عمل تخمین با دقت و سرعت بسیار بالا و تاثیرپذیری ناچیز از نویز وارده به سیستم می باشد. نتایج شبیه سازی، موید صحت عملکرد موثر شناساگر حداقل مربعات خطا به منظور مدلسازی دو زیرسیستم خطی AUV، براساس داده های اندازه گیری شده سیستم در دو حالت بدون نویز و آغشته به نویز، می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 588

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 529 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    28-38
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    652
  • دانلود: 

    544
چکیده: 

یکی از مهم ترین حرکات یک شناور در امواج دریا، حرکت غلتش عرضی می باشد. شتاب های عرضی و عمودی ناشی از این حرکت، باعث اختلال در عملکرد خدمه، افزایش زمان مأموریت، دریازدگی کارکنان، آسیب رساندن به محموله، ناکارآمدی و کاهش عملکرد تجهیزات الکترونیکی، واژگونی شناور، افزایش مصرف انرژی و در کل سبب ناپایداری عرضی شناور می گردد. جهت جلوگیری از این پیامدها، انتخاب پایدارساز و سیستم کنترلی مناسب ضروری است. هدف از این تحقیق این است که ضمن آنالیز حرکت غلتش عرضی یک شناور نظامی، کنترل کننده مناسب جهت کاهش دامنه این حرکت با استفاده از پایدارساز باله های فعال طراحی گردد. بدین منظور ابتدا مدل مناسب برای حرکت غلتش عرضی شناور و همچنین پایدارساز باله استخراج شده است. از آنالیز دینامیک سیالات محاسباتی به منظور بررسی رفتار باله ها با سیال و همچنین محاسبه ضریب نیروی برآ باله ها استفاده شده است. یک کنترل کننده LQR مقید به منظور کنترل حرکت غلتش عرضی در حضور محدودیت های عملگر الکتروهیدرولیکی باله ها طراحی و استفاده شده است. به منظور افزایش اعتبار نتایج این تحقیق، عملکرد این کنترل کننده با نتایج یک کنترل کننده PID مقایسه شده است. نتایج شبیه سازی کاهش قابل توجه دامنه غلتش عرضی و دست یابی به استاندارد ناتو در این زمینه را نشان می دهد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 652

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 544 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    39-52
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    1179
  • دانلود: 

    571
چکیده: 

دستیابی به یک فرم بدنه ی مناسب، همواره یکی از چالش های اصلی در طراحی شناورهای پروازی بوده است. کوچکترین تغییرات در فرم هندسه ی شناور می تواند منجربه ایجاد تغییراتی چشمگیر در عملکرد شناور شود. در مقاله ی حاضر، سعی شده است تا با تهیه ی یک مدل ریاضی، زاویه ی تریم و مقاومت شناورهای پروازی با زاویه ی رأس متغیر محاسبه گردد. برای تهیه ی این مدل، از فشار وارد بر گوه ی در حال ورود به آب، استفاده شده است. مضافا اینکه، تغییراتی در این مدل ایجاد شده است تا اثرات تغییر زاویه ی رأس در راستای طول شناور نیز در محاسبات، اعمال شود. عملکرد شناور با محاسبه ی نیروهای هیدرودینامیکی، هیدرواستاتیکی و درگ صورت پذیرفته است. علاوه بر این، یک رابطه برای محاسبه ی سطح پاشش جاروبی ارائه شده است. صحت مدل در مقایسه با نتایج آزمایشگاهی موجود مورد بررسی قرار گرفته و دقت مناسبی برای روش مشاهده شده است. با استفاده از روش ارائه شده، اثرات تغییرات زاویه ی رأس در راستای طول شناور بر عملکرد شناور مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که در صورتی که شیب تغییرات زاویه رأس در راستای طولی شناور کم باشد، عملکرد شناور نسبت به حالت منشوری شکل مطلوب تر است، اما در غیر این صورت عملکرد نامناسبی برای شناور حاصل می شود.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 1179

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 571 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    53-63
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    814
  • دانلود: 

    629
چکیده: 

تریماران یک نوع شناور چند بدنه است که از یک بدنه مرکزی لاغر و بلند و دو بدنه کناری تشکیل شده است. بدنه های کناری توسط عرشه عرضی به بدنه اصلی متصل می گردند. بدنه های جانبی تاثیر قابل توجهی بر روی تعادل، رفتار دینامیکی، ماندگاری در دریا و بارهای موج وارد بر سازه شناور دارند. تریماران به علت داشتن قابلیتهای عالی دریانوردی مورد توجه طراحان کشتی خصوصا با کاربری های نظامی و تجاری قرار گرفته است. این شناور در مقایسه با شناورهای تک بدنه در معرض بارهای سازه ای متفاوتی قرار گرفته و به علت داشتن عرشه عرضی، علاوه بر بارهای طولی تحت اثر بارهای عرضی موج نیز قرار می گیرد. این بارها شامل گشتاور خمشی عرضی، گشتاور پیچشی عرضی و نیروی برشی عرضی هستند که از اثر متقابل بدنه کناری و بدنه اصلی ناشی می شوند. نیروی سیالی که به بدنه کناری شناور اعمال می شود توسط عرشه عرضی به بدنه اصلی منتقل می گردد. در نتیجه یکی از مهمترین بخشهای سازه این شناور، سازه عرضی است که طراحی آن نیار به محاسبه نیروهای موج وارد بر آن دارد. در این مقاله با استفاده از روش پانل سه بعدی بر پایه تئوری پتانسیل به کمک نرم افزار ماسترو نیروهای هیدرودینامیکی وارد بر عرشه عرضی شناور تریماران در حوزه فرکانس محاسبه گردیده است. نتایج تحقیق نشان داد که در وضعیت برخورد موج با زاویه 90 درجه مقادیر نیروها و گشتاورهای وارد بر عرشه عرضی مستقل از سرعت بوده و فقط به فرکانس موج بستگی دارند. همچنین مقادیر حداکثر نیروها و گشتاورها در سرعت 25 گره و در زاویه برخورد 135درجه اتفاق می افتد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 814

