مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

127
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

65
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل اهمال کاری تحصیلی مبتنی بر خودکارآمدی و کمال گرایی با تأکید بر نقش میانجی باورهای فراشناختی در دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی 1402-1401: یک مطالعه توصیفی

صفحات

 صفحه شروع 1259 | صفحه پایان 1278

چکیده

 زمینه و هدف: اهمال کاری پیامدهای منفی بسیاری هم بر سلامت جسمی و روحی و هم بر توانایی افراد در دست­یابی به اهداف دارد. لذا مطالعه برای شناخت عوامل همبسته با آن معقول است. مطالعه حاضر با هدف تحلیل مسیر پیش­بینی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان بر اساس کمال­گرایی و خودکارآمدی آنان با توجه به نقش واسطه­ای باورهای فراشناختی انجام شد. مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی به روش تحلیل همبستگی می باشد. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی کرمان در سال تحصیلی 1402-1401 بود که تعداد 227 دانشجو به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و مقیاس های اهمال کاری تحصیلی Savari و همکاران, کمال گرایی Hill و همکاران, خودکارآمدی عمومی Sherer و Maddux و باورهای فراشناختی Wells و Cartwright را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه­ و تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد که خودکارآمدی اثر مستقیم, مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (39/0=β, 01/0>P) و اثر معکوس, منفی و معناداری بر باورهای فراشناختی منفی (42/0-=β, 01/0>P) و اهمال کاری تحصیلی (32/0-=β, 01/0>P) دارد. نتایج هم­چنین نشان داد کمال­گرایی اثر مستقیم, مثبت و معناداری بر باورهای فراشناختی مثبت (83/0=β, 01/0>P) و باورهای فراشناختی منفی (51/0=β, 01/0>P) دارد. نتیجه­گیری: یافته­های مطالعه حاضر نشان داد که باورهای فراشناختی می­تواند در رابطه بین خودکارآمدی و کمال­گرایی با اهمال کاری تحصیلی نقش مهمی داشته باشد. با توجه به پیامدهای منفی اهمال کاری بر سلامت تحصیلی دانشجویان پیشنهاد می­شود که برنامه­های مداخله برای تغییر مناسب متغیرهای مؤثر بر اهمال کاری تدوین شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button