زمینه و هدف: اعتیاد به بازی های آنلاین یک نگرانی رو به رشد جهانی و مضر برای سلامت روان در بین نوجوانان است. پژوهش حاضر با هدف الگوی روابط ساختاری پیش بینی اعتیاد به بازی های آنلاین بر اساس وابستگی به هم سال منحرف با نقش میانجی شناختهای ناسازگار و نارساییهای مهارت اجتماعی انجام گرفت. مواد و روش ها: پژوهش موردنظر همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه مشغول به تحصیل در مدارس دولتی شهر اردبیل در سال تحصیلی 1402 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 208 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به پرسش نامه های اعتیاد به بازی های آنلاین باشول و همکاران (2018)، شناختهای ناسازگار مای و همکاران (2012)، نارساییهای مهارت اجتماعی سیلورا و همکاران (2001) و وابستگی به هم سال منحرف فرگوسن و همکاران (1999) پاسخ دادند. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزارهای smart pls4 تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد وابستگی به هم سال منحرف بر اعتیاد به بازی های آنلاین اثر مستقیم و معنی داری دارد، همچنین اثر غیرمستقیم وابستگی به هم سال منحرف بر اعتیاد به بازی های آنلاین با میانجیگری شناختهای ناسازگار و نارساییهای مهارت اجتماعی تأیید شد. مدل بر اساس شاخصهای نکویی برازش کفایت مناسبی داشت. نتیجه گیری: از لحاظ کاربردی برگزاری مداخلات مؤثر ازجمله تکنیکهای بازسازی شناختی شناخت های ناسازگار، آموزش مهارت های اجتماعی توسط روان شناسان و مشاوران مدارس در راستای کاهش استفاده از بازی های آنلاین اعتیادآور در نوجوانان توصیه می گردد.