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 629 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    64-74
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    678
  • دانلود: 

    523
چکیده: 

در این تحقیق تشکیل و توسعه ریپل های رسوبی تحت تاثیر امواج به روش مدل فیزیکی مورد بررسی قرار گرفته است. آزمایشات تحقیق حاضر در فلوم آزمایشگاهی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی انجام شده اند. این فلوم امواج دارای 20 متر طول، 5.5 متر عرض و2 متر ارتفاع است که با احداث دو دیوار به سه بخش مجزا با شیب های متفاوت 0.01، 0.02 و 0.03 تقسیم شده است. آزمایشات مدل فیزیکی در دو سری مختلف با هدف بررسی تغییرات بستر با گذشت زمان (در طی 4 اجرا) و همچنین بررسی اثرات تغییر ارتفاع و پریود موج روی ریپل (در طی 8 اجرا) انجام گرفت. نتایج نشان دادند که با افزایش ارتفاع و پریود موج، بر ارتفاع و طول موج ریپل ها افزوده می شود. همچنین با افزایش ارتفاع موج، بخش بیشتری از رسوبات ناحیه عمیق به ناحیه کم عمق منتقل شده است. افزایش پریود موج می تواند موجب نامنظم شدن ریپل های بستر نیز گردد.هدف این تحقیق، ارائه روابطی کاربردی جهت پیش بینی ابعاد هندسی ریپل ها می باشد. به این منظور با استفاده از داده های مدل فیزیکی و مجموعه ای بزرگ از داده های آزمایشگاهی و میدانی موجود، روابطی جهت پیش بینی ارتفاع بدون بعد و طول موج بدون بعد ریپل ارائه گردید. محاسبه شاخص های آماری بیانگر دقت بیشتر این روابط نسبت به روابط موجود قبلی در پیش بینی ابعاد ریپل می باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 678

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 523 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
نشریه: 

دریافنون

اطلاعات دوره: 
  • سال: 

    1396
  • دوره: 

    4
  • شماره: 

    1
  • صفحات: 

    75-85
تعامل: 
  • استنادات: 

    0
  • بازدید: 

    807
  • دانلود: 

    612
چکیده: 

پیش بینی امواج در سال های اخیر اساس طرح های مدیریتی بنادر بوده و به همین دلیل پیشرفت های چشمگیری در زمینه مدل های عددی مشاهده شده است، به طوریکه به تدریج مدل های عددی کاملتری طراحی و مورد استفاده قرار گرفته است. اما دانستن نقاط ضعف و قوت این مدل ها در شبیه سازی در مناطق و پروژه های حساس دریایی اهمیت مقایسه مدل های عددی با یکدیگر را بیشتر میکند که در همین راستا در این مقاله به بررسی میزان حساسیت دو مدل MIKE21 و SWAN نسبت به باد پرداخته شده است. بدین منظور نتایج این دو مدل در دو حالت باد متغییر و باد ثابت در طول مدت یکساله مورد بررسی قرار گرفته شده اند. با توجه به نتایج، اگرچه نوسانات دو مدل تقریبا با هم مشابه است اما در بررسی خطای نسبی دو مدل، .مدل MIKE21 SW در حالت باد متغییر خطای نسبی کمتری نسبت به مدل SWAN را نشان داده است و به مراتب جوابی نزدیکتر به مقدار واقعی ارائه می دهد. بیشترین خطای نسبی محاسبه شده برای هر دو مدل MIKE21 SW و SWAN به ترتیب 16.7 درصد و 26.2 درصد بوده است. اما در مقابل در حالت باد ثابت مدل SWAN نتایجی نزدیکتر به واقعیت نشان می دهد. به طور کلی می توان گفت مدل SWAN کاهش نوسانات کندتری دارد ولی در مقابل مدل MIKE21 افزایش نوسانات کندی دارد که همین امر موجب می شود مدل MIKE21 نسبت به تغییرات جزئی باد ورودی حساس تر باشد.

آمار یکساله:   مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید 807

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesدانلود 612 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesاستناد 0 مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resourcesمرجع 0
telegram sharing button
whatsapp sharing button
linkedin sharing button
twitter sharing button
email sharing button
email sharing button
email sharing button
sharethis sharing button