زمینه و هدف: توسعه مقیاس سلامت روان در بین دانشجویان، مستلزم استفاده از ابزارهای غربالگری کارآمد و متناسب با فرهنگ جامعه است. از آنجایی که هر ابزار ارزیابی مانند پرسش نامه، باید روایی و پایایی مناسبی داشته باشد، مطالعه حاضر با هدف تعیین روایی و پایایی پرسشنامه مورد استفاده در تعیین افکار خودکشی و اقدام به آن در دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران در سال 1400 انجام شده است. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی در سال 1400 بر روی 8440 نفر از دانشجویان یک دانشگاه صنعتی ایران انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه بود که روایی محتوایی آن با استفاده از نسبت روایی محتوایی (Content validity ratio,CVR) و شاخص روایی محتوایی (Content validity index,CVI) بررسی شد. پایایی درونی پرسشنامه به روش آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson بررسی شد. یافته ها: از آنجا که تعداد 10 نفر از کارشناسان سؤالات را بررسی کردند، CVR قابل قبول برای این پرسشنامه 62/0 بود که تعداد 39 سؤال در محدوده قابل قبول قرار گرفتند. در بررسی CVI سؤالات هم تعداد 40 سؤال دارای CVI قابل قبول (بالاتر از 79/0) بودند. ضرایب آلفای کرونباخ و Kuder-Richardson در سنجش پایایی درونی دو مقیاس این پرسشنامه به ترتیب 93/0 و 87/0 محاسبه گردید که نشان میدهد این پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است. نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر، پرسشنامه سلامت روانی و اجتماعی دانشجویان از روایی و پایایی نسبتاً مناسبی برخوردار است، اما تغییر و جایگزینی برخی از سؤالات که نسبت روایی محتوایی و شاخص روایی محتوایی مطلوبی نداشتند ضروری به نظر می رسد